Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2007, 23:00
Verwijderd
Heb een vraagje.

Ik sta een maand voor mijn eindexamen. Heb daarvoor ook nog een enorme berg werk te verzetten.

Laatste vakken afronden. Nog allemaal regelwerk. Andere voorbereidingen.

Nu weet ik wel wat ik doen moet, en ik weet ook dat ik het kan, anders was ik nu niet kunnen beginnen aan de laatste loodjes. Ik weet ook allemaal precies hoe het moet. Wanneer het moet.

Ook weet ik hoe ik met spanning van het muziekmaken om moet gaan.
Het gaat om een heel ander soort spanning. Niet echt benoembaar.

Schrik soms midden in de nacht wakker. Me bedenkend wat er nog moet, of ik wel overal aan gedacht heb. Meestal slaap ik dan wel weer in, omdat ik meestal wel mijn to-do-list van de dag heb gedaan.

Toch blijft er een soort van spanning op mijn maag staan, en ik weet niet precies hoe ik er vanaf moet komen. Bewegen helpt niet echt. En relativeren doe ik dagelijks, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Is er iemand die dit herkent, en het beter kan benoemen? en liefst ook nog tips heeft?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2007, 23:17
Mariekje*
Mariekje* is offline
Het is eigenlijk niet meer dan logisch dat je lichaam op dit moment een bepaalde spanning kent, al dan niet onbewust ben je toch erg bezig met de komende periode die voor de meeste mensen erg belangrijk en soms zelfs bepalend kan zijn.

Loop nog 1 laatste keer je to-do-lijstje af, en streep duidelijk af wat je al gedaan hebt en wat je nog doen moet. Zo bewaar je voor jezelf het overzicht een beetje. Probeer je vervolgens ongeveer een uur voor het slapen gaan niet meer bezig te houden met huis- en leerwerk, maar doe iets ontspannends zoals het lezen van een boek, het luisteren van een rustig muziekje, een rondje wandelen met de hond, een lekker warm bad nemen of teken iets. Voorkom zoveel mogelijk prikkels en ga dan lekker slapen
Mocht je dan in de nacht wakker worden, stap dan eventjes uit je bed, neem een glaasje water en loop nog eens je to-do-lijstje af. Dan heb je het overzicht weer even voor je, zie je dan je niet zo heel veel meer te doen hebt, en zie je weer even in dat die spanning eigenlijk zelfs een beetje overbodig is. Lampje uit, en gewoon weer lekker slapen, en eventueel herhalen bij opnieuw ontwaken.

Zelf heb ik hier altijd erg veel baat bij, zowel bij mijn eindexamens als wanneer ik op wedstrijd moet met mijn paarden, of gewoon vreselijk veel te regelen heb en maar geen rust kan vinden.

Veel succes, ook met je examens!
Reageren

Regels voor berichten