Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2002, 10:56
sase
sase is offline
Ik geloof zelf wel in God, omdat ik Zijn aanwezigheid heb gevoeld. Maar waarom geloven jullie? Omdat je altijd heb geleerd dat Hij bestaat? Of omdat je het zelf heb gevoeld? En als je neit geloofd, waarom niet? En nou niet aankomen met dat: omdat ie niet bestaat. Ik wil graag redenen horen..en als je niet geloofd, acht je het mogelijk dat je wel gaat geloven? Geloof je ergens in? Zo niet, waar haal je je troost vandaan als het moeilijk gaat in je leven? Dat haal ik namelijk bij God vandaan.
Oud 14-06-2002, 11:19
dream-chaser
dream-chaser is offline
Ik geloof er niet in. Ik geloof wel dat er iets is maar ik denk niet dat god dat iets is. Waarom ik er niet in geloof......
Ik heb op een christelijke school gezeten en toen veel uit de bijbel gelezen voor school. Dus je kan niet zeggen dat ik er niets van af weet. Ik weet denk ik meer van de bijbel dan veel anderen die wel geloven. neem mijn buren en sommige familie ,leden dit komt omdat ik alltijd eerst wil weten waarover ik oordeel voor dat ik ga oordelen.
Veel van die verhalen vond ik echt onzin. Een ander punt van mij is dat als god toen vaak verscheen en vage dingen deed.....waarom doet hij dat nu dan niet meer? Als hij echt zo machtig is dan kan hij nu toch ook wel van die wonderbaarlijke dingen doen? Of zie ik dat verkeerd?
Als hij ook al bestaat dan haat hij mij behoorlijk. Er zit mij niet echt veel mee in het leven als ik het even zacht uit mag drukken.
Mijn troost zoek ik altijd in de muziek. Zonder muziek ben ik nergens. Ik heb ook een paar hele goeie vrienden die helpen mij ook altijd.
Oud 14-06-2002, 12:07
sase
sase is offline
Ik wil je niet bekeren, zo'n christen ben ik niet..maar ik heb het ook niet makkelijk (m'n ouders kunnen niet metelkaar overweg en m'n ma is een alcoholiste). En ik krijg gewoon veel troost uit Hem..plus ik voel z'n aanwezigheid gewoon. Voor mij doet ie nog allemaal wonderen. Als ik een mooi landschap zie, denk ikv aak: hoe zou dit kunnen onstaan zonder God?
Oud 14-06-2002, 12:15
dream-chaser
dream-chaser is offline
Mijn troost haal ik uit mijn vrienden en muziek en als ik een mooi landschap zie heb ik zo iets van wat is de natuur eigenlijk een mooi iets dat zoiets helemaal uit zichzelf kan ontstaan.
Oud 14-06-2002, 13:27
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ik heb nog nooit wat van een of andere god wat gemerkt. Kan me niet echt voorstellen dat ie voor me zorgt enzo, want anders zou et toch alleen maar geweldig moeten gaan in m'n leven.. Er gebeuren zoveel oneerlijke dingen dat ik echt niet geloof dat er een geweldige god is..

En daar komt natuurlijk bij dat er geen bewijzen voor zijn.. Dus waarom zou ik ?
Oud 14-06-2002, 15:02
sase
sase is offline
Als het alleen maar goed gaat in je leven, ken je toch ook geen echte geluk? Of wel geluk, maar minder diep zeg maar...door alle tegenslagen weet je wat je mist. Vind ik dan.
Oud 14-06-2002, 15:31
Dissolute
Dissolute is offline
Je mag van mij geloven wat je wilt, maar ik snap niet dat mensen (als ze eens goed nadenken) in God kunnen geloven.

Iets van bovenaf die de boel hier regelt? Geloof je dan ook in kabouters vraag ik me af.

Bijna alles is wetenschappelijk te beredeneren. Geloof is ouderwets vind ik.

Enige vraag die altijd zal resten. Hoe is de wereld (nou ja het hele universum) ontstaan? Maar waarom zou perse God dat gedaan hebben (en hoe is hij zelf dan onstaan?) Waarom was het geen buitenaards wezen of een olifant. Ja je weet t niet

Geloof gaat van ouder naar kind. In een gezin waar de ouders niet geloven, zal bijna zeker het kind ook niet geloven. Simpelweg omdat hij/zij geen reden kan vinden om aan te nemen dat Hij er is. Het zijn tradities.

Geloof is hypocriet, vooral in de zeer gelovige gemeentes (Urk, Staphorst). Altijd wijzen naar anderen en zeggen hoe fout andere mensen zijn maar ondertussen zijn daar de meeste gevallen van incest.

En hoe hou je het leven dan vol? Geloof in jezelf en er het beste van maken. Problemen vertellen aan iemand die tenminste iets terug zegt, ipv hopen op een teken van God.
Oud 14-06-2002, 19:02
suze02
suze02 is offline
Ik weet niet waarom ik geloof ik doe het gewoon.Niet omdat het met de paplepel is ingegoten dat is nooit gebeurd.Maar ik voel gewoon iets om me heen en ik weet dat dat god is en waarom kan ik niet uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 19:20
woefke
woefke is offline
Ik geloof er niet in ik denk als we iets te kort komen ofzo iets minders hebben in ons leven gaan we zoeken hoe komt het ? Wie kan ons bv. bij daklozen eten brengen ofzo en dan bidden zij elke dag tot God die hun dan zogezegd eten zou moeten ''toveren''. Het is gewoon een houvast maar omdat wij de meeste toch niet echt iets tekort hebben , hebben we er ook minder nood aan zo denk ik er toch over
Oud 14-06-2002, 20:27
SoulReaver
SoulReaver is offline
Ik geloof niet in een god. Waarom niet? Het simpele feit dat als god echt zou bestaan en ons kon maken zoals hij wilt, dan hoeft hij hier geen boek voor te schrijven, dan kan hij onze geest zo maken dat wij al zijn wetten kennen. En dan nog iets, God maakt ons, hij maakt zgn. onze karakters, en dan moeten we een leven lang een test voor hem afleggen. Dus zoiets als een robot fout programmeren en dan zeuren dat hij niet werkt?
Het feit waar ik wel een geloof is gewoon een stroom die alles met elkaar verbindt, maar geen waardeoordeel over mensen geeft, die niet bepaald wie goed of slecht is maar alleen maar is. Meer niet, deze stroom a.u.b. niet al te new-age beschouwen, gewoon iets wat mensen verbindt meer is het niet.
Geen god, geen leider, geen dictator.
God maakt ons, toch???? Dus als ik iemand vermoord en ik kom dan in de hel? Kan ik de fabrikant dan niet aanklagen, ik handel alleen maar zoals god mij gemaakt heeft.
Sorry maar ik vind dit rede genoeg om op zijn minst flink aan hem te twijfelen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 21:22
sase
sase is offline
Dissulote schreef: Geloof gaat van ouder naar kind. In een gezin waar de ouders niet geloven, zal bijna zeker het kind ook niet geloven.

ik antwoord: Ik geloof wel, zeer sterk zelfs, en mijn ouders absoluut niet.

Hij schreef: En hoe hou je het leven dan vol? Geloof in jezelf en er het beste van maken. Problemen vertellen aan iemand die tenminste iets terug zegt, ipv hopen op een teken van God.

Ik antwoord weer: Ik vertel eerst mijn problemen aan God, en daarna aan mensen 'die wat terugzeggen'. God geeft me de kracht om door te gaan.
Oud 14-06-2002, 21:44
sase
sase is offline
Citaat:
SoulReaver schreef:
Ik geloof niet in een god. Waarom niet? Het simpele feit dat als god echt zou bestaan en ons kon maken zoals hij wilt, dan hoeft hij hier geen boek voor te schrijven, dan kan hij onze geest zo maken dat wij al zijn wetten kennen. En dan nog iets, God maakt ons, hij maakt zgn. onze karakters, en dan moeten we een leven lang een test voor hem afleggen. Dus zoiets als een robot fout programmeren en dan zeuren dat hij niet werkt?
Het feit waar ik wel een geloof is gewoon een stroom die alles met elkaar verbindt, maar geen waardeoordeel over mensen geeft, die niet bepaald wie goed of slecht is maar alleen maar is. Meer niet, deze stroom a.u.b. niet al te new-age beschouwen, gewoon iets wat mensen verbindt meer is het niet.
Geen god, geen leider, geen dictator.
God maakt ons, toch???? Dus als ik iemand vermoord en ik kom dan in de hel? Kan ik de fabrikant dan niet aanklagen, ik handel alleen maar zoals god mij gemaakt heeft.
Sorry maar ik vind dit rede genoeg om op zijn minst flink aan hem te twijfelen.
God maakt ons, en geeft ons keuzes. Het is aan ons om de goede keuzes te maken..daarbij kan Hij ons helepn, maar niet de wet voorschrijven. Anders waren wij geen mensen, maar poppetjes. Dan zou er ook geen hemel of hel bestaan, dan zou iedereen goed leven lijkt mij.
Oud 14-06-2002, 22:06
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
sase schreef:

God maakt ons, en geeft ons keuzes. Het is aan ons om de goede keuzes te maken..daarbij kan Hij ons helepn, maar niet de wet voorschrijven. Anders waren wij geen mensen, maar poppetjes. Dan zou er ook geen hemel of hel bestaan, dan zou iedereen goed leven lijkt mij.
Hij maakt ons, dus maakt hij ook onze keuzes. Ik bedoel, hij maakt ons en zet ons dan op de wereld en gaat dan testen of hij ons wel goed heeft gemaakt. Hij maakt onze ziel en deze gaat hij daarna testen en kijken hoe lang het duurt voordat iemands ziel verpest is zodat hij gaat moorden of iets dergelijk? Als god ons keuzes geeft kan hij niet zeuren over de keuzes die wij maken. Hij geeft ons de vrijheid en met deze vrijheid geeft hij ons het recht om te doen wat we willen.
Ik blijf het vreemd vinden, ik dood iemand en hij begint te zeuren terwijl hij toch wel de grootste moordenaar van allemaal is, anders hadden we wel het eeuwige leven gehad als hij niemand dood wil zien.
God maakt ons, maar toch met een zeker moreel besef volgens jou? Als hij dit kan , dan kan hij ons ook zo maken dat niemand vermoord wordt, dat niemand slecht is. Hij geeft ons de keus om slecht te zijn, tja dan moet hij niet zeuren over de consequenties.
En over de hemel en hel.
Natuurlijk bestaat deze scheiding niet. Volgens jou redenatie dan. God maakt ons en kan ons hierom niet naar een hel sturen, want als hij dit doet stuurt hij een stukje van zichzelf naar de hel. Dan zegt hij eigenlijk "I Fucked Up". Beetje vreemd voor een almachtig wezen is het niet?
Als er al een god zou zijn dan zou hij geen waardeoordeel mogen geven.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 11:41
jimmyO
jimmyO is offline
Waarom geloof ik in God? Waarom geloof ik dat een kruiwagen, een transportmiddel is met een wiel en twe handvaten? Net zoals ik op die tweede vraag geen antwoord kan geven (omdat het gewoon zo is), kan ik ook niet op die eerste vraag een antwoord geven. Maar goed, dat is dus mijn geloofsovertuiging...

Ik kan wel zeggen, waardoor ik ben gaan geloven. Ik denk uiteindelijk door God zelf. Hij heeft me op het goeie spoor gebracht. Maar Hij heeft mijn geloof ook veel sterker laten worden. O.a. door 'het gevoel' (waar veel mensen zich niets bij kunnen voorstellen (en dat is begrijpelijk)). Maar ook door wat concretere 'tekenen' (die ik trouwens niet ga vertellen, omdat ze nogal privé zijn). Dussss........

[hr]
Citaat:
Als hij ook al bestaat dan haat hij mij behoorlijk.
Hier wou ik nog op reageren. Ik denk niet dat geloven betekent, dat je probleemloos door het leven zal kunnen gaan. Geloof me, ik heb ook zo m'n portie gehad. En bovendien zijn er duizenden christenen over de hele wereld die vervolgd worden door hun geloof. Waarom geloven ze dan nog steeds?: Omdat ze blijkbaar er van overtuigd zijn dat ze een 'godsvrucht' kunnen halen uit volharding. En omdat God ze de kracht daartoe geeft. Ik denk dat God wil, dat we zelf ondervinden, dat Zijn wil de beste is. In die zin heeft Hij ons lief. (Hij heeft ons in alle opzichten lief, maar dit is dus een 'onderdeel') En door alle ellende kan je vaak veel meer leren, dan als je alleen maar gelukkig in 't leven was. God kan en wil je de kracht en de blijdschap geven die je nodig hebt, en zelfs meer dan dat je nodig hebt. Hij heeft je echt lief. Ik wou dat je dezelfde liefde kon ervaren, als ik, maar ik kan je natuurlijk niks aanpraten. Mijn overtuiging is dat God alle mensen liefheeft.
Oud 15-06-2002, 16:46
sase
sase is offline
Citaat:
SoulReaver schreef:

Hij maakt ons, dus maakt hij ook onze keuzes. Ik bedoel, hij maakt ons en zet ons dan op de wereld en gaat dan testen of hij ons wel goed heeft gemaakt. Hij maakt onze ziel en deze gaat hij daarna testen en kijken hoe lang het duurt voordat iemands ziel verpest is zodat hij gaat moorden of iets dergelijk? Als god ons keuzes geeft kan hij niet zeuren over de keuzes die wij maken. Hij geeft ons de vrijheid en met deze vrijheid geeft hij ons het recht om te doen wat we willen.
Ik blijf het vreemd vinden, ik dood iemand en hij begint te zeuren terwijl hij toch wel de grootste moordenaar van allemaal is, anders hadden we wel het eeuwige leven gehad als hij niemand dood wil zien.
God maakt ons, maar toch met een zeker moreel besef volgens jou? Als hij dit kan , dan kan hij ons ook zo maken dat niemand vermoord wordt, dat niemand slecht is. Hij geeft ons de keus om slecht te zijn, tja dan moet hij niet zeuren over de consequenties.
En over de hemel en hel.
Natuurlijk bestaat deze scheiding niet. Volgens jou redenatie dan. God maakt ons en kan ons hierom niet naar een hel sturen, want als hij dit doet stuurt hij een stukje van zichzelf naar de hel. Dan zegt hij eigenlijk "I Fucked Up". Beetje vreemd voor een almachtig wezen is het niet?
Als er al een god zou zijn dan zou hij geen waardeoordeel mogen geven.
Ik zie het toch anders. God stuurt ons niet naar de hel, dat is de duivel -de tegenstander van God dus- die de mensen grijpt. Denk je dat het voor God een eer is dat wij bij hem horen? Want het is voor ons een eer, dat wij bij God mogen horen.
Oud 15-06-2002, 17:42
Dissolute
Dissolute is offline
Citaat:
sase schreef:

Ik zie het toch anders. God stuurt ons niet naar de hel, dat is de duivel -de tegenstander van God dus- die de mensen grijpt. Denk je dat het voor God een eer is dat wij bij hem horen? Want het is voor ons een eer, dat wij bij God mogen horen.
Als ik dit zo lees moet ik denken aan boze heksen in een sprookjesbos. Maar die bestaan gelukkig ook niet.
Oud 15-06-2002, 18:18
sase
sase is offline
Citaat:
Dissolute schreef:

Als ik dit zo lees moet ik denken aan boze heksen in een sprookjesbos. Maar die bestaan gelukkig ook niet.
Dat zal wel weer een hele intelligente opmerking zijn, maar ik vind het nergens op slaan. Enig uitleg vind ik wel op z'n plaats.
Oud 15-06-2002, 18:45
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
sase schreef:

Zo zo, die god wordt steeds aardiger, hij geeft helemaal niks om ons? Het maakt hem niet uit of we bij hem komen of niet, wij mogen blij zijn dat hij ons accepteert, hij zit wel vol met liefde??
Sorry maar, als hij echt zoveel om mensen geeft kan hij iedereen vergeven, als hij dit doet en iedereen als hij dood gaat "wijsheid" laat zien is er helemaal geen duivel nodig en dan wint hij de strijd ...
Sorry maar denk even aan wat je zegt.. Wij mensen worden gemaakt door een God, die zet ons hier neer en gaat ons testen, kijken of we wel goed genoeg zijn of niet... Kijken of we de verleiding wel aankunnen, blijkt dat de duivel sterker is dan God dan wordt hij boos en geeft hij niks meer om je?????
Als iedereen echt een "kind" van hem is, dan zou hij ons kunnen vergeven...
Er kan wel iets zijn hoor, maar laten we dan hopen dat het wel aardig is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 11:03
Dissolute
Dissolute is offline
Citaat:
sase schreef:

Dat zal wel weer een hele intelligente opmerking zijn, maar ik vind het nergens op slaan. Enig uitleg vind ik wel op z'n plaats.
Jij zegt dat de Duivel ons probeert te grijpen, maar dat als we volgens de regels van God leven dat niet zal gebeuren.

Mijn opmerking: Boze heksen (de duivel) in een sprookjesbos (de regels van God).
Dat vind ik persoonlijk precies hetzelfde verhaal. Maar betekent eigelijk: Kijk nou zelf wat je zegt, dit kan toch gewoon niet.

Sommige gelovigen leven in een tekenfilm.
Oud 17-06-2002, 15:58
FB
FB is offline
Genesis 1-28:

Citaat:
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
De aarde en alles daarop is dus een geschenk van God aan de mens.
Indien dit zo is, is de aarde dan niet het eigendom van de mens? Of is het de mens slechts in behering gegeven?

En de Duivel... Als God alles heeft geschapen, heeft Hij dan niet ook de Duivel geschapen? En daarnaast: waarom is de Duivel slecht?

De Bijbel is geschreven vanuit het oogpunt van Godgelovigen. Het is dus logisch dat zij de Duivel afschilderen als slecht. Als Osama bin Laden een boek zou schrijven zou hij daarin het Westen ook als slecht afschilderen, terwijl wij dat als goed ervaren.
Bestaat er überhaupt goed en kwaad?

Volgens mij bestaat goed en kwaad alleen in je eigen perceptie, en kan er dus onmogelijk een God of Duivel bestaan die PUUR goed is, of PUUR slecht.

Op momenten dat ik met mezelf in de knoop zit, en dat gebeurt heus weleens, dan vind ik geen troost in een eventuele man/Godwezen die hoog in de hemel zit en de aarde bestuurt. Als dat zo is, waarom laat hij dan mensen veel te jong sterven? Een kennis van mij werkte in Rwanda, vloog met z'n vliegtuig zieke kinderen naar een ziekenhuis, is op 25-jarige leeftijd verongelukt, een verkeersongeluk... Wat voor God rechtvaardigt dat?

De troost vind ik niet in de God van het conventionele christendom, maar in de kracht die door mijn kerkgenootschap wel God genoemd wordt, maar verder niets met de God van de andere christenen te maken heeft.
God is de benaming voor de kracht die essentieel is om leven te laten bestaan.

Troost vind ik niet in God, maar in God's schepping. Niet in de kracht, of de persoon, of het Goddelijk wezen, maar in andere mensen, in de natuur, in alle mooie dingen van het leven... Daarin ervaar ik God, ja, een onnoemlijke kracht die we bij gebrek aan woorden maar "God" noemen.

Daar vind ik troost in.

Beetje lang verhaal, maar dit is mijn antwoord op je vraag.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 20:08
My Info
My Info is offline
Ik geloof niet in god omdat ik zijn aanwezigheid juist nooit heb gevoeld. Maar aan de andere kant; hoe zijn wij dan gemaakt?
Ik weet eigenlijk niet echt wat ik moet geloven.
Oud 17-06-2002, 21:27
Cupcake
Cupcake is offline
Ik heb het zelf gevoeld, dat ik aangeraakt werd. Dat voelt heel goed.
Het is voor mij vanzelfsprekend dat God bestaat. Ik zou mijn leven niet zonder Hem en het geloof voor kunnen stellen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat alles is ontstaan door een oerknal of iets dergelijks. Ik geloof dat God de aarde en het leven heeft geschapen.
Oud 18-06-2002, 07:56
sase
sase is offline
Citaat:
SoulReaver schreef:

Zo zo, die god wordt steeds aardiger, hij geeft helemaal niks om ons? Het maakt hem niet uit of we bij hem komen of niet, wij mogen blij zijn dat hij ons accepteert, hij zit wel vol met liefde??
Sorry maar, als hij echt zoveel om mensen geeft kan hij iedereen vergeven, als hij dit doet en iedereen als hij dood gaat "wijsheid" laat zien is er helemaal geen duivel nodig en dan wint hij de strijd ...
Sorry maar denk even aan wat je zegt.. Wij mensen worden gemaakt door een God, die zet ons hier neer en gaat ons testen, kijken of we wel goed genoeg zijn of niet... Kijken of we de verleiding wel aankunnen, blijkt dat de duivel sterker is dan God dan wordt hij boos en geeft hij niks meer om je?????
Als iedereen echt een "kind" van hem is, dan zou hij ons kunnen vergeven...
Er kan wel iets zijn hoor, maar laten we dan hopen dat het wel aardig is.
ehmmmm ik geloof dat jij het niet helemaal snapt...

Als je in de verleiding komt van de duivel, kan je nog wel terugkomen naar God..Hij wordt niet boos op je, met echte berouw kan je terugkomen. En je blijft een kind van God, wat je ook uitvreet.

En ik bedoelde hele andere dingen dan jij ervan maakt. Maar daarom bestaat er ook eigen intrepretatie ed.
Oud 18-06-2002, 09:59
Prada
Prada is offline
Of God bestaat weet ik niet...Sterker nog, dat weet niemand...Je kunt Hem wel gevoeld hebben, maar dat is natuurlijk geen algeheel bewijs voor Zijn bestaan...Ik kan ook geen argumenten aandragen voor Zijn niet-bestaan, behalve dat er geen aangetoonde bewijzen zijn voor zijn bestaan...Vanuit deze redenering kan ik rationeel zijnde niet anders dan niet geloven...

Wat ik wel weet is dat ik niet het christendom of een andere religie wil belijden...
Oud 18-06-2002, 15:38
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
sase schreef:

ehmmmm ik geloof dat jij het niet helemaal snapt...

Als je in de verleiding komt van de duivel, kan je nog wel terugkomen naar God..Hij wordt niet boos op je, met echte berouw kan je terugkomen. En je blijft een kind van God, wat je ook uitvreet.

En ik bedoelde hele andere dingen dan jij ervan maakt. Maar daarom bestaat er ook eigen intrepretatie ed.
Aha ok dan, tja dat werd niet duidelijk uit je eerdere posts om eerlijk te zijn
Maar ik begrijp de rede van god niet om ons hier neer te zetten, hij zet je neer en gaat dan testen, sorry hoor maar ik vind het een beetje raar.
En duivel en god discussie vidn ik helemaal raar, dit zou uitgaan van een pure vorm van kwaad en een pure vorm van goed, en hier geloof ik niet echt in
Zolang iedereen elkaar in zijn waarde laat vind ik het ok, zolang mensen maar niet beginnen te zeuren over het accepteren van jezus in je leven en al die andere zooi.
Iig, ik geloof niet in de God die aangehangen wordt door gelovigen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2002, 12:20
Verwijderd
Omdat hij niet bestaat

Tja, het is de enige reden. Waarom zou ik geloven in iets dat je niet kunt zien, horen, ruiken, voelen, wat dan ook? Ik zou nog eerder geloven dat de aarde plat is, en er is bewijs voor het tegendeel.

Hoe weet jij nou zo zeker dat je hem hebt gevoeld? Misschien was het wel een vlaagje liefde, een droom, een geest, een verdovend middel....
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 12:25
dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
Cupcake schreef:
Ik heb het zelf gevoeld, dat ik aangeraakt werd. Dat voelt heel goed.
Het is voor mij vanzelfsprekend dat God bestaat. Ik zou mijn leven niet zonder Hem en het geloof voor kunnen stellen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat alles is ontstaan door een oerknal of iets dergelijks. Ik geloof dat God de aarde en het leven heeft geschapen.
Hoe is god ontstaan dan? En de rest?
Oud 19-06-2002, 14:16
mR. DJ
mR. DJ is offline
OK, zal ik dan maar ff vertellen hoe het precies zit ............ ff serieus, wat ik nu ga vertellen heb ik al veel vaker over nagedacht, en ik weet bijna zeker dat als jullie gewoon ff goed nadenken dat je er achter komt wat heel dat gel;oof precies in houdt. En dan bedoel ik niet te zeggen dat ik het zo goed weet, lees maar............

Ten eerste wil ik vragen waarom jullie het over het bestaan van God hebben, en niet over Alha (of hoe je dat ook schrijft ), of andere vage god-achtige figuren uit andere culturen. Denk hier eerst over na.
Een antwoord dat ik zou geven is: Omdat al die figuren het zelfde zijn, en ze zijn niet "iets" dat ons van boven af bestuurt of ons gemaakt heeft (dit antwoord is een mening van mij die je eigenlijk zou kunnen vergeten, iedereen heeft hier eigenlijk zijn eigen antwoord op).

Je kun nu, na de kennis die je hebt over andere culturen met andere goden bedenken dat iedereen zijn eigen betekenis aan "God" geeft.
Het kan dus niet één "man'' zijn die de aarde geschapen heeft want dan zouden er meerdere rond moeten lopen, ga maar eens met moslims, hindoes enz. praten. Dan zie je dat heel die God nix meer is (ik beweer niet dat het allemaal waar is, het is maar om een compleet beeld te vormen over hoe de mens over goden denken).
De reden waarom er zo veel mensen anders naar die "God" kijken is denk ik de manier van leven en de kijk op het leven. Bij ieder mens verschilt dit weer. Het heeft dus te maken met de gedachten gang van JOU!! En niemand anders.

Wat ik geloof is dat er wel iets is. En dat iets zit in je hoofd, deels bewust, maar groten deels onbewust. Dus als je zogenaamd met God zit te praten en hij zegt wat terug, dan zeg ik: dat was jij zelf, het is je gezonde verstand die spreekt. En dat iets in je hoofd kan je best God noemen, maar net zo goed alha, natuur og gewoon verstand!!
Dus de vraag of iemand gelooft moet eigenlijk wel met ja beantwoord worden, het is alleen nog maar de vraag hoe die persoon zijn "hogere macht" noemt. Een grote fout vind ik dat bij de vraag of iemand gelooft gelijk aan God gedacht word.

Nu nog een stukje mening van mij.
Alle godsdiensten die er zijn zoals christen dom, protestants moslim en al die nadere vage dingen vind ik onzin!! Pure bezigheids therapie!!
Het is wel leuk als je met z'n alle dat stukje geloof (zo noem ik het maar) het zelfde noemt, maar wat schiet je er mee op???Uiteindelijk komt het allemaal op het zelfde neer, en dat is dat "geloof" dat in je eigen hoofd zit!!!

Dit is voor mij de enige verklaring voor het onverklaar bare (lekker kromme zin ). Je snap wel wat ik bedoel.
Wat zou anders een verklaring zijn voor het feit dat er meerdere godsdiensten zijn die allemaal één god aanwijzen??? Het feit dat dat in deze wereld gebeurd is voor mij een verklaring dat er helemaal geen god bestaat zoals in die godsdiensten beschreven.

Owja, nog ff een vergeten onderwerpje , Ik denk dat de wetenschap volledig goed zit met hun verklaring van het ontstaan van de aarde en de mensheid.

Nou, dat was zo'n beetje hoe ik er over denk. Ik hoor graag wat reactie's hier op.

Laatst gewijzigd op 19-06-2002 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 09:42
sase
sase is offline
In de kern zijn alle goden gelijk, of het nou de God van de christenen is, of Allah, of Yaweh. Dat komt door alle culturen. Hebben jullie ooit van het boek: Theo's Oddesey gehoord? Een erg mooi boek waarin een jongen alles leert over verschillende godsdiensten en er achter komt dat ze allemaal in wezen hetzelfde zijn.

Ik ben wetenschappelijk opgevoed, en ik geloof ook wel in de Big Bang enzo..als je het geloven kunt noemen. Maar ook dat God het in werking heeft gesteld. Ik geloof niet echt dat we in 6 dagen geschapen zijn geloof ik..
Oud 20-06-2002, 10:04
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
sase schreef:
[BIk geloof niet echt dat we in 6 dagen geschapen zijn geloof ik.. [/B]
Dat is dubbel geloof.

Het woord geloof bevat in wezen al de boodschap: Je GELOOFT iets, je bent er voor jezelf zeker van. Maar ieder mens gelooft iets anders.

MvG,
TMLWKY
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 12:47
dream-chaser
dream-chaser is offline
Alle goden zijn ook het zelfde. Bij de grieken is er dan 1 opgesplitst in verschillende maar in weze is het allemaal het zelfde. Iedereen heeft gewoon zijn eigen opvatting van een God. Ik geloof er niet in. Voor mij is alleen van belang dat je ergens in gelooft en niet wat je gelooft. Al is het in die prullebak die hier opschool staat. Geloof is gewoon iets om aan vast te houden in moeilijke tijden. Mijn visie is dan ook dat de bijhbel en al die andere dingen verzonnen (nu niet beginnen van dat is niet zo want hij bestaat echt, want dit is mijn mening en ik respecteer andere meningen ook) zijn voor moeilijke tijden. Ze hadden iets nodig om aan vast te houden en toen hebben ze maar ietes genomen wat niet te controleren was, want dan kon het tegendeel ook niet bewezen worden. Hierdoor is het een tijdloos begrip en blijft heel lang bestaanm.
Oud 20-06-2002, 17:37
Verwijderd
ik geloof absolut niet in goed,
ik vind kan niet zomaar tegen iemand praten die niet terug praat of geloof in iets wat ik niet ken.
er zal vast wel iets zijn dat hoger dan ons is, maar of dat god is...ik denk het niet.
wel geloof ik dat jesus heeft bestaan, het zal gewoon een man zijn zie goede dingen gedaan heeft. maar van de onzin dat maria nog nooit sex had gehad en dat jezeus met goed kon praten geloofi k niet echt
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 18:48
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
en als je niet geloofd, acht je het mogelijk dat je wel gaat geloven?
Als er een bovennatuurlijk verschijnsel is wat een bovennatuurlijk wezen zeker zou moete kunnen maken.
Ook al heb ik er nog nooit een gezien.

Citaat:
Geloof je ergens in?
In mezelf , in de mensheid

Citaat:
Zo niet, waar haal je je troost vandaan als het moeilijk gaat in je leven?
Uit mezelf

Citaat:
Dat haal ik namelijk bij God vandaan.
ik vind dat problemen verschuiven zodat het makkelijker voor jezelf wordt.

Citaat:
plus ik voel z'n aanwezigheid gewoon.
Er zijn ook mensen die dino's in het park zien rondlopen , dat betekent nog niet dat het er is.

Citaat:
Als ik een mooi landschap zie, denk ikv aak: hoe zou dit kunnen onstaan zonder God?
Dus god bestaat door jouw kortzichtigheid ?
In een samenleving waar al zoveel op een rationele en emperische manier is ontdekt zou je eigelijk beter moeten weten.

Citaat:
ik antwoord: Ik geloof wel, zeer sterk zelfs, en mijn ouders absoluut niet.
Uitzonderings geval , je zal wel behoefte nodig gehad hebben aan steun door je problemen en die behoefte kon een god idee opvullen.

Citaat:
Ik antwoord weer: Ik vertel eerst mijn problemen aan God, en daarna aan mensen 'die wat terugzeggen'. God geeft me de kracht om door te gaan.
het lijkt wel of je problemen hebt om zelf met de eer te strijken als je een persoonlijk probleem hebt overwonnen.
Je hebt een god idee niet nodig om gelukkig te zijn sase , leer het uit jezelf te putten en niet al het goede op iemand anders te schuiven.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 19:52
Dissolute
Dissolute is offline
Citaat:
devil15 schreef:
ik geloof absolut niet in goed,
ik vind kan niet zomaar tegen iemand praten die niet terug praat of geloof in iets wat ik niet ken.
er zal vast wel iets zijn dat hoger dan ons is, maar of dat god is...ik denk het niet.
wel geloof ik dat jesus heeft bestaan, het zal gewoon een man zijn zie goede dingen gedaan heeft. maar van de onzin dat maria nog nooit sex had gehad en dat jezeus met goed kon praten geloofi k niet echt
Kan je misschien de volgende keer wat meer tijd aan je Nederlands besteden. Je kunt vast wel beter als dit.
Oud 20-06-2002, 20:23
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
* * * Sorry, ik heb niet alles eerst doorgelezen * * *

Ik geloof niet (meer). Ik was erg gelovig opgevoed maar op gegeven punt begon ik ook met rationalisering en zelferkenning (niet meer blind naar ouders luisteren).
Om te beginnen geloof ik niet omdat hij niet bestaat. We werken met theorieën bewijzen; niet weerleggen (dus ene partij moet bewijzen dat God bestaat). EN dat lukt niet. Daarnaast, tja, alle natuurwetten kloppen en wat we niet weten ontdekken we langzaam.
En hoe het met God is gegaan... eerst deedie alles, toen deed ie minder enz... - en alleen mensen die ahw niet een klomp vlees met elektrische stroompjes in de hersenen willen zijn geloven erin omdat ze liever iets anders zijn. En die mensen willen troost en vinden dat daar.

En los van of hij wel/niet bestaat... - als het was bewezen dat hij bestond dan zou ik nog niet in hem geloven.
Ik wil geen hoger iets boven mij.
Oud 20-06-2002, 20:55
Misanthrophia
Misanthrophia is offline
God is een illusie, denk ik. Ik merk er niks van dat hij zou bestaan dus geloof ik er ook niet in.
Oud 20-06-2002, 22:08
biertjehappen
biertjehappen is offline
Het is gewoon allerduidelijkst. Het is een opeenstapeling van angst. Ik denk vrij, ik heb een vrije geest.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 00:55
Daniel
Daniel is offline
Ik geloof niet in god omdat ik er nooit iets van gemerkt heb, noch enig overtuigend bewijs heb gelezen over zijn bestaan.
Dus ik ga er gewoon vanuit dat er logische (niet goddelijke) verklaringen zijn voor het ontstaan van het heelal etc. , hoewel het misschien nog wel een tijdje (of nooit) zal duren voordat we daarachterkomen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 12:02
dromerke
dromerke is offline
Wel, ik geloof half wel in God, half niet. Ik geloof in God wanneer alles goed gaat, wanneer ik gelukkig ben en totaal geen problemen heb, maar wanneer ik down/depri/unhappy ben, veel troubles heb, geloof ik niet in God. Ik denk dat God alleen voor goede dingen zorgt en niet voor slechte.
Oud 24-06-2002, 12:30
sase
sase is offline
Degenen die zeggen dat ze niet geloven omdat ze Zijn aanwezigheid niet hebben gevoeld, vind ik goede redenen hebben. Maar als je zegt: omdat ie niet bestaat, vind ik dat onzin. En ik ben gelukkig met God en met mezelf. God helpt mij zodat ik mezelf kan helpen. "God helps those who help themselves". Dus het is niet zo dat ik mijn problemen op God afschuif. Ik krijg van Hem de kracht om mezelf aan te pakken.

Ik vind het jammre voor jullie dat jullie de troost en kracht niet voelen die God uitzendt. Maar ieder wordt op zijn eigen manier gelukkig, en ieder heeft een recht om te leven zoals hij wilt (binnen bepaalde grenzen dan he).
Oud 24-06-2002, 18:24
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Degenen die zeggen dat ze niet geloven omdat ze Zijn aanwezigheid niet hebben gevoeld, vind ik goede redenen hebben. Maar als je zegt: omdat ie niet bestaat, vind ik dat onzin.
Niet voelen en niet bestaan is een synoniem in deze context.
Slaat dus eigelijk nerges op dat je hier verschil tussen maakt.

Citaat:
En ik ben gelukkig met God en met mezelf. God helpt mij zodat ik mezelf kan helpen. "God helps those who help themselves". Dus het is niet zo dat ik mijn problemen op God afschuif. Ik krijg van Hem de kracht om mezelf aan te pakken.
Ik krijg de kracht van die enge monstertjes die achter me aan lopen om nog harder te rennen.

Citaat:
Ik vind het jammre voor jullie dat jullie de troost en kracht niet voelen die God uitzendt.
Ik vind het jammer voor jouw dat je geen kracht en troost uit jezelf kan halen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 00:21
I_GenesisII
I_GenesisII is offline
Ik geloof niet in god omdat ik liever zelf nadenk over alles wat ik zie en hoor en zo ook over het leven en de dood. Ik heb het iedee dat bij het geloof in GOD het een soort van makkelijke verklaring is voor al je onzekerheden en angsten. Ook voor het onverklaarbare. ( ga gerust tegen me in als je je aangevallen voelt )
Natuurlijk laat ik alle mensen die wel in ( een ) god geloven in hun waarde, maar zo denk ik er nu over.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik vind het jammre voor jullie dat jullie de troost en kracht niet voelen die God uitzendt.
--------------------------------------------------------------------------------

Deze opmerking vind in krachteloos, want hoe kun je dat voor een ander bepalen. Anderen halen het uit hun zelf, of uit desnoods planten. Noem maar wat. Tuurlijk het is zo dat zij dan geen kr8 en liefde voelen van jouw god, maar waarom zou liefde die zij halen uit hunzelf of noem maar iets minderwaardig zijn aan die kracht ? En dat het daarom jammer is slaat al helemaal nergens op.
Oud 25-06-2002, 10:11
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
Misanthrophia schreef:
God is een illusie, denk ik. Ik merk er niks van dat hij zou bestaan dus geloof ik er ook niet in.
Citaat:
I_GenesisII schreef:
Ik geloof niet in god omdat ik liever zelf nadenk over alles wat ik zie en hoor en zo ook over het leven en de dood. Ik heb het iedee dat bij het geloof in GOD het een soort van makkelijke verklaring is voor al je onzekerheden en angsten. Ook voor het onverklaarbare.
Als ik jong was geloofde ik dat er een God was, een kracht, iemand die me beschermde als ik het moeilijk had. Toen ik eens alleen door een donker park moest, richtte ik me tot die God om me te beschermen en als ik thuis geraakte, gaf het me een veilig gevoel. Hieruit concludeer ik alleen dat geloof in God een steun is voor je angsten, een troost voor iets zwakkere mensen. Ik apprecieer geloof in God maar ik zelf kan het nu niet meer, ik geloof alleen in mezelf, het is een mooi beeld maar het is niet echt..

Laatst gewijzigd op 25-06-2002 om 10:14.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 10:58
Flamer
Flamer is offline
Waar maak je je druk om zeg, kan je toch nooit bewijzen ja of nee.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 20:10
Karolien
Karolien is offline
Sorry, maar mag ik even zeggen dat die vraag niet heel verstandig is? Want je praat als een kip zonder kop. Je vraagt: 'geloven jullie in God?', maar je legt nog niet eens uit wat God voor jou is. Denk na! Ikw eet dat het in het begin lastig is als dat niet aangeboren is (zoals bij mij) maar je went er heus wel aan. Als jij antwoord wat jij bedoelt met God, kan ik antwoorden op je vraag. Want als ik jou vraag: zijn Kalaporoes wit of grijs, en jij weet niet wat ik met Kalaporoes bedoel, kun je ook geen zinnig antwoord geven. Ik snap dus niet hoe je op deze vraag kunt antwoorden. Groetjes,

Karolien
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 20:19
*fledermous*
*fledermous* is offline
Ik geloof niet in de god van het Christendom,Jodendom,Islam of welke godsdienst dan ook.

Ik ben ervan overtuigd dat men door het metaforenstelsel van goden, een grotere bron van kennis vergaart, dan door die andere geloven na te lopen. Vandaar dat ik dit min of meer aanhang. Het is niet direct dat ik heel sterk geloof in alle Goden.
Ik denk alleen dat de ideologie achter deze stelsel, de mensen meer aan het denken zet, dan bij bovenstaande geloven.
Dat is voor mij meer belangrijker. Doordat je veel kennis vergaart en verbreidt ontwikkel je tot een slimmer en sterker persoon. Dan dat je je laat leiden door je te onderwerpen aan zwakkeren. Daardoor heb ik als ik troost zoek, geen God, die jij nodig hebt, nodig. Dat is voor mij overbodig, ik ben zelf sterk genoeg om er overheen te komen. Ik denk dat jij je door je constant te onderwerpen aan de zwakkeren, wel een God nodig hebt, en daardoor wel gelooft.

Dat is mijn mening, ik geloof dus niet heel sterk. Min of meer.
Oud 26-06-2002, 12:19
Sophietje12
Sophietje12 is offline
Ik geloof niet in God omdat ik in de mens geloof en niet in een of andere hogere man in de wolken die ons maakt, op de wereld zet kijkt hoe wat wij doen en vervolgens ons weer laat sterven. Ik heb 2 neven die moelijke tijden hebben gekend, hun vader mijn oom dus is een paar jaar geleden gestorven aan een hartaanval en hun moeder heeft kanker. Ze zijn gelovig opgevoed en mijn oom en tante ook. Waarom laat god ze dan zo lijden?? wat voor bedoeling heeft hij ermee??
Oud 26-06-2002, 14:09
sublime
sublime is offline
ik geloof niet in god omdat ik zijn aanwezigheid NIET heb gevoeld. vroeger was ik nogal gelovig en toen mijn vader kanker kreeg ging ik elke avond bidden o mag mijn papa aub weer beter worden.

ik wil niet geloven in een god die zo sadistisch is om sommige mensen zoveel meer verdriet te doen dan anderen... en ik wil niet geloven in een god die zijn eigen schepping laat mislukken.
ik kan me niet voorstellen dat er een god bestaat, want volgens de bijbel is god goed; maar ik heb daar nog nooit wat van gezien. ik respecteer het geloof van anderen. maar ik kan niet in iets geloven dat (voor mij) zo'n grote leugen is.

>and god created satan to blame for his mistakes<
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 18:55
purplerose
purplerose is offline
Nou ik geloof niet want hoe wou je de evolutie thoerie verklaren (die zeeeeeeeerrr waarschijnlijk wel waar is)
en ik haal mn troost euhm van mezelf?
maar heeft god dan ook het hele universum geschapen dat wilk ook wel eens weten dan mja
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 20:16
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Ik geloof niet in god omdat ik geen enkele reden heb om dat wel te doen.
Ik geloof in geen 1 van die "hoogverheven" dingen. En IMHO de dingen die in de bijbel staan vind ik echt te nep... Misschien zijn er wel dingen van waar maar ik heb serieus mn twijfel erover.
En ik heb gods aanwezigheid nog nooit gevoeld....
Maar ik denk ook dat als er een god is, dat hij het ons wel zou laten merken eigelijk. En dan duidelijk en niet dat je een stem hoort die zegt dat het god is..
Als hij er is, waarom zouden we dat dan niet duidelijk mogen weten
Dan zouden wij er hier niet meer over hoeven nadenken of het nou wel of niet zo is...
Maar ja, totdat er iets heel magisch gebeurt geloof ik niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten