Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2007, 21:34
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
Ben ik nou blind?
't Lijkt wel alsof ik de enige aankomende UvT (Universiteit van Tilburg)-studente ben. Niemand van m'n school (die ik ken) gaat er heen en op dit forum vind ik ook niemand, zelfs niemand die er al studeert!

Is 't 'n slechte school of lijkt er alleen weinig mensen naar toe te gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2007, 10:41
Verwijderd
Het is een kleine universiteit. Hoe goed hij is weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 10:50
bingomassacre
bingomassacre is offline
Volgens mij staat de uvt op papier wel goed aangeschreven. Ik denk alleen dat er niet veel mensen gaar naar de stad Tilburg zelf willen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 16:11
Yolcu
Yolcu is offline
De UvT heeft 10.000 studenten dus je bent zeker niet de enige
En er zijn hier op t forum wel een aantal uvt-ers, waarvan ik er één ben.

Maak je niet te druk over wie er allemaal nog meer heen gaat van je vrienden of klasgenoten, wat boeit dat nou? Ik vind juist de kleinschaligheid en de opzet van de campus grote voordelen van de UvT, daarbij is het onderwijs goed en is de organisatie niet zo vreselijk als bij de uva of de uu. En met Tilburg is op zich ook niet zoveel mis. Het is geen Amsterdam, maar dat vind ik juist fijn.
Oud 21-05-2007, 16:38
Morri
Morri is offline
Ik studeer niet aan de UvT, maar zit in Tilburg op de middelbare school. Hoewel Tilburg misschien niet erg goed bekend staat, is het wel een leuke stad, als je 'm eenmaal kent. Juist omdat het zo'n kleine stad is zul je snel mensen leren kennen denk ik, daar zou ik me maar geen zorgen om maken.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 17:12
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
De economische faculteit van de UvT staat in ieder geval goed aangeschreven.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 09:05
Jampot
Jampot is offline
en ongetwijfelt carnavalsvakantie

maar ze hebben alweer de naam veranderd?
ik kan me KUT, KUB en nu UvT herinneren

(of heb ik dat gedroomd?)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 14:53
Yolcu
Yolcu is offline
Als je het echt interessant vindt:

1927: Roomsch Katholieke Handelshoogeschool
1938: Katholieke Economische Hogeschool
1963: Katholieke Hogeschool Tilburg
1968: Katholieke Universiteit Brabant
2002: Universiteit van Tilburg

Omdat de universiteit niet meer de enige uni in Brabant was, werd de naam KUB onbruikbaar en verwarrend. Om te voorkomen dat de afkorting KUT (Katholieke Universiteit Tilburg) zou worden (en misschien om een klein beetje afstand te nemen van het katholieke karakter van de universiteit) werd het UvT. De naamsverandering was al doorgevoerd toen ik mijn studie begon, maar toch was het voor iedereen nog steeds de KUB. Ik moet zeggen dat door de jaren heen door steeds meer mensen de nieuwe afkorting UvT wordt overgenomen.
Oud 23-05-2007, 17:15
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
De UvT is 't helemaal voor mij!

Alleen ga ik niet naar de TIK-week of MAK-kamp, mis ik dan iets essentieels? (Dus niet de gezelligheid, het zuipen, het vrienden maken enzo.) De Freshman Day was wél verplicht, toch?

O ja, en wat is 't verschil tussen 'n particuliere studentenkamer en eentje die je krijgt toegewezen van Kamerpunt (Wonen Breburg)?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 17:55
Verwijderd
Ja dan mis je wel iets essentieels want bij de tik-week en het mak-kamp: daar maak je je vrienden en als jij erbij komt zijn de groepjes al gevormd. Ik zit trouwens in Nijmegen dus vraag me verder niks erover.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 20:20
iess
iess is offline
Citaat:
o0*Y*0o schreef op 20-05-2007 @ 22:34 :
Ben ik nou blind?
't Lijkt wel alsof ik de enige aankomende UvT (Universiteit van Tilburg)-studente ben. Niemand van m'n school (die ik ken) gaat er heen en op dit forum vind ik ook niemand, zelfs niemand die er al studeert!

Is 't 'n slechte school of lijkt er alleen weinig mensen naar toe te gaan?
je bent niet de enige die erheen gaat, ik ook
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 15:23
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
per piacere schreef op 23-05-2007 @ 18:55 :
Ja dan mis je wel iets essentieels want bij de tik-week en het mak-kamp: daar maak je je vrienden en als jij erbij komt zijn de groepjes al gevormd. Ik zit trouwens in Nijmegen dus vraag me verder niks erover.
Geen idee wat die tik tak week is maar ik ga volgend jaar naar de Universiteit van Tilburg. Ik ga erheen om te studeren niet om bier te drinken, dat doe ik thuis wel.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 17:31
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
@ iess: Mooi zo! Wat voor opleiding ga je doen? En ga je naar de TIK-week of MAK-kamp?

@ Pater Noster: Da's precies wat ik ook dacht!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 19:05
Morri
Morri is offline
Hmm, als je op kamers gaat, is het misschien wel fijn om bv. de tik-week te doen. Dat is heus niet alleen maar zuipen hoor, maar je komt wel in de binnenstad, dus dan leer je meteen de stad een beetje kennen. Daarnaast is het denk ik heel fijn om al wat mensen te kennen, anders ben je misschien zo eenzaam.

Een kamer vinden in Tilburg is meestal niet zo moeilijk volgens mij, maar je moet een beetje kijken waar je terecht komt. Er zijn wijken die als wat minder leuk bekend staan (bv. Broekhoven), maar echt erg is het daar ook niet volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 09:06
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
Yolcu schreef op 23-05-2007 @ 15:53 :
Als je het echt interessant vindt:

1927: Roomsch Katholieke Handelshoogeschool
1938: Katholieke Economische Hogeschool
1963: Katholieke Hogeschool Tilburg
1968: Katholieke Universiteit Brabant
2002: Universiteit van Tilburg

Omdat de universiteit niet meer de enige uni in Brabant was, werd de naam KUB onbruikbaar en verwarrend. Om te voorkomen dat de afkorting KUT (Katholieke Universiteit Tilburg) zou worden (en misschien om een klein beetje afstand te nemen van het katholieke karakter van de universiteit) werd het UvT. De naamsverandering was al doorgevoerd toen ik mijn studie begon, maar toch was het voor iedereen nog steeds de KUB. Ik moet zeggen dat door de jaren heen door steeds meer mensen de nieuwe afkorting UvT wordt overgenomen.
ik snap hoe je je voelt, ik studeer ook nog steeds aan de landbouwhogeschool
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 17:42
iess
iess is offline
@ o0*Y*0o: informatiemanagement en jij??
Ik ga denk ik wel naar die introductiedagen, niet om het drinken ofzo maar gewoon om mensen te leren kennen...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 19:43
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik studeer ook aan de UVT, en Mak kamp en Tik week is echt heel erg aan te raden ook als je niet zo'n super feestbeest bent. Je leert al mensen kennen, kunt naast hen gaan zitten bij college en dat is gewoon fijn want die eerste weken vond ik best spannend. De economische en juridische faculteit van de UVT staat goed aangeschreven, van de andere faculteiten weet ik het niet. Tilburg is wel kleiner dan Utrecht/Amsterdam maar het voordeel is dat je gemakkelijker een goedkopere kamer vindt en sneller de weg weet.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 20:35
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
@ iess: Bedrijfseconomie, ik heb er serieus helemaal zin in! Heb je misschien zin om e-mailadressen uit te wisselen?

Het vinden van 'n (goedkope) kamer was idd heel gemakkelijk! En zeker vind ik de eerste weken heel spannend, maar ik kan in feite niet naar de TIK-week of MAK-kamp. Laten we het erop houden dat ik 'n HEEL bijzonder eetpatroon heb . Ik zou alleen maar 'n last zijn voor m'n studiegenoten.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 18:12
iess
iess is offline
ja is goed,
alleen hoe dan? want ik zet liever niet mijn emailadres zo dat iedereen hem heeft
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 19:21
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik ben 25 als ik in Tilburg begin, ik woon al in mijn eigen koopwoning. Ik ga nu niet meer op een kamer haha. Ik ga een master opleiding doen, ik denk dat de meeste mensen op die TIK-week jonger zijn en ook pas aan een bachelor gaan beginnen.

Laatst gewijzigd op 26-05-2007 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 23:44
LB06
LB06 is offline
Ik studeer ook IM aan de UvT. Omdat het mijn eerste en enige universiteit is (op wat open dagen na) heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Maar van mensen uit het bedrijfsleven en mensen van andere uni's hoor ik altijd dat het een van de mooiste en meest gezellige campus van Nederland is. En de economische faculteit schijnt goede studenten af te leveren.

Het MAK-kamp is zeker aan te raden, ook al houd je niet heel erg van feesten, gewoon omdat je je studiegenoten leert kennen waar je de komende vier (of vijf, of zes ) jaar mee op gaat trekken. Vooral als je een kleinschalige studie als Informatiemanagement gaat doen, omdat je dan weinig alternatieven hebt. Maar ook bij massale opleidingen als BE merk je dat MAK groepjes vaak een beetje bij elkaar blijven plakken. De TIK week is erg leuk als je echt van zuipen houdt, maar dat is minder nuttig dan het MAKkamp.

@iess: Leuk dat je ook IM gaat doen . Ik ben dit jaar mentor geweest voor de eerstejaars IM'ers (niet voor de MAK, maar voor het inhoudelijke deel), dus als je nog dingen wilt weten ofzo dan laat het maar weten!

Andere aankomende eerstejaars aan de economische faculteit van de UvT zullen mij misschien wel tegenkomen bij enkele eerstejaars vakken waar ik studentassistent/teaching assistant ben.

edit: je kunt een privébericht versturen door op het knopje "privé" te klikken bovenaan het bericht van de persoon naar wie je een bericht wilt verzenden.

Laatst gewijzigd op 26-05-2007 om 23:59.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 11:38
Verwijderd
Ik hoor ook dat de UvT inderdaad een goede universiteit is maar zo gortdroog als ik weet niet wat.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 13:32
LB06
LB06 is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2007 @ 12:38 :
...maar zo gortdroog als ik weet niet wat.
Mijn hersenen laten me even in de steek. Wat bedoel je precies?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 15:16
Pater Noster
Pater Noster is offline
Gortdroog zoals veel droge studiestof en weinig praktijk?

Ik zit als het goed is maar 2 jaar op de UvT en klasgenoten leer ik wel op de universiteit zelf kennen. Bij mijn vorige opleidingen heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 19:35
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Pater Noster schreef op 27-05-2007 @ 16:16 :
Gortdroog zoals veel droge studiestof en weinig praktijk?

Ik zit als het goed is maar 2 jaar op de UvT en klasgenoten leer ik wel op de universiteit zelf kennen. Bij mijn vorige opleidingen heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Dat verschilt een beetje per studie. Bij Informatie Management werk je best veel met cases, maar de BE en methodische vakken die ik heb gehad zijn inderdaad wel droog. Het is niet zo dat we bij Financial Accounting een interessante real-life case voorgelegd krijgen, anders dan kleine papieren/theoretische dilemma's mbt het toerekenen van kosten e.d.

Ik zie ook niet in hoe je zoiets zou kunnen verlevendigen en toch dezelfde stof kunt overbrengen. Het eerste jaar is voor AE, BE en FE namelijk zwaar oriënterend gericht. Vandaar ook dat de vakken in het eerste jaar slechts 7 weken duren. Na je P wordt de duur verdubbeld naar 14 weken, waardoor er ook meer ruimte vrijkomt voor dat soort zaken.

Je hoeft trouwens ook helemaal niet naar zo'n week(end) om je studiegenoten te leren kennen, maar het is altijd fijn als je een aantal mensen vantevoren kent. Zeker als je als 18 jarige VWO'er net begint aan je carrière in het hoger onderwijs. Dan voel je je wellicht minder in het diepe gegooid op je eerste collegedag

Laatst gewijzigd op 27-05-2007 om 19:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2007, 23:55
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik ga de master Bedrijfscommunicatie & Digitale Media doen, ik ben benieuwd in hoeverre het praktijk/theoretisch zal zijn..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 21:42
Yolcu
Yolcu is offline
Ha de master BDM!
Ik ga volgend jaar de master ICC doen, ook een onderdeel van CIW.

Aan onze faculteit (letteren, toen communicatie & cultuur en nu geesteswetenschappen, ze houden van naamswijzigingen en fusies in Tilburg ) is de stof op zich niet gortdroog. Alle colleges zijn redelijk kleinschalig, alhoewel BDM wel de grootste studierichting is met zo'n 50 masterstudenten gok ik.. ICC heeft maar zo'n 5 tot 10 studenten per jaar. ICC is wel redelijk theoretisch maar volgens mij valt dat bij BDM (en zeker bij de master) wel mee omdat het toch gericht is op de praktijk.

Je zegt dat je 2 jaar de master gaat doen.. wil dat zeggen dat je eerst de pre-master gaat doen?

De intro van de studievereniging FLoW is wat dat betreft zeker aan te raden.. niet alleen voor bachelorstudenten maar ook voor premasterstudenten. Als je alleen de master gaat doen is het misschien minder interessant.
Oud 28-05-2007, 23:41
LB06
LB06 is offline
Het is überhaupt een beetje onzin om te zeggen dat de stof op een bepaalde universiteit gortdroog (theoretisch) is. In wezen hebben de verschillende faculteiten niet heel veel met elkaar te maken, uitgezonderd universiteitsbreed beleid. Maar ik denk niet dat er in Tilburg een algemene richtlijn is inzake de droogte van de stof.

Tenslotte wil ik nog even opmerken dat het gaat om een academische opleiding, waarbij een degelijke theoretische/analytische grondslag is te verwachten. Immers, je leert geen beroep, maar je leert denken (jaja even heel zwart-wit, heb geen zin in dat debat).
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 16:13
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Yolcu schreef op 28-05-2007 @ 22:42 :
Ha de master BDM!
Ik ga volgend jaar de master ICC doen, ook een onderdeel van CIW.

Aan onze faculteit (letteren, toen communicatie & cultuur en nu geesteswetenschappen, ze houden van naamswijzigingen en fusies in Tilburg ) is de stof op zich niet gortdroog. Alle colleges zijn redelijk kleinschalig, alhoewel BDM wel de grootste studierichting is met zo'n 50 masterstudenten gok ik.. ICC heeft maar zo'n 5 tot 10 studenten per jaar. ICC is wel redelijk theoretisch maar volgens mij valt dat bij BDM (en zeker bij de master) wel mee omdat het toch gericht is op de praktijk.

Je zegt dat je 2 jaar de master gaat doen.. wil dat zeggen dat je eerst de pre-master gaat doen?

De intro van de studievereniging FLoW is wat dat betreft zeker aan te raden.. niet alleen voor bachelorstudenten maar ook voor premasterstudenten. Als je alleen de master gaat doen is het misschien minder interessant.
Niet aan toe te voegen eigenlijk.

Ik ben bezig met BDM bachelor.
Zeker niet droog. Er is een goed evenwicht tussen de droge (cognitieve) en de praktische vakken. Ik vind de universiteit ook okee. En.. klein? Dat valt toch heel erg mee? Misschien als je alles binnen een gebouw hebt, maar ik vind het niet klein. Sowieso prettigere sfeer qua gebouwen dan in Nijmegen bijvoorbeeld. Maar dat is maar waar je voorkeur ligt.
Oud 30-05-2007, 15:21
Bloompje
Bloompje is offline
Citaat:
o0*Y*0o schreef op 25-05-2007 @ 21:35 :
@ iess: Bedrijfseconomie, ik heb er serieus helemaal zin in! Heb je misschien zin om e-mailadressen uit te wisselen?

Het vinden van 'n (goedkope) kamer was idd heel gemakkelijk! En zeker vind ik de eerste weken heel spannend, maar ik kan in feite niet naar de TIK-week of MAK-kamp. Laten we het erop houden dat ik 'n HEEL bijzonder eetpatroon heb . Ik zou alleen maar 'n last zijn voor m'n studiegenoten.
Ik ben nu 1e jaars bedrijfseconomie. Ik zou je echt aanraden om als je kan mee te doen met de TIK en de MAK. Ik kende ook bijna niemand die hetzelfde ging doen als ik en ik heb daar zulke leuke mensen mee leren kennen waar ik nu best wel intensief mee omga.

En als je een bijzonder eetpatroon/dieet iets hebt, kan je dat al aangeven op de inschrijflijst, daar wordt als het goed is gewoon rekening mee gehouden.
Oud 01-06-2007, 20:24
Verwijderd
ik denk niet dat nare man het over gortdroge studiestof en weinig praktijk had
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 22:10
LB06
LB06 is offline
Citaat:
per piacere schreef op 01-06-2007 @ 21:24 :
ik denk niet dat nare man het over gortdroge studiestof en weinig praktijk had
Het Zuid-Nederlandse klimaat is inderdaad wat droger dan boven de rivieren...

Care to enlighten us?

edit: wellicht bedoelt hij mijn humor op vrijdagnacht...

Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 22:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten