Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2007, 22:49
rensd
rensd is offline
De laatste tijd heb ik het idee dat het me allemaal te hard gaat. 5 jaar, maar voor mijn gevoel nog maar kort geleden, was ik nog een brugpieper en nu loop ik al weer bijna op de universiteit rond en ik voel ik me bijna een ouwe lul met mijn 18 jaar.

Soms heb ik nauwelijks het gevoel dat ik tijd heb om te relativeren en eens rustig na te denken over mijn leven, omdat ik altijd druk ben en met dingen bezig ben. Niet dat ik overspannen ben ofzo, maar de weken lijken wel voorbij te vliegen.

De tijd gaat hard als je enthousiast met dingen bezig bent en langzaam als je je verveelt, zeggen mensen wel eens, heeft dat hier iets mee te maken? Want ik verveel me inderdaad bijna nooit.. Of heeft het gewoon te maken met hoe hard of langzaam iemand tijd ervaart?

Hebben jullie ook wel eens dit gevoel?

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 23:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2007, 22:56
Nona
Nona is offline
Tijd gaat inderdaad langzamer als je je verveelt. Althans, zo lijkt het. Dus kan de tijd maar beter snel gaan, dan benut je deze goed.
Oud 28-03-2007, 22:58
Luki
Luki is offline
Anders ik wel hoor. En het is waar, hoe meer je doet en hoe drukke je het hebt, hoe sneller de tijd lijkt te gaan.

En vooral als je leven in verandering is lijkt het wel alsof je in een stroomversnelling komt. Zeg ik uit ervaring. Bij mij was het de laatste 2 jaar. Als ik terug kijk naar voor die tijd zou ik mezelf nouwelijks herkennen.

Ik denk zelf altijd, om goede beslissingen te maken mag je zoveel tijd nemen als nodig is. Met op adem komen is ook niets mis. Daarom kijk ik alweer uit naar de vakantie
Oud 29-03-2007, 00:43
BlackWolf
BlackWolf is offline
Heeft ook te maken met je leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd in het algemeen lijkt te gaan. Dit komt omdat onbewust je tijdsbesef ook in verband staat met hoeveel je al ervaren hebt. Hoe ouder je wordt, hoe meer je ervaren hebt, en is de duur van een dag vergeleken met je ervaringen steeds kleiner zeg maar. Dat heeft 1 of andere psycholoog gezegd.. Of het waar is.. Geen idee
Oud 29-03-2007, 14:47
Myuki
Myuki is offline
Neem vaker bewust de tijd om na te denken en te reflecteren op je leven. Daardoor krijg je voor je gevoel meer grip op de tijd.
Oud 29-03-2007, 18:12
Verwijderd
Citaat:
BlackWolf schreef op 29-03-2007 @ 01:43 :
Heeft ook te maken met je leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd in het algemeen lijkt te gaan.
Dan moet ik verdomd oud zijn

Bij mij vliegen de weken en maanden zo voorbij. Als iets over een aantal maanden is, is het voor mij gewoon al binnenkort

Het heeft ook erg te maken met hoe druk je het leven indeelt volgens mij. Als ik een paar dagen vrij ben en niet veel te doen heb, duren ze ineens een stuk langer Maar als ik normaal gesproken eerst de hele dag onder tijdsdruk werk, vervolgens naar de supermarkt ga, de hond uitlaat, iets ga eten, vervolgens een uurtje moet leren, nog even bel met mijn vriendinnetje en daarna alweer naar bed ga.. dan is elke dag te kort.

En als de dagen op elkaar gaan lijken.. dan is het einde helemaal zoek.

Ik ben onder andere minder uren gaan werken om die reden. Om af en toe gewoon tot rust te kunnen komen en ook andere dingen te kunnen doen dan werken, werken en nog eens werken
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 18:51
dwight88
dwight88 is offline
Tijd vliegt, ook voor mij.

Soms, als ik terugkijk, heb ik het gevoel dat wat ik in de afgelopen 20 jaar heb meegemaakt, eigenlijk genoeg is om in 80 jaar mee te maken. Maarja, ook dát gevoel kennen we allemaal wel. Moet je nagaan wat er allemaal nog komen gaat!

Op de momenten dat ik dat gevoel heb, wil het wel 's helpen om even een kwartiertje uit het raam te kijken, en alles een heel klein beetje op een rijtje te zetten. Even de rust in alle hectiek, zegmaar.

Aan de andere kant heb ik me erbij neergelegd dat het soms gewoon wat harder gaat dan dat ik wil/kan. (Zonder mezelf labiel te noemen, overigens). Soms gebeurd er simpelweg iets teveel, en dan gaat het even allemaal heel erg snel.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 21:15
Zwoek
Zwoek is offline
En ook voor mij gaat de tijd heel snel. Ik denk dat het bij mij komt omdat ik met school de hele tijd in blokken van zes weken leef. Elke keer werk je naar de toetsweek toe en voor je het weet zijn er weer zes weken om.
Daarnaast gaan er ook avonden zitten in het werken en leren. Ik probeer er wel van te genieten en vaak helpt het ook wel even zoals dwight88 zei om uit het raam te kijken en even na te denken.
Oud 29-03-2007, 21:22
Verwijderd
Ik heb van een hoop mensen in de leeftijdscategorie 40-80 gehoord dat vanaf je achttiende ongeveer de tijd steeds sneller gaat.

Dertigers hebben het niet voor niks altijd over dat ze nog zo kort geleden zeventien waren, bij wijze van.

Dus beter blijf je je bewust van kleine dingen en spendeer je niet te veel tijd aan wachten op iets. Wachten tot je thuis bent. Wachten op de bus. Wachten tot de tentamenperiode over is, wachten tot je geslaagd bent, wachten op je diploma, wachten tot je werk hebt, wachten tot je op vakantie kan, wachten tot je met pensioen kan, wachten tot je dood gaat. Allemaal tijdverkwisting, en er is al zo weinig van. [CLICHECLICHECLICHE] In het moment leven. [/CLICHECLICHECLICHE] Het is echt fijn om naar huis te lopen en tijdens dat lopen niet bezig te zijn met naar huis lopen, zeg maar, maar met een beetje rondkijken en kijken naar de toffe kleuren en genieten van het lieve weer en dan valt je opeens op dat het gras net gemaaid is en dat dat lekker ruikt en dat er vogels zingen en dat er een eend om je broodje bedelt en voor je 't weet zit je fijn met die eend te kletsen in plaats van jezelf van A naar B verplaatsen.

Want voor je het weet ben je twintig. En dan opeens vijfentwintig. En dan opeens vijfendertig en dan opeens vijftig en dan opeens ben je dood en heb je helemaal geen gaaf leven gehad.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 21:38
Verwijderd
best wel grappig, want ik zat ook in m'n hoofd om zo'n soortgelijk topic te openen. Ik heb het namelijk heel erg, maar dan met name het laatste anderhalf jaar. Ik zit nu halverwege het 3e jaar van m'n studie maar heb het gevoel dat ik nog maar net in het 2e jaar zit. Dagen, weken, maanden lijken voorbij te vliegen. Heb het gevoel dat ik geen grip meer op de tijd heb, het is een heel raar, eng gevoel. Want ik wil nog niet oud worden !!! Het gaat zo snel opeens.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 23:03
Verwijderd
En het zal alleen maar sneller gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 23:59
Verwijderd
Citaat:
rensd schreef op 28-03-2007 @ 23:49 :
Hebben jullie ook wel eens dit gevoel?
Ja, vooral wanneer een snotneus van achttien zegt dat-ie zich een ouwe lul voelt
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 00:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-03-2007 @ 00:59 :
Ja, vooral wanneer een snotneus van achttien zegt dat-ie zich een ouwe lul voelt
hahaha.. en jij gaat al richting de 30! (god, wat voel ik me opeens weer jong)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 00:28
__
__ is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 29-03-2007 @ 01:43 :
Heeft ook te maken met je leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd in het algemeen lijkt te gaan. Dit komt omdat onbewust je tijdsbesef ook in verband staat met hoeveel je al ervaren hebt. Hoe ouder je wordt, hoe meer je ervaren hebt, en is de duur van een dag vergeleken met je ervaringen steeds kleiner zeg maar. Dat heeft 1 of andere psycholoog gezegd.. Of het waar is.. Geen idee
ja dat zeggen mn ouders ook altijd inderdaad, maar veel sneller hoeft mn leven toch echt niet te gaan wat mij betreft.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 00:34
Verwijderd
Ik vind het ook hoor!
Ook qua tijd in het algemeen. Het is al 2007! Als iemand tegen mij zegt dat iets in 2008 gebeurt of iets dergelijks dan denk ik altijd eerst: ach, dat duurt nog zooo lang. Tot ik me besef dat het al 2007 is... echt wow!
Maar ik heb ook gehoord dat hoe ouder je wordt, hoe sneller het gaat, maar als je soms heel oud bent, dat het juist weer langzamer gaat.
Ik vind het ook wel jammer dat ik niet af en toe even stil kan staan bij dingen, even extra kan genieten van iets of even wat meer tijd aan iets kan besteden, wat ik zo graag zou doen, maar de tijd vliegt gewoon voorbij. Soms denk ik ook wel dat het komt door mijn drukke programma: ik vlieg van hot naar her. Ik probeer alles te doen, alles mee te pikken, etc. Maar soms vraag ik me af of ik niet beter wat kan minderen en wat meer kan genieten van de dingen die ik doe dan alles te willen doen, maar er niet écht van te genieten omdat ik weer door moet naar het volgende. En het is ook zo dat als je je verveelt de tijd langzaam gaat, dan kan je de seconden tellen, terwijl als je met iets bezig bent de uren soms voorbij vliegen zonder dat je het merkt.
Soms wou ik dat een dag 50 uur had of een week 20 dagen of dat een mens geen slaap nodig had en gewoon door kon gaan, maar jammer genoeg is dat niet zo..
Het is heel raar, maar volgens mij gaat mijn studie tijd zo voorbij. Er is nu al 3/4 jaar voorbij en ik heb aan de ene kant het gevoel dat ik er pas net ben, maar aan de andere kant ook dat ik er al heel lang ben omdat ik me er heel erg thuis voel... Het is zo dubbel...
Volgens mij hoef je maar even niet op te letten of je bent zo 40, vaste baan, getrouwd, moeder/vader, etc. Eng hoor..
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 08:36
Verwijderd
Ja omg nog maar een paar jaar en ik ben 25, dan ben je al bijna 30 en met 30 ben je bijna dood. Jezus, binnen 10 jaar heb ik waarschijnlijk kinderen. Terwijl mijn moeder zoooo immens oud was toen ze begin 30 was, voor mij dan, net of ze al een eeuwigheid had geleefd.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 18:05
gewoonmax
gewoonmax is offline
sowieso hoe ouder je wordt hoe sneller de tijd lijkt te gaan.

Tijd is vooral bewustzijn denk ik. Wanneer je je aandacht in veel dingen stopt ben je je minder bewust van alles en gaat de tijd aan je voorbij. Alsof je even weg bent. En hoe ouder je wordt hoe meer je met dingen bezig bent en moet zijn dus hoe sneller de tijd lijkt te gaan.

Er is ook eigenlijk alleen maar het nu. Het verleden en de toekomst zit alleen in je hoofd, dat zijn gedachtes of visualisaties.

Maar als je het zo druk hebt, waarom neem je dan niet gewoon een keer rust en ga je gewoon wat leven naar waar je op dat moment zin in hebt.
Oud 31-03-2007, 19:05
Verwijderd
wacht maar tot je 21 bent
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 23:49
gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
DoraRing schreef op 31-03-2007 @ 20:05 :
wacht maar tot je 21 bent
ik wacht hooguit 1 uur, wachten is saai.
Oud 01-04-2007, 09:07
stout!
stout! is offline
"Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt" van Douwe Draaisma
Oud 04-04-2007, 21:07
Daboman
Daboman is offline
Dat gevoel heb ik vooral als ik het druk heb. Ik voelde me alsof ik in een achtbaan zat de afgelopen 4,5 jaar; de ups en downs leken elkaar zo snel op te volgen dat ik nauwelijks de kans had om ze te verwerken. Nu is het gelukkig definitief wat rustiger. Ik denk dat ik mezelf nauwelijks terug zou herkennen van voor die periode.

Ach, achteraf kan ik zeggen dat achtbaanritjes eigenlijk wel leuk zijn Maar nu even wat rustiger aan doen en de tijd lijkt daadwerkelijk langzamer te gaan nu.
Oud 05-04-2007, 12:10
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Vreemd ik heb er weinig last van, tijd is relatief toch dus de snelheid geef je zelf aan. Wat al eerder is gezegd misschien wat meer genieten van je omgeving. Dat hoeft niet perse elk moment van de dag, maar af en toe als je er tijd voor hebt. Alles even laten gaan en beseffen wat je hebt en waar je bent. Niet denken wat je nog allemaal moet doen.
Oud 05-04-2007, 12:15
saskiamusic
saskiamusic is offline
jammer dat het niet anders was,
dat je leuk bezig bent en dat dan juist de tijd langzaam ging!
Oud 05-04-2007, 12:25
Verwijderd
Citaat:
saskiamusic schreef op 05-04-2007 @ 13:15 :
jammer dat het niet anders was,
dat je leuk bezig bent en dat dan juist de tijd langzaam ging!
hehe ja was het maar waar
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 12:39
Daboman
Daboman is offline
Ik wil hier trouwens aan toevoegen dat tijdens een goede meditatie de tijd juist heel langzaam lijkt te gaan. Ik heb ooit wel eens een geleide meditatie gedaan via een youtube filmpje en die man wist 5 minuten aan te laten voelen als uren heerlijke rust. Maar het grappige is dat het me niets kon schelen. Terwijl als je je verveelt en de tijd gaat langzaam, sjah, dan is dat vaak wel vervelend. Blijkbaar hangt het echt af van je beleving.
Oud 05-04-2007, 15:56
Volk
Volk is offline
Ik heb ook het gevoel dat het steeds harder gaat. Zelfs al verveel ik me een week lang, dan heb ik nog het gevoel dat de week voorbij vloog. Vaak denk ik dan ook 'Het is alweer vrijdag! lijkt alsof het gister nog maandag was'

Het is nu al april, en ik heb het gevoel dat het jaar nog maar net is begonnen. Lijkt alsof ik nog maar net 18 ben, ben alweer bijna 19. Terwijl toen ik 12 was ik echt een eeuwigheid lang 12 was...

Dacht ergens gelezen te hebben dat de aarde ook sneller draait. Misschien dat dat stiekem er ook mee te maken heeft
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 21:14
tornedorush
tornedorush is offline
Ik snap precies wat je bedoeld,voel nu ook idd dat het allemaal te snel gaat.
dat je idd niet stil kan staan om terug te kijken te relativeren.
het is ook niet dat ik overspannen ben of zo ,maar af en toe lijkt het wel alsof er niet genoeg uren in de dagen zitten. maarja niks aan te doen zo gaat dat nou eenmaal denk ik .
komt gewoon ook omdat je nog zoveel wil in een te korte tijd (altans bij mij )
wat kruimel al zei geniet er van
Reageren

Regels voor berichten