Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Op zich is het maar de vraag wat je met het experiment wilt bereiken, als het de bedoeling is om die zo ver mogelijk te lanceren, moet je lanceren onder een hoek van 45° (een kleinere hoek en hij komt niet hoog genoeg, en dus sneller tegen de grond; een grotere hoek en dan maakt hij vooral hoogte). Je kan dit ook theoretisch bewijzen door de gemaakte beweging te ontbinden in een horizontale en verticale beweging. Voor de ene heb je een sin p, voor de andere een cos p. Als je die beide wilt maximaliseren, kom je sowieso bij pi/4 of 45° uit ![]() Het leukste is als je gewoon zelf die metingen allemaal doet; je kan inderdaad proberen met zo'n kartonnen bord, maar volgens mij ga je het beste resultaat hebben als je dat enkele meters breed maakt, en dan vanop een afstand filmt, zodat je een gemiddelde snelheid over een langer tijdsverloop kan maken. Die snelheid uitrekenen is heel wat werk, maar niet onmogelijk: als je overal vierkantjes zet, kun je uiteindelijk 1 punt kiezen, en meten hoe lang het duurt voordat de fles daar volledig gepasseerd is, de tijd kan je op de camera min of meer nauwkeurig meten; en anders kan je natuurlijk ook op korte afstanden die paraboolbaan benaderen door te doen alsof het een rechtlijnige baan is (op 10 centimeter maakt dat volgens mijn niet al te veel uit, liggen beide punten enkele meters uit elkaar, is het natuurlijk wel een groot verschil). Op zich mag je natuurlijk ook met een eigen benadering afkomen, want ik gok dat je met een simpele camera werkt en niet met eentje die speciaal voor experimenten bedoeld is (die dus 1000 foto's of iets dergelijks neemt per seconde, niet 24 frames per seconde zoals standaardcamera's).
||
Citaat:
![]() Mja, mss is het dan idd wel handig om van een wat grotere afstand te meten.. En idd, ik denk niet dat het zó perfect windstil is enzo dat je een fles echt precies loodrecht omhoog kunt lanceren
|
|