Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2007, 23:13
Lil'bit
Lil'bit is offline
Hoi hoi, heeft iemand ook zo een dergelijke PO gemaakt? HEt is moeilijker dan ik dacht.

Ik heb 2 manieren bedacht om calciumcarbonaatgehalte van schoolkrijt te bepalen. Bij beide manieren gaat het om reacties met Zoutzuur.

1. Ik heb krijt met overmaat zoutzuur laten reageren in een erlenmeyer en het ontstane gas CO2 opgevangen in een omgekeerde maatcilinder.
De waarde van het ontstane gas geeft aan hoeveel zoutzuur er wordt gebruikt om CO2 te vormen.
en daarna uitgerekend hoeveel CaCO3 daarvoor nodig is.
>vervolgens de massapercentage berekenen.

2.Ik heb krijt in water opgelost. Met broomthymolblauw als indicator heb ik de oplossing blauw gemaakt omdat deze een base is. Er ontstaat een zure oplossing als je er zuotzuur bij toevoegt. We voegen net zo veel zoutzuur toe dat de indicator aangeeft dat t mengsel zuur is*alle CaCO3 is gereageerd*.
En dan berekenen we met de bekende hoeveelheid zoutzuur de hoeveelheid CaCo3 die heeft gereageerd.
>vervolgens de massapercentage berekenen.

WIl iemand me helpen door dit te controleren..??
ik weet dus neit of ik het goed gedaan heb...

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2007, 06:55
gijsss
gijsss is offline
je kan het mss ook op een andere manier doen..

weeg een bepaalde hoeveelheid schoolkrijt af en voeg hierbij een bekende molariteit H2SO4 aan toe.. verhit het een paar minuten tegen de kook aan en laat het afkoelen.. titreer nu de overmaat H2SO4 terug met NaOH..

CO3 2- reageert namelijk eerst H2SO4 tot SO4 2-

SO4 2- reageert neit meer met NaOH

Als je weet hoeveel NaOH je nodig had om het overgebleven H2SO4 te titreren kun je berekenen hoeveel H2SO4 met CaCO3 heeft gereageerd, en weet je ook hoeveel CaCO3 je had.

bedenk hierbij wel dat H2SO4 een tweewaardig zuur is.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 14:17
sdekivit
sdekivit is offline
CaCO3 bepalen met CO2 of een titratie is prima
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 15:47
Lil'bit
Lil'bit is offline
Ow oke.. Dank jullie wel!! Ik heb vandaag duplo-metingen gedaan en het verliep prima. In in krijt zit ook CaSO4 opgelost. Ik heb vandaag ook bewezen dat dat niet reageert met zoutzuur! mAAr THNQ~
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten