Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2007, 19:24
Sagana
Sagana is offline
Hallo,
We moeten voor Duits een spreekoefening doen (die wel tamelijk belangrijk is, want ze telt een beetje mee voor ons examen) over: 'Was hat die funfte Klasse Ihnen gebracht?'
Nu hebben we maar één uurtje per week Duits, en dit is het tweede jaar dat we Duits krijgen, met als gevolg dat ik echt totáál geen Duits kan! Ik kan amper een werkwoord vervoegen in de tegenwoordige tijd, de verleden tijd hebben we nog nooit gezien, en als naamvallen hebben we alleen nog maar de nominatief en accusatief gezien, plus dat ik de woordenschat helemaal niet beheers. Het is dus heel erg moeilijk voor mij. Ik heb gewoon alles opgezocht in de woordenboek, en geprobeerd om op een zo logische mogelijke manier zinnen te maken.

Het zou dus erg leuk zijn als iemand het wil nakijken en de
fouten eruit wil halen.
Schrijfwijze, hoofdletters, etc is niet belangrijk, ik moet het niet schriftelijk afgeven, maar gewoon opzeggen.
Alvast bedankt!

Was hat die funfte Klasse mich gebracht?

Die funfte Klasse hat mich umfassend sehr Gute Dingen gebracht.
Ich habe vele Dingen gelernt. Es was manchmal ein bischen schwer, aber auch nicht ZU schwer! Besonders Mathematik was schwierig, aber wir hadden vor alles mehr Arbeit.
Ich habe auch viel SpaB gemacht!
Wir haben ebenso Gute Lehreren gehabt, daB is auch wichtig!
Somit da waren nette und weniger nette Dingen. Die nette dingen waren das SpaB und es lachen, und wir haben nette Exkursionen gemachen, zum Beispiel zu Ieper.
Die weniger nette dingen waren es viele Arbeit und die schlechte Prufungen.
Oud 01-06-2007, 20:10
mathfreak
mathfreak is offline
*ik geef hieronder de tekst met de nodige correcties weer*
Was hat die fünfte Klasse mich gebracht?

Die fünfte Klasse hat mich sehr gute Dinge gebracht.
*Ik heb umfassend, wat omvangrijk of veel omvattend betekent, geschrapt, omdat dat niet in deze zin past. Een bijvoeglijk naamwoord heeft alleen een hoofdlettter als het om een zelfstandig gebruikt bijvoeglijk naamwoord gaat (das Gute, das Schlechte), maar hier is dat niet het geval. Dinge krijgt in het meervoud alleen een -n als er sprake is van een derde naamval.*
Ich habe viele Dinge gelernt. Es war manchmal ein bisschen schwer, aber auch nicht ZU schwer!
*de verleden tijd van sein is war*
Besonders Mathematik war schwierig, aber wir hatten vor allem mehr Arbeit.
*De verleden tijd van haben is hatte, dus bij de eerste persoon meervoud geeft dat de werkwoordsvorm hatten. Omdat vor hier een derde naamval heeft krijg je vor allem.*
Ich habe auch viel Spaß gemacht!
*ß maak je met de toetscombinatie Alt-225*
Wir haben ebenso gute Lehrer gehabt, das is auch wichtig!
*Ebenso betekent even(zo), dus ik neem aan dat je hier iets anders bedoelt. Lehrer heeft als meervoud die Lehrer, en das is hier aanwijzend voornaamwoord, terwijl dass een voegwoord is.*
Es gab somit nette und wenig nette Dinge.
*Er is/was vertaal je als Es gibt/gab. Vanwege een betere woordvolgorde heb ik dit voor somit gezet. Wenig blijft hier onverbogen, dus je krijgt "wenig nette Dinge".*
Die nette dingen waren der Spaß und das lachen, und wir haben nette Exkursionen gemacht, zum Beispiel zu Ieper.
*Spaß is mannelijk, es wordt alleen als de onzijdige derde persoon enkelvoud gebruikt, en je krijgt altijd gemacht als het voltooid deelwoord van machen*
Die wenig nette Dinge waren die viele Arbeit und die schlechte Prüfungen.
*Arbeit is vrouwelijk, dus je krijgt "die viele Arbeit"*
Oud 01-06-2007, 20:27
Sagana
Sagana is offline
Heel erg bedankt.
Oud 02-06-2007, 12:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Sagana schreef op 01-06-2007 @ 21:27 :
Heel erg bedankt.
Graag gedaan.