Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2007, 18:25
Verwijderd
Ik heb een vraag, ik weet niet of ik deze vraag ergens anders bij mocht plaatsen, dus maak ik voor de zekerheid maar een eigen topic. Als het niet mag, dan hoor ik het wel.

Ik teken al enige tijd manga na, maar nu wil ik leren portret tekenen. Ik vroeg me af hoe jullie begonnen zijn en welke tips voor jullie het nuttigste waren.
Ik heb zelf het probleem dat ik scheef teken en misschien heeft iemand een tip om dat af te kunnen leren? Zelf houd ik het blaadje andersom in het licht, zodat je kunt zien wat fout is, maar toch blijf ik scheef tekenen.
Voor portrettekenen ga ik nu eerst proberen om een ledenpop recht na te tekenen. Ik weet dat voor portrettekenen ook tutorials zijn, maar ik vroeg me af hoe jullie hebben geleerd om portret te tekenen. Om alles een beetje realistisch te krijgen en eventueel ook realistisch inkleuren.
Dus, aan welke tips hebben jullie het meeste gehad, zodat je echt beter werd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2007, 18:41
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
- laat manga totaal uit je gedachten verdwijnen, het zal je onbewust heel erg beinvloeden. dus probeer primitieve tekeningen te maken
- denk ik vlakken en lijnen, niet in gezichten. zo wordt je tekening sneller realistisch. anders ben je misschien geneigd te tekenen wat je denkt dat je ziet, in plaats van wat je werkelijk ziet
- oefen veel verschillende standpunten, zo wordt het menselijk lichaam steeds beter te visualiseren en zul je uiteindelijk zonder afkijken anatomisch correcte tekeningen kunnen maken

en veel plezier erin hebben, maar dat is een wat loze tip natuurlijk
Oud 16-03-2007, 21:19
tuttebel
tuttebel is offline
als je ruitjespapier hebt, kun je hierop een portret uitprinten. en het dan natekenen op ruitjespapier, zo kun je per ruitje de verhoudingen zien. en kun je ook bekijken wat je normaal anders zou doen en dus fout doet.
Oud 16-03-2007, 22:25
Kaa
Kaa is offline
wat mij altijd hielp en helpt als ik n tijdje niet meer getekend heb is vooral niet beginnen met in lijnen te tekenen watje voor je ziet...
teken eerst de schaduwen. dat vormt dan langzaam n geheel...als je n beetje de grove afdruk hebt van wat je ziet, teken je daaromheen de details en overige lijnen.
met die schaduwen heb je ook een soort guideline, zodat je tekening minder snel te smal, te breed, of te scheef wordt.
succes
Oud 16-03-2007, 23:16
Verwijderd
Tekenen wat je ziet, niet wat je dénkt dat je ziet. Daar komt het eigenlijk op neer.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 14:31
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik ben begonnen door heel veel te oefenen, echt een tijdschrift pakken en ieder gezicht snel schetsen. Heel goed op de verhoudingen letten, controleren met lengtes van je vingers ofzo en zo een beetje opmeten wil vooral in het begin erg helpen. Verder kan dat scheef tekenen komen als je papier plat op tafel ligt. Dat zie je het in perspectief, zeg maar. En dan kan je eroverheen leunen maar dan zie je het van heel dichtbij en zie je niet goed wat je doet in het hele gezicht, maar meer wat je doet met alleen de neus ofzo. Ik heb geleerd dat het helpt als je een plank of iets dergelijks neemt, of een tekentafel, ieder hard, schuin oppervlak is goed, denk ik. Daar kan je je tekening op plakken met scheurtape en dan heb je een veel beter overzicht op je tekening. En gewoon lekker ontspannen gaan zitten, niet krampachtig voorovergebogen. Neem zo nu en dan eens even afstand van je tekening, en kijk van een afstandje objectief wat er mis mee is.
Kijk eens om je heen naar alle gezichten en gewoon wat schetsen, maakt niet uit als je de meest verschrikkelijke tekeningen maakt. En ook inderdaad weer back to basics, niet met de verhoudingen e.d. van manga in je achterhoofd tekenen, want dat gaat niet goed.
Ik heb zelf ook eens gewoon een tijdschrift gepakt en ben daar alle ogen uit gaan tekenen, of alle neuzen of monden of al het haar, waar je ook het meeste moeite mee hebt.
Heel veel plezier ermee!
Oud 19-03-2007, 14:02
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Morgan schreef op 17-03-2007 @ 00:16 :
Tekenen wat je ziet, niet wat je dénkt dat je ziet. Daar komt het eigenlijk op neer.
eh ja, dat zei ik dus twee posts boven je vrijwel letterlijk.
Oud 19-03-2007, 14:41
Cherry Springs
Citaat:
Tonsillitis schreef op 19-03-2007 @ 15:02 :
Maar niet iedereen leest verder dan de openingspost voor ze reageren.
Oud 19-03-2007, 15:05
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
true
Oud 20-03-2007, 01:09
snarl
snarl is offline
neem les
teken jezelf eindeloos na van fotos (neem daar dan ook fotos voor)
of gebruik een spiegel, das beter. (zet een lamp op één kant van je gezicht)
en
begin niet met de details (dus meteen de ogen er in zetten) maar kijk eerst eens naar de vorm van het gezicht, hoe zit het hoofd vast op de nek, hoe is het hoofd gekanteld, hoe staan de ogen daardoor, etc etc. en dan vet veel oefenen, tot over 2 jaar!
Oud 20-03-2007, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Tonsillitis schreef op 19-03-2007 @ 15:02 :
Na und? Ze vraagt aan welke tips wij het meeste hebben gehad, nou, deze dus. Ik had natuurlijk kunnen knippen en plakken in je post, maar ik typ sneller dan ik muis, dus dit is gemakkelijker.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 23:22
Lil'bit
Lil'bit is offline
Citaat:
Morgan schreef op 17-03-2007 @ 00:16 :
Ja klopt, je moet tekenen op je gevoel en je moet je niet leiden door je verstand.. *heelvaak is het optisch bedrog*

portret schilderen:
Onze leraar heeft van onze foto een Sheet gemaakt en je kon zegmaar de mal van je hoofd overtrekken als je de sheet laat schijnen op je doek.
Je zou misschien denken, bleh wat nep, maar heel lang geleden waren ze al begonnen met deze techniek. Op schilderijen waar je mensen ziet poseren is deze techniek toegepast,,
wel zonder diaprojector, maar in een donkere kamer, met een kleingaatje in de muur. als je wat voor het gaatje ziet in het licht, zie je het weergeven op de muur in de donkere kamer.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 00:53
Vice
Vice is offline
Veel oefenen en vooral niet proberen om het fotorealistisch te krijgen. Het is veel berangrijker dat het een mooie tekening wordt.
Oud 21-03-2007, 06:28
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Lil'bit schreef op 21-03-2007 @ 00:22 :
Je zou misschien denken, bleh wat nep, maar heel lang geleden waren ze al begonnen met deze techniek. Op schilderijen waar je mensen ziet poseren is deze techniek toegepast
Het gebeurde wel, maar lang niet iedereen deed dat.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 06:58
Lil'bit
Lil'bit is offline
Citaat:
Vice schreef op 21-03-2007 @ 01:53 :
Veel oefenen en vooral niet proberen om het fotorealistisch te krijgen. Het is veel berangrijker dat het een mooie tekening wordt.
JUp klopt, over 10 jaar weet je toch niet meer hoe diegene eruit ziet. maar je hebt wel een mooie tekening
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 20:32
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Morgan schreef op 20-03-2007 @ 12:13 :
Na und? Ze vraagt aan welke tips wij het meeste hebben gehad, nou, deze dus. Ik had natuurlijk kunnen knippen en plakken in je post, maar ik typ sneller dan ik muis, dus dit is gemakkelijker.
ja of je leest gewoon voor je post.
Oud 21-03-2007, 20:48
Cherry Springs
Dude, dan staat het er 2 keer. Nou en. Het is ook erg belangrijk om te weten.
Oud 21-03-2007, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Tonsillitis schreef op 21-03-2007 @ 21:32 :
ja of je leest gewoon voor je post.
Ik heb het gelezen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten