Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Noorwegen vond ik erg duur, Zweden, Denemarken en Finland vielen me nog best mee maar misschien komt dat ook omdat ik het tripje Estland-Noorwegen-Estland heb gemaakt en de anderen vanuit Nederland heb bezocht. De alcoholaccijnzen zijn volgens mij naar beneden gegaan in in ieder geval Finland om het alcoholtoerisme naar Estland te onderdrukken nu ook Estland tot de EU behoort. Sigaretten kosten nu in Finland en Zweden ongeveer hetzelfde als in Nederland. Een biertje kost in Finland en Zweden rond de 4 euro voor een halve liter. In Noorwegen heb ik alleen thuisgebrouwen bier gedronken, dus daar kan ik weinig over zeggen. Andere levensmiddelen zijn iets duurder (x1,2-1,5) en dan vooral groente en fruit viel me op. Edit: en Estland is een goede tip ![]()
||
Citaat:
Oh ja, en als je met de auto gaat is benzine goedkoper in Denemarken, Zweden en Finland, terwijl diesel duurder is met uitzondering van Finland. Noorwegen is hoe dan ook duurder. bron
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het Allemansrecht bestaat in Zweden en Finland. In beide landen hebben we er gebruik van gemaakt.
Zie ook http://finlandsite.nl/finlandsite/fi...tot_z.htm#alle |
![]() |
|
Wildkamperen is met uitzondering van Denemarken overal in Scandinavië toegestaan. bron
||
Citaat:
Mij lijkt het wel leuk om een week ofzo, ergens te bivakeren en vanuit die plek telkens plekken te bezoeken. (b.v. vlakbij een hoofdstad) Waarom? Omdat Scandinavië me boeit. De taal vind ik tof, volgens mij is de natuur heel mooi. Ik ken het genoeg om te zeggen dat het tof is, maar niet genoeg zodat ik erheen wil om het allemaal te ontdekken. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zweden suffe steden? Dat vond ik niet (Stockholm, Malmö en alles er tussenin) maar dat hangt ook af van wat je zoekt. Ik vond de Zweedse steden tien keer leuker dan de Noorse maar de Noorse natuur is veel indrukwekkender (watervallen, fjorden etc.). Zweden was veel lieflijker en heuvelachtiger. Zoals mijn vriend het zei toen we in Zweden reden: ik kan me dus echt niet voorstellen dat hier trollen en dergelijke in de mythologie voorkomen, terwijl ik me dat in Noorwegen wel kan. Hier wonen alleen schattige kabouters. 3000 km en dan nog de reis lijkt me wel reëel, de laatste keer dat ik een rondreis heb gemaakt door Zweden + Baltische staten waren we in totaal een dikke 5000 km onderweg, dus dat is geen rare inschatting denk ik zo.
||
Citaat:
![]() ![]() Voor de rest houd de praktische kant van wildkamperen me nogal bezig. Waar laat je de auto? Hoe/wat eet je? Want voor zover ik heb gevonden zijn er veel restricties voor vuurtjes, en ik wilde dan iets van blikwarmmaken op een camping gas pitje.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens hoe zit het uberhaupt met de wegen en het verkeer (weggedrag) in Scandinavië? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Denemarken heeft veel vierbaanswegen, minst onderhouden van de drie. Zweden heeft ook veel vierbaanswegen, maar een groot stuk op de weg van Malmö naar Stockholm is wisselend driebaans en per 2 afslagen ofzo wisselend één- of tweebaans. Max snelheid in Zweden is 110 op de snelweg, in Denemarken op sommige stukken 110, soms 120 en op grote snelwegen soms bij wijze van proef 130, dus dan moet je de bordjes even in de gaten houden. Wat qua geld ook handig is om te onthouden: zowel de grote Storebaeltbrug, als de Sontbrug als de Scandlines ferries kosten redelijk wat. Het scheelt maar weinig (4 euro ofzo) als je de Sontbrug neemt t.o.v. de ferry Helsingor-Helsingborg dus ik zou het eerste je aanraden, zeker in de zomer omdat het nogal druk kan zijn bij de ferries en je lang moet wachten. Het is ook handig om te reserveren als je echt midden in de zomer een ferry wilt nemen van Duitsland naar Denemarken (Puttgarden-Rodby). Edit: en als je je niet aan de verkeersregels houdt moet je in Zweden uitkijken voor zilveren Saab 9-5's, daar zitten vaak agenten. De boetes zijn ook niet mals: beginnen rond de 80 euro bij snelheidsovertredingen. Voordeel is dat ze eigenlijk geen flitspalen hebben en je dus eigenlijk alleen naar de kant wordt gehaald als je het echt heel erg bont maakt, maar de flitspalen schijnen te komen.
Laatst gewijzigd op 10-03-2007 om 12:48. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Op de terugweg regende, hagelde en sneeuwde het door elkaar en dat zorgde ervoor dat de lijnen slecht te zien waren. Eigenlijk weet ik dus niet eens of ze wel fatsoenlijke lijnen kunnen trekken in Denemarken want het is er gewoon altijd kut weer gewest toen ik er was. Maar dat kutweer zorgde dus wel al snel voor een onveilige situatie op de weg. Ter aanvulling iemand boven mij: Het is inderdaad vrij rustig op de wegen in Zweden op de grotere steden na in de spits. Van bijna in slaap vallen heb ik persoonlijk geen last gehad, en dat na een rit van 23 uur. Over het verkeer heb ik wel vaker gehoord dat ze in Zweden allemaal rustig rijden. Na 5 maanden zweden heb ik daar een andere mening over. Mensen rijden in het algemeen netter dan in Nederland, maar het komt er behoorlijk vaak voor dat er gestoorde mensen rijden. Mensen die vol gas van de ene rotonde naar de andere rotonde volgas rijden en daarin zoveel mogelijk hun banden wouden verneuken die waren geen zeldzaamheid.
||
![]() |
Citaat:
![]() De prijzen zijn er echt wel duurder ![]() OV vind ik ook wel meevallen want je legt grote afstanden af. Als je met de trein naar Parijs gaat ben je meer kwijt volgens mij. Maar \boodschappen zijn echt wel duurder
||
![]() |
Citaat:
Misschien is 3 dagen gewoon tekort, of is het bij mij allemaal meegevallen... Echter, in Stockholm heb ik in het oude centrum voor nog geen 80 kronen een goede lunch (Gepofte aardappel met kip en een salade) inclusief drankje gehad, dat zie ik in Amsterdam nog niet zo snel gebeuren in het centrum. OV is inderdaad ook erg verschillend per plaats, heb 2 plaatsen bezocht: Stockholm en Örebro, de laatste was bus erg goedkoop (10 kronen voor een kaartje waarmee je 3 uur in de bus mag, MITS je een buskaart koopt, enkele kaartje geloof ik 16 kronen).
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Alle boodschappen zijn duurder ( uitzonderingen bevestigen de regel ). Bij veel producten is het verschil niet bijzonder groot, bij sommige wel. Hoe dan ook zal alles bij elkaar een prijsverschil opleveren. Ik heb volgens mij ook aangegeven dat dat voor een vakantie waarschijnlijk best te doen is, dan geef je altijd al iets extra's uit. Maar als je er normaal heb leeft voor 5 maanden dan word het verschil aanzienlijk. Ik heb voor mezelf drank nooit opgetelt bij mijn dagelijkse behoefte en evengoed is het verschil daar. Ondanks dat ik als vlees verslaafde zelden vlees heb gegeten. Ik heb er ook niet op water en brood geleefd, maar ook als ik dat wel had gedaan was ik daar duurder uit geweest. Natuurlijk is het zo dat hoe minder je koopt hoe kleiner het verschil zal zijn.
http://www.panoramio.com/tags/knijtert/ Laatst gewijzigd op 26-03-2007 om 21:55. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als de TS het wil kan ik nog steeds bonnetjes opzoeken... TS lijkt alleen verdwenen ![]() Brood ![]() Het duurde echt lang voordat ik lekker brood had gevonden. Dit was dus helaas weer net even duurder brood...
|
![]() |
volgens deze site kom ik op een bradstofprijs van €1,14 (euro 95 benzine) in Zweden. Ongeveer 20 cent per liter goedkoper als hier in Nederland. Vooral veel kilometer rijden dus, dan lijkt het alsof Zweden goedkoop is
![]() Diesel is wel iets duurder als hier. Noorwegen is ook duur... omgerekend €1,43 per liter. Bij Finland staat €1,16 genoteerd. Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 16:35. |
![]() |
|
Meh, benzine valt wel mee, alleen in Noorwegen is het vergelijkbaar met Nederland. Deze site heeft ook altijd wel redelijk up to date informatie over de benzineprijzen. Diesel is idd duurder, zoals Ivo ook zei, omdat het vanwege vervuiling zwaarder belast wordt. Nederland is daar sowieso uniek in dat het zo goedkoop is.
En het Zweedse brood is best lekker ![]() ![]() Edit: en volgens mij vindt TS vooral dat we aan het niften zijn over niets. ![]()
Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 16:47. |
Advertentie |
|
|
|