Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2007, 22:37
Adore
Adore is offline
Op vrijdag 6 april heb ik in de trein een boete ontvangen. Ik heb er niet bij stilgestaan dat het Goede Vrijdag was, ben met mijn OV nietsvermoedend in de trein gestapt. Eigen schuld, boete (uitstel van betaling) geaccepteerd.

Daarna is de afhandeling tot nu toe voor mijn gevoel erg vreemd verlopen.

Ik kreeg de acceptgiro op woensdag 11 april. Hierin stond een betalingstermijn van 7 dagen vermeld, ingaand vanaf de dagtekening van de brief. Deze dagtekening was zondag 8 april, notabene 1e Paasdag. Aangezien ik de brief pas woensdagavond in handen had (deze moet de dinsdag na Pasen pas op de post zijn gedaan bij de NS), waren er al een aantal dagen voorbij. De betalingstermijn halen was voor mij, gezien het weekend dat er tussen zit, niet mogelijk.
Uiteindelijk heb ik het bedrag overgemaakt op maandag 16 april. Reken er ongeveer twee verwerkingsdagen bij, want ik weet dat de NS het bedrag heeft ontvangen. Dan moet het in een week na het ontvangen van de brief zijn binnengekomen.

Op 23 april heb ik vervolgens extra administratiekosten van €10,- er bovenop gekregen, omdat ze mijn boete dus niet op tijd hadden ontvangen.
Ik heb met de NS gebeld, het enige wat ze er over kwijt konden was dat zo hun beleid is.

Ik betaal nu de €10,- 'onder voorbehoud' en heb de plannen om daarna een klacht naar de NS te sturen. Vooral omdat ik ook door Pasen zo'n korte betalingstermijn heb gehad.

Is dit niet bijzonder vreemd? Ik heb een aanverwante stage waar ik zeer weinig brieven tegenkom waarbij het betalingsbeleid zo ontzettend streng is, met een betalingstermijn van 7 dagen. Ligt dit anders omdat het in dit geval om een boete gaat? Zijn er regels voor het bepalen van een betalingstermijn? Had ik niet eerst een herinnering moeten ontvangen tot er kosten bij zouden komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2007, 22:44
Nona
Nona is offline
Volgens mij hoort de termijn op zijn minst 30 dagen te zijn. Dat is in ieder geval zo bij het betalen van bestellingen van webwinkels als wehkamp en neckermann, ik neem aan dat dit voor boetes niet anders mag zijn. Die administratiekosten mogen dus niet gerekend worden.
Oud 08-05-2007, 22:49
Adore
Adore is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-05-2007 @ 23:44 :
Volgens mij hoort de termijn op zijn minst 30 dagen te zijn. Dat is in ieder geval zo bij het betalen van bestellingen van webwinkels als wehkamp en neckermann, ik neem aan dat dit voor boetes niet anders mag zijn. Die administratiekosten mogen dus niet gerekend worden.
Dat idee heb ik zelf ook.. Voor de €10,- heb ik een termijn van 21 dagen gekregen, dus dan kan het kennelijk wel weer langer. Bij elkaar opgeteld is de termijn inderdaad een maand, alleen voor de boete zelf dus erg kort en de extra kosten weer vrij lang.

(Overigens hebben ze me een acceptgiro gestuurd met de boete + de €10,- erbovenop, alsof ik daadwerkelijk bereid zou zijn twee keer te betalen.. )
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 22:58
Roxy
Roxy is offline
Over de betalingstermijn weet ik zo even niks. Wel weet ik dat je een poging kunt wagen om je hele boete terug te krijgen als het niet vaak voorkomt. Ik was laatst in de tas mn portemonee aan het uitruimen en gooide het nog te gebruiken treinkaartje weg. Ik heb de boete gewoon betaald, maar daarna heb ik een brief gestuurd dat ik wel met een geldig vervoersbewijs was ingestapt en dat ik het kwijt was geraakt. Het duurt even maar ondertussen heb ik een brief waarin ze me toezeggen het bedrag terug te storten.
Oud 08-05-2007, 23:03
Adore
Adore is offline
Citaat:
Roxy schreef op 08-05-2007 @ 23:58 :
Over de betalingstermijn weet ik zo even niks. Wel weet ik dat je een poging kunt wagen om je hele boete terug te krijgen als het niet vaak voorkomt. Ik was laatst in de tas mn portemonee aan het uitruimen en gooide het nog te gebruiken treinkaartje weg. Ik heb de boete gewoon betaald, maar daarna heb ik een brief gestuurd dat ik wel met een geldig vervoersbewijs was ingestapt en dat ik het kwijt was geraakt. Het duurt even maar ondertussen heb ik een brief waarin ze me toezeggen het bedrag terug te storten.
Wow, da's wel mooi om te horen!

Ik heb al een concept-brief (er is namelijk in die periode nog wel wat gebeurd qua boetebeleid, hoewel niet met mij), dus dan ga ik dat ook maar meteen proberen.

Dat heb je gewoon gedaan via de klanten-/klachtenservice?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 23:09
Roxy
Roxy is offline
Ja de conducteur geloofde mij toen ik dus vertelde dat ik hem zelf had weggegooid en hem wel had gekocht. Hij vertelde mij dus ook dat ze dat Restitutiebeleid hebben. Wel moest ik het bewijzen door een kopie van een afschrift van de pinpas waar ik dus mee had betaald. Maargoed het ligt er dus aan of je een klacht wil sturen over de betalingstermijn, of dat je een restitutie probeert te krijgen. Maar iig vond ik ze zo verkeerd nog niet bij de klantenservice.
Oud 08-05-2007, 23:11
Adore
Adore is offline
Citaat:
Roxy schreef op 09-05-2007 @ 00:09 :
Ja de conducteur geloofde mij toen ik dus vertelde dat ik hem zelf had weggegooid en hem wel had gekocht. Hij vertelde mij dus ook dat ze dat Restitutiebeleid hebben. Wel moest ik het bewijzen door een kopie van een afschrift van de pinpas waar ik dus mee had betaald. Maargoed het ligt er dus aan of je een klacht wil sturen over de betalingstermijn, of dat je een restitutie probeert te krijgen. Maar iig vond ik ze zo verkeerd nog niet bij de klantenservice.
Ik kan ook gewoon twee brieven sturen, ze moeten ze dan toch allebei in ieder geval lezen en in behandeling nemen.
Ik heb van alles het bewijs nog, van zowel de brieven als van de uitstel van betaling die ik heb gehad. Alleen kan ik niet met tastbaar bewijs aantonen dat ik de brief daadwerkelijk woensdag 11 april pas heb ontvangen. Maar dat lijkt me een vrij logisch verhaal, omdat TNT ook niet werkt met Pasen.

I'll give it a try.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 07:37
Verwijderd
Op welke dag is het geld van je rekening afgeschreven?
Ik wil je met klem aanraden om die 10 euro niet te betalen. Op het moment dat je nl aan de ns betaalt kunnen ze alleen nog maar reageren met achtelijk antwoorden die niet ter zake doen. Waarschijnlijk krijg je een antwoord als:

" U had geen geldig vervoersbewijs in de trein, de boete is daarom terecht"

Ondanks dat dat je punt niet is.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 08:56
Roos
Roos is offline
Inderdaad, als je die 10 euro niet wilt betalen, moet je dat ook niet doen. Het lijkt me nogal lastig om achteraf die 10 euro weer terug te krijgen.
Oud 09-05-2007, 14:17
Poepkind
Poepkind is offline
niet betalen, gewoon negeren.
Oud 09-05-2007, 14:27
T_ID
T_ID is offline
7 dagen betalingstermijn is om te beginnen lulkoek, 2 weken is redelijk, een maand wordt ook vaak vertoond.
€ 10 verhoging voor een eerste aanmaning op zo'n extreem korte termijn is ongebruikelijk en absurd.
"het is ons beleid" is geen geldig argument en ik zou aanraden te reageren met "Het is mijn beleid slechts redelijke en/of wettige boete's te betalen."
Oud 09-05-2007, 19:47
jongen16arnhem
jongen16arnhem is offline
bij de politie is betaaltermijn voor boetes toch ook erg lang..waarom niet bij de ns..
Oud 09-05-2007, 20:37
thegoodlife
thegoodlife is offline
Thegoodlife brabbelt iets over een oud-huisgenoot die ca. 5000 euro bij de ns aan boetes heeft verzameld in 2 jaar tijd en nog steeds vrolijk rondloopt.

Maargoed, alle gekheid op een trein. De NS kan wel stellen dat dat in hun algemene voorwaarden staat, maar redelijk is het niet. Een betalingstermijn van 30 dagen lijkt me niet meer als normaal, en zij mogen normaal gezien een vordering ook pas tussen 30 - 45 dagen uit handen geven.

Ik zou het gewoon niet betalen, brieven sturen naar die figuren is toch verspilde moeite, ze gaan hun beleid heus niet aanpassen. Eens een staatsbedrijf, altijd verkankerd.
Oud 09-05-2007, 21:54
Adore
Adore is offline
De boete heb ik wel betaald, omdat deze terecht is. De administratiekosten vind ik absurd en ik verwachtte deze reacties wel, maar vind het ook prettig deze ook echt te lezen.
Ik heb in ieder geval weer wat ideeën!

Een brief hierover stuur ik sowieso.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 10:21
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Adore schreef op 09-05-2007 @ 22:54 :
De boete heb ik wel betaald, omdat deze terecht is. De administratiekosten vind ik absurd en ik verwachtte deze reacties wel, maar vind het ook prettig deze ook echt te lezen.
Ik heb in ieder geval weer wat ideeën!

Een brief hierover stuur ik sowieso.
prima, houd het bij die boete en laat die 10 euro maar zitten. Brieven sturen is zonde van je tijd en geld.
Reageren

Regels voor berichten