Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2007, 22:03
Verwijderd
Hallo hallo, aangezien het mij zeer dope lijkt om te leren plaatjes draaien/mixen/scratchen heb ik besloten dat ik dat dan maar ga proberen. Na wat rondgevraagd te hebben kan ik twee draaitafels lenen van een vriend van me die nieuwe heeft gekocht, om te kijken of ik het vet vind en wat er al niet bij komt kijken. Echter met twee draaitafels ben je er nog niet. Neen! Je hebt ook nog een mixer nodig!

Aangezien ik een leek ben op dit gebied is mijn vraag aan jullie, wat zijn goedkope, doch kwalitatief goede mixers. Ze hoeven niet van alle gemakken voorzien te zijn want zoals ik al zei, ik ben een beginner. Ik zoek gewoon een simpel ding om mee te beginnen.

Heeft iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2007, 22:14
matt trakker
matt trakker is offline
vergeet niet om ook platen te kopen
Oud 16-05-2007, 22:27
Verwijderd
True that Maar je hebt geen tips/adviezen?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 18:03
Al Murphy
Al Murphy is offline
Volgens mij maakt dat allemaal geen fluit uit. Een mixer is een mixer. Als die de basisknopjes en schuiven heeft (gain, 3-stap-equilizer voor elk kanaal, voorbeluistering, faders, crossfaders, monitor, mute en dan nog wat volumeknoppen), en twee kanalen (beide voor line in én phono in + ev. mic in) is het normaal gezien voldoende. Meestal gebruik ik een Gemini, maar op verplaatsing kan dat best iets anders zijn.

Koop hier normaal en degelijk materiaal voor, merk maakt niet veel uit. De rest van je apparatuur + vooral de plaatjes is heel wat belangrijker.
Oud 17-05-2007, 23:14
Verwijderd
Ik leen twee cracks tafels van die vriend van me, schijnt niet al te goed te zijn maar dat merkte ik volgens hem niet. Ik koop zelf twee nieuwe naalden en ik zit te denken aan

http://www.reloop.de/product_info.ph...9f2dee3bd17f98

Reloop access 2. Die gaat voor 90 euro geloof ik. Lijkt dat een goede keus?

Verder nog wat basale info want waar ik nou echt geen weet van heb is hoe duur vinyl eigenlijk is, in welke prijscategorie moet ik dat plaatsen?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:15
Haligh
Haligh is offline
platen?
ligt eraan he.
koop je nieuwe platen ben je wel rond de 15 euro kwijt.
oude platen kan je vaak voor een prikkie vinden, acties van 10 platen voor 5 euro,etc.
Oud 17-05-2007, 23:18
Back Door Man
Back Door Man is offline
nieuwe platen vaak duurder dan 15 hoor
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:20
Haligh
Haligh is offline
ligt eraan waar je het koopt, vaak van 15 tot 20.
Oud 17-05-2007, 23:44
Freek
Freek is offline
Wat ik bij een mixer vooral belangrijk vind is dat de afstanden tussen de faders en de knoppen goed zijn en ze niet te stroef/te los bewegen. Gewoon even proberen dus, voor de rest kun je niet echt heel veel fout doen eigenlijk, behalve een Behringer kopen
Oud 18-05-2007, 00:49
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Freek schreef op 18-05-2007 @ 00:44 :
Wat ik bij een mixer vooral belangrijk vind is dat de afstanden tussen de faders en de knoppen goed zijn en ze niet te stroef/te los bewegen. Gewoon even proberen dus, voor de rest kun je niet echt heel veel fout doen eigenlijk, behalve een Behringer kopen
Dattem. Vooral niet te losse faders, dat is echt kut. Dat dingetje wat je hebt uitgekozen ziet er best degelijk uit.
Oud 18-05-2007, 00:57
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 18-05-2007 @ 00:14 :
http://www.reloop.de/product_info.ph...9f2dee3bd17f98

Reloop access 2. Die gaat voor 90 euro geloof ik. Lijkt dat een goede keus?

Verder nog wat basale info want waar ik nou echt geen weet van heb is hoe duur vinyl eigenlijk is, in welke prijscategorie moet ik dat plaatsen?
Volgens mij is dat een vrij normale prijs voor zo'n ding. Geen idee meer wat die van mij gekost heeft, eigenlijk.

Het enige vreemde vind ik dat het in de beschrijving oa over 2 USB-porten gaat (of je daar interesse in hebt als dj laat ik aan jou over. Ik heb zelfs nooit aan die combinatie gedacht) en dat je daar niks van terug ziet op de tekening.

Maar voor de rest: lijkt me zeker een mogelijke optie.

Wat die andere vraag betreft. Het is vrij duur om tot een vinyl-collectie te komen waarmee je met plezier avondjes kan gaan draaien. En hangt ook af van het genre van muziek waarmee je bezig bent. Met de natte vinger zou ik daar schatten op grofweg een 1500 euro om te beginnen.
Oud 18-05-2007, 07:58
Verwijderd
Dat er bijna geen verschil in mixers zit is gewoon dikke bullshit. Het maakt dus echt heel veel uit wat voor mixer je hebt.

Ga eerst eens na wat je wilt gaan draaien.
Bij hiphop/turntablism is het belangrijk dat je korte faders en een korte cross fader hebt. Vaak hebben die ook alleen maar hoog laag eq.
In de dance scene wordt vaak gezweerd bij de XTC. Die heeft lange faders en dus weer niet echt geschikt voor hiphop. Die heeft wel een goeie headphone versterker.

Koop vooral iets wat niet te plastic aanvoelt en waar je dus wat ruimte hebt tussen faders en knoppen.

kijk even op http://www.new-line.nl/ voor goeie reviews enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 13:55
matt trakker
matt trakker is offline
+ als je net begint zou ik een tweedehands mixer kopen van iemand die z'n beginfase voorbij is
Oud 18-05-2007, 17:31
Verwijderd
Ik zag zojuist een tweedehands behringer voor 15 euro.

Mét krakende crossfader.

Een toppertje, ik zeg het je.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 17:36
Freek
Freek is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 18-05-2007 @ 18:31 :

Mét krakende crossfader.
Zo worden Behringer mixers bij voorkeur geleverd.
Oud 19-05-2007, 16:54
capibara
capibara is offline
Hehe, true dat.
Oud 19-05-2007, 21:49
Verwijderd
Citaat:
EZBlade schreef op 18-05-2007 @ 08:58 :
Dat er bijna geen verschil in mixers zit is gewoon dikke bullshit. Het maakt dus echt heel veel uit wat voor mixer je hebt.

Ga eerst eens na wat je wilt gaan draaien.
Bij hiphop/turntablism is het belangrijk dat je korte faders en een korte cross fader hebt. Vaak hebben die ook alleen maar hoog laag eq.
In de dance scene wordt vaak gezweerd bij de XTC. Die heeft lange faders en dus weer niet echt geschikt voor hiphop. Die heeft wel een goeie headphone versterker.

Koop vooral iets wat niet te plastic aanvoelt en waar je dus wat ruimte hebt tussen faders en knoppen.

kijk even op http://www.new-line.nl/ voor goeie reviews enzo.
Hmmhmm, ik wil dus zeker richting hiphop turntablism, dus de korte crossfader lijkt me dan van belang, zoals jij het zegt. Wat dat betreft lijkt die keuze die ik had gemaakt (reloop access) me helemaal niet verkeerd, voor 90 euro bij conrad kan ik me daar denk ik geen buil aan vallen. Verder koop ik tweedehands gewoon een versterker en twee boxen en dan ga ik los denk ik. Haal ik bij de kringloop gare goedkope kutplaten en dan ga ik eerst maar even uitvinden hoe alles werkt en shite.

Maar wat ik niet begrijp is dat als je een DJ ziet mixen en shit hoor je vaak een beat van een nr, zonder zang met daarover dan een ander nummer gemixt, maar hoe komen ze dan aan die beat? is een album op vinyl anders dan op CD alsin, vaak ook beats apart om te gebruiken in mixes en shit?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 22:39
Verwijderd
Citaat:
Freek schreef op 18-05-2007 @ 18:36 :
Zo worden Behringer mixers bij voorkeur geleverd.
Behringer zou gewoon eens verboden moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 08:30
Freek
Freek is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 19-05-2007 @ 22:49 :
Maar wat ik niet begrijp is dat als je een DJ ziet mixen en shit hoor je vaak een beat van een nr, zonder zang met daarover dan een ander nummer gemixt, maar hoe komen ze dan aan die beat? is een album op vinyl anders dan op CD alsin, vaak ook beats apart om te gebruiken in mixes en shit?
Je hebt best veel platen die enkel simpele beats bevatten, vaak apart uitgegeven door labels. Plus dat je vaak op b-kanten ook instrumentale versies van de a-kant hebt staan enz.
Oud 21-05-2007, 11:58
Verwijderd
Plus dat de hiphop scene een levendige bootleg scene heeft met instrumentals en accapella's.

Zorg voor turntablism doeleinden ook voor goeie elementen en naalden als je serieus door wilt gaan. Beter voor je platen en sowieso voor je tafels.

En koop je platen dubbel. Lekker beatjugglen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 12:28
Metal
Metal is offline
Juist.

Ik koop veel 12", gewoon met een paar tracks erop. Bij de bullit hier in eindhoven koop ik dan gewoon een burial 12" voor 8 euro. Veel naar hiphop shows gaan, en de distro's checken daar. Bakken vol gave bootlegs en singles voor 5 euro. Dus veel hiphop inslaan. En marktplaats bekijken, daar staan heel vaak gasten die hun hiphop vinyl wegdoen voor een habbekrats.
Oud 21-05-2007, 19:47
Verwijderd
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11077

zit nu meer aan die te denken. Mede door de user-replacable crossfader en het feit dat het een flinke aanbieding is (op internet zie je hem tweedehands vaak voor 150 gaan).

Iemand ervaringen of suggesties?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 09:05
Verwijderd
raar als die bij new-line voor 100 weg gaat
Ik denk om te beginnen wel ok, ook altijd even de reviews lezen.

http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?c=184&p=1
dat zijn meer mixers in de turntablism sectie
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 14:26
Verwijderd
hmm maar ook minder binnen de prijsklasse
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 16:14
Verwijderd
klopt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2007, 16:48
Verwijderd
Moet ook nieuwe naalden kopen a 25 euro de stuk dus tis allemaal best aan de prijs aangezien ik ook versterker en boxen moet aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 03:32
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 22-05-2007 @ 17:48 :
Moet ook nieuwe naalden kopen a 25 euro de stuk dus tis allemaal best aan de prijs aangezien ik ook versterker en boxen moet aanschaffen.
Bij het element kan ik je echt de Om Pro van Ortofon aanraden, degelijk, algemeen verkrijgbaar, al 25 jaar het meest gebruikte DJ element en naald. En het zijn echte alles eters (zelfs afgeragde fonotheek LP's speeld dit element perfect af! )

Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 10:08
capibara
capibara is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 22-05-2007 @ 17:48 :
Versterkertje kun je met een beetje geluk ook bij een kringloop halen, vooral als je toch niet echt met dikke topnotch stuff wilt beginnen. Onlangs nog een goed werkende Marantz versterker gehaald voor 15 pleuro.
Oud 29-05-2007, 14:07
Verwijderd
Versterker heb ik al gehaald op marktplaats voor 30 euro, wel netjes, nu moet ik nog wat cheape speakers en een mixer en een aantal platen!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 14:38
capibara
capibara is offline
Bespaar niet te veel op speakers/goede headphone!
Oud 29-05-2007, 15:59
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
fulgrim schreef op 29-05-2007 @ 15:38 :
Bespaar niet te veel op speakers/goede headphone!
Uitgerekend bij dit spul kunnen de kosten flink oplopen.

Bij speakers kan zelfbouw heel interessante resultaten opleveren.

Bij mixers is het vooral belangrijk dat je er lekker mee kunt werken en dat is puur persoonlijk. De knoppen en schuifregelaars moeten overzichtelijk en logisch gerangschikt zijn. Tijdens het draaien moet je niet het gevoel krijgen dat je staat te klooien omdat je telkens de verkeerde knop of schuif bediend (staat nogal amateuristisch tijdens het draaien)

Laatst gewijzigd op 29-05-2007 om 16:04.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 19:53
dext0r
dext0r is offline
een maand geleden had ik nog mijn stanton smx 401 voor je te koop!

maar euh, vraag: wat voor muziek wil je gaan draaien? ik hoor iets over scratchen , maar heb je het dan over battle breaks of what the? kon dat volgens mij hier niet terugvinden?

en over die draaitafels voor je vrind, als je wilt scratchen hoop ik iig voor je dat het directdrives zijn!

check btw ook de nieuwe feedback folder, daar staan volgens mij wel wat aardige aanbiedingen in.

en oh ja: als je drum n bass platen zoekt heb ik er nog wel een stuk of 40 voor je in de verkoop!
http://www.discogs.com/sell/list?seller=ambidex
Oud 29-05-2007, 20:29
Verwijderd
Citaat:
dext0r schreef op 29-05-2007 @ 20:53 :
een maand geleden had ik nog mijn stanton smx 401 voor je te koop!

maar euh, vraag: wat voor muziek wil je gaan draaien? ik hoor iets over scratchen , maar heb je het dan over battle breaks of what the? kon dat volgens mij hier niet terugvinden?

en over die draaitafels voor je vrind, als je wilt scratchen hoop ik iig voor je dat het directdrives zijn!

check btw ook de nieuwe feedback folder, daar staan volgens mij wel wat aardige aanbiedingen in.

en oh ja: als je drum n bass platen zoekt heb ik er nog wel een stuk of 40 voor je in de verkoop!
http://www.discogs.com/sell/list?seller=ambidex
Ik weet niet exact welke kant ik op wil maar ik wil in ieder geval funky oldskool hiphop shit mixen met bv drum 'n bass en andere stijlen. Ik wil me zeker niet álleen richten op puur turntablism, maar vooral op het mixen van plaatjes, vloeiend over laten lopen, samples van het ene plaatje mixen door het andere een, dat soort shite.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten