![]() |
||||||||||||||
![]() |
Wat ik me al een tijdje af loop te vragen is het volgende. Hoe kan het zo zijn dat christenen zeggen dat de bijbel Gods woord is, terwijl er zoveel controversiële en zelfs afschuwelijke passages in de bijbel staan. Mensen moeten om niks op de meest afschrikwekkende wijze ter dood worden gebracht, slavernij is toegestaan en wordt aangemoedigd en vrouwen zijn ondergeschikt.
Mijn vraag is alsvolgt: hoe gaan gelovigen hiermee om? Leg je die passages min of meer naast je neer door te zeggen dat je op je eigen manier geloof en dat de bijbel meer een leidraad is dan een hard verhaal? Daar kan ik natuurlijk inkomen, maar het logica dicteert dan tevens dat de waarheid, authenticiteit en integriteit van de rest van bijbel net zo goed in twijfel dient te worden getrokken. Je kunt het dan in ieder geval niet meer gebruiken als alomvattende onderbouwing voor je standpunten ("het is waar, want het staat in de bijbel"). Hoe zien christenen dit? Om even een paar voorbeelden te geven: Ex 35:2 Citaat:
Deut 17:2-7 Citaat:
Deut 13:13-19 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Num 31:17-18 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mat 2:16-18 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-07-2007 om 17:39. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zoals in een van mijn bovenstaande quotes te lezen is, bestaat het vers over homo's in wezen uit twee delen. 1. Homo-seks is niet toegestaan 2. Schuldigen moeten ter dood worden gebracht Dus als je als christen geen steen pakt om hem te doden als je er eentje tegenkomt (veel kans, hier op roze maandag), dan schuif je moedwillig een deel van een vers uit het woord Gods terzijde. Wie ben jij dan om aan de rest van de samenleving te vertellen dat zij dat andere deel niet aan de kant mogen schuiven? (Ik weet trouwens dat je sarcastisch bent, maar het praat makkelijker zo.) Laatst gewijzigd op 23-07-2007 om 17:35. |
![]() |
||
Citaat:
Op zich geen slechte ontwikkeling, want wie zich aan deze verzen zou houden krijgt al gauw 20 jaar plus TBS, maar consistent is het natuurlijk niet.
|||
![]() |
Ps 19:8-9
Citaat:
2 Petrus 1:20-21 Citaat:
En zelfs al hoeft de bijbel (althans, het oude testament) niet letterlijk te worden genomen, dan zit het christendom nog met een probleem. De "geest" van een stuk tekst (in dit geval: het oude testament) is vele malen arbitrairder dan de de letter. Met andere woorden, aangezien je nooit de geest zoals die oorspronkelijk is bedoeld kunt achterhalen, is het onmogelijk om de bijbel als autoriteit te gebruiken op wat voor gebied dan ook. Nogmaals het bijvoorbeeld van homoseksualiteit (oude testament). Het deel van doodmaken enzo is blijkbaar niet letterlijk. Waarom zou het eerste deel van het vers wel letterlijk zijn bedoeld? Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat men wilde zeggen men alleen seks mag hebben als er ook liefde is, en dat het, door die tijdgeest, het zelfs nooit in ze is opgekomen dat ook twee mannen dan wel vrouwen elkaar lief kunnen hebben. Mijn vermoeden wordt versterkt door het gegeven dat er nooit wordt gesproken van seks tussen 2 vrouwen (wel tussen een vrouw en een dier, maar dat terzijde). Maar ik kan me niet voorstellen dat God dát dan wel goedkeurde. Het is dus zeer aannemelijk dat héél dat vers louter moraliserend is en het is feite niets meer is dan een aan de tijdgeest onderhevige invulling van het concept "geen seks zonder liefde". Laatst gewijzigd op 23-07-2007 om 19:48. |
![]() |
||||||||||
![]() |
[QUOTE]LB06 schreef op 23-07-2007 @ 20:18 :
[B] Ps 19:8-9 2 Petrus 1:20-21 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook is het zo dat in het Oude Testament de geboden zop een volk toegespits zijn, terwijl het NT zich veel meer op de individuele gelovige richt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De 'scheppingsorde' als rechtvaardiging voor homohaat moet dus een verzinsel van mensen zijn.
|||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Persoonlijk denk ik namelijk dat de volgorde van schepping, eerst dieren, dan mensen, betekend dat god bedoelde dat mensen seks met dieren horen te hebben. Maar goed, hoe relevant is zoiets? Citaat:
Dat toont al wel aan waarom dat vers en die logica nergens op slaat. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor homoseksuelen geldt de doodstraf, maar jij wil ondanks die absurde maatregel beweren dat niet kunnen ontkomen aan wie je bent reden zou zijn voor de bijbel om je niet te straffen? Dat klopt niet. Volgens god mag en moet je vermoord worden voor iets dat je helemaal niet kunt helpen. Jij kunt dit niet gebruiken als argument waarom singles niet strafbaar zijn volgens god. Het is heel plausibel dat god wil dat alle singles de doodstraf krijgen als je ervan uitgaat dat relaties kinderen horen voort te brengen. Citaat:
Pas ik die toe, dan klopt het niet meer? Je geeft dus toe dat je argument van scheppingsvolgorde niet klopt?
Laatst gewijzigd op 23-07-2007 om 21:45. |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
1 voor slechts één uitleg vatbaar => ondubbelzinnig; <=> meerduidig Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-07-2007 om 22:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als Israel God's wetten als actueel beschouwt, dan kan ik daar toch niets tegen doen. Ik weet overigens niet of Israel dit doet. Maar als zij dit doet, dan kan ik niet meer doen dan mezelf onderwerpen zodra ik op vakantie ga naar Israel. Ons probleem is misschien, dat de nederlandse wetgeving wat lauw is, en dan vooral het strafrecht. Daardoor zien wij misschien wat zwaar op tegen strengere wetten, omdat we niet anders gewend zijn. Doch, ik zou niet durven om de wetten van een ander land aan mijn laars te lappen als ik daar ben, want ik kan daar toch niets tegen beginnen.
|||
![]() |
Citaat:
Heel de bijbel is toch Gods woord, of niet dan? Zo ook de doodstraf, het goedkeuren en aanmoedigen van slavernij, het onderdrukken van vrouwen en het uitmoorden van volkeren. Citaat:
Dan kun je zeggen dat het alleen voor Israëliërs geldt, of dat bovengenoemde dingen toch niet de universele en tijdsloze bevelen van God zijn. Daar kan ik inkomen. Dan zie ik bovenstaand citaat maar even over het hoofd. Maar dan kom ik dus weer terug bij mijn oorspronkelijke punt. Als het inderdaad zo is dat het OT gezien moet worden in het licht van die tijdsgeest met bijbehorende wetten en regels, dan zeg ik dat heel het OT niets meer is dan een door mensen geschreven samenvatting van die tijdsgeest, waarin de aldaar geldende wetten zijn verwerkt tot een boek, waar vervolgens verhalen omheen zijn geschreven. Met andere woorden, het OT is net zo waarachtig als de Griekse en Romeinse overleveringen over Demeter en Persephone, Romulus en Remus e.d. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Die vraag was er zowiezo al en is niet echt anders wanneer je de bijbel niet meer ziet als het letterlijke woord van god. Je gelooft het gewoon. Slaat nergens op, maar dat deed het toch al niet.
||
Citaat:
-Christenen zijn nog wel gebonden en regels, en zijn niet volledig wetteloos zoals je hiermee zegt -Mensen buiten het Christendom verwerpen de barbaarse OT wetten -Sommige Christenen handhaven deze regels nog steeds (o.a. Mennonieten) en stellen dat dit het enige juiste Christendom is. -Jezus heeft zelf gezegd dat de wet van het OT onverminderd van kracht is
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Wat me, op een abstracter niveau, sterkt in mijn veronderstelling dat het aanhalen van de bijbel (zowel OT als NT) van weinig waarde is in een morele discussie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Jezus bevrijdt ons van dat systeem, omdat Hij weet dat dat systeem ons geen vrijheid kan aanbrengen. Als het goed is, weten wij dat zelf ook, althans ik weet het. Toch is de wet van God de wet van de vrijheid. Dat wil zeggen dat iedereen die zich daar aan houdt ook echt vrij is. Helaas zijn wij onvolmaakt en maken wij ook fouten, dus de vrijheid zouden wij nooit uit de wet behalen. Christus is een persoon en christenen zijn bevrijd van het juk van de wet. Christenen houden zich niet meer vast aan een systeem, maar zij houden hun aandacht op Jezus, want Hij heeft de wet gehouden.
||
![]() |
Citaat:
En als je zegt dat alleen ongelovigen ter dood gebracht dienen te worden, dan zeg ik: zij geloven niet. Waarom zouden zij God's wet handhaven. Ik veroordeel je niet. Ongelovigen die bekend zijn met die wet, lezen hun eigen oordeel in die wet en zij veroordelen zich onderling.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik twijfel in wat ik zou kiezen. Ik denk voor mijn familie, maar in dat geval wordt ook hun geweten gewist en kunnen zij dus nooit meer tot geloof komen, volgens jouw denkbeeldige technologie. Nee, idd, ik zou dan toch voor Jezus kiezen in de hoop dat mijn familie zich nog bekeert vlak voor de executie. Ja toch wel. Mijn keuze zou dan Jezus zijn, want anders was er geen hoop voor mijn familie. In de toekomst zal iets soortgelijks trouwens gaan plaatsvinden met het merkteken, volgens de openbaring die Johannes van God had gekregen. Maar als je van plan bent om verder te gaan lezen, dan zul je dat verhaal beslist nog tegenkomen.
|
![]() |
|
|