Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2007, 21:39
Rob
Rob is offline
Even kort door de bocht:
Mijn PC crashed de laatste tijd akelig vaak. Ik weet zeker dat het geen softwareprobleem is, want ik heb het onder bijvoorbeeld Linux èn Windows, zelfs als ik 'vers' geïnstalleerd heb.

Ik heb dus een vermoeden dat het aan de hardware ligt. Geheugen is het niet, want da's laatst nog getest.

Hoe kan ik dus on the fly testen of het probleem uit mijn hardware komt?

bvd

Laatst gewijzigd op 24-04-2007 om 21:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2007, 23:46
phoxetis
phoxetis is offline
wat vindt memtest86 ervan na een dagje draaien?
Oud 25-04-2007, 00:32
Rob
Rob is offline
Die gaf geen errors na een hele nacht draaien, maar ik kan 't nog wel een keertje proberen.
Oud 25-04-2007, 01:38
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Koeling controleren, bios even nalopen en eventueel testen of't de voeding is.
Oud 25-04-2007, 08:00
M@rco
M@rco is offline
Je moet het probleem zien te isoleren; dus indien mogelijk een andere voeding proberen of iig doormeten met een multimeter, probeer het met 1 reepje geheugen, probeer een ander slot voor het geheugen, alle onnodige randapparatuur verwijderen tot je een heel kaal systeem overhoudt, enzovoorts. Als het dan nog niet is opgelost dan ligt het waarschijnlijk aan je moederbord
Oud 25-04-2007, 09:08
freyk
freyk is offline
Blauwe schermen en de registraties in de logboeken (start -> uitvoeren - > eventvwr) van je windowssysteem, of dmesg (linux) willen soms wel hints geven naar de richting waar je moet zoeken.

Laatst gewijzigd op 25-04-2007 om 09:11.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2007, 15:27
Rob
Rob is offline
Ik zal 's in de eventviewer neuzen wanneer die weer stopt.

Maar behalve de hardware een voor een testen en zo 't probleem te isoleren, is er geen andere manier? >.<
Oud 25-04-2007, 16:14
phoxetis
phoxetis is offline
nou nee niet echt, daarom wordt er ook zoveel geld verdiend in de computerbusiness.

als memtest het doet maar de rest crashed zou ik denken aan een temperatuurprobleem van bijvoorbeeld je videokaart.

of slecht werkende drivers/BIOS programmatuur. Sommige VIA (soms ook SiS) chipsets hebben wat merkwaardige eigenschappen, bijvoorbeelde de beroemde "IRQ less or equal" achtige (weet niet meer precies uit m'n hoofd) blue-screen. Wat voor chipset heb je ?
Oud 25-04-2007, 19:04
Rob
Rob is offline
Een temperatuurprobleem dacht ik eerst ook, maar de zijkanten van de tower zijn er al af. Verder staat mijn PC midden in de kamer (er zit dus geen kast omheen, ofzo) en hij kan zijn warmte dus ook wel kwijt.

Thing is: Mijn PC is niet echt nieuw meer; er worden geen (of heel weinig) drivers gereleased. Maar hiervoor (als in, grofweg een jaar terug) had ik de problemen nooit.
Chipset is nVidia nForce 2.

IRQ Less than or equal blue screens krijg ik niet: hij stopt gewoon en weigert op iets te reageren en aan het geluid hoor je dat ie hangt (een bepaald, kort stukje herhaald zich erg vaak).

De eventviewer laat ook niets zien: alleen dat ie opgestart wordt wanneer de PC klaar is met rebooten. Als ik nou EEN foutje had, kon ik verder gaan isoleren. >.<
Oud 03-05-2007, 16:30
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Rob schreef op 25-04-2007 @ 20:04 :
Een temperatuurprobleem dacht ik eerst ook, maar de zijkanten van de tower zijn er al af. Verder staat mijn PC midden in de kamer (er zit dus geen kast omheen, ofzo) en hij kan zijn warmte dus ook wel kwijt.
kan dit niet nadelig zijn voor de airflow waardoor er minder effectief gekoeld wordt..
Oud 08-05-2007, 16:32
Rob
Rob is offline
Mobo + processor vervangen en hij draait weer als een zonnetje.
Reageren

Regels voor berichten