Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2002, 19:34
TMLWKY
TMLWKY is offline
Hier had ik het gister over met een aangetrouwde nicht van me (van 30):

Zij zei dat je binnen een relatie, als iets dat de ander doet je niet zint, je dat moet vertellen op een manier dat het lijkt alsof de ander er zelf achter komt, en het niet als een verwijt moet laten klinken.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2002, 19:35
the 6th gate
the 6th gate is offline
ik zou het iig duidelijk maken
Oud 14-07-2002, 19:36
miro
miro is offline
Ik zeg t altijd als iets me niet zint. Maar het klinkt meestal toch als een verwijt, kan dr niks aan doen. Ik blijf t evengoed wel zeggen, zodat hij t weet.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 19:48
Verwijderd
ik laat ook vaak wel merken als iets me niet zint en soms begrijpt hij het geloof ik wel en houdt er rekening mee maar soms ziet ie het ook als gezeur..
ik doe het dus duidelijk verkeerd want dan zal het allemaal wel als een verwijt klinken. maar ja hoe vertel je het anders dan? ik heb echt geen zin in dat oprah gedoe waarin je de hand van je partner pakt en begint met: je weet dat ik veel van je hou, maar ik meot je toch iets vertellen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:31
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
is idd misschien beter anders komt t meteen zo vijandelijk over misschien...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:37
Angeles
Angeles is offline
Het is vaak het meest zinvol om opbouwende kritiek te geven. Opbouwend wil zeggen dat je duidelijk bent over waar je kritiek op hebt, zegt wat de ander anders kan doen, in je gedrag laten merken dat je het gedrag vervelend vindt en zegt waarom je het gedrag vervelend vindt. Het is ook goed om in de ik-vorm te praten ("ik vind het vervelend dat...") inplaats van in de algemene vorm.

Als je vriend bijvoorbeeld altijd te laat op komt dagen op afspraken kun je beter zeggen: "Ik vind het vervelend dat je zo vaak te laat komt als we samen iets gaan doen, ik hou er niet van om lang buiten te moeten wachten. Misschien kunnen we afspreken dat jij me voortaan thuis komt ophalen zodat ik niet zo lang alleen buiten hoef te wachten." inplaats van: "Kom toch niet altijd te laat".

Natuurlijk is niemand perfect en geeft niemand constant opbouwende kritiek, maar vaak werkt het wel goed en is het beter dan ruzieën.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten