Het is eigenlijk niet meer dan logisch dat je lichaam op dit moment een bepaalde spanning kent, al dan niet onbewust ben je toch erg bezig met de komende periode die voor de meeste mensen erg belangrijk en soms zelfs bepalend kan zijn.
Loop nog 1 laatste keer je to-do-lijstje af, en streep duidelijk af wat je al gedaan hebt en wat je nog doen moet. Zo bewaar je voor jezelf het overzicht een beetje. Probeer je vervolgens ongeveer een uur voor het slapen gaan niet meer bezig te houden met huis- en leerwerk, maar doe iets ontspannends zoals het lezen van een boek, het luisteren van een rustig muziekje, een rondje wandelen met de hond, een lekker warm bad nemen of teken iets. Voorkom zoveel mogelijk prikkels en ga dan lekker slapen

Mocht je dan in de nacht wakker worden, stap dan eventjes uit je bed, neem een glaasje water en loop nog eens je to-do-lijstje af. Dan heb je het overzicht weer even voor je, zie je dan je niet zo heel veel meer te doen hebt, en zie je weer even in dat die spanning eigenlijk zelfs een beetje overbodig is. Lampje uit, en gewoon weer lekker slapen, en eventueel herhalen bij opnieuw ontwaken.
Zelf heb ik hier altijd erg veel baat bij, zowel bij mijn eindexamens als wanneer ik op wedstrijd moet met mijn paarden, of gewoon vreselijk veel te regelen heb en maar geen rust kan vinden.
Veel succes, ook met je examens!