Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2007, 08:09
Thanatios
Thanatios is offline
Ja dit kan alemaal heel raar overkomen. Maar ik werk nu al sinds een maand of 2, dag in dag uit, van 9 t/m 8, ma t/m za in een viszaak. Heel de dag sta ik. En moet mensen helpen.

Nu heb ik even vrij genomen tot 11 uur, want ik trok het even niet meer. Omdat ik even niet snap dat het leven zo erg was.

Ik ben dan misschien wel pas 17, en het kan dan ook aan mij liggen. Maar opeens zie ik het leven niet echt meer zitten. Elke dag, jaren lang dit werk doen, geen tijd meer voor jezelf hebben, en/of je vrienden. Hou ik dus echt niet uit.

Ik ga dan ook wel weer studeren, dit is gewoon voor in de vakantie.
Maar zal het leven nou echt zo zijn later?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2007, 08:24
Verwijderd
Ik neem aan dat je niet gaat studeren voor visboer?

Dan hoef je dat werk toch ook niet dag in dag uit, jarenlang te doen...?

Als je leert voor iets wat je leuk vindt en waar je later echt mee aan het werk wilt, dan denk ik dat het heel anders is dan de hele dag in een viszaak staan. (Ik vond de hele dag in een winkel staan ook niets voor de rest van mijn leven, maar het was gelukkig ook niet iets wat ik de rest van mijn leven hoefde te doen, het was maar tijdelijk. Door die ervaring ben ik bepaalde dingen wel (veel) meer gaan waarderen trouwen. )
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 09:19
Ivo
Ivo is offline
Als je een eigen zaak wilt beginnen, dan is 6 dagen per week en 10 tot 12 uur per dag (excl. pauzes) werken geen uitzondering. Zeker de eerste paar jaar niet.
Ga je voor een werkgever gewoon in loondienst, dan werk je maximaal 40 uur per week (5 dagen van 8 uur+pauzes), met af en toe een beetje overwerk. Maar je baas kan je niet verplichten tot overwerk.

Als je het nu niet meer ziet zitten, zou ik als ik jou was minstens 1 dag minder gaan werken per week, wellicht zelfs 2 of 3 dagen minder. Het geld dat je verdient kan leuk zijn, maar je moet dan wel buiten je werk tijd hebben om lol te hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 09:26
Verwijderd
Zes dagen per week van 9 t/m 8 is minstens 60 uur per week?

De maximale arbeidstijden voor een 17-jarige zijn:
- Per dienst maximaal 9 uur.
- Per week maximaal 45 uur.
- Per 4 weken gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per week.
http://www.arbobondgenoten.nl/arboth.../watmag.htm#17

Misschien is het idd handig om wat minder te gaan werken (wettelijk gezien moet dat sowieso, maar ook voor jezelf lijkt me dat wel handig).
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 09:28
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
als je dit voor de vakntie doet

kun je ook iets minder gaan werken want als je het niet gewent bent is dit wel veel in 1 keer
Oud 12-06-2007, 10:33
Chimera
Chimera is offline
Er is ook werk wat leuk is hoor
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 10:42
Verwijderd
Als het meezit ga je later werk doen waar je wat in ziet; iets dat je leuk vindt (misschien niet altijd; maar meestal wel) en iets waar je om geeft.

Daarnaast werk je nu veel te veel. Dat is ook niet leuk meer, telkens weer die vis. Schakel een beetje terug.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 10:52
Oktay-Y
Oktay-Y is offline
Citaat:
Thanatios schreef op 12-06-2007 @ 09:09 :
Ja dit kan alemaal heel raar overkomen. Maar ik werk nu al sinds een maand of 2, dag in dag uit, van 9 t/m 8, ma t/m za in een viszaak. Heel de dag sta ik. En moet mensen helpen.

Nu heb ik even vrij genomen tot 11 uur, want ik trok het even niet meer. Omdat ik even niet snap dat het leven zo erg was.

Ik ben dan misschien wel pas 17, en het kan dan ook aan mij liggen. Maar opeens zie ik het leven niet echt meer zitten. Elke dag, jaren lang dit werk doen, geen tijd meer voor jezelf hebben, en/of je vrienden. Hou ik dus echt niet uit.

Ik ga dan ook wel weer studeren, dit is gewoon voor in de vakantie.
Maar zal het leven nou echt zo zijn later?

Alvast bedankt.
Als je later een visboer wordt wel ja
Oud 12-06-2007, 11:22
ekki
ekki is offline
Ik werk 4 dagen per week en dat bevalt me op zich goed, maar eigenlijk vind ik het nog te veel . Ik heb graag vrije tijd om andere dingen te doen dan werken... heb ook geen leuke baan, dat scheelt.
Oud 12-06-2007, 12:59
bob_vitesse
bob_vitesse is offline
als eerste: wat ben jij een ongelovelijk zijkbal!

geld moet je verdienen en daar werk je voor, dat krijg je niet zomaar in de pocket gestoken. en van het geld wat je verdient kan je over een tijd lekker op vakantie, of aan leuke dingen besteden.

ik ben ook 16 en werk nu elke maandag t.m vrijdag van half9 tot 5. ook werk ik elke zaterdag van 5 in de ochtend tot 7 in de avond. als je vind dat je veel te veel moet werken ga je toch lekker vakantie nemen jongen!

maar hoop ons er alsjeblieft niet mee op zeg, tjongejonge
Oud 12-06-2007, 13:15
Oktay-Y
Oktay-Y is offline
Nou nou... beetje hard ofniet... je hebt ook leuk werk dat je met plezier doet... en deze man (de visboer) heeft dat blijkbaar niet en probeert dat duidelijk te maken...
Oud 12-06-2007, 13:22
bob_vitesse
bob_vitesse is offline
Citaat:
Oktay-Y schreef op 12-06-2007 @ 14:15 :
Nou nou... beetje hard ofniet... je hebt ook leuk werk dat je met plezier doet... en deze man (de visboer) heeft dat blijkbaar niet en probeert dat duidelijk te maken...
ik heb ook werk gedaan(evenementen van 06-18uur wat ook alleen maar staan inhield sandwiches snijden staanstaantaan etc.

maar zoals ik al zei, als deze jongen het daar voor gezien heeft neemt ie toch ontslag, of een tijdje vrij, of hij gaat op zoek naar iets nieuws?
Oud 12-06-2007, 13:28
BleuEyes
BleuEyes is offline
Werken is nou eenmaal niet altijd leuk..
Oud 12-06-2007, 13:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
bob_vitesse schreef op 12-06-2007 @ 13:59 :
als eerste: wat ben jij een ongelovelijk zijkbal!
Het is zeikbal zeikbal.

Verder is het wel degelijk een boeiend topic voor dit subforum omdat de werktijden van de TS tegen de wet zijn.
Oud 12-06-2007, 13:46
bob_vitesse
bob_vitesse is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-06-2007 @ 14:35 :
Het is zeikbal zeikbal.

Verder is het wel degelijk een boeiend topic voor dit subforum omdat de werktijden van de TS tegen de wet zijn.
mijn uren net zo goed en vast van héél wat meer mensen.
en als je dat persoonlijk erg vind moet je er werk van maken, vind je dat niet en vind je het juist fijn dat je extra geld kan maken zoals ik dan doe je dat lekker niet

mijn excuus voor de foute woordspelling van zeikbal
Oud 12-06-2007, 14:11
T_ID
T_ID is offline
Tja, ik wilde op de vraag 'is dit het leven?' ook al reageren met "Waarom denk je dat ze alleen in achterlijke dorpjes als Urk, Bunschoten en Spakenburg nog grootschalig in de vis zitten?", maar dan gaat het zo snel offtopic.

Voor de TS: overuren kosten overigens meer. Als jij van 5 tot 8 je normale loon krijgt kun je waarschijnlijk daarover meer betaald krijgen dan je baas je tot nu toe heeft gegeven. Ken je rechten en laat je niet uitbuiten.
Oud 12-06-2007, 14:49
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik vind het sowieso nogal verkeerd dat een zestienjarige fulltime gaat werken. Laat staan dat hij anderhalve fulltime doet.

Geniet van het schoolgaan en al wat errond komt, bouw een sociaal leven, ga eventueel een paar uurtjes in de week een centje bijverdienen. Maar als je op je 16 al een fulltime job nodig hebt om je uitspattingen te kunnen financieren ga je problemen krijgen vanaf het moment dat je op je eigen benen moet staan.

+ nu ben je nog jong. Ja, hard werken, dat is het leven. Of je later al dan niet leuk werk hebt of niet hangt van je job af. Of je 's avonds afgepeigerd thuiskomt of nog voldoende energie hebt om weet-ik-veel wat erbij te doen hangt van jezelf en je job af. Werken kan je sowieso nog je hele leven. Ervan profiteren en languit genieten niet.
Oud 12-06-2007, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 12-06-2007 @ 15:49 :
Maar als je op je 16 al een fulltime job nodig hebt om je uitspattingen te kunnen financieren ga je problemen krijgen vanaf het moment dat je op je eigen benen moet staan.
Ik denk niet dat dat bij iedereen de reden zal zijn...er bestaan ook ouders die helemaal niets voor hun kind betalen (sowieso niet of niet als het kind bv. niet naar school gaat). Niet iedereen bevindt zich in de positie dat hij kan profiteren en languit genieten.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 15:32
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-06-2007 @ 15:55 :
Ik denk niet dat dat bij iedereen de reden zal zijn...er bestaan ook ouders die helemaal niets voor hun kind betalen (sowieso niet of niet als het kind bv. niet naar school gaat). Niet iedereen bevindt zich in de positie dat hij kan profiteren en languit genieten.
Ik heb het over mensen van 15-16-17. Ik wil niet zeggen dat hetgeen jij aangeeft niet bestaat, maar volgens mij zijn dat de zeldzame uitzonderingen.

Echt, ik denk dat het voor jongeren belangrijk is dat ze, zeker tot hun 18, voor een gedeelte nog kunnen profiteren en languit genieten. Daarom hoeft dat geen 24u per dag. Als dat door omstandigheden niet kan (omdat die kinderen zelf voor hun onderhoud moeten instaan, maar ik herhaal: ik heb het nog nooit bij iemand gehoord) moet er iets aan die omstandigheden gedaan worden. En een minderjarige hoort financieel ondersteund te worden door zijn of haar ouders.
Oud 12-06-2007, 15:42
ruben3123
ruben3123 is offline
Ik zou ook gewoon zeggen dat als je vind dat je leven zo te saai is, dat je dan minder moet gaan werken en dan tevreden moet zijn met het mindere loon.

Besteed je dan zoveel geld dat je zoveel uur per week moet werken? Kan je je uitgaven niet aanpassen dan? Of verdien je gewoon heel weinig per uur?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 12-06-2007 @ 16:32 :
Ik heb het over mensen van 15-16-17. Ik wil niet zeggen dat hetgeen jij aangeeft niet bestaat, maar volgens mij zijn dat de zeldzame uitzonderingen.
Ik heb het ook over die mensen (soms nog jonger).
Ik denk dat het vaker voorkomt dan je denkt.

En dergelijke dingen zijn niet altijd zo simpel op te lossen (was het maar zo'n feest...dan waren de problemen een heel stuk minder groot).

Maar goed, misschien gaat TS idd wel gewoon te veel uit (al heeft ie daar op deze manier vast de tijd niet voor ).
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 23:05
Freestyler*
Freestyler* is offline
Oplossing: iets vinden wat je echt leuk vindt, wat niet voelt als werken.

Daarom studeer ik dus voorlopig nog
Oud 12-06-2007, 23:25
Thanatios
Thanatios is offline
Ja, het is ook maar Vakantie werk. Maar lang hou ik dit niet vol. Begin me langzamer hand steeds meer als een zombie te voelen. Een haring snij machine, of een "Wilt u er een tasje bij"-Robot.

Het is wel leuk werk, maar te veel.
En geld heb ik best wel nodig, want ik ben 17, binnenkort dus 18. Dan wil ik een auto kunnen betalen. Dan betaald mijn moeder mij helemaal niks (geen kleedgeld, of wat dan ook).
Dus daarom ben ik maar gaan werken. En uitgaan... jah, ik besteed niet meer als 20 euro op een avondje stappen.
En ik verdien 6 euro per uur.

En tussendoor: Ik verdien de helft zwart, andere helft wit. Ik krijg dan de helft van mijn salaris op mijn rekening gestort, en de helft in mijn hand.
En de overuren die ik maar (55 u, ipv 40 (15 u meer dus)) krijg ik ook zwart in mijn hand.

Dusja, aleen zo als ik al zei. Dit wil ik echt niet voor altijd blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 10:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Thanatios schreef op 13-06-2007 @ 00:25 :
En tussendoor: Ik verdien de helft zwart, andere helft wit. Ik krijg dan de helft van mijn salaris op mijn rekening gestort, en de helft in mijn hand.
En de overuren die ik maar (55 u, ipv 40 (15 u meer dus)) krijg ik ook zwart in mijn hand.
Je snapt dat wanneer jij je hand eraf snijdt met die haringsnijmachine of van een trap valt, dat je dan de rest van je leven van de bijstand moet leven, omdat fraudeurs en zwartwerkers worden uitgesloten van alle sociale zekerheden? Het zal jou allemaal niet gebeuren, denk je zodra je dit leest, maar de schuldhulpverlening stroomt vol met dat soort figuren die dat ook allemaal dachten.

Je hebt ook domweg te hoge verwachtingen als je op je 18e een auto wilt. Logisch dat je je uit de naad moet werken in een rotbaantje om dat te verwezenlijhken. Ik kon goed boeren doordat ik viavia aan middelen en kennis om te boekhouden kon komen, (€ 20 - € 35 per uur afhankelijk van de werkzaakheden) maar nog streef ik niet naar een auto of constant uitgaan.
Oud 13-06-2007, 12:28
Ivo
Ivo is offline
In 1 zomer genoeg verdienen om straks je rijbewijs en een auto te kunnen betalen, dat zit er voor de meeste jongeren echt niet in. Zeker niet als je straks ook nog eens minder geld van je ouders krijgt. De aanschaf van een auto is immers een schijntje in vergelijking met de kosten om die auto vervolgens op de weg te houden. Voor 1500 tot 2000 euro kun je best een leuk wagentje kopen, maar reken voor onderhoud, verzekering en wegenbelasting JAARLIJKS op minimaal de helft van bovengenoemd bedrag. Om over de benzinekosten maar niet te spreken.

Mijn tip is dan ook: Denk realistisch, laat die auto nog een tijdje wachten en ga per direct minder werken zodat je ook nog een klein beetje van je vakantie kunt genieten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2007, 17:35
Verwijderd
Het leven bestaat uit keuzes maken.

Als jij vindt dat je teveel werkt, dan moet je minder gaan werken. Daar zitten dan misschien consequenties aan (zoals geen auto kunnen kopen), maar er zitten ook voordelen aan. Aan jou om te beslissen wat je zwaarder vindt wegen.

Hou je er ook rekening mee dat een auto ook behoorlijk wat geld kost op het moment dat je hem hebt? Alleen met geld om de auto te kopen ben je er bij lange na niet. Wat Ivo zegt dus.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 18:52
Verwijderd
Je kunt je geld beter besteden aan een cursus Nederlands

En voor de rest ben ik het met de vorigen eens: het leven moet op je 17e niet alleen uit werken bestaan en op je 18e een auto willen is alleen weggelegd voor hele rijke mensen, of kinderen van rijke ouders. Het klinkt misschien leuk, maar je schiet er niks mee op.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 20:43
PV
PV is offline
da's onzin Krummeltje. als je bij IB-groep wat meer geld leent dan dat je nodig hebt, kun je daar een autootje van kopen + onderhouden.
je moet dat geld natuurlijk terug betalen, maar later kun je dat makkelijker opbrengen dan op je 18e. 't is net waar je voor kiest, of wat luxer leven + schuld, of geen schuld en altijd met het ov moeten.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 20:48
Verwijderd
Geld lenen voor iets als een auto is niet echt verstandig...stel dat je hem een maand later in de prak rijdt (of iemand anders) dan heb je geen auto en een schuld.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 20:54
PV
PV is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-06-2007 @ 21:48 :
Geld lenen voor iets als een auto is niet echt verstandig...stel dat je hem een maand later in de prak rijdt (of iemand anders) dan heb je geen auto en een schuld.
Tsja dat risico loop je met alles. Alles kan gejat/kapot/kwijt. Is dat een reden om dan maar niets meer te kopen?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 20:55
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 13-06-2007 @ 21:54 :
Tsja dat risico loop je met alles. Alles kan gejat/kapot/kwijt. Is dat een reden om dan maar niets meer te kopen?
Nee, maar wel een reden om dergelijke dingen in principe niet met geleend geld te kopen. En dat was waar het volgens mij om ging: een gebruiksvoorwerp kopen met geleend geld.

Zo denk ik er iig over, jij kunt en mag natuurlijk een andere mening hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 21:29
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
PV schreef op 13-06-2007 @ 21:54 :
Een auto loopt alleen wat meer risico op flinke (onverzekerde) schade dan de wasmachine en koelkast voor je eerste eigen huis. Das een aardig verschil in risico. Het risico dat je wasmachine na 2 jaar kapot gaat bestaat, maar als je een beetje wasmachine heeft toch al snel 3 jaar garantie. De eerste 3 jaar loop je dan dus eigenlijk geen risico, als je zelf ook een goede inboedelverzekering hebt.

En ja, je kan een auto all-risk verzekeren. Maar dat is helemaal onbetaalbaar voor een 18-jarige en bovendien doorgaans niet rendabel.

Bovendien zit er in mijn ogen in het hebben van een wasmachine en koelkast in je eerste huisje doorgaans meer noodzaak dan het hebben van een auto.

Bovendien hadden we het hier over kopen met een lening. Als je eerst gespaard hebt, en je rijdt na 3 maaden je auto total-loss dan is dat zuur, maar daarmee is het wel klaar, en kun je gaan sparen voor een nieuwe auto.
Als je de auto met geleend geld hebt gekocht en je rijdt hem total-loss dan is dat nog veel zuurder. Je moet dan immers nog maanden/jaren voor die auto betalen die je al lang niet meer hebt. En daardoor kan je dan dus ook niet/nauwelijks voor een nieuwe auto sparen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 22:02
ruben3123
ruben3123 is offline
Ik zou je ook gewoon aanraden om pas een auto te kopen, als je daar genoeg geld voor hebt en als je hem echt nodig hebt. Want waarschijnlijk ben je nu goedkoper uit als je die paar keer dat je ergens heen wil wat niet zo handig gaat dat je dan gewoon met het openbaar vervoer gaat en dan desnoods een stuk met de taxi. Kun je niet een regeling treffen met je ouders dat je hun auto kan lenen als je de benzine betaalt voor de kilometers die jij er mee rijdt?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten