Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2007, 19:21
Signy
Signy is offline
Hoi,
Het lijkt mij heel gaaf om in de zomer naar Scandinavie te gaan.. Maar het schijnt een van de duurste gebieden te zijn van Europa. Wie is er geweest en kan me zeggen of het klopt of dat het opzich wel meevalt..?
Oud 06-01-2007, 19:52
Guissie
Guissie is offline
Noorwegen is in ieder geval verschrikkelijk duur. Vooral dingen als alcohol, sigaretten e.d.

Zweden en Finland weet ik niet maar ik geloof wel dat het iets duurder is dan in NL.
Oud 06-01-2007, 20:07
Verwijderd
Als je het meer dan de helft goedkoper wil, maar toch een soort van Scandinavie: Estland!
Oud 07-01-2007, 16:37
Verwijderd
het is er idd wat duurder
Oud 07-01-2007, 17:05
Hagel
Hagel is offline
Ligt er ook aan wat je er gaat doen. Als je gewoon naar campings bij boerderijen gaat (die zijn er zat) en niet zwaar aan de alcohol en sigaretten gaat is het er best te doen. Gewone eten is iets duurder maar niet heel overdreven vond ik.

edit: dit was in noorwegen
Oud 08-01-2007, 09:32
Signy
Signy is offline
Ja geen camping dus.. ik hou daar niet zo van.

Maarre, slapen in een of ander leuk huisje ofzoiets. (geen hotels)

en no worries, sigaretten doe'k niet aan, scheelt al.
Oud 08-01-2007, 10:48
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Signy schreef op 08-01-2007 @ 10:32 :
Ja geen camping dus.. ik hou daar niet zo van.

Maarre, slapen in een of ander leuk huisje ofzoiets. (geen hotels)

en no worries, sigaretten doe'k niet aan, scheelt al.
Op campings heb je in ieder geval in Zweden maar vast ook in de andere landen stuga, van die blokhutten, die je voor niet al teveel geld kunt huren. Afhankelijk van de eigen faciliteiten erin, dus keuken, toilet en/of douche betaal je meer. De goedkoopste waar ik in heb geslapen was 22 euro totaal per nacht met z'n tweeën, de duurste 50, maar die was eigenlijk ook voor 4 personen.

Noorwegen vond ik erg duur, Zweden, Denemarken en Finland vielen me nog best mee maar misschien komt dat ook omdat ik het tripje Estland-Noorwegen-Estland heb gemaakt en de anderen vanuit Nederland heb bezocht. De alcoholaccijnzen zijn volgens mij naar beneden gegaan in in ieder geval Finland om het alcoholtoerisme naar Estland te onderdrukken nu ook Estland tot de EU behoort.
Sigaretten kosten nu in Finland en Zweden ongeveer hetzelfde als in Nederland. Een biertje kost in Finland en Zweden rond de 4 euro voor een halve liter. In Noorwegen heb ik alleen thuisgebrouwen bier gedronken, dus daar kan ik weinig over zeggen. Andere levensmiddelen zijn iets duurder (x1,2-1,5) en dan vooral groente en fruit viel me op.

Edit: en Estland is een goede tip
Oud 08-01-2007, 12:43
igfy
igfy is offline
ik wilde zelf ook naar scandinavie, maar het is een beetje te duur, dus nu ben ik andere bestemmingen aan het zoeken. Ik was van plan om in hostels te slapen en dat is dur echt wel duurder dan in de rest van europa
Oud 10-01-2007, 21:59
Verwijderd
Ben in alle landen van Scandinavie geweest (muv. Ijsland). Het is er overal iets duurder dan hier in Nederland. Vooral alcohol, sigaretten en vlees zijn duurder.

De prijzen van campings in Nederland weet ik niet, dus ik kan het niet vergelijken. Maar was wel op viel is dat de campings in het hoge noorden veel goedkoper (en natuurlijk rustiger) zijn dan de campings ten zuiden van Stockholm en Trondheim.
Oud 12-01-2007, 10:11
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik kom af en toe in Noorwegen omdat mijn vader er woont. Noorwegen is behoorlijk duur, de campings zijn van Nederlandse tarieven dus die vallen wel mee. Je meeste geld gaat op aan eten, ook de supermarkten zijn niet goedkoop.

Denemarken is iets goedkoper, Zweden idem. Ik ben afgelopen zomer door deze drie landen gegaan, het is gewoon duur maar zeker de moeite waard. Het openbaar vervoer is ook duur.

In 2005 ben ik met een vriend met de auto 11 dagen naar Noorwegen en Denemarken geweest voor 380,- euro elk. Het is dus wel mogelijk, maar wees creatief. Wij hadden bijvoorbeeld een goedkopere overtocht omdat we wisten wanneer en hoe we moesten boeken, eten namen we mee uit Nederland en we konden 3 nachten bij mijn vader blijven pitten.

Gewoon gaan
Oud 12-01-2007, 10:38
Verwijderd
Zweden is iets duurder, Finland is aanzienlijk duurder.

Het ligt er ook een beetje aan wat voor vakantie je zoekt. Als je de natuur in wil, kun je heel goed gebruik maken van het "allemansrecht". Je mag overal kamperen, mits je om toestemming hebt gevraagd van de eigenaar (als die er al is) en je geen schade aanricht aan de natuur. Een auto is voor zover ik weet echter niet toegestaan.

Ik heb afgelopen jaar met een vriendin gebruik gemaakt van dit recht. We hebben onze tent op de prachtigste plekken in de natuur neergezet. Vaak was dit bij meertjes om in te zwemmen, onze kleren in te wassen, onszelf in te wassen en om water uit te drinken. We hebben zelfs tweemaal in een stadspark gestaan.
Oud 12-01-2007, 12:06
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 12-01-2007 @ 11:11 :
Denemarken is iets goedkoper, Zweden idem. Ik ben afgelopen zomer door deze drie landen gegaan, het is gewoon duur maar zeker de moeite waard. Het openbaar vervoer is ook duur.
De lange afstanden zeker, maar binnen de stad vond ik 22 euro voor een weekkaart Stockholm inclusief bootovertochtjes enzo niet duur.

Oh ja, en als je met de auto gaat is benzine goedkoper in Denemarken, Zweden en Finland, terwijl diesel duurder is met uitzondering van Finland. Noorwegen is hoe dan ook duurder. bron
Oud 13-01-2007, 20:07
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Lares schreef op 12-01-2007 @ 11:38 :
Als je de natuur in wil, kun je heel goed gebruik maken van het "allemansrecht". Je mag overal kamperen, mits je om toestemming hebt gevraagd van de eigenaar (als die er al is) en je geen schade aanricht aan de natuur. Een auto is voor zover ik weet echter niet toegestaan.
Allemansrecht bestaat volgens mij alleen in Zweden, niet in de rest van Scandinavie.
Oud 13-01-2007, 20:35
Verwijderd
Het Allemansrecht bestaat in Zweden en Finland. In beide landen hebben we er gebruik van gemaakt.

Zie ook http://finlandsite.nl/finlandsite/fi...tot_z.htm#alle
Oud 13-01-2007, 21:22
Neiu
Neiu is offline
Wildkamperen is met uitzondering van Denemarken overal in Scandinavië toegestaan. bron
Oud 14-01-2007, 01:38
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
@ TS: Waarom, hoe en met wie, etc. Wil je eigenlijk naar Scandinavië? Ben ik benieuwd naar.

Als ik trouwens naar Scandinavië zou gaan, zou ik Noorwegen zeker niet overslaan, ik heb IJsland en Finland nog niet gezien maar tot dusver is niets zo mooi als Noorwegen. Geweldige natuur en leuke mensen . Wees trouwens bereid op een hele week regen als een hele week zon, het kan zo omslaan.
Zweden is qua weer stabieler.

Sla trouwens Oslo maar over, te duur en heeft geen dingen te bieden die een hoofdstad te bieden zou moeten hebben. Noorse steden zijn sowieso lelijk en duur. De prekerstoel is wel indrukwekkend.
Kopenhagen is erg gaaf, een hoofdstad waarbij je jezelf in een kleine stad waant.

Ik heb gezopen, dus neem de spelfouten me niet kwalijk.

Laatst gewijzigd op 14-01-2007 om 01:41.
Oud 15-01-2007, 15:06
Signy
Signy is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 14-01-2007 @ 02:38 :
@ TS: Waarom, hoe en met wie, etc. Wil je eigenlijk naar Scandinavië? Ben ik benieuwd naar.
Ik en mn vriend willen graag naar Scandinavië. We willen niet alle landen aandoen, maar één land. We hebben geen rijbewijs dus we kunnen niet met de auto reizen. Ook willen we niet naar een camping.
Mij lijkt het wel leuk om een week ofzo, ergens te bivakeren en vanuit die plek telkens plekken te bezoeken. (b.v. vlakbij een hoofdstad)
Waarom? Omdat Scandinavië me boeit. De taal vind ik tof, volgens mij is de natuur heel mooi. Ik ken het genoeg om te zeggen dat het tof is, maar niet genoeg zodat ik erheen wil om het allemaal te ontdekken.
Oud 15-01-2007, 15:43
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
In de buurt van Kopenhagen is misschien wel iets dan, ik vind het een erg leuke stad en je hebt er een hostel midden in het centrum.

Denemarken in zijn geheel vind ik echt een leuke plek om te zijn, hoewel de natuur minder indrukwekkend is dan Noorwegen kan je er toch aardig wandelen, leuke mensen en de steden vind ik een stuk mooier en leuker dan andere Scandinavische steden. Bij kopenhagen zit je ook dichtbij Zweden mocht je dat nog interessant vinden.

Noorwegen is qua natuur misschien wel het mooiste land van Europa maar erg duur, de steden zijn niks bijzonders maar je hebt er ook vriendelijke mensen.

Van Zweden heb ik alleen de westkust gezien, de mensen heb ik als redelijk stug ervaren, het weer is er wel een stuk stabieler dan in Noorwegen en Denemarken. Ik vind het land interssant genoeg om er 2 maanden stage te gaan lopen over een paar maanden
Oud 15-01-2007, 21:40
Signy
Signy is offline
Thnx voor al je info. Je bent volgens mij echt een Scandinavië liefhebber.
Ik ga het allemaal eens overleggen met mn vriendje.
Oud 17-01-2007, 23:16
Briseïs
Briseïs is offline
Ik vond Finland qua prijzen niet zo heel erg duur hoor, echt wel vergelijkbaar met Nederland. Maargoed, ik drink nauwelijks en ik heb steeds gewoon bij mensen thuis gezeten, dat scheelt natuurlijk wel. Openbaar vervoer was zeker niet duur. Ik vond trouwens Talinn (Estland) ook niet overdreven goedkoop, maargoed ik ben er maar een dag geweest en heb alleen de toeristische dingen gezien, de rest zal waarschijnlijk wel anders zijn.
Oud 08-02-2007, 09:31
Anoniem
Noorse steden niks bijzonders

Bergen is een erg mooie oude vissersstad, met een leuke en levendige markt. Er zijn een aantal musea, mocht je dat interessant vinden, ook kan je wandelen langs de kade met de oude gekleurde houten huisjes, Bryggen, vroeger waren dat opslagplaatsen geloof ik. Er is ook een treintje die naar boven gaat, dan kan je uitkijken over de stad en de haven, echt een prachtig uitzicht Een van de leukste Noorse steden die er zijn, veel beter dan Oslo waar zo gigantisch druk/duur/onoverzichtelijk is. De mensen zijn er aardig, behulpzaam, het is leuk om er rond te lopen, er zijn straatoptredens en zat dingen te zien.Een nadeel van Bergen is wel dat het er best vaak regent. Maar ach, als je mooi weer zoekt moet je sowieso niet naar Scandinavië gaan

Oja, wil je echt meer voor de natuur gaan of zoek je toch iets speciaals? Want voor ruige natuur en onherbergzaamheid (<3) moet je toch echt naar Noorwegen gaan. (Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik heb een Noorwegen obsessie )
Zweden is ook mooi, maar ik vind het IKEA-gehalte en de kneuterigheid er te hoog. Het is ook veel glooiender en vriendelijker dan Noorwegen. Stockholm is een leuke stad, maar niet zo heel bijzonder vond ik. Veel kleding- en desginwinkels, mocht je daar van houden.

Finland is erg gaaf. Je zou denken: och, zo'n afgelegen land, daar is niets bijzonders te zien, maar Helsinki is écht de moeite waard. De stad is modern, schoon, open, het kan er erg warm worden (ben er afgelopen zomer geweest, soms was het tegen de 25-30 graden aan). Veel musea, kerken met Russische invloeden, je kunt een tripje naar Estland (Tallinn, sprookjesachtige stad, zeer stugge mensen) maken, wederom een leuke haven met markt, veel scandinavisch design-stuff, etcetera. Je snapt geen reet van de taal, maar ze kunnen er prima engels, en ach, die taalverwarringen kunnen soms ook best grappig zijn.

Denemarken vond ik niet zoveel aan, maar we zijn er niet zo lang gebleven, dus meer kan ik er ook niet over zeggen

Nou, mocht je na dit lange verhaal nog vragen hebben, stuur gerust een PM!

Nelleke
Oud 08-02-2007, 17:51
Verwijderd
@ Briseis, Tallinn is wel duurder dan de rest van Estland dus.

Oh en Esten stug?Russen ja
Oud 24-02-2007, 21:22
kevertje84
kevertje84 is offline
noorwegen is zo mooi...*droomt weer even van vorig jaar zomer*
Oud 02-03-2007, 12:11
knijtert
knijtert is offline
Ik ben 5 maanden in Zweden geweest en ik kan je vertellen. Het is pittig duur. Het hangt natuurlijk wel van je levensstijl af, als je van verse groente, vlees en acohol houd zou het echt wel eens duur kunnen worden. Sowieso zijn alle producten daar net iets duurder. ( ik heb geloof ik de eerste 2 weken bijgehouden wat ik uitgafmet boodschappen doen, dat bestandje moet ik dan even voor je opzoeken als je dat graag wil ).

Nou moet je er wel rekening mee houden dat ik er wel 5 maanden was en dat verschillen dan wel oplopen. Bij een paar weken zal het denk ik wel meevallen, we moeten het nou ook weer niet overdrijven.

Een paar vrienden van mij zijn toen ook naar Noorwegen geweest. En dat is dan weer net even anders schijnt, daar zijn de verschillen groot. Een tip is daar in ieder geval om te stoppen met roken ( als je dat al doet ) als je naar Noorwegen gaat. ( Over Zweden wor dat ook gezegt,maar sigaretten schelen daar niet veel van hier ).

Hoe Finland is weet ik niet, nog niet, daar ga ik eind eind mei pas heen volgens mijn planning.

Verder raad ik Denemarken af, want dat is een kutland, dit is trouwens totaal gebasseerd op non argumenten. Ik ben er op zowel de heen als terug weg doorheen gereden en beide keren hadden we in Denemarken verschrikkelijk slecht weer en was het levensgevaarlijk op de weg.

Als jemeer wil weten PM me dan maar...
Oud 04-03-2007, 16:31
Frondish
Frondish is offline
Noorwegen valt best wel mee hoor nu dat wij de Euro hebben. In de tijd van de gulden was Noorwegen wel heel duur voor ons, maar dat scheelt nu ook niet zo gek veel meer.
Oud 06-03-2007, 06:47
Verwijderd
Citaat:
Frondish schreef op 04-03-2007 @ 17:31 :
Noorwegen valt best wel mee hoor nu dat wij de Euro hebben. In de tijd van de gulden was Noorwegen wel heel duur voor ons, maar dat scheelt nu ook niet zo gek veel meer.
Ik vind dat er in Noorwegen nog best wel een groot verschil er tussen zit. Op het gebied van drank maar zeker ook met gewone levensmiddelen. Ik heb ooit wat daar bij de lidl gekocht onder het mom van 'goedkoop!' maar het was alsnog redelijk veel duurder dan in Nederland.
Oud 09-03-2007, 16:27
Poepkind
Poepkind is offline
Ik wil ook graag naar scandinavie en wat ik kan opmaken uit de bovenstaande posts:
Noorwegen mooie natuur (ik wil naar de fjorden!)
Zweden suffe steden (en de natuur dan?)
Denemarken heeft mooi kopenhagen.

Nog tips/bezienswaardigheden voor een rondreis door deze 3 landen? Wat lijkt jullie een aardige schatting van het aantal km? Ik zat te denken aan 3000, en daar komt nog de heen en terugreis bij.

Zelf ben ik wel in Talinn geweest en mn moeder laatst weer en ze was er helemaal lyrisch over.
Oud 09-03-2007, 17:16
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Vanuit mij naar Hamar is 1480 kilometer ( ik woon in Brabant ), 3000 is veel te weinig.

Wat je wilt zien lijkt mij afhankelijk van de tijd die je hebt, Noorwegen kost veel tijd, zelfs kleine afstanden kunnen uren kosten als je in bergachtig gebied zit. Ik vind het gebied rond Stavanger erg mooi, kan je de prekersstoel bezoeken.
Kopenhagen moet je zeker doen als je het mij vraagt, Stockholm blijkt ook erg mooi te zijn.
Oslo kan je beter overslaan, hoewel de haven wel leuk is maar Noorwegen moet je sowieso voor de natuur ingaan.
Oud 09-03-2007, 17:37
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 09-03-2007 @ 17:27 :
Ik wil ook graag naar scandinavie en wat ik kan opmaken uit de bovenstaande posts:
Noorwegen mooie natuur (ik wil naar de fjorden!)
Zweden suffe steden (en de natuur dan?)
Denemarken heeft mooi kopenhagen.

Nog tips/bezienswaardigheden voor een rondreis door deze 3 landen? Wat lijkt jullie een aardige schatting van het aantal km? Ik zat te denken aan 3000, en daar komt nog de heen en terugreis bij.

Zelf ben ik wel in Talinn geweest en mn moeder laatst weer en ze was er helemaal lyrisch over.
Kopenhagen vind ik een mooie en hele fijne stad qua sfeer.
Zweden suffe steden? Dat vond ik niet (Stockholm, Malmö en alles er tussenin) maar dat hangt ook af van wat je zoekt. Ik vond de Zweedse steden tien keer leuker dan de Noorse maar de Noorse natuur is veel indrukwekkender (watervallen, fjorden etc.). Zweden was veel lieflijker en heuvelachtiger. Zoals mijn vriend het zei toen we in Zweden reden: ik kan me dus echt niet voorstellen dat hier trollen en dergelijke in de mythologie voorkomen, terwijl ik me dat in Noorwegen wel kan. Hier wonen alleen schattige kabouters.

3000 km en dan nog de reis lijkt me wel reëel, de laatste keer dat ik een rondreis heb gemaakt door Zweden + Baltische staten waren we in totaal een dikke 5000 km onderweg, dus dat is geen rare inschatting denk ik zo.
Oud 09-03-2007, 19:39
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 09-03-2007 @ 18:16 :
Vanuit mij naar Hamar is 1480 kilometer ( ik woon in Brabant ), 3000 is veel te weinig.
3000 + plus reis heen en terug he Heen is 900 km (kopenhagen=startpunt) en terug ja uuh ook wel zoiets. En dan 3000 door de landen. Dan ga ik in Zweden op zoek naar leuke stadjes/ bezienswaardigheden en in Noorwegen voor de mooie natuur. De fjorden wil ik heel graag heen, mag je daar ook wildkamperen?
Voor de rest houd de praktische kant van wildkamperen me nogal bezig. Waar laat je de auto? Hoe/wat eet je? Want voor zover ik heb gevonden zijn er veel restricties voor vuurtjes, en ik wilde dan iets van blikwarmmaken op een camping gas pitje.
Oud 10-03-2007, 10:44
Verwijderd
Citaat:
knijtert schreef op 02-03-2007 @ 13:11 :

Verder raad ik Denemarken af, want dat is een kutland, dit is trouwens totaal gebasseerd op non argumenten. Ik ben er op zowel de heen als terug weg doorheen gereden en beide keren hadden we in Denemarken verschrikkelijk slecht weer en was het levensgevaarlijk op de weg.
Hoe bedoel je gevaarlijk op de weg?
Trouwens hoe zit het uberhaupt met de wegen en het verkeer (weggedrag) in Scandinavië?
Oud 10-03-2007, 12:36
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-03-2007 @ 11:44 :
Trouwens hoe zit het uberhaupt met de wegen en het verkeer (weggedrag) in Scandinavië?
Denemarken is nog wel redelijk druk maar Zweden was met uitzondering van Stockholm heel erg rustig en iedereen rijdt behoorlijk gedisciplineerd. Je valt dus ook makkelijk in slaap als je niet genoeg stops maakt
Denemarken heeft veel vierbaanswegen, minst onderhouden van de drie. Zweden heeft ook veel vierbaanswegen, maar een groot stuk op de weg van Malmö naar Stockholm is wisselend driebaans en per 2 afslagen ofzo wisselend één- of tweebaans.
Max snelheid in Zweden is 110 op de snelweg, in Denemarken op sommige stukken 110, soms 120 en op grote snelwegen soms bij wijze van proef 130, dus dan moet je de bordjes even in de gaten houden.
Wat qua geld ook handig is om te onthouden: zowel de grote Storebaeltbrug, als de Sontbrug als de Scandlines ferries kosten redelijk wat. Het scheelt maar weinig (4 euro ofzo) als je de Sontbrug neemt t.o.v. de ferry Helsingor-Helsingborg dus ik zou het eerste je aanraden, zeker in de zomer omdat het nogal druk kan zijn bij de ferries en je lang moet wachten. Het is ook handig om te reserveren als je echt midden in de zomer een ferry wilt nemen van Duitsland naar Denemarken (Puttgarden-Rodby).

Edit: en als je je niet aan de verkeersregels houdt moet je in Zweden uitkijken voor zilveren Saab 9-5's, daar zitten vaak agenten. De boetes zijn ook niet mals: beginnen rond de 80 euro bij snelheidsovertredingen. Voordeel is dat ze eigenlijk geen flitspalen hebben en je dus eigenlijk alleen naar de kant wordt gehaald als je het echt heel erg bont maakt, maar de flitspalen schijnen te komen.

Laatst gewijzigd op 10-03-2007 om 12:48.
Oud 10-03-2007, 13:55
knijtert
knijtert is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-03-2007 @ 11:44 :
Op de heenweg regende het absurd hard en dat zorgde ervoor dat de lijnen op de weg niet meer te zien waren en dat rijd niet fijn.

Op de terugweg regende, hagelde en sneeuwde het door elkaar en dat zorgde ervoor dat de lijnen slecht te zien waren.

Eigenlijk weet ik dus niet eens of ze wel fatsoenlijke lijnen kunnen trekken in Denemarken want het is er gewoon altijd kut weer gewest toen ik er was. Maar dat kutweer zorgde dus wel al snel voor een onveilige situatie op de weg.

Ter aanvulling iemand boven mij:
Het is inderdaad vrij rustig op de wegen in Zweden op de grotere steden na in de spits. Van bijna in slaap vallen heb ik persoonlijk geen last gehad, en dat na een rit van 23 uur.

Over het verkeer heb ik wel vaker gehoord dat ze in Zweden allemaal rustig rijden. Na 5 maanden zweden heb ik daar een andere mening over. Mensen rijden in het algemeen netter dan in Nederland, maar het komt er behoorlijk vaak voor dat er gestoorde mensen rijden. Mensen die vol gas van de ene rotonde naar de andere rotonde volgas rijden en daarin zoveel mogelijk hun banden wouden verneuken die waren geen zeldzaamheid.
Oud 16-03-2007, 08:58
Verwijderd
Noorwegen is sinds de euro in verhouding idd wel 'goedkoper' geworden (de rest van Scandinavië ook overigens), maar volgens mij nog steeds duurder (Zweden was al goedkoper dan Noorwegen en dat is het voor zo ver ik weet nog steeds).

Ik vind de Zweedse steden ook niet suf...en de natuur in Zweden vind ik zelf mooier dan in Noorwegen (maar ik ben wel in de mooie delen van Zweden (daar heb je ook watervallen ed ) en volgens mij niet echt in de mooie delen van Noorwegen geweest, dus misschien dat het daar door komt ).

De ervaring die ik heb met de wegen en het verkeer in Zweden zijn goed...er rijden wel eens aparte mensen tussen, maar dat is hier in Nederland ook geen uitzondering...over het algemeen rijden de mensen daar netter, is mijn ervaring.
Oud 20-03-2007, 02:42
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik zit op dit moment op Arlanda te wachten op mijn terugvlucht van een lang weekend Zweden en de prijzen vielen me erg mee. Grofweg hetzelfde als in Nederland met uitzondering van drank.

Ook kan ik me niet aansluiten bij het dure openbaar vervoer, wellicht als je een OV gewend bent, but jongeren is hier tot 26 jaar, dus voor vrijwel iedereen op dit forum betekend dat 50% korting! Ruime 2 uur met de trein was 150 kronen (ong 15 euro), dat ben je in Nederland ook echt wel kwijt voor een dergelijke afstand, maar de trein hier is een stuk luxer.

Helaas is 3 dagen te kort om echt een land te zien, dit was voor mij män eerste kennismaking hier, dus ik zal nog een keer terug moeten, maar vond het zeer de moeite waard
Oud 20-03-2007, 10:04
knijtert
knijtert is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 20-03-2007 @ 03:42 :
Ik zit op dit moment op Arlanda te wachten op mijn terugvlucht van een lang weekend Zweden en de prijzen vielen me erg mee. Grofweg hetzelfde als in Nederland met uitzondering van drank.

Ook kan ik me niet aansluiten bij het dure openbaar vervoer, wellicht als je een OV gewend bent, but jongeren is hier tot 26 jaar, dus voor vrijwel iedereen op dit forum betekend dat 50% korting! Ruime 2 uur met de trein was 150 kronen (ong 15 euro), dat ben je in Nederland ook echt wel kwijt voor een dergelijke afstand, maar de trein hier is een stuk luxer.

Helaas is 3 dagen te kort om echt een land te zien, dit was voor mij män eerste kennismaking hier, dus ik zal nog een keer terug moeten, maar vond het zeer de moeite waard
Dat is ZO niet waar

De prijzen zijn er echt wel duurder

OV vind ik ook wel meevallen want je legt grote afstanden af. Als je met de trein naar Parijs gaat ben je meer kwijt volgens mij. Maar \boodschappen zijn echt wel duurder
Oud 20-03-2007, 10:51
Lorelei
Lorelei is offline
OV is relatief goedkoop voor jongeren (tot je 20e betaal je gereduceerde prijs). In Stockholm hebben ze zojuist het systeem veranderd waardoor het vrij duur is als je je kaartjes niet bij Pressbyran koopt maar bij het loket. In Stockholm zijn de bus/metro prijzen op dit moment zo:

Onder 20:

90 kronor (pak m beet 9 euro) voor 10 kaartjes als je bij pressbyran koopt.
20 (ong 2 euro) kronor als je 1 kaartje bij het loket koopt (enorm verschil dus)

20 of ouder:

180 kronor voor 10 kaartjes bij pressbyran.
40 kronor voor 1 kaartje bij loket.

Met zo'n kaartje kan je een uur lang vrij met bus en metro rijden, zone grens bestaat niet (meer).

(dit hele systeem is dus in Stockholm.. is in Goteborg bijv. alweer anders )

Persoonlijk vind ik, mits je ze dus voorkoopt, dat het openbaar vervoer goedkoop is.

Met de trein is het niet echt te zeggen want dat hangt af van hoe lang je vantevoren een kaartje koopt. Echt duur is het niet, maar het kost wel veel geld. (als in: Voor wat je krijgt is het niet duur (lange reis, bistro aan boord, etc), maar dan nog steeds is 60 euro wel veel voor een treinkaartje) Als je meer dan een maand vantevoren boekt, ben je het goedkoopste uit

De dagelijkse boodschappen waren wel echt duurder. Op zich is het verschil per ding niet erg groot maar als je dan alles bij elkaar optelt voor een hele maaltijd voor 3 personen of zo.. dan zie je het verschil wel. Vooral vlees is erg duur.

En nou ja, over drank hoeven we het niet te hebben he.

Overigens is het wel zo dat als je in een kroeg een biertje bestelt, dan betaal je wel meer maar krijg je ook meer. (in verhouding betaal je volgens mij nog altijd meer dan in nederland maar niet zoveel als op het eerste oog lijkt)
Oud 21-03-2007, 13:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
knijtert schreef op 20-03-2007 @ 11:04 :
Dat is ZO niet waar

De prijzen zijn er echt wel duurder

OV vind ik ook wel meevallen want je legt grote afstanden af. Als je met de trein naar Parijs gaat ben je meer kwijt volgens mij. Maar \boodschappen zijn echt wel duurder
Tsja, zo is het op míj overgekomen. Ik heb 1x boodschappen gedaan in de supermarkt en de meeste producten daar waren vergelijkbaar qua prijs met wat ik hier betaal, toegegeven, de supermarkt bij mij in de buurt is aan de prijzige kant, maar veel verschil heb ik daarin niet gemerkt.

Misschien is 3 dagen gewoon tekort, of is het bij mij allemaal meegevallen...

Echter, in Stockholm heb ik in het oude centrum voor nog geen 80 kronen een goede lunch (Gepofte aardappel met kip en een salade) inclusief drankje gehad, dat zie ik in Amsterdam nog niet zo snel gebeuren in het centrum.

OV is inderdaad ook erg verschillend per plaats, heb 2 plaatsen bezocht: Stockholm en Örebro, de laatste was bus erg goedkoop (10 kronen voor een kaartje waarmee je 3 uur in de bus mag, MITS je een buskaart koopt, enkele kaartje geloof ik 16 kronen).
Oud 21-03-2007, 14:49
Lorelei
Lorelei is offline
Ja OV is ontzettend verschillend per plaats. Best wel onhandig

En qua lunch moet je bedenken dat Zweedse mensen meestal 's middags (en 's avonds) warm eten mits ze daar de tijd voor hebben. Dus een warme lunch 's middags is vrij normaal. Dat zal in de prijs ook wel te zien zijn. En tja, het is ook maar net waar je zit. =)
Oud 26-03-2007, 20:12
Verwijderd
Citaat:
knijtert schreef op 20-03-2007 @ 11:04 :
Maar boodschappen zijn echt wel duurder
Dat ligt, denk ik, erg aan je eetpatroon en aan wat je koopt. Mijn ervaring is dat als je een beetje oplet met wat je koopt (wat ik in Nederland trouwens ook doe) en niet veel vlees, sterke drank, luxe producten ed koopt (wat ik in Nederland ook niet doe), het best wel mee valt (helemaal als je in Nederland ook bij de AH of de Coop ofzo boodschappen doet, wat ik dan weer niet doe ).
Oud 26-03-2007, 21:48
knijtert
knijtert is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-03-2007 @ 21:12 :
Dat ligt, denk ik, erg aan je eetpatroon en aan wat je koopt. Mijn ervaring is dat als je een beetje oplet met wat je koopt (wat ik in Nederland trouwens ook doe) en niet veel vlees, sterke drank, luxe producten ed koopt (wat ik in Nederland ook niet doe), het best wel mee valt (helemaal als je in Nederland ook bij de AH of de Coop ofzo boodschappen doet, wat ik dan weer niet doe ).
Je zegt dat het best wel meevalt. Dus het is wel degelijk duurder.

Alle boodschappen zijn duurder ( uitzonderingen bevestigen de regel ). Bij veel producten is het verschil niet bijzonder groot, bij sommige wel. Hoe dan ook zal alles bij elkaar een prijsverschil opleveren.

Ik heb volgens mij ook aangegeven dat dat voor een vakantie waarschijnlijk best te doen is, dan geef je altijd al iets extra's uit. Maar als je er normaal heb leeft voor 5 maanden dan word het verschil aanzienlijk.

Ik heb voor mezelf drank nooit opgetelt bij mijn dagelijkse behoefte en evengoed is het verschil daar. Ondanks dat ik als vlees verslaafde zelden vlees heb gegeten. Ik heb er ook niet op water en brood geleefd, maar ook als ik dat wel had gedaan was ik daar duurder uit geweest. Natuurlijk is het zo dat hoe minder je koopt hoe kleiner het verschil zal zijn.

Laatst gewijzigd op 26-03-2007 om 21:55.
Oud 27-03-2007, 21:36
Verwijderd
Als ik zeg dat het wel meevalt, dan bedoel ik dus niet dat het wel 'degelijk duurder' is... Jouw ervaring kan anders zijn dan de mijne, maar mijn ervaring is niet dat we meer geld kwijt waren voor de dagelijkse boodschappen. En ik ben toch wel een flink aantal keer meerdere weken in Zweden geweest...dus ik denk dat ik ook wel een beetje 'ervaring' heb en niet zomaar wat uit m'n duim zuig oid...?

Brood kopen in Zweden raad ik sowieso af; ik vind het iig niet te eten.

Laatst gewijzigd op 27-03-2007 om 21:48.
Oud 27-03-2007, 22:22
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Brood buiten Nederland ervaar ik over het algemeen als smerig. Vooral Belgisch brood rond de Ardennen, wat een kutbakkers hebben ze daar.

Mijn ervaring is dat het in zijn algemeen ( Scandinavië ) duurder is dan Nederland. Maar je moet gewoon creatief zijn en een klein beetje extra sparen en er is niks aan de hand.
Oud 27-03-2007, 23:10
knijtert
knijtert is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2007 @ 22:36 :
Als ik zeg dat het wel meevalt, dan bedoel ik dus niet dat het wel 'degelijk duurder' is... Jouw ervaring kan anders zijn dan de mijne, maar mijn ervaring is niet dat we meer geld kwijt waren voor de dagelijkse boodschappen. En ik ben toch wel een flink aantal keer meerdere weken in Zweden geweest...dus ik denk dat ik ook wel een beetje 'ervaring' heb en niet zomaar wat uit m'n duim zuig oid...?

Brood kopen in Zweden raad ik sowieso af; ik vind het iig niet te eten.
blablabla

Als de TS het wil kan ik nog steeds bonnetjes opzoeken... TS lijkt alleen verdwenen

Brood
Het duurde echt lang voordat ik lekker brood had gevonden. Dit was dus helaas weer net even duurder brood...
Oud 28-03-2007, 07:39
Verwijderd
In Zweden hoor je knäckebröd te eten.

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 07:42.
Oud 28-03-2007, 07:41
Verwijderd
En voor je met blabla begint: Jouw ervaring is niet de enige die juist hoeft te zijn, hoor. Waarom doe je overkomen of iedereen die wat anders zegt uit zijn nek zit te lullen? Beetje apart.

Misschien zou het verschil in ervaring bv. aan de streek of de stad of het dorp kunnen liggen? En ik geloof toch ook nog steeds dat het er aan ligt wat je koopt (ik ga in Zweden dus bv. niet op zoek naar eetbaar brood, wat dus duurder is, ik eet daar knäckebröd - en dat is maar een voorbeeldje).
Oud 28-03-2007, 11:17
Ivo
Ivo is offline
Ach, wat de boer niet kent....

De meeste Nederlanders die klagen dat het eten in hun vakantieland duur is, zijn duur uit omdat ze hun eetgewoontes niet aanpassen aan de streek waar ze zich bevinden.
"Hollands" eten kan wel eens heel duur uitvallen over de grens. Omgekeerd kan het voor een Zweed hier heel duur uitvallen, omdat (zover mij bekend) vis hier duurder is dan aan de Zweedse kusten.
Oud 28-03-2007, 13:08
Poepkind
Poepkind is offline
En benzine is dat eigenlijk heel duur?
Je kan je hele auto volladen met blikjes van de lidl, dan heb je het eten is duur probleem opgelost
En knackebrod doet pijn aan mn tand maar in nl eet ik ook geen brood
Oud 28-03-2007, 16:32
Ivo
Ivo is offline
volgens deze site kom ik op een bradstofprijs van €1,14 (euro 95 benzine) in Zweden. Ongeveer 20 cent per liter goedkoper als hier in Nederland. Vooral veel kilometer rijden dus, dan lijkt het alsof Zweden goedkoop is
Diesel is wel iets duurder als hier.

Noorwegen is ook duur... omgerekend €1,43 per liter. Bij Finland staat €1,16 genoteerd.

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 16:35.
Oud 28-03-2007, 16:45
Neiu
Neiu is offline
Meh, benzine valt wel mee, alleen in Noorwegen is het vergelijkbaar met Nederland. Deze site heeft ook altijd wel redelijk up to date informatie over de benzineprijzen. Diesel is idd duurder, zoals Ivo ook zei, omdat het vanwege vervuiling zwaarder belast wordt. Nederland is daar sowieso uniek in dat het zo goedkoop is.

En het Zweedse brood is best lekker Je moet er gewoon even aan wennen. Hoewel Ivo zeker een punt heeft, vond ik toch het levensonderhoud wat duurder dan in Nederland, zelfs al kocht ik de goedkoopste dingen die men daar normaliter ook eet. Vooral de verse producten als groente en fruit vond ik duurder en dat eet iedereen met een normaal eetpatroon neem ik aan.

Edit: en volgens mij vindt TS vooral dat we aan het niften zijn over niets.

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 16:47.
Advertentie

Regels voor berichten