Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2007, 08:07
Verwijderd
Voor mijn studie moet ik een paper in het Engels schrijven. Nu is Engels niet mijn sterkste punt, dus gaat het - zacht uitgedrukt - niet echt vanzelf. Ik heb de tekst eerst in het Nederlands geschreven, omdat ik er anders ook qua inhoud niet uit zou komen. Nu moet de tekst natuurlijk vertaald worden. Ik ben het aan het proberen, maar ik loop eigenlijk gelijk al tegen dingen aan, waardoor het een soort Jip-en-Janneke-verhaaltje wordt, maar dan ook nog met soms vrij kromme zinnen ed...

Daarom de volgende vragen: heeft iemand tips waar ik op moet letten (behalve goedlopende zinnen natuurlijk - maar wat is een goede volgorde in het Engels?)? Wat zijn dingen die je zeker wel of juist niet moet doen? Wat zijn veel gemaakte fouten? Wat zijn goede site's met tips (ik heb al even in de mededeling gekeken, maar zag niet echt iets staan)?

En misschien is er ook wel iemand die zich geroepen voelt om de tekst uiteindelijk na te kijken als ik hem vertaald heb? (Iemand die tegen een hoop fouten kan, want die zullen er zeker in zitten. )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2007, 09:51
Sherco
Sherco is offline
Wat ik altijd doe als ik grote teksten in het Engels moet vertalen is een alinea lezen, me bedenken wat er precies gezegd wordt, en dat in het Engels zeggen. Geen zinnen stuk voor stuk gaan vertalen, dan krijg je inderdaad rare zinnen en vreemde volgordes. Als je steeds een stukje met ongeveer hetzelfde onderwerp neemt (doorgaans 1 alinea) en dat in het Engels navertelt loopt het een stuk beter.
Ik kan je zo niet echt websites aanraden, bij mij gaat het meer op gevoel vrees ik
Als je tekst klaar is zou ik hem zeker voor je willen controleren, maar ik kan niet beloven dat ik daadwerkelijk alle fouten vindt, ik ben ook geen grammaticaal expert
Oud 07-06-2007, 11:43
Verwijderd
Hoe zouden jullie het begrip 'allochtoon' vertalen ("gemeten naar de herkomstlanden van hun ouders")? Immigrant, foreigner, foreign student, ...?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 18:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-06-2007 @ 12:43 :
Hoe zouden jullie het begrip 'allochtoon' vertalen ("gemeten naar de herkomstlanden van hun ouders")? Immigrant, foreigner, foreign student, ...?
Mijn Standaard Woordenboek Nederlands-Engels geeft de vertalingen foreign(er) en alien. Foereign gebruik je overigens om de afkomst te beklemtonen. Als je de nadruk op de persoon zelf legt gebruik je foreigner.
Wat ik je in ieder geval kan aanraden is gebruik maken van een overzicht van de Engelse grammatica en ook van de Engelse woordenschat. Voor het overzicht van de Engelse grammatica kan ik je de Prisma Grammatica Engels aanbevelen, en voor het overzicht van de Engelse woordenschat kan ik je de Thematische Woordenschat Engels van Intertaal aanbevelen.
Stuur je Nederlandse tekst en je vertaling maar naar mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl, dan wil ik er wel eens naar kijken.
Reageren

Regels voor berichten