Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2007, 10:37
gijsss
gijsss is offline
Ik heb een vraag, voor ons PWS zijn we bezig met geheugenmetaal en daar komen vooral de kristalroosters van martensiet en austeniet aan bod. Maarrrr, we hebben SK1 en vrij weinig over kristalroosters gehad. We komen er op zich wel uit maar we snappen het volgende figuur niet.

er staat, stabiele kristalstructuren in staal.

maar wat geven die cijfertjes weer? en die lijnen? wij dachten namelijk dat de cijfertjes de verschillende structuren aangaf, maar bijvoorbeeld aan de onderkant zijn er geen grenzen te zien dus wat betekend dat dan?

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2007, 11:30
Verwijderd
Ik denk dat de cijfers refereren naar namen van het spul, maar dan moet je even goed kijken naar waar je dat plaatje vandaan hebt. De lijnen geven fase-overgangen aan tussen de verschillende ijzer-koolstof (staal dus) legeringen. Als je 'over' zo'n lijn gaan krijg je dus een heel andere stof; d.w.z. met andere eigenschappen zoals bijvoorbeeld hardheid.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 12:20
gijsss
gijsss is offline
ik heb het plaatej van wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Austeniet

maar aan het plaatje te zien heeft staal dus maar 8 (7?) verschillende kristalroosters? en geen 15 zoals wij dachten.

Hmm, hoop dat iemand weet wat die cijfertjes dan betekend..

bedankt iig Mephostophilis.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 17:45
mathfreak
mathfreak is offline
Op de horizontale as staat het koolstofpercentage vermeld, en op de verticale as de temperatuur. Het zou kunnen dat er inderdaad 15 afzonderlijke kristalroosters zijn, maar de vorm van zo'n rooster zal dus van het percentage koolstof en de heersende temperatuur afhangen.
Oud 01-05-2007, 18:50
gijsss
gijsss is offline
dus er is niet echt een duidelijke grens tussen 2 verschillende kristalroosters? hmm, dan snap ik eigelijk niet echt wat die dikke lijnen voorstellen.

of is het zo dat bijvoorbeeld bepaalde kristalroosters langzaam overgaan in elkaar, maar bij sommige is er geen 'tussenpositie'? (de dikke lijnen)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 20:09
Verwijderd
Waarschijnlijk geven de dikke lijnen een overgang aan in kristalroosterstructuur, zoals bijvoorbeeld van bcc naar fcc. Maar pin me daar niet op vast.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 20:52
gijsss
gijsss is offline
hmm, ik had dit plaatje namelijk bij mn PWS gedaan en de leraar heeft daar als commentaar op gevraagd wat het allemaal inhoud.. dus hulp vragen aan hem heeft ook weinig zin.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 21:04
Verwijderd
Misschien heb je meer aan dit plaatje van de Engelse wikipedia.

Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 21:48
gijsss
gijsss is offline
dankje, door je plaatje kwam ik op de volgende pagina van wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eutecticum

en daar staat het volgende:

Rechts is een voorbeeld van een fasediagram voor een eutectisch mengsel afgebeeld, verticaal staat de temperatuur (T) horizontaal de concentratie (in %) van twee verschillende elementen (hier Fe en C). Uit dit diagram is te zien, dat bij 4,3 % C de faseovergang van vloeibaar direct naar vast verloopt. Er is dan geen smelttraject zoals bij andere mengverhoudingen (10 - 08 - 06 of 10 - 09 - 15). Het eutecticum heeft dus een vast smeltpunt (hier 1140 °C), alsof het een zuivere stof was. Het eutecticum ledeburiet, bestaande uit austeniet en cementiet is weergegeven bij nummer 07. Nog lager bevindt zich het eutecticum steadiet, dat bestaat uit ferriet en cementiet. Nummer 02 is geen eutecticum, maar een eutectoïde, omdat fase 05 geen vloeistof is.

dus ik denk dat ik er zo wel uit kom, morgen met een frisse kop alles goed doorlezen en andere sites zoeken en dan zien we wel,

bedankt iig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten