Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2007, 01:17
Krekker
Krekker is offline
Beetje rare topictitel misschien, excuses daarvoor, kon even niets beters bedenken.

De laatste tijd draaide mijn laptop (een ASUS A6VA-Q016h) een beetje langzaam en liep hij om de zoveel minuten (1-5) even een paar seconden vast. Omdat ik hem vaak 's nachts ook aan laat staan bedacht ik me dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat het hele zaakje gewoon te warm wordt. Hij voelt op sommige plekken ook heel warm, ik brand bijna mijn handen. Anyway, ik had even speedfan gedownload om de temperaturen uit te lezen, krijg ik de volgende temperaturen:

Local temp: 81C
Remote temp: 97C
HD0: 64C

Tja, die HDD temperatuur lijkt me wel reëel, zeker aangezien ik niet over veel geheugen beschik en windows veel gebruik maakt van de swapfile. Local temp is mijn processor neem ik aan, idioot hoog, maar realistisch. Die remote temp vind ik echter heel vreemd. Wat is het (het is geen ghost temp volgens mij, hij varieert namelijk) en waarom is hij zo absurd hoog? Ik zou bijna bang worden dat de behuizing van m'n laptop binnenkort begint te smelten.

Oh, wat kan ik trouwens doen om te voorkomen dat die temperaturen zo hoog worden, zonder de prestaties omlaag te schroeven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2007, 02:34
N00se
N00se is offline
Dat klinkt niet zo best, dat is ècht wel warm
Mijn laptop heeft deze temperaturen: CPU:21°C , GPU:47°C , HDD:36°C (en dit voor een Dell, dualcore 1,83Ghz, Geforce Go 7900GS en een harde schijf aan 7200RPM) en hij staat al een uur of 5 aan ...

Ik zorg er wel voor dat mijn fans niet bedekt zijn, en als ik hem vb op men bed zet dan leg ik er een boek onder zodat er langs onder ook nog een spleet is waar lucht door kan.

Ik heb wel een tooltje gedownload die er voor zorgt dat mijn fans altijd op een laag toerental blijven draaien. Als ik dat niet deed dan steeg de temperatuur tot een graad of 70 (GPU) waarna hij dan automatisch de fans op max zet om af te koelen. De rest blijft daar nog wel 20 graden onder.

Nu dat tooltje is alleen voor Dell, dus daar heb jij nix aan, maar voor Asus kan je zo ook wel iets vinden. Maar als je fans constant al staan te blazen, en dan nog die hitte, dan vind ik dat best wel vreemd.

Laatst gewijzigd op 05-06-2007 om 02:42.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 02:38
Krekker
Krekker is offline
Ik begin nu wel ernstig te twijfelen of die temperaturen betrouwbaar zijn, van mijn laptop. De traagheid kwam trouwens door spyware, daar ben ik nu vanaf, maar hij is nog steeds heel warm.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 02:44
N00se
N00se is offline
Dat zou eigenlijk toch niet mogen dat je je handen er bijna aan verbrand.

Wat doen je fans eigenlijk ? Constant blazen (hard/zacht?) of staan die uit ?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 05:53
Verwijderd
Citaat:
N00se schreef op 05-06-2007 @ 03:34 :
Ik heb wel een tooltje gedownload die er voor zorgt dat mijn fans altijd op een laag toerental blijven draaien. Als ik dat niet deed dan steeg de temperatuur tot een graad of 70 (GPU) waarna hij dan automatisch de fans op max zet om af te koelen. De rest blijft daar nog wel 20 graden onder.

Nu dat tooltje is alleen voor Dell, dus daar heb jij nix aan, maar voor Asus kan je zo ook wel iets vinden. Maar als je fans constant al staan te blazen, en dan nog die hitte, dan vind ik dat best wel vreemd.
Ik heb ook een dell, kan je mij een link geven van dat tooltje?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 07:34
N00se
N00se is offline
http://www.diefer.de/i8kfan/index.html
Voila
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 07:49
Verwijderd
Dank je. Ik dacht dat ik notebook hardware controll alleen goed genoeg vond, maar dit is leuke aanvulling
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 11:44
Koning
Koning is offline
Dat klopt, ook een paar van dat zelfde type laptop's onder handen gehad, worden inderdaad te warm en dan gaan ze vreemd doen. Wat Asus daar bezielde weet ik niet maar het is een vrij specifiek probleem.

Je hebt meer kans op antwoord op een forum van Asus zelf, dat is specifieker, als je wat vindt willen we het graag wel horen
Oud 05-06-2007, 13:21
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Piloff schreef op 05-06-2007 @ 08:49 :
Dank je. Ik dacht dat ik notebook hardware controll alleen goed genoeg vond, maar dit is leuke aanvulling
Ik heb NHC afgeschreven, deze was waarschijnlijk corrupted (weet niet hoe dat kwam) en toen ging mn fan niet meer aan. CPU 90 graden, notebook uitgevallen.. gelukkig geen schade achteraf.

Met de temp sensor in de laptop is niks mis, maar ik heb het idee dat NHC iets verkloot ivm fan besturing.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 11:16
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja, dat programmatje voor dell laptops is echt superhandig.

Voor de desktop gebruik ik speedfan.
Reageren

Regels voor berichten