Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2007, 23:17
Bassje
Bassje is offline
6

Joost geeft een feestje en hij nodigt 25 mensen uit. Er zijn 17 jongens en 8 meisjes uitgenodigd.
Joost komt op het idee een spelletje te gaan spelen samen met de mensen die hij heeft uitgenodigd, genaamd: “ flesje draaien “. Het spelletje wordt dus gespeeld met 25 ( uitgenodigde mensen ) +1 ( Joost ) = 26 mensen.

Flesje draaien houdt in : De jongens en meisjes gaan zitten in een kring, vervolgens wordt de fles twee maal in het midden van de kring in de rondte gedraaid.
De eerste persoon waarnaar de fles heeft gedraaid, moet eventjes de kring verlaten en wachten tot de fles de tweede persoon heeft aangewezen.
De twee mensen ( persoon 1 en 2 ) moeten elkaar een zoentje geven.
Indien er twee maal gedraaid wordt, en de fles twee personen van hetzelfde geslacht aanwijst, geldt dit niet.

Bereken de kans dat :

A) er twee jongens worden aangewezen
B) er twee meisjes worden aangewezen
C) er een jongen en een meisje worden aangewezen

DEZE OPGAVE IS AL EENS EERDER GEPLAATST. HET IS NU OOK DE BEDOELING DAT IK DE OPDRACHT FOUTLOOS MAAK VOOR MIJN WISKUNDE P.O. . INDIEN ER NOG FOUTEN IN ZITTEN, WIL IK DIT GRAAG HOREN. OOK KRITIEK IS WELKOM!

DANK!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2007, 23:22
Bassje
Bassje is offline
7

John gaat naar een snoepwinkel en koopt daar een grote zak snoep, gevarieerd met : dropjes, cola-snoepjes, banaantjes, toverballetjes en pepermuntjes.
De zak bestaat uit 100 snoepjes, heeft een gewicht van 334 gram en bedraagt
€ 6,20.
Hieronder zie je een overzichtje van wat er exact ( qua gewicht ) aan snoep in de zak zit.

Soort snoep Gewicht ( kg ) Bedrag ( € ) Aantal
Dropjes 47 gram € 0,67 17
Cola-snoepjes 64 gram € 1,12 24
Banaantjes 58 gram € 0,99 41
Toverballetjes 90 gram € 2,20 8
Pepermuntjes 75 gram € 1,22 10

Bereken de kans dat :

A ) er uit de zak een toverballetje wordt gepakt.
B ) er uit de zak 4 banaantjes achter elkaar komen
C )

OPDRACHT C HEB IK EXPRESS OPENGELATEN VOOR JULLIE. HET IS NU DE BEDOELING OM EEN ANDERE VARIATIE TOE TE PASSEN IN DE SOM. ALLE IDEEEN ZIJN WELKOM, KRITIEK OOK!

DANK!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 09:22
Verwijderd
Ja baas!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 09:49
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Opgave 7b valt een beetje uit de toom.
Voor dit onderdeel heb je een rekenmachine nodig. Dus moeilijker om te maken, en evens moeilijker om na te kijken.
Als 7b zou gaan over 4 pepermuntjes (of over 4 toverballetjes), zou je dat probleem niet hebben.

-----------

Voor opgave 7c zou je een opgave met een kansboom kunnen maken (tenzij je dat al eerder in de toets hebt gebruikt).
Bedenk bijvoorbeeld een combinatie van 3 snoepjes, en laat de leerlingen de kans berekenen op precies die combinatie.

Probleem is, dat het tekenen van een kansboom flink wat tijd kost.
Een ander probleem hierbij is dat sommige leerlingen dan geneigd zouden zijn, een boom te tekenen met 4*4*4 takken.
Beide problemen kun je vermijden door een uitwerkblad mee te geven, waarbij al een flink deel van de boom is voorgedrukt.

Waarschijnlijk kun je beter geen combinatie kiezen met drie verschillende snoepjes, want dan wordt het gigantisch veel werk om al die kansbomen na te kijken ...

Waarom staan de prijzen van de snoepjes vermeld?
Als je die niet gebruikt in de opgave, is dat enkel verwarrend voor de leerlingen die de toets moeten maken.

--------------

Je hebt inmiddels al 7 opgaven in de toets zitten.

Wordt die toets niet te lang?
Hoeveel tijd kost het, om de toets te maken?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 10:18
Bassje
Bassje is offline
De toets moet 100 min. duren. Een grafische rekenmachine is toegestaan. Er moeten min. 10 sommen in de toets voorkomen. Naar mijn mening zijn 3/4 verhaaltjessommen genoeg.

( JE MOET DE TOETS ZIEN ALS EEN TENTAMEN )

WELVROLIJK, IK DANK JE ECHT VOOR JE MOEITE!
ECHT SUPER TOF DAT JE ME WILT HELPEN!!

gr.
Bas
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten