Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2007, 15:13
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Hallo!

Het einde van het jaar is al in zicht. Voor de derdeklassers betekend dat dus ook dat de profielkeuze ondertussen nu toch wel definitief gemaakt is. Ik ben benieuwd naar wat jullie gekozen hebben, waarom en wat je met dat profiel wil bereiken.

Ikzelf heb gekozen:

Dubbelprofiel NT/NG (moest er toch wel één kiezen, het is NG geworden omdat leukere mensen dat gaan doen, en het voor de vakken niets uitmaakt voor mij)

Mijn vakken zijn:

Algemeen deel:
Nederlands
Engels
Grieks
ANW
Maatschappijleer
LO1
KCV

Profieldeel:
Wiskunde B
Biologie
Scheikunde
Natuurkunde

Vrije deel:
Natuur, leven & techniek
Latijn

Ik heb het gekozen omdat ik de meeste vakken uit dit profiel erg leuk vind en mezelf later niet achter een bureau zie zitten.
Wat ik ermee wil bereiken is geneeskunde te gaan studeren
Oud 03-06-2007, 15:40
irritante-vlieg
irritante-vlieg is offline
Waarom krijgen havisten en vwo'ers veel interessantere vakken dan vmbo'ers
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 15:58
eefjee
eefjee is offline
Mag ik vragen wat natuur, leven en techniek is? Iets nieuws zeker.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 17:43
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
eefjee schreef op 03-06-2007 @ 16:58 :
Mag ik vragen wat natuur, leven en techniek is? Iets nieuws zeker.
http://profielkeuze.qompas.nl/vwo/vak.html?vak=235

http://www.betavak-nlt.nl

Op deze sites staat wat informatie over Natuur, leven en techniek
Oud 04-06-2007, 10:26
danny23
danny23 is offline
wat de fak is natuur, leven en techniek nou weer?! Ik heb het al gelezen hoor

Maar wat ik niet begrijp is waarom maak je het zo zwaar mogelijk voor je? Je doet een dubbel profiel en je hebt ook nog eens grieks en latijns plus een extra vak. Doe je het gewoon omdat je het leuk vindt? Zo ja dan kan ik daar weinig over zeggen alleen dat je het dan wel zwaar zult krijgen. Alhoewel je later op de universiteit ook te maken krijg met extra werkdruk

Maar als je het doet om zo een breed mogelijk diploma te hebben zodat je direct toegang krijgt tot het grootste gedeelte van de opleidingen. Dan zeg ik dat het onzin is om zoveel vakken te doen. Met een NG profiel kan je ALLES doen wat je met een NT diploma ook zou kunnen doen plus nog geneeskunde en biologie. Ja je krijgt zelfs direct toegang tot studies zoals natuurkunde of wiskunde. En uiteindelijk maakt het toch weinig uit want als je eenmaal studeert aan de universiteit dan is het een eitje om een andere studie erbij te doen die helemaal niet aansluit op je diploma zoals economie ofzo. Dat kan gewoon.

Of je doe je het omdat het goed op je cv staat, want dat is dan ook onzin. Er wordt niet eens meer naar je vwo diploma gekeken als je later gaat solliciteren. Al heb je heb je alle profielen gedaan en alle vakken op het vwo. Het zegt nog niets. Het kan zelfs tegen je werken. Want ik heb zelf ook een dubbelprofiel en ik kan nu niet mijn cijfers meer ophogen door nieuwe vakken te nemen. Als ik dat wel wil doen dan moet ik nu vakken van EM/CM nemen.

Je wilt geneeskunde doen? Ik zou gewoon geen risico nemen en keihard de vakken leren die je puur nodig hebt voor je NG profiel + wisb2 of nat2. Gewoon verstand om nul en voluit gaan. Keihard leren. Want de cijfers gaan tellen voor geneeskunde. Straks neem je teveel hooi op je vork terwijl dat toch niet nuttig is. In mijn ogen dan he want je moet vooral doen wat je zelf leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 15:09
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Nou weetje, ik doe het niet om zo breed mogelijk te blijven

Vergeet niet dat NL&T pas in de 5e gegeven wordt en als ik het in de 4e dus redelijk druk heb, altijd nog kan zeggen: laat maar zitten. Bovendien heb ik ook geen frans of duits, ik in mijn algemene deel gewoon grieks gekozen en latijn als extra vak.

In de vierde heb ik in principe dus maar één bijvak en zo erg is dat toch niet? Mijn studielast is ook niet superhoog, 5200 ofzo.

Voor geneeskunde heb je geen wiskunde B nodig, maar die doe ik er wel bij omdat mijn andere optie voor als ik uitgeloot wordt bij geneeskunde Biomedische technologie aan de TU eindhoven is, en daar heb je dus wel wiskunde B voor nodig
Oud 04-06-2007, 16:51
Jampot
Jampot is offline
Wiskunde B is niet meer opgedeeld in 1 en 2?

geldt dit ook voor BINAS?

verder is twee profielen prima te doen. zeker NG en NT, die eigenlijk nauwelijks verschillen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 18:08
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Jampot schreef op 04-06-2007 @ 17:51 :
Wiskunde B is niet meer opgedeeld in 1 en 2?

geldt dit ook voor BINAS?

verder is twee profielen prima te doen. zeker NG en NT, die eigenlijk nauwelijks verschillen.
Nope is één geworden

Je hebt nu:
wiskunde C - basiswiskunde, bereid nergens specifiek op voor
A - bereid voor op medische of economische beroepen, dus gewoon het oude A12 ( alle 'halve' vakken zoals sk1,na1,ec1,fa1 etc zijn weggehaald)
B - Hetzelfde als B12
D - verdieping op wiskunde B, maar volgens mijn wiskundedocente kan je ook D als je B kunt.

(dat is hoe ik het uitgelegd heb gekregen dus ik weet niet of het allemaal precies klopt)
Oud 04-06-2007, 19:21
You!
You! is offline
Na lang twijfelen is het dit geworden:
Algemeen deel:
Ne, En, Fa, Anw, Ma, Lo en Kcv
Profieldeel:
WiB, Na, Sk & Bi
Vrije deel: Ec, Gr & La
Jaa ik weet het, het is veel, maar ik wil het gewoon een jaartje gaan proberen, en dan kan ik na de 4e alsnog wat laten vallen als het niet lukt En bij ons op school is het sowieso al verplicht om een 2e vak in je vrije deel te kiezen voor de 4e.
Oud 04-06-2007, 19:52
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
You! schreef op 04-06-2007 @ 20:21 :
Na lang twijfelen is het dit geworden:
Algemeen deel:
Ne, En, Fa, Anw, Ma, Lo en Kcv
Profieldeel:
WiB, Na, Sk & Bi
Vrije deel: Ec, Gr & La
Jaa ik weet het, het is veel, maar ik wil het gewoon een jaartje gaan proberen, en dan kan ik na de 4e alsnog wat laten vallen als het niet lukt En bij ons op school is het sowieso al verplicht om een 2e vak in je vrije deel te kiezen voor de 4e.
Dat is op economie en frans na precies 'tzelfde wat ik ga doen! : )

Ik had eerst ook economie erbij in m'n vrije deel maar toen ik naar toelatingseisen van studies keek en zag dat bij niet één studie economie als eis had heb ik het maar laten zitten.
Oud 07-06-2007, 10:39
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
Charl0tteee schreef op 04-06-2007 @ 19:08 :
Nope is één geworden

Je hebt nu:
wiskunde C - basiswiskunde, bereid nergens specifiek op voor
A - bereid voor op medische of economische beroepen, dus gewoon het oude A12 ( alle 'halve' vakken zoals sk1,na1,ec1,fa1 etc zijn weggehaald)
B - Hetzelfde als B12
D - verdieping op wiskunde B, maar volgens mijn wiskundedocente kan je ook D als je B kunt.

(dat is hoe ik het uitgelegd heb gekregen dus ik weet niet of het allemaal precies klopt)
aha. same shit, different name eigenlijk

okee
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 10:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Haha, maar goed dat wiskunde A in eerste instantie ook voor n&g'ers is. De meesten zullen bij wiskunde B echt falen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 15:38
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 07-06-2007 @ 11:47 :
Haha, maar goed dat wiskunde A in eerste instantie ook voor n&g'ers is. De meesten zullen bij wiskunde B echt falen.
Dat betwijfel ik. Ik had eerst ook wiskunde A gekozen omdat dat een stuk minder werk voor mij zou zijn dan wiskunde B. Maar m'n adjunct-directeur heeft me overgehaald wiskunde B te gaan doen omdat volgens hem de combinatie natuurkunde&wiskunde A gewoon onmogelijk is, en dat wiskunde A meer is voor mensen die geen natuurkunde binnen hun N&G profiel kiezen(want je hoeft geen natuurkunde meer te kiezen, je kan ook NL&T of Aardrijkskunde kiezen).
Oud 07-06-2007, 16:55
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charl0tteee schreef op 07-06-2007 @ 16:38 :
Dat betwijfel ik. Ik had eerst ook wiskunde A gekozen omdat dat een stuk minder werk voor mij zou zijn dan wiskunde B. Maar m'n adjunct-directeur heeft me overgehaald wiskunde B te gaan doen omdat volgens hem de combinatie natuurkunde&wiskunde A gewoon onmogelijk is, en dat wiskunde A meer is voor mensen die geen natuurkunde binnen hun N&G profiel kiezen(want je hoeft geen natuurkunde meer te kiezen, je kan ook NL&T of Aardrijkskunde kiezen).
Ja, maar dat is natuurlijk ook wel logisch. Maar voor velen zal het een uitkomst zijn dat natuurkunde en wiskunde B niet meer verplicht zijn. Maar toch kunnen ze nog scheikunde en biologie volgen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 17:12
You!
You! is offline
Citaat:
Charl0tteee schreef op 04-06-2007 @ 20:52 :
Dat is op economie en frans na precies 'tzelfde wat ik ga doen! : )

Ik had eerst ook economie erbij in m'n vrije deel maar toen ik naar toelatingseisen van studies keek en zag dat bij niet één studie economie als eis had heb ik het maar laten zitten.
Jaa het is idd bijna hetzelfde Ik heb vandaag nog even naar m'n uren gekeken en ik denk dat het volgend jaar voor mij erg druk gaat worden.. Maar ik vind de vakken wel leuk, en ik kan na de 4e nog het een en ander laten vallen als het allemaal niet lukt
Oud 16-06-2007, 14:58
Patjuh-
Patjuh- is offline
Citaat:
Charl0tteee schreef op 07-06-2007 @ 16:38 :
Ja, maar waarom is het eigenlijk niet mogelijk ; wiskunde A en natuurkunde, ik heb namelijk N&G gekozen met wiskunde A en natuurkunde, en ze zeiden dat het kon. En nu een paar dagen voor de toetsweek moet ik, samen met nog een aantal leerlinge onse keuze verandere. Ik vindt het dus best wel jammer. want ik ben niet heel goed in wiskunde maar daarintegen wel in natuurkunde en scheikunde enz.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 15:13
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wiskunde B is wel handig hoor voor natuurkunde en scheikunde. Misschien niet noodzakelijk, maar het helpt je een stuk. Je snapt de rekenopgaven van natuurkunde opeens echt. In de onderbouw bestaat het eigenlijk grotendeels uit trucjes die je maar gewoon toepast. Pas in de bovenbouw krijg je de wiskunde die je dat uitlegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten