Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2007, 10:58
Pruts0r
Pruts0r is offline
Hey allemaal, kmoet voor natuurkunde een PO maken, waarbij we een fles, gevuld met een deel water en een deel lucht, moeten lanceren en daarbij moeten we dingen, zoals afstand en snelheid berekenen.

We hebben een camera ter beschikking en we hadden zelf al het idee om ook nog een lang bord van karton te maken, die we in vlakken van 10 cm verdelen, om de beurt wit en zwart..

We weten echter niet hoe we de fles het beste kunnen lanceren. In 3-HAVO hebben we dat een keer uit het fietsenrek gedaan, maar aangezien je dan met het probleem zit dat de fles een soort van boogbaan maakt, is het heel lastig om zo de snelheid te berekenen.

Is er dan mss iemand die weet hoe we het beste een stellage kunnen bouwen, zodat de fles recht omhoog gaat? En zijn er ook mensen die weten hoe hoog de druk in de fles moet zijn en hoeveel water er in de fles moet (Ik heb ergens gehoord dat er 33%water in moet en dan de fles zo vol mogelijk met lucht pompen...)

Bvd Equinoxe
Oud 01-03-2007, 16:35
Verwijderd
Als je die camera toch tot je beschikking hebt lijkt dit me een perfect videomeet-proefje.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 20:59
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Equinoxe schreef op 01-03-2007 @ 11:58 :
Hey allemaal, kmoet voor natuurkunde een PO maken, waarbij we een fles, gevuld met een deel water en een deel lucht, moeten lanceren en daarbij moeten we dingen, zoals afstand en snelheid berekenen.

We hebben een camera ter beschikking en we hadden zelf al het idee om ook nog een lang bord van karton te maken, die we in vlakken van 10 cm verdelen, om de beurt wit en zwart..

We weten echter niet hoe we de fles het beste kunnen lanceren. In 3-HAVO hebben we dat een keer uit het fietsenrek gedaan, maar aangezien je dan met het probleem zit dat de fles een soort van boogbaan maakt, is het heel lastig om zo de snelheid te berekenen.

Is er dan mss iemand die weet hoe we het beste een stellage kunnen bouwen, zodat de fles recht omhoog gaat? En zijn er ook mensen die weten hoe hoog de druk in de fles moet zijn en hoeveel water er in de fles moet (Ik heb ergens gehoord dat er 33%water in moet en dan de fles zo vol mogelijk met lucht pompen...)

Bvd Equinoxe
Tenzij je de fles op een windstille dag perfect loodrecht naar boven kunt lanceren, zal je steeds met een paraboolbaan te maken hebben.

Op zich is het maar de vraag wat je met het experiment wilt bereiken, als het de bedoeling is om die zo ver mogelijk te lanceren, moet je lanceren onder een hoek van 45° (een kleinere hoek en hij komt niet hoog genoeg, en dus sneller tegen de grond; een grotere hoek en dan maakt hij vooral hoogte). Je kan dit ook theoretisch bewijzen door de gemaakte beweging te ontbinden in een horizontale en verticale beweging. Voor de ene heb je een sin p, voor de andere een cos p. Als je die beide wilt maximaliseren, kom je sowieso bij pi/4 of 45° uit .

Het leukste is als je gewoon zelf die metingen allemaal doet; je kan inderdaad proberen met zo'n kartonnen bord, maar volgens mij ga je het beste resultaat hebben als je dat enkele meters breed maakt, en dan vanop een afstand filmt, zodat je een gemiddelde snelheid over een langer tijdsverloop kan maken. Die snelheid uitrekenen is heel wat werk, maar niet onmogelijk: als je overal vierkantjes zet, kun je uiteindelijk 1 punt kiezen, en meten hoe lang het duurt voordat de fles daar volledig gepasseerd is, de tijd kan je op de camera min of meer nauwkeurig meten; en anders kan je natuurlijk ook op korte afstanden die paraboolbaan benaderen door te doen alsof het een rechtlijnige baan is (op 10 centimeter maakt dat volgens mijn niet al te veel uit, liggen beide punten enkele meters uit elkaar, is het natuurlijk wel een groot verschil). Op zich mag je natuurlijk ook met een eigen benadering afkomen, want ik gok dat je met een simpele camera werkt en niet met eentje die speciaal voor experimenten bedoeld is (die dus 1000 foto's of iets dergelijks neemt per seconde, niet 24 frames per seconde zoals standaardcamera's).
Oud 02-03-2007, 11:53
Verwijderd
Wat ik dus nu moet doen is met het programma coach (6) videometen, daarmee kun je redelijk makkelijk grafieken tekenen bij filmpjes, makkelijker dan hierboven beschreven. Misschien moet je proberen aan dat programmaatje te komen want het is wel de shit
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 10:53
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 02-03-2007 @ 12:53 :
Wat ik dus nu moet doen is met het programma coach (6) videometen, daarmee kun je redelijk makkelijk grafieken tekenen bij filmpjes, makkelijker dan hierboven beschreven. Misschien moet je proberen aan dat programmaatje te komen want het is wel de shit
NJa, ZO erg loopt onze school nou ook weer niet achter hoor

Mja, mss is het dan idd wel handig om van een wat grotere afstand te meten.. En idd, ik denk niet dat het zó perfect windstil is enzo dat je een fles echt precies loodrecht omhoog kunt lanceren
Oud 08-03-2007, 13:56
Verwijderd
Een vriend van me heeft over dit onderwerp een profielwerkstuk gemaakt.. En dan het verband gezocht tussen de druk in de fles en de hoogte die ie bereikt ofzoiets..
Geloof dat ie nog niet helemaal af is, maar zal es vragen of ie em wil sturen Als ik em heb PM ik je wel (als je wil).
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 11:37
Pruts0r
Pruts0r is offline
srry voor de late reactie, maar we hebben de proef aangepast en uitgevoerd, dus hier kan een slotje op wat mij betreft...
Reageren

Regels voor berichten