Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2007, 22:08
Verwijderd
Ik wil later de journalistieke kant op (en dan vooral als redactrice o.i.d.) en ik vroeg me af wat voor opleidingen daarvoor zijn op universiteiten.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op Media en Cultuur om daarna de master Journalistiek en Media of Redacteur/editor te volgen.
Zijn er misschien nog andere opties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2007, 22:19
bingomassacre
bingomassacre is offline
Nederlandse taal en cultuur op het WO.
Als je echt redactrice wilt worden kun je misschien toch beter kijken naar HBO studies, het WO is wetenschappelijk en dus niet specifiek beroepsgericht.. Bovendien geloof ik dat de HVA een speciale redactionele studie heeft. Bijv: http://www.voltijd.hva.nl/media-info...-communicatie/
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 23:54
thunder110
thunder110 is offline
Waarom perse universitair?
Oud 02-04-2007, 14:26
olifantje_18
olifantje_18 is offline
Ik ben ook op zoek gegaan naar een universitaire studie waarmee je de journalistieke kant op kan maar die bestaat gewoon niet. Er zijn wel masters (oa in Groningen).
Mij is aangeraden om politicologie, sociologie, geschiedenis of Nederlands te studeren en daarna een master te doen. Ik ga echter proberen de HU binnen te komen en daar journalistiek te doen aangezien je hier ook leert filmen, radiomaken etc. Daarnaast wil ik misschien (na het eerste jaar) Nederlands studeren aan de uni (als tweede studie).

Succes met het vinden van een geschikte studie!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 21:32
Shyra
Shyra is offline
Op enkele universiteiten worden inderdaad journalistiek masters aangeboden na allerlei letterenstudies. Vaak volg je in het derde jaar dan al bijvoorbeeld een aanverwantte minor ter voorbereiding.
Het is in ieder geval belangrijk dat als je dit gaat doen, je wel een bachelor kiest die je echt leuk/interessant vindt, en niet slechts omdat 'het maar moet' voor je die master gaat volgen. Je moet er immers wel (minimaal) 3 jaar mee door, en in mijn ervaring vallen mensen die hun studie niet echt tof vinden snel af.

Mijn aanvankelijke plan was om dit te doen met geschiedenis, maar inmiddels is mijn primaire masterkeuze geen journalistiek meer.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 17:06
Hempo
Hempo is offline
Ga in ieder geval niet de HBO versie doen, dat is behoorlijk simpel en tijdverspilling. Als je van VWO komt, doe een goede WO studie, en dan een master. Of iets anders, maar geen HBO journalistiek....
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 11:13
sjakies
sjakies is offline
Citaat:
Hempo schreef op 09-04-2007 @ 18:06 :
Ga in ieder geval niet de HBO versie doen, dat is behoorlijk simpel en tijdverspilling. Als je van VWO komt, doe een goede WO studie, en dan een master. Of iets anders, maar geen HBO journalistiek....
Waarom niet?
Ik doe nu vwo, en wil hierna journalistiek gaan doen.
Heeft iemand nog andere opties van opleidingen die leuk zijn, in de trant van journalistiek op HbO of Wo
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 12:28
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
sjakies schreef op 17-04-2007 @ 12:13 :
Waarom niet?
Ik doe nu vwo, en wil hierna journalistiek gaan doen.
Heeft iemand nog andere opties van opleidingen die leuk zijn, in de trant van journalistiek op HbO of Wo
** De meeste interessante redacties - toch die in België - willen liever met universitairen werken dan mensen die een niet-universitaire journalistiekopleiding achter de rug hebben.

** Letteren of communicatiewetenschappen
Oud 17-04-2007, 12:30
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Shyra schreef op 05-04-2007 @ 22:32 :
Op enkele universiteiten worden inderdaad journalistiek masters aangeboden na allerlei letterenstudies.
In België zijn dat vaak Masters na Master. Een soort van bijkomend jaar als je al een master god-weet-wat achter de rug hebt.
Oud 17-04-2007, 12:57
Verwijderd
Citaat:
SENSASIAN schreef op 01-04-2007 @ 23:08 :
Ja, bijv. een taal studeren (om vervolgens in dat land als correspondent te werken). Zo hebben Joris Luyendijk en Andrea Vreede het ook gedaan, alhoewel ik niet geloof dat ze met dat doel die talen zijn gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 13:09
Verwijderd
Je hebt zo'n master niet eens nodig om journalist te worden; je komt al een heel end als je een bijbaan zoekt bij een krant of in de redactie van een studentenblad gaat. Doe je iig veel meer praktijkervaring op. Daarnaast kun je doen wat je wil en eventueel een master journalistiek er achteraan. Horizonverbreding = betere kans op werk.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 16:47
Roos
Roos is offline
Je hebt ook bij andere studies journalistieke masters, zoals bij biomedische wetenschappen (geloof ik). Maar dan wordt je niet echt journalistiek, je leert alleen toegankelijke stukken over biomedische wetenschappen te schrijven.
Oud 21-04-2007, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 21-04-2007 @ 17:47 :
Je hebt ook bij andere studies journalistieke masters, zoals bij biomedische wetenschappen (geloof ik). Maar dan wordt je niet echt journalistiek, je leert alleen toegankelijke stukken over biomedische wetenschappen te schrijven.
Iig een algemene wetenschapsjournalistiek
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 18:07
Verwijderd
Communicatiewetenschap (in Nijmegen bijv). Uiteindelijk kies je daar bijv. strategische communicatie of nieuws. En als master kan je journalistiek kiezen!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 18:38
sjakies
sjakies is offline
Bedankt voor de reacties, is dat een aanrader voor een vwo'er.. communicatiewetenschap, of is communicatie op HBO-niveau net zoiets.
En wat houdt dat precies in dat je je master journalistiek daarna kan halen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 21:34
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
master journalistiek aan de vu: http://studiegids.vu.nl/home_file.cf...y-2007&taal=NL

zowel aan vu als uva ziet er behoorlijk praktijkgericht uit, dus daarvoor zou ik niet speciaal hbo kiezen. hoewel je natuurlijk dan wel eerst 'n bachelor moet doen..
Oud 08-05-2007, 18:55
sjakies
sjakies is offline
Ik begreep ergens uit meningen van anderen, dat als je dan vwo doet, je beter communicatiewetenschappen kunt doen op WO-niveau. In plaats van communicatie op HBO-niveau, omdat je daar, volgende diegene, bijna niets mee kan.
Ik twijfel erg tussen HBO journalistiek, en WO communicatiewetenschappen.
Ik begreep dat er ook nog een verschil is tussen communicatiewetenschappen en communicatie en informatiewetenschappen.
Iemand ervaring met één van de genoemde studies.
Ik hoef gelukkig nog niet over te gaan tot een defi keuze, maar het komt wel steeds dichterbij dus ik ben wel aan het oriënteren.
Tips, reacties, ervaringen?
Graag!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 19:41
Verwijderd
Met een vwo-diploma moet je gewoon WO gaan doen, punt uit.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2007, 12:55
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
ik zou ook WO aanraden (ik zeg 't uit ervaring: vwo -> hbo -> wo)
Oud 24-05-2007, 16:18
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Ik wil later de journalistieke kant op (en dan vooral als redactrice o.i.d.) en ik vroeg me af wat voor opleidingen daarvoor zijn op universiteiten.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op Media en Cultuur om daarna de master Journalistiek en Media of Redacteur/editor te volgen.
Ik heb precies hetzelfde, ik ben een paar maanden geleden wezen kijken op Fontys HBO journalistiek maar mij leek het toch te makkelijk. Ik weet van mezelf dat wanneer ik geen moeite hoef te doen, ik helemaal niks meer doe

Ik heb wat rondgevraagd en wat hierboven ook al gezegd is, om een baan bij bijvoorbeeld de volkskrant te krijgen heb je geen journalistieke opleiding nodig, wanneer je een universitaire opleiding hebt afgerond kun je er vanuit gaan dat je genoeg vaardigheden hebt om goed te kunnen schrijven.

Zelf heb ik lang getwijfeld tussen filosofie, communicatiewetenschap en media&cultuur als bachelor, ik ga nu dat laatste doen aan de UvA en waarschijnlijk met de master journalistiek of redacteur/editor.

Succes met kiezen
Oud 24-05-2007, 16:56
bingomassacre
bingomassacre is offline
Als je een WO-Bachelor gaat doen gericht op de journalistiek, dan zou ik geen communicatie kiezen.. hoor er eigenlijk alleen negatieve verhalen over (Pretstudie,makkelijk etc).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 21:27
Fosca
Fosca is offline
Ja die verhalen hoor ik ook. En vooral omdat je ook nog twijfeld over redacteur/editor zou ik media&cultuur aanraden boven communicatiewetenschap
Oud 27-05-2007, 09:46
sjakies
sjakies is offline
Citaat:
bingomassacre schreef op 24-05-2007 @ 17:56 :
Als je een WO-Bachelor gaat doen gericht op de journalistiek, dan zou ik geen communicatie kiezen.. hoor er eigenlijk alleen negatieve verhalen over (Pretstudie,makkelijk etc).
Ook bij HBO-communicatie hoor je dat toch?
Of bij WO-communicatiewetenschappen ook?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 12:43
Lethe
Lethe is offline
Communicatiewetenschappen is een studie die heel erg op journalistiek lijkt, maar dan op WO-niveau.
Oud 27-05-2007, 12:44
Lethe
Lethe is offline
Ik heb wel eens gehoord dat bedrijven of wat dan ook liever journalisten hebben die een (willekeurige) WO studie hebben gedaan dan een journalist die journalistiek heeft gestudeerd.
Oud 28-05-2007, 11:10
Yana
Yana is offline
Ik ben om die reden taal- en cultuurstudies gaan doen. Eventueel kan je een minor Journalistiek bij de hoge school volgen, of je richten op communicatie, of.. nou, de mogelijkheden zijn eindeloos . Ik heb deze studie gekozen omdat ik bij journalistiek vooral dacht te leren schrijven + er weinig goede verhalen over hoorde (oppervlakkig etc.) en bij TCS vooral achtergrondkennis zou opdoen, zodat ik weet wáárover ik later moet/kan schrijven .

Trust me, bij een letterenstudie moet je over het algemeen toch al een hele lading aan papers inleveren.. dus je kunt je schrijfvaardigheden alsnog ontplooien
Oud 02-06-2007, 10:17
Verwijderd
Citaat:
sjakies schreef op 08-05-2007 @ 19:55 :
Ik begreep ergens uit meningen van anderen, dat als je dan vwo doet, je beter communicatiewetenschappen kunt doen op WO-niveau. In plaats van communicatie op HBO-niveau, omdat je daar, volgende diegene, bijna niets mee kan.
Ik twijfel erg tussen HBO journalistiek, en WO communicatiewetenschappen.
Ik begreep dat er ook nog een verschil is tussen communicatiewetenschappen en communicatie en informatiewetenschappen.
Iemand ervaring met één van de genoemde studies.
Ik hoef gelukkig nog niet over te gaan tot een defi keuze, maar het komt wel steeds dichterbij dus ik ben wel aan het oriënteren.
Tips, reacties, ervaringen?
Graag!
Communicatiewetenschap is creatiever, meer op media ed gericht. Communicatie- en informatiewetenschappen is eigenlijk gewoon bedrijfscommunicatie, je kiest daar ook een extra taal.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 10:26
Verwijderd
Citaat:
AllureV schreef op 27-05-2007 @ 13:43 :
Communicatiewetenschappen is een studie die heel erg op journalistiek lijkt, maar dan op WO-niveau.
Jep. En al die verhalen over dat Communicatie zo'n pretstudie zou zijn, is ook een overhaaste generalisatie. Je kan een "simpele" studie zo zwaar maken als je zelf wil. Als je er bijv. veel naast doet, inderdaad iets van een studentenblad (staat ook goed op je cv) of bij n commissie gaat scheelt dat al n hoop. En het is misschien niet super moeilijk, maar wel veel.

Zelf twijfel ik ook omdat ik nu een Nprofiel heb en dan ineens zo'n studie wil gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 11:14
M.C. the Freeze
M.C. the Freeze is offline
Ik raad iedereen die vwo gedaan heeft een wo-studie aan. Zelf ben ik nu tweedejaars journalistiek (Utrecht) en mis toch erg de verdieping. Bovendien is het best moeilijk om later zekerheid te hebben van een baan met deze studie. En vergeet niet: als je journalist wil worden heb je daarvoor geen journalistieke opleiding nodig. Heel veel goede journalisten hebben eerst politicologie gedaan en zijn uiteindelijk ook (met of zonder een master) in de journalistiek terecht gekomen. Ik denk zelf dat je dan ook de meeste kans hebt op een goede baan.

Hbo-journalistiek in Utrecht is wel erg leuk. Je krijgt veel basiskennis op het gebied van politiek, recht en communicatie. Je leert wat vaardigheden op het gebied van vormgeving, radio, tv, en je leert een beetje hoe het is om te schrijven voor een dagblad of tijdschrift. Alleen je moet hier dus wel genoeg voldoening uit kunnen halen en die 'onzekerheid' naar de toekomst toe aankunnen. Ik wil mijn toekomst liever wat verbreden. Ik hoef niet meer persee de journalistiek in. Ik heb besloten om volgend jaar politicologie óf sociale geografie te gaan studeren aan de UvA. Mijn huidige opleiding in Utrecht zet ik dan op een zijspoor en probeer ik tussendoor of in een later stadium af te ronden.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 14:55
rits
rits is offline
Algemene Cultuurwetenschappen met een master Journalistiek & Media. Voor de opleiding leer je al heel schrijven, maar met deze master kom je aan je verdieping op universitair niveau.Ik volg het trouwens in Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 15:59
Zoetje_86
Zoetje_86 is offline
Citaat:
Ja ik had dus een beetje hetzelfde.. ik heb na het vwo uiteindelijk gekozen voor de hbo opleiding Media en Informatiemanagement op de HvA. Deze heeft daar de perfecte afstudeer richting 'Redactie en Mediaproductie' voor (sinds dit jaar trouwens ook 'Journalistiek'.). Maarrr ook ik heb besloten in september tóch een WO variant te kiezen. Simpelweg om dat er gewoon weinig diepgang in de studie zit.

Ik heb dus het zelfde dilemma als jij. Ik heb me nu ingeschreven bij de VU voor de studie Communicatie en Informatiewetenschappen. Dit leek mij net iets meer geschikt dan de gewone versie van Communicatiewetenschappen, het is aan de Faculteit der Letteren en je leert er intensief een extra moderne vreemde taal. Na de opmerking over dat het gewoon bedrijfscommunicatie is twijfel ik toch weer!
Ik twijfel nu tussen Sociologie, Algemene Cultuurwetenschappen en dus Communicatie en Informatiewetenschappen... iemand ervaring met 1 van deze opleidingen?

Maar even terugkomend op jouw bericht, ik heb ook getwijfeld over de studie Media en Cultuur maar heb gehoord dat dat echt alleen maar over film gaat, print media praten ze niet eens over (behalve in je master dan.).
En verder idd zoveel mogelijk ervaring op proberen te doen tijdens je studie!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 19:06
rits
rits is offline
Citaat:
Zoetje_86 schreef op 18-06-2007 @ 16:59 :
Ja ik had dus een beetje hetzelfde.. ik heb na het vwo uiteindelijk gekozen voor de hbo opleiding Media en Informatiemanagement op de HvA. Deze heeft daar de perfecte afstudeer richting 'Redactie en Mediaproductie' voor (sinds dit jaar trouwens ook 'Journalistiek'.). Maarrr ook ik heb besloten in september tóch een WO variant te kiezen. Simpelweg om dat er gewoon weinig diepgang in de studie zit.

Ik heb dus het zelfde dilemma als jij. Ik heb me nu ingeschreven bij de VU voor de studie Communicatie en Informatiewetenschappen. Dit leek mij net iets meer geschikt dan de gewone versie van Communicatiewetenschappen, het is aan de Faculteit der Letteren en je leert er intensief een extra moderne vreemde taal. Na de opmerking over dat het gewoon bedrijfscommunicatie is twijfel ik toch weer!
Ik twijfel nu tussen Sociologie, Algemene Cultuurwetenschappen en dus Communicatie en Informatiewetenschappen... iemand ervaring met 1 van deze opleidingen?

Maar even terugkomend op jouw bericht, ik heb ook getwijfeld over de studie Media en Cultuur maar heb gehoord dat dat echt alleen maar over film gaat, print media praten ze niet eens over (behalve in je master dan.).
En verder idd zoveel mogelijk ervaring op proberen te doen tijdens je studie!
Je kan mij pm - en voor al je vragen over Algemene Cultuurwetenschappen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten