Op vrijdag 6 april heb ik in de trein een boete ontvangen. Ik heb er niet bij stilgestaan dat het Goede Vrijdag was, ben met mijn OV nietsvermoedend in de trein gestapt. Eigen schuld, boete (uitstel van betaling) geaccepteerd.
Daarna is de afhandeling tot nu toe voor mijn gevoel erg vreemd verlopen.
Ik kreeg de acceptgiro op woensdag 11 april. Hierin stond een betalingstermijn van 7 dagen vermeld, ingaand vanaf de dagtekening van de brief. Deze dagtekening was zondag 8 april, notabene 1e Paasdag. Aangezien ik de brief pas woensdagavond in handen had (deze moet de dinsdag na Pasen pas op de post zijn gedaan bij de NS), waren er al een aantal dagen voorbij. De betalingstermijn halen was voor mij, gezien het weekend dat er tussen zit, niet mogelijk.
Uiteindelijk heb ik het bedrag overgemaakt op maandag 16 april. Reken er ongeveer twee verwerkingsdagen bij, want ik weet dat de NS het bedrag heeft ontvangen. Dan moet het in een week na het ontvangen van de brief zijn binnengekomen.
Op 23 april heb ik vervolgens extra administratiekosten van €10,- er bovenop gekregen, omdat ze mijn boete dus niet op tijd hadden ontvangen.
Ik heb met de NS gebeld, het enige wat ze er over kwijt konden was dat zo hun beleid is.
Ik betaal nu de €10,- 'onder voorbehoud' en heb de plannen om daarna een klacht naar de NS te sturen. Vooral omdat ik ook door Pasen zo'n korte betalingstermijn heb gehad.
Is dit niet bijzonder vreemd? Ik heb een aanverwante stage waar ik zeer weinig brieven tegenkom waarbij het betalingsbeleid zo ontzettend streng is, met een betalingstermijn van 7 dagen. Ligt dit anders omdat het in dit geval om een boete gaat? Zijn er regels voor het bepalen van een betalingstermijn? Had ik niet eerst een herinnering moeten ontvangen tot er kosten bij zouden komen?
|