Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2007, 13:55
I.need.a.break
I.need.a.break is offline
Hola,
Weet iemand een site waar op staat wat ze mogen vragen. Bijvoorbeeld "de kandidaat kan.." Ik zou dit graag voor gs willen weten omdat het leren niet echt opschiet. Andere tips zijn btw ook welkom
gracias x
Advertentie
Oud 03-05-2007, 15:15
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...4/vgxllw4feusi

Deze link staat alles wat je nodig hebt
Oud 03-05-2007, 15:24
I.need.a.break
I.need.a.break is offline
Harstikke bedankt.
Oud 03-05-2007, 15:32
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Ach ja, er staat een ideale ''samenvatting'' op dus tja, ik heb mezelf er ook mee geholpen. En beetje liefdadigheid en eerlijk delen mag wel lijkt me zo in deze periode.

Maar de stof is wel lelijk
Oud 09-05-2007, 14:34
Larry Flint
Larry Flint is offline
Even een up voor geschiedenis, had dit topic niet eens gezien.

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met lezen van Nederlands-Indië en ga vanaf nu elke dag 1 of 2 hoofstukken lezen, tot ik die uit heb en dan ga ik hem samenvatten, en dan hetzelfde voor Van kind tot burger.

Hoe leren jullie geschiedenis, gewoon stampen? samenvatten? oefenvragen maken?
Ik vind het zo vervelend dat je niet gewoon een aantal examens kunt oefenen zodat je kunt zien hoe je de stof ongeveer beheerst en ook echt een cijfer krijgt zeg maar .
Wij hebben ook niet echt tentamens/toetsen/so's (wel een toets van kind tot burger gehad) over deze onderwerpen gehad dus ik vind het maar lastig.
Oud 09-05-2007, 16:10
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Er zijn van kind tot burger genoeg examens te vinden op het internet. Zowel voor havo als voor het vwo. Misschien is dat aan te raden? Het heeft voor mezelf wel geholpen.

Daarnaast leer ik geschiedenis gewoon door de zaken door te lezen, examens te maken (Nederlands-Indie zijn geen examens van, maar ik heb docenten die me oefenmateriaal hebben gegeven buiten mijn normale docent om. Dit op verzoek ) en gewoon op te schrijven op welk jaartal wat gebeurde en hoe dat in zijn werk ging en welke gevolgen dat had.

Als laatste wil ik zeggen dat geschiedenis gewoon een kwestie is van kennis van zaken hebben en door genoeg te weten kun je het examen prima maken. Genoeg leren geeft je genoeg kennis om het examen voldoende af te ronden.
Oud 09-05-2007, 19:08
ook hallo
ook hallo is offline
Ik maak de 'kennen en kunnen' uit mijn boek (ik weet alleen niet of dit ook in andere methodes staat) vat een beetje samen, maak vragen, proberen in m'n hoofd een chronologie te maken en verbanden te leggen. Verder is het handig om symbolen die vaak in bronnen worden gebruikt te leren, zodat je bronnen goed kan analyseren (bijv. dit dier staat symbool voor dit land of deze politieke leider had een opvallende baard vaak zo en zo getekend.
Oud 10-05-2007, 08:22
Verwijderd
Ja idd, die wat je moet kennen (examenkatern ThiemeMeulenhoff, anders is er vast in elk boek wel iets vergelijkbaars) en kunnen geven goed weer of je de stof beheerst of niet. Verder doe ik het samen met iemand anders, hardop lezen, dan merk je gelijk of je iets niet begrijpt of niet. Als je in jezelf leest lees je heel snel over dingen heen. Dan gewoon samen eruit proberen te komen (gaat meestal veel beter dan in je eentje proberen) en dan die wat je moet kennen en kunnen.
Mijn doel is zelf precies kunnen vertellen wat er allemaal gebeurt, als ik één aanzetje krijg (als in vraag).
Oud 10-05-2007, 13:51
ook hallo
ook hallo is offline
O dat is ook een goede ja, het uitleggen aan andere mensen
Oud 10-05-2007, 14:32
Larry Flint
Larry Flint is offline
Pff, nou ik heb hoofdstuk 1 van Nederlands-Indië samengevat! in 3/4 uur dus is nog best redelijk. Nu hoofdstuk 2 lezen en dan samenvatten!
Oud 10-05-2007, 19:13
ook hallo
ook hallo is offline
Ja het kost echt ontzettend veel tijd. Nederlands- Indie interesseert me gelukkig heel erg, maar tegen van kind tot burger zie ik echt op
Oud 10-05-2007, 20:17
Crimson
Crimson is offline
ik moet ook maar eens gaan beginnen, maar zit eerst nogal met filosofie in mn maag, dat heb ik namelijk op maandag, en de dag daarna geschiedenis
Oud 11-05-2007, 10:06
Larry Flint
Larry Flint is offline
Wow dat is wel echt zwaar beide belachelijk veel leerwerk en het ook echt daadwerkelijk begrijpen. Sterkte de komende dagen dan.
Oud 11-05-2007, 10:19
Verwijderd
Jaaa ik ben nog zieliger!
Maandag filosofie idd, dinsdag geschiedenis en woensdag kunstgeschiedenis! Daar moet je ook heel veel voor leren. Wat ee nzelfmedelijden weer
Oud 11-05-2007, 10:26
Larry Flint
Larry Flint is offline
Gefeliciteerd!

Vreselijk zeg, nog meer sterkte dan haha.
Oud 11-05-2007, 14:26
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Hm, tegen Gs. zie ik wel een beetje op. Heb wel al beide boekjes samengevat en ben nu een beetje jaartallen, verbanden enzo. aan het opzoeken. Maar ik word er nog niet echt zeker van.....
Ik heb ook nog de woensdag erna CE Handvaardigheid >< Gemeen op elkaar gehoopt!
Oud 12-05-2007, 13:14
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Geschiedenis kan je maar op 1 manier leren:

als je geen enkel ander vak ernaast moet leren. (anders kan je de jaartallen echt niet onthouden allemaal)
Oud 12-05-2007, 19:56
Verwijderd
Citaat:
lalaloveyou schreef op 11-05-2007 @ 15:26 :
Hm, tegen Gs. zie ik wel een beetje op. Heb wel al beide boekjes samengevat en ben nu een beetje jaartallen, verbanden enzo. aan het opzoeken. Maar ik word er nog niet echt zeker van.....
Ik heb ook nog de woensdag erna CE Handvaardigheid >< Gemeen op elkaar gehoopt!
Hoe zoek je verbanden op?
Zo van, dan heeft dit vast met dat te maken?
Oud 12-05-2007, 20:28
ook hallo
ook hallo is offline
Hmm hoe leg ik het uit. Je koppelt gebeurtenissen aan elkaar, kijkt of ze wat met elkaar te maken hebben, heeft de een de ander veroorzaakt, wat zijn de verschillen en overeenkomsten wat voor invloed had dit op andere gebeurtenissen, omliggende landen. Het is voor mij een beetje per belangrijke gebeurtenis dit soort dingen nagaan en de hele situatie eromheen bedenken. Zo onthoud ik het beter en als er vragen over gesteld worden heb jij vaak die vraag voor jezelf al een beetje gesteld
Oud 14-05-2007, 15:24
Maude
Maude is offline
Ik maak ook verbanden/schema's. Ik vat samen, bekijk de 'grote' onderwerpen in het katern (bijv. de VOC/ Java-oorlog/etc) en doe dat zo:

Oorzaak:
Onderwerp:
Gevolg:

Dus
Oorzaak: inefficiëntie van de voorcompagnieën/dalende winstmarge
Onderwerp: oprichting VOC
gevolg: monopolische positie van de VOC blablabla

Dan aangevuld met wat jaartallen en dergelijke. Meestal volgt dat elkaar wel op en heb je je verhaal. Ik maak ook tijdbalken om het overzicht te behouden.

En nog een tip:
zorg dat je bij elk 'handvat' je verhaaltje kan houden. Dus als je zegt: java-oorlog. Dat je dan in je eigen woorden kan vertellen wat het is. hoef je dat niet allemaal in je samenvatting op te schrijven, maakt t allemaal zo onoverzichtelijk.
Oud 14-05-2007, 18:30
Verwijderd
Ik heb de wat je moet kennen en kunnens bijna allemaal beantwoord van Nederlands-Indië.
Misschien hebben jullie er wat aan en als je iets ziet wat niet klopt, meld het me aub want ik ben geen ster in geschiedenis

Wat je moet kennen en kunnen
Hoofdstuk 1

Uitleg waarom de VOC werd gesticht:
De VOC werd gesticht om de krachten te bundelen. Nederland kwam heel sterk uit de Opstand en werd heerser van de zeeën. Ze beschermden de ontdekkingsreizigers en Engeland en Frankrijk waren een beetje jaloers op hun macht en geld. Zeeland en Amsterdam hadden grote onderlinge concurrentie. Dit zorgde ervoor dat de prijzen in Indië steeds hoger werden en dat ze voor minder verkocht werden in Nederland. Daarom besloten ze samen te gaan werken.

Verklaring voor de grote staatsrechtelijke macht van de VOC:
De VOC verkreeg allerlei monopolies door de inheemse vorsten te steunen bij oorlogen. Daardoor was de VOC de enige maatschappij die handel dreef met de koloniën. Door deze omstandigheden had zij grote staatsrechtelijke macht.

Beschrijving van de groei van de rol van de VOC als handelspartner in heel Azië:
De VOC was de eerste maatschappij ter wereld die met aandelen werkte. Iedereen werd er zo bij betrokken en de VOC kon zich op deze manier ontwikkelen tot de grootste handelsmaatschappij ter wereld. Ook stichtten zij factorijen op en voerden inter-Aziatische handel.

Uitleg van de functie van de verdragen in de handelspolitiek van de VOC:
(Gaat dit over de duur van zo’n verdag? (vb bandanezen) Of gaat dit over de monopolies die de VOC verkreeg door deze verdagen?)

De factoren die hebben geleid tot de ondergang van de VOC:
- Groeiend kapitaal gebrek (doordat ze geen zilver meer konden krijgen uit Japan)
- Corruptie binnen de VOC (smokkel van opium)
- Engeland streefde Nederland voorbij
- Patriotten kwamen aan de macht en waren tegen de VOC, als zij deze zouden afschaffen gingen de winsten naar de staat en dat gebeurde ook

Hoofdstuk 2

Bestuurlijke en economische veranderingen van Daendels, Raffles en van de Capellen:
Daendels
Economisch: Grote Postweg (door herendiensten)
Politiek: Java verdeeld in negen districten
VOC bestuur vervangen door ambtenaren en inheemse hoofden benoemen tot ambtenaren
Raffles
Economisch: Liberaal experiment
Dorpshoofden werden tussenpersonen in het liberaal experiment
Politiek: Voortzetting van de politiek van Daendels

Van der Capellen
Economisch: Voortzetting liberaal experiment
Politiek: Zijn taak was de vrije westerse ondernemers vestigingen bevorderen. Hij beschermde de boer tegen de grootgrondbezitters.
Landverhuurverbod.

Problemen die hebben geleid tot het cultuurstelsel:
Grote financiële problemen door de Java-oorlog.
Het doel van het cultuurstelsel was meer winst maken door de koloniën.

Uitleg in hoeverre het cultuurstelsel een succes was:
De Nederlandse schatkist werd flink gevuld, verder leidde het tot modernisering en
monetarisering van de javaanse boeren.
De keerzijde was dat er veel hongersnood was en dat de verbouwing van suiker en
indigo(cultures) zorgden voor uitdroging van de grond, wat de rijstbouw in gevaar
bracht.

Beschrijving van het functioneren van dualistisch bestuurstelsel:
Aan het hoofd stond de gouverneur-generaal. Hij werd bijgestaan door residenten en
assistent-residenten. Die werden weer bijgestaan door controleurs en assistent-
controleurs. Dit samen vormde het Binnenlandse bestuur.
In elke afdeling staat een regent (inlands) de assistent-resident terzijde.
De verhouding tussen beide werd graag uitgedrukt in familietermen. De resident was in
dat beeld de broer van de regent en hij stond niet ‘boven’ maar ‘naast’ hem.

Hoofdstuk 3

Uitleg van hoe de korte verklaring een eind maakte aan de politiek van onthouding:
De politiek van onthouding hield in dat Nederland zich niet zo bezighield met de
Buitengewesten, Nederland erkende ze alleen. Door de korte verklaring te tekenen waren
de gewesten verplicht zich aan het Nederlands gezag te ondermijnen. Dus toen hield de
Nederlandse regering zich wel degelijk met de Buitengewesten bezig.

Hoofdstuk 4

Belangrijkste elementen van de ethische politiek:
- gebaseerd op twee gedachten: bevolking opvoeden tot meer zelfstandigheid maar wilde de band tussen kolonie en moederland niet verbreken  meer gezag
- financieel moest Indië zichzelf kunnen bedruipen
- bestuur in de buitengewesten moest worden uitgebreid
- emancipatie door middel van scholing
- decentralisatiewet 1903  bevolking medezeggenschap over het bestuur
- volksraad 1916 moest inheemse bevolking enige inspraak op centraal niveau geven
- aantal departementen werd uitgebreid  voogdijgedachte

Politieke en economische gevolgen van de ethische politiek:
- in de praktijk had de inheemse bevolking bijna niets te zeggen in de volksraad
- voogdijgedachte was geen goed antwoord op het nationalistisch streven naar zelfbestuur
- er was verbetering van infrastructuur, irrigatieprojecten en landbouweducatie en verbeterde kredietvoorziening, maar door de sterke bevolkingsgroei en het vele gebruik van landbouw kredieten nam de levenstandaard maar weinig toe

Zelfstandig oordeel over waarde van missie en zending voor de inheemse bevolking:
Missie en zending stichtten scholen en ziekenhuizen, steunden de bevolking bij epidemieën door middel van vaccinatieprogramma’s en gaven voorlichting over de verbetering van hygiënische omstandigheden in de desa’s. Maar in de kolonie hebben ze geen grote rol gespeeld, na de liberale grondwet werden missie en zending toegelaten. Vereiste was goedkeuring van de gouverneur-generaal die bepaalde regio’s toewees om ervoor te zorgen dat er geen conflicten met de islam ontstonden. Nederlands bestuursambtenaren voelden niet zoveel voor een actieve kersteningpolitiek in de kolonie.

Bevordering van het nationalisme door het westerse onderwijs:
Ze kwamen in contact met de geschiedenis van Nederland en zagen daarin de elementen van vrijheid en onafhankelijkheid. Ze moesten leren dat iedere jongen verplicht was om voor de onafhankelijkheid van zijn geliefde vaderland te strijden. Dat zette hun aan tot nationalisme.

Politieke en economische gevolgen van de grote crisis voor de koloniale samenleving:
De grote crisis betekende een drama voor de economie van Nederlands-Indië en het dure beleid van de ethische politiek. De eenzijdige oriëntatie (weinig producten dus geen compensatie mogelijkheden) op de wereldmarkt bleek overduidelijk. Er ontstond heel veel werkloosheid en degenen die nog werk hadden kregen veel minder loon en in de steden waren ook geen banen te vinden.
Colijn sprak over de aanpassingspolitiek als middel om de economie te verbeteren.

Doelstellingen van de verschillende nationalistische bewegingen:
Boedie Oetomo 1908  Kwam op voor de belangen van bepaalde etnische of godsdienstige groepen (bijvoorbeeld de javanen of islamieten). Ze streefden naar bewustwordingen, economische hervormingen en inspraak in het bestuur.Ze concentreerden zich vooral op het inlandse element van de samenleving en ze roepen hulp in van de vooruitstrevenden om samen te strijden voor het ideaal van eendracht en groei, ontwikkeling en harmonie.
Sarekat Islam 1912  Stap verder dan Boedie Oetomo. Ze eisen inspraak in het bestuur, ze streven naar zelfbestuur.

Reactie van Nederlandse regering op nationalisme en verklaring daarvan:
Eerst reageerden ze vrij welwillend (daar was de blanke gemeenschap het niet mee eens), ze toonden begrip voor het nationalisme. Toen de Soetardjo een verzoekschrift indiende om langs de weg van geleidelijke hervorming binnen tien jaar de staat zelfstandigheid toe te kennen, bleek dat Nederland niet zo welwillend was. De petitie werd ondanks de meerderheid van de stemmen in de Volksraad afgewezen, zonder dat de regering zelf met een goed voorstel kwam.
(verklaring?)

Betekenis van de Japanse bezetting voor Nederlanders, Indische Nederlanders en Indonesiërs:
De Nederlanders en Indische Nederlanders werden in interneringskampen gezet. Ze moesten voor de Japanners werken.
De Indonesiërs gingen onder leiding van Soekarno ‘samenwerken’ met de Japanners. Ze hadden namelijk de belofte afgelegd met Japan samen te werken om uiteindelijk de onafhankelijkheid te verwezenlijken.
Voor de Indonesiërs was het eerst eigenlijk heel positief, ze hadden het idee dat alles nu beter zouden worden omdat de Japanners meer samenwerkten met de Indonesiërs en de Japanners gebruikten anti-Nederlandse propaganda, zodat ze Indonesiërs achter zich kregen.
Soekarno zette de bevolking aan tot dwangarbeid en toen was het geen wonder meer dat de onverschillige of gematigde pro-Japanse stemming snel verdween. Achteraf hadden ze liever gewild dat de Nederlanders aan de macht waren gebleven (hond vertrokken, varken gekomen).

Uitleg vanuit welke motieven nationalistische leiders de Japanners steunden:
De Japanners hadden de Indonesiërs onafhankelijkheid beloofd als ze zouden samenwerken. Daarbij was het zo dat de bevolking enig ontzag had voor de Aziatische bezetters. Ze voelden zich meer met hun verbonden dan met de Nederlanders (ook door
anti-Nederlandse propaganda).

Uitleg hoe de nationalisten profiteerden van de chaos na de Japanse capitulatie:
Het Japanse leger was gecapituleerd en Nederlands Indië bevond zich tussen de Japanse capitulatie en de komst van de eerste Nederlandse soldaten in een machtsvacuüm. Deze periode werd de Bersiap-periode genoemd. De Japanners waren verslagen dus de Indonesiërs konden makkelijk met hun wapens e.d. de machtspositie overnemen.
Toen ze tot de aanval overgingen richtten ze zich vooral op de Nederlanders en de Nederlandse Indonesiërs.

De belangrijkste bepalingen van het Linggadjati:
Nederland was boos omdat Soekarno op eigen houtje een eigen staat had uitgeroepen, maar ze hadden geen keus en gingen tegen hun zin in met Soekarno en zijn Republiek onderhandelen. Ze sloten het akkoord van Linggadjati:
- gezag van Republiek Indonesië op Java, Madoera en Sumatra werd erkend
- de Republiek beloofde mee te werken aan de vorming van de Verenigde Staten van Indonesië. (Wat is daarvan het voordeel voor Nederland?)
- Nederland en de Republiek Indonesië gaan samenwerken in de Staatsrechtelijke Unie.

Uitleg hoe de internationale druk leidde tot soevereiniteitsoverdracht:
Heel de wereld keurde de politionele acties van Nederland openlijk af. Nederland stond vrijwel alleen tegenover de rest van de wereld. De VS dreigde met stopzetten van Marshallhulp als ze niet zouden gaan praten met de nationalisten. Nederland zwichtte voor dit dreigement en ging opnieuw onderhandelen met de Indonesiërs. De steun van de bevolking voor Soekarno nam alleen maar toe. Nieuwe onderhandelingen leidden (in December 1949) tot soevereiniteitsoverdracht.
Oud 15-05-2007, 10:30
Larry Flint
Larry Flint is offline
Pfffoeh, Nederlands-Indië is samengevat. Nu even bezighouden met het net iets leukere onderwerp: Van kind tot burger. Heb net 1 hoofdstuk samengevat, en ben van plan er vandaag nog 1tje te doen en dan de rest van de dag nog even aan Nederlands.

En Mala, ik ga het straks zeker een keer lezen .
Oud 16-05-2007, 12:27
Milll
Milll is offline
oh ik vind het wel handig dat jullie even samenvattingen / kennen & kunnen en dergelijke hier plaatsen; leer ik veel van

Ik heb voor mijn SE's al beide boeken samengevat per paragraaf, nu doe ik iedere dag één hoofdstuk en maak er dan vragen bij (zowel uit mijn boek als van de site www.werkplaats.wolters.nl) en kijk dan wat ik nog niet wist. Die zaken zet ik dan in weer een nieuwe samenvatting waarin ik ook een lijn probeer te maken van alle gebeurtenissen. Dat doe ik in word, zodat ik er ook nog dingen tussen kan zetten enzo.
Oud 17-05-2007, 21:32
Lotte
Lotte is offline
Is de Nederlandse Republiek nou gesticht in 1579 of in 1588? Op blz. 13 staat wat andere dan op een andere pagina.
Oud 17-05-2007, 21:43
iess
iess is offline
in 1588 is de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden ontstaan, volgens mijn aantekeningetjes van vorig jaar en ik ga er op zich wel vanuit dat die kloppen

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 21:51.
Advertentie
Oud 18-05-2007, 08:49
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
iess schreef op 17-05-2007 @ 22:43 :
in 1588 is de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden ontstaan, volgens mijn aantekeningetjes van vorig jaar en ik ga er op zich wel vanuit dat die kloppen
Ok dank je wel!
Oud 18-05-2007, 09:01
Crimson
Crimson is offline
echt klote wij hebben er geen schoolexamens over gehad, ergo: ik zie nu alle stof voor het eerst
Oud 18-05-2007, 09:56
Crimson
Crimson is offline
in welk jaar waren er dezelfde examenonderwerpen? oftewel, als ik een oefenexamen wil maken, welk jaar moet ik dan kiezen?
Oud 18-05-2007, 10:43
Milll
Milll is offline
Vorig jaar hadden ze ook van kind tot burger, verder weet ik niet of de onderwerpen al eens aan bod zijn geweest.
Oud 18-05-2007, 10:48
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Staat er van het katern "van kind tot burger" ook zo'n samenvatting op www.eindexamen.nl?

Want die kan ik namelijk niet vinden ><

Edit: Al gevonden!

http://www.geschiedenis.leidenuniv.n...06_en_2007.doc

--> voor de geinteresseerden....

Laatst gewijzigd op 18-05-2007 om 11:02.
Oud 18-05-2007, 15:13
Crimson
Crimson is offline
ik heb net even het examen van vorig jaar bekeken, het van kind tot burger gedeelte, en het valt me erg mee.. de meeste dingen kan ik zonder te leren wel beantwoorden. wat vinden jullie ervan?
Oud 18-05-2007, 15:15
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
lalaloveyou schreef op 18-05-2007 @ 11:48 :
Staat er van het katern "van kind tot burger" ook zo'n samenvatting op www.eindexamen.nl?

Want die kan ik namelijk niet vinden ><

Edit: Al gevonden!

http://www.geschiedenis.leidenuniv.n...06_en_2007.doc

--> voor de geinteresseerden....
De site doet het niet bij mij ?
Oud 18-05-2007, 15:35
elllll
elllll is offline
http://www.vgnkleio.nl/bestanden/sto...202006_vwo.doc

dit is de beste samenvatting die je kunt hebben van het boekje onderwijs!

Laatst gewijzigd op 18-05-2007 om 15:45.
Oud 18-05-2007, 15:55
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Citaat:
Frankrijk schreef op 18-05-2007 @ 16:15 :
De site doet het niet bij mij ?
Hm, ik zie het nu. Maar het is dezefde als de post hierboven, dus die kan je ook gebruiken =)
Oud 18-05-2007, 17:31
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Crimson schreef op 18-05-2007 @ 16:13 :
ik heb net even het examen van vorig jaar bekeken, het van kind tot burger gedeelte, en het valt me erg mee.. de meeste dingen kan ik zonder te leren wel beantwoorden. wat vinden jullie ervan?
Ik vond het ook meevallen. Mijn probleem is alleen dat ik niet duidelijk en concreet de antwoorden goed kan formuleren, maar het moet zeker gaan lukken
Oud 18-05-2007, 17:38
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 18-05-2007 @ 18:31 :
Ik vond het ook meevallen. Mijn probleem is alleen dat ik niet duidelijk en concreet de antwoorden goed kan formuleren, maar het moet zeker gaan lukken
tip: formuleer een antwoord zo, dat er nog een stukje geschiedenis (ja dubbelzinnig ) achteraan zit. vooral als er twee punten voor staan

en ik kap er mee voor vandaag, heb zo een verjaardag, heb 3 hoofdstukken van Van Kind tot Burger bijna helemaal zitten doen, dus morgen de rest, zondag en maandag Indonesie. en dan haal ik die 3,6 wel
Oud 18-05-2007, 20:45
Milll
Milll is offline
euh hoe bedoel je een stukje geschiedenis erachteraan
Oud 18-05-2007, 22:52
ook hallo
ook hallo is offline
Ik denk extra info, omdat je niet snel meerdere punten haalt als je maar één zin opschrijft
Oud 19-05-2007, 00:09
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 18-05-2007 @ 10:01 :
echt klote wij hebben er geen schoolexamens over gehad, ergo: ik zie nu alle stof voor het eerst
Ik heb exact hetzelfde probleem. Wij hebben 'Van Kind tot Burger' niet eens klassikaal behandeld.

OT: Ik heb beide readers gelezen en de kennen/kunnendelen gemaakt. Ik mag een 3 halen voor mijn CSE dus er kan weinig misgaan.
Oud 19-05-2007, 08:24
polichinelle
polichinelle is offline
Kan iemand mij uitleggen wat precies de begrippen discontinuïteit, continuïteit en standplaatsgebondenheid inhouden?
Oud 19-05-2007, 09:27
Sanctus
Sanctus is offline
Continuïteit: iets verandert niet wezenlijk in de loop van de geschiedenis.
Discontinuïteit: er is in de loop van de geschiedenis wel sprake van een duidelijke breuk met het verleden en dus een grote verandering.
Standplaatsgebondenheid: ieder mens denkt en handelt vanuit zijn eigen ervaringen, zoals leeftijd, sekse, maatschappelijke positie, godsdienst/levensbeschouwing, de staat of het volk waartoe hij behoort en de politieke overtuiging die hij heeft. Als je dus iemands beslissing moet verklaring vanuit zijn standplaatsgebondenheid, betrek je bovengenoemde eigenschappen/ervaringen. Iemand in de gegoede burgerij (= goede maatschappelijke positie) beschouwt de paupers dus op grond van diens standplaatsgebondenheid als de oorzaak van 's lands problemen.

Laatst gewijzigd op 19-05-2007 om 09:30.
Oud 19-05-2007, 09:53
Milll
Milll is offline
hee dat wordt helemaal niet genoemd in mijn boek lekker dan..
Oud 19-05-2007, 09:54
polichinelle
polichinelle is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 19-05-2007 @ 10:27 :
Continuïteit: iets verandert niet wezenlijk in de loop van de geschiedenis.
Discontinuïteit: er is in de loop van de geschiedenis wel sprake van een duidelijke breuk met het verleden en dus een grote verandering.
Standplaatsgebondenheid: ieder mens denkt en handelt vanuit zijn eigen ervaringen, zoals leeftijd, sekse, maatschappelijke positie, godsdienst/levensbeschouwing, de staat of het volk waartoe hij behoort en de politieke overtuiging die hij heeft. Als je dus iemands beslissing moet verklaring vanuit zijn standplaatsgebondenheid, betrek je bovengenoemde eigenschappen/ervaringen. Iemand in de gegoede burgerij (= goede maatschappelijke positie) beschouwt de paupers dus op grond van diens standplaatsgebondenheid als de oorzaak van 's lands problemen.
Heel erg bedankt
Oud 19-05-2007, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 18-05-2007 @ 18:38 :
en ik kap er mee voor vandaag, heb zo een verjaardag, heb 3 hoofdstukken van Van Kind tot Burger bijna helemaal zitten doen, dus morgen de rest, zondag en maandag Indonesie. en dan haal ik die 3,6 wel
Vergis je niet in Nederlands-Indië. Als je het nog nooit hebt gezien en je bent al een dag bezig geweest met de helft van vktb wens ik je veel succes. En in 1974 ofzo hebben ze voor het laatst dit onderwerp gehad.
Oud 19-05-2007, 11:05
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Citaat:
Mala schreef op 19-05-2007 @ 11:32 :
Vergis je niet in Nederlands-Indië. Als je het nog nooit hebt gezien en je bent al een dag bezig geweest met de helft van vktb wens ik je veel succes. En in 1974 ofzo hebben ze voor het laatst dit onderwerp gehad.
Nederlands Indië? Dat was in o.a. 2002 ook examenonderwerp hoor!
Oud 19-05-2007, 12:07
Milll
Milll is offline
Citaat:
lalaloveyou schreef op 19-05-2007 @ 12:05 :
Nederlands Indië? Dat was in o.a. 2002 ook examenonderwerp hoor!
Ah mooi dan kan ik dat ook even oefenen
Oud 19-05-2007, 12:13
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Mala schreef op 19-05-2007 @ 11:32 :
natuurlijk geen dag gericht, ik raak ook om 10 minuten afgeleid.
Oud 19-05-2007, 12:32
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Milll schreef op 19-05-2007 @ 10:53 :
huh wat raar Is toch wel erg belangrijk om te weten
Oud 19-05-2007, 13:44
PardonJaPaarden
PardonJaPaarden is offline
Citaat:
Milll schreef op 19-05-2007 @ 10:53 :
Wordt ook niet in mijn boek vermeld. Welke boeken hebben jullie?
Oud 19-05-2007, 14:34
ook hallo
ook hallo is offline
Ik heb 'de studiegids' Daarnaast stond het ook in mijn andere geschiedenis boek 'Memo' en heb ik al heel vaak op SE's vragen gehad mbt tot die vaardigheden
Advertentie

Regels voor berichten