Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2007, 10:30
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Weet iemand hoe het zit met een wajong uitkering? Ik heb mijn studie ongeveer 3 maanden gedaan, maar ben toen gestopt en zit nu in een kliniek. Ben nu 18 jaar. Alleen staat er op het aanvraagformulier dat je minimaal 6 maanden gestudeerd moet hebben. Weet iemand hoe dit dan zit? Welke uitkering zou ik dan aan kunnen vragen, of toch de wajong?
Oud 27-03-2007, 18:07
ekki
ekki is offline
Op:
http://www.uwv.nl/Werknemer/Arbeidso..._uitkering.asp

Citaat:
Kunt u moeilijk aan het werk komen, omdat u gehandicapt bent? En was u voor uw 17e verjaardag al gehandicapt, of was u minstens zes maanden student en jonger dan 30 toen u arbeidsongeschikt werd? Dan heeft u waarschijnlijk recht op een Wajong-uitkering.
En:
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek...0&link_id=2031

Citaat:
U komt in aanmerking voor een Wajonguitkering als u:

* op uw 17e verjaardag voor ten minste 25 procent arbeidsongeschikt bent of
* minimaal 17 jaar bent en studerend en voor ten minste 25 procent arbeidsongeschikt wordt tijdens uw studie waardoor (volledig) werken na uw studie onmogelijk is.

Als u studeert, kunt u tot uw 30e jaar in aanmerking komen voor een Wajonguitkering. Wel moet u in het jaar voorafgaand aan uw arbeidsongeschiktheid ten minste zes maanden hebben gestudeerd. Het recht op de Wajonguitkering vervalt als u 65 jaar wordt, als u minder dan 25 procent arbeidsongeschikt wordt verklaard of wanneer u zich in het buitenland vestigt. In bijzondere gevallen kan het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) besluiten om, bij een verhuizing naar het buitenland, uw uitkering wél te blijven uitkeren.

Wachttijd
U hebt recht op een Wajonguitkering wanneer u 52 weken onafgebroken voor ten minste 25 procent arbeidsongeschikt bent geweest. Er geldt dus een wachttijd van een jaar. Ziekteperioden die elkaar binnen vier weken opvolgen tellen mee als wachttijd.
Na afloop van de wachttijd dient u nog steeds ten minste 25 procent arbeidsongeschikt te zijn. Is dit niet het geval, maar bent u binnen vier weken na de wachttijd weer meer dan 25 procent arbeidsongeschikt, dan hebt u toch recht op de uitkering.

Aanvraag
Bent u jonggehandicapt, dan dient u uw aanvraag voor een uitkering binnen negen maanden nadat u 17 jaar bent geworden in te dienen.
Studeert u, dan dient u uw aanvraag voor een uitkering binnen negen maanden nadat u arbeidsongeschikt bent geworden in te dienen.
Het UWV heeft op deze manier de mogelijkheid om een beslissing te nemen voor het einde van de wachttijd.
Je moet dus of een jaar voordat je 18 werd gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn geworden voor een periode van minimaal een jaar of je moet voor je 30e studeren en een half jaar hebben gestudeerd voordat je arbeidsongeschikt werd. Als je aan beide voorwaarden niet voldoet kom je iig niet in aanmerking voor deze uitkering. Misschien bijstand als je nu niet werkt en niet kunt werken? Dan moet je alleen aan de volgende voorwaarden voldoen:
http://overheidsloket.overheid.nl/in...uct_id=1000659

Citaat:
Om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering moet u ten minste aan de onderstaande voorwaarden voldoen:
- U hebt onvoldoende inkomen om in uw levensonderhoud te voorzien. Bij de beoordeling hiervan kijkt de gemeente of u een inkomen hebt dat lager is dan de bijstandsnorm, of u over vermogen beschikt en of u alimentatie ontvangt.
- U voldoet aan de sollicitatieplicht. Sinds de invoering van de Wet werk en bijstand (WWB) geldt een algemene sollicitatieplicht. Hierbij geldt als criterium 'algemeen geaccepteerd werk'. Dat betekent dat u ook werk moet aannemen dat niet aansluit bij uw opleiding en werkervaring.
- U verblijft rechtmatig in Nederland.
- U bent 18 jaar of ouder.
- U bent niet gedetineerde.
- U ontvangt niet al een uitkering als kunstenaar (of uw partner).
Succes!
Oud 27-03-2007, 18:58
Hakuna
Hakuna is offline
In het www.waocafe.nl (forum) kun je die discussie verder voortzetten.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 21:21
Verwijderd
ik heb nooit gestudeerd en ontvang toch Wajong.
Ik heb hem een paar maanden geleden aangevraagd en omdat ik al Gilles de la Tourette had voor mijn 17e, krijg ik gewoon de volle mep Wajong...
Dus dat verhaal over minimaal een half jaar gestudeerd hebben snap ik niet helemaal.

Weet je ik zou het gewoon proberen!!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2007, 02:45
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
bugge schreef op 05-04-2007 @ 22:21 :
ik heb nooit gestudeerd en ontvang toch Wajong.

Weet je ik zou het gewoon proberen!!
Klopt, kan ik zelf bevestigen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 12:43
Sawna
Sawna is offline
Mijn broertje zit op de middelbare school en krijgt ook wajongeren uitkering. Hij heeft vanzelfsprekend ook nog nooit gestudeerd
Oud 10-04-2007, 13:01
Verwijderd
Je hoeft niet te studeren om een Wajong te krijgen. Maar je moet wel voor je 18e al arbeidsongeschikt zijn geweest. En op gesprek bepalen zij in hoeverre je dat (nog steeds) bent.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 11:10
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 27-03-2007 @ 11:30 :
Weet iemand hoe het zit met een wajong uitkering? Ik heb mijn studie ongeveer 3 maanden gedaan, maar ben toen gestopt en zit nu in een kliniek. Ben nu 18 jaar. Alleen staat er op het aanvraagformulier dat je minimaal 6 maanden gestudeerd moet hebben. Weet iemand hoe dit dan zit? Welke uitkering zou ik dan aan kunnen vragen, of toch de wajong?
Je moet kunnen aantonen dat je voor de 18e ook al last hebt van de klachten waarvor je nu in behandeling bent.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 14:45
Mono-racer
Mono-racer is offline
Citaat:
Sawna schreef op 10-04-2007 @ 13:43 :
Mijn broertje zit op de middelbare school en krijgt ook wajongeren uitkering. Hij heeft vanzelfsprekend ook nog nooit gestudeerd
Hmm, ik zal eerlijk zijn, heb me er nooit zo in verdiept. Maar houdt het nou eigenlijk in dat ik gewoon zo maar geld kan krijgen, omdat ik in een rolstoel zit ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten