Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2007, 17:26
Verwijderd
Ik zoek boeken die de basis van de grammatica van oud Grieks en Latijn behandelen. Engelstalig is prima, Nederlands mag natuurlijk ook.

Ik wil namelijk proberen de grammatica van beide talen te bestuderen, en als het mogelijk is ook echt te leren. Het is puur een hobby, dus enorm veel tijd heb ik er niet voor, maar ik wil het dus in ieder geval proberen.

Iemand fijne titels?
Is het verstandig een cursus te volgen? Bv. zo'n thuisstudie?

En misschien heeft iemand nog handige tips hoe ik het aan moet pakken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2007, 20:40
Sanctus
Sanctus is offline
Kijk hier eens:

http://www.textkit.com/latin_grammar.php
http://www.textkit.com/greek_grammar.php

Misschien is het wel erg gedetailleerd voor de beginner, omdat de boeken vrij oud zijn en met name op de classic students van Oxford gericht zijn om 'Latin and Greek prose composition' onder de knie te krijgen. (Volgens mij doet Oxford niet eens meer aan compositie - maar dat terzijde.) Probleem bij andere methodes, zoals in de onderbouwvan het gymnasium gebruikt worden, is, dat in die boeken de grammatica hand in hand met vocabulaire, vertalen, en cultuur gaat.

Dit is misschien ook wel een handige link, met allerlei Engelstalige boeken over de Latijnse grammatica:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSH...icSearch-Start

En de Nederlandse variant:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSH...&Nty=1&ShowNA=

Ik vind zelf de kleine Latijnse grammatica van G.F. Diercks & N.H.C. van Loenen handig, evenals de Griekse variant. Probleem is wel dat ik al thuis ben ik in de klassieke grammatica, dus ik weet niet hoe basaal het behandeld wordt. Je studeert natuurlijk wel Taalwetenschap, dus de termen zouden geen problemen moet zijn.

Als je nog vragen hebt over je zoektocht of de grammatica, dan horen we het!

Succes!
Oud 30-04-2007, 20:44
Sanctus
Sanctus is offline
Ik moet natuurlijk ook nog wat zeggen over het nut van een leraar of een soort cursus. De grammatica van het Grieks en het Latijn is niet makkelijk. Latijn gaat nog wel - het is zo logisch als wiskunde - , maar Grieks is best lastig. Misschien wordt er op je universiteit een keuzevak Latijn of Grieks aangeboden? Maar zoals ik al zei: iemand met gezond verstand en kennis van de universele grammatica en syntaxis, moet het ook zonder echte hulp van een leraar of een groepje te doen zijn. Voor vragen kun je immers bij ons terecht.
Oud 30-04-2007, 21:00
Verwijderd
Mijn kennis van grammatica's in het algemeen is wel oké, denk ik. Ik kan overweg met de termen, heb wat ervaring met andere talen, dus dat moet wel lukken. Verder denk ik dat ik in de toekomst graag verder wil met grammatica's (geen idee op wat voor niveau), dus daarom ben ik erg geinteresseerd in klassieke talen. Ik zal eens rondvragen over een keuzevak bij klassieke talen, goed idee (Ik geloof dat ze wel eisen dat je er eindexamen in hebt gedaan, maar daar kom ik misschien wel onderuit )

Dank je

Laatst gewijzigd op 30-04-2007 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2007, 21:35
Belgarath
Belgarath is offline
Ik heb voor grieks een geniaal grammaticaboek die jou als taalwetenschapper wel zal aanspreken:
Beknopte syntaxis van het Klassiek Grieks. (A. Rijksbaron, S.R. Slings, P. Stork, G.C. Wakker 2000)
Oud 30-04-2007, 21:47
Verwijderd
Bedankt Ik ga morgen eens in de boekenwinkel snuffelen, maar ik heb die twee grammatica-boeken (die van Diercks & van Loenen en die van A. Rijksbaron, S.R. Slings, P. Stork & G.C. Wakker) alvast besteld
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 10:32
docent
docent is offline
"grammaticaboek DIE" ???????
Oud 01-05-2007, 17:45
Verwijderd
Citaat:
docent schreef op 01-05-2007 @ 11:32 :
"grammaticaboek DIE" ???????
Vooral blijven ademen hè.

@ Belgarath: maar wel
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 21:38
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-05-2007 @ 18:45 :
Vooral blijven ademen hè.

@ Belgarath: maar wel
Ja, maar..
Oud 14-05-2007, 12:03
Verwijderd
Ik heb twee boeken gekregen; Teach Yourself Latin en Teach Yourself Ancient Greek. Die boeken behandelen vooral wat ik behandeld wil zien; grammatica. Maar ook een beetje cultuur en leuke parseer en vertaal oefeningen. Dus ik ben er zeer tevreden over
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 13:15
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-05-2007 @ 13:03 :
Ik heb twee boeken gekregen; Teach Yourself Latin en Teach Yourself Ancient Greek. Die boeken behandelen vooral wat ik behandeld wil zien; grammatica. Maar ook een beetje cultuur en leuke parseer en vertaal oefeningen. Dus ik ben er zeer tevreden over
Bevalt Rijksbaron een beetje?
Oud 14-05-2007, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 14-05-2007 @ 14:15 :
Bevalt Rijksbaron een beetje?
Die heb ik nog niet, wel besteld, ik zou bericht krijgen als hij klaar ligt. Die van Latijn heb ik wel, en die is heel netjes
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:42
MickeyV
MickeyV is offline
Als je wat verder bent kun je ook "A New Latin Syntax" van E. C. Woodcock proberen. Is alleraardigst. Hmm, en je bent dus niet geïnteresseerd in Duitstalige Latijnse grammatica's?
Oud 14-05-2007, 15:56
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 14-05-2007 @ 16:42 :
Als je wat verder bent kun je ook "A New Latin Syntax" van E. C. Woodcock proberen. Is alleraardigst. Hmm, en je bent dus niet geïnteresseerd in Duitstalige Latijnse grammatica's?
Ik denk dat mijn duits daar niet goed genoeg voor is
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:55
Verwijderd
Ik ben nu druk bezig met Grieks, maar ik heb echt moeite met de accenten en algehele uitspraak. (Nu vind ik de uitspraak ook niet zó belangrijk, maar ik wil wel weten hoe het ongeveer moet klinken.) Heeft iemand misschien een handige link? Of kan iemand het zelf globaal uitleggen?

edit; en nu ik toch bezig ben met vragen stellen; weet iemand hoe ik handig grieks kan typen? Dus mét accenten?

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 20:06
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-05-2007 @ 19:55 :
Ik ben nu druk bezig met Grieks, maar ik heb echt moeite met de accenten en algehele uitspraak. (Nu vind ik de uitspraak ook niet zó belangrijk, maar ik wil wel weten hoe het ongeveer moet klinken.) Heeft iemand misschien een handige link? Of kan iemand het zelf globaal uitleggen?
Tja over uitspraak verschillen de meningen een beetje, maar goed, hier een overzicht:

alfa=korte a,
beta=b,
gamma=zachte g (als in good),
delta=d,
epsilon= (korte?) e,
zdeta=3 mogelijkheden: zd, z, dz (nomizdein=beschouwen als, kun je uitspreken als [nomizdein], [nomizein] en [nomidzein])
eta=è
theta=th
iota=i of j aan een begin van het woord
kappa=k
labda=l
mu=m
nu=n
ksi=ks
omikron=korte o
pi=p
rho=rh (geen idee hoe je die r kunt aspireren, maar goed)
sigma=s
tau=t
upsilon=u
phi=ph of f, [philosophos] vs. [filosofos]
chi=ch of kh, [Christos] vs. [Kristos]
psi=ps
omega=lange o (een soort o als je de o in fog lang aanhoudt)

Daarnaast heb je nog tweeklanken:
ai=aj (lange a-klank)
ei=ej (lange e-klank)
oi=oj (lange o-klank)

Dan heb je
A met een iota subscriptum (dus de i staat onder de a, etc)=[ai]
E + iota subscriptum=[ei]
Omega+ iota subscriptum=[ooi]

Ook hier is wel discussie over. Zo zijn er mensen die [leegei] (hij zegt) zeggen, zeg ik zelf [legeej] en is er nog een variant [legei]. Het is erg belangrijk dat je goed verschil maakt tussen de verschillende klanken van a, e, o, anders krijg je verwarring. Vgl:
lege, legei, leghi (èta met iotasubscriptum) kun je makkelijk verwarren: [legee] kan door de hoorder geinterpreteerd worden als lege, maar ook als legei (in het eerste geval bedoel je "zeg!", in het tweede geval "hij zegt"). [legei] kan gehoord worden als legei en als leghi (in het eerste geval "hij zegt", in het tweede "opdat hij zegt" (coniunctivus))

Nog meer tweeklanken:
au=[aw] of [au]
eu=[ew] of [ui] (vergelijk Zeus (of Zdeus, Dzeus) en Zeeuws (of Zdeeuws, Zdeeuws)
ou=[ow] of [oe]

Ook dat kan verwarring geven, vgl. dolos (list) en doulos (slaaf) kan makkelijk verward worden als je ou als [ow] uitspreekt.

Accenten hebben op zich weinig belang omdat we gewoon geen idee hebben hoe die uitgesproken werden, dus daar ook zelden iets mee doen. Wel belangrijk is de spiritus die verplicht is als een woord met een klinker of een rho begint. Je hebt de spiritus lenis en de spiritus asper. De tweede geeft aan dat er een h moet worden voorgezet (ben even de officiele termen kwijt). Vgl. antropos (met spiritus lenis, dus [anthropos]) en elena (met spiritus asper, dus [helena].

Als ik wat vergeten ben of onduidelijk ben of iets pertinent verkeerds heb gezegd, vul me gerust aan.
Oud 14-05-2007, 20:10
Verwijderd
Dank je wel

Dan negeer ik dus accent grave, accent acute en circumflex gewoon, want ik vond ze al veel te verwarrend.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 20:11
Sanctus
Sanctus is offline
Hier vind je passages Grieks (en Latijn) die voorgedragen worden zoals het geklonken zou hebben: http://www.rhapsodes.fll.vt.edu/ Dat is misschien wel handig om te horen hoe woorden en zinnen uitgesproken worden. Kijk verder hier eens: http://www.biblicalgreek.org/links/pronunciation.php Kijk ook eens op pagina 7 t/m 10 van dit bestand (http://www.textkit.com/learn/ID/100/author_id/38/) voor informatie over de uitspraak van het oud-Grieks. Zie ook pagina 7 /43 van dit (enorme) boek: http://www.textkit.com/learn/ID/142/author_id/63/ Dat is echt een ontzettend uitgebreide Griekse grammatica, waar je volgens mij alles in kunt vinden xD, waaronder een heel compleet overzicht over de Griekse uitspraak.

Waar typ je de Griekse letters mee? Als je dat met Symbol doet, is het inderdaad hopeloos. Kijk hier eens: http://www.perseus.tufts.edu/Help/fonthelp.html

[Offtopic: lukt het wat met het moeilijke (maar toch mooie) Grieks ?]

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 20:28
Verwijderd
Gaaf, bedankt

(En ik vind het erg leuk, maar ben nog maar net begonnen )
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 21:30
Verwijderd
Ik ben wel een beetje bang dat de 'Beknopte syntaxis van het klassieke Grieks' je wel snel kan gaan duizelen als je van de taal zelf nog niet veel verstand hebt (dat doet het mij zelfs, terwijl ik het al bijna een jaar studeer en daarvoor 5 jaar op school heb gehad). Ik raad je dan ook zeer aan om te kijken of je misschien op de uni een minor of keuzevak Grieks kan volgen. Ik vind overigens het nieuwe syntaxisboek Latijn 'Inleiding tot de Latijnse syntaxis' van Caroline Kroon wel goed. Hier hoort een oefenboek bij van Mieke Koenen. Wij gebruiken deze boeken ook met de studie en ik vind ze goed en overzichtelijk. Ik denk inderdaad dat je je bij het Latijn zelf heel goed kan redden, maar Grieks is toch wel een tikkeltje lastiger en vervelender op het grammaticale en syntactische punt, dus ik raad je hierbij aan hulp te zoeken voor je erin verdrinkt en het nooit meer wilt zien .
Succes!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 22:04
Belgarath
Belgarath is offline
Caroline Kroon gebruiken ze in Groningen ook. Ik moet zeggen dat ik het boek van Rijksbaron duidelijker vond, maar dat komt ook omdat de boeken qua opzet nog niet goed op elkaar zijn afgestemd.
Oud 16-05-2007, 12:39
Antubis
Antubis is offline
Ik heb ook nog wel werkboeken. Deels ingevuld, maar niet totaal.. van mij mag je ze hebben.
Oud 16-05-2007, 14:47
Verwijderd
Ik heb nu wel even genoeg materiaal om door te nemen, denk ik, maar bedankt

Ik heb Rijksbaron nu naast me liggen, net een stuk in gelezen, en dat is tot nu toe goed te volgen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten