Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2007, 22:36
Nona
Nona is offline
Zo, daar is hij dan.

In dit topic kun je kwijt wat je vindt van Psychologie als deelforum. Wat gaat er goed en moeten we in stand houden?
Wat gaat er niet goed? En hoe kunnen we dat verbeteren?
Wat kunnen de leden doen, wat kunnen de fb's doen?
Hoe is de sfeer?
Zijn er dingen aan het beleid die je graag anders zou willen zien, hoe dan wel en waarom?

Een hoop vragen, maar beantwoord alleen die waar je echt wat over te zeggen hebt. Constructieve feedback leidt tot verbetering, dus denk goed na over hoe de situatie is en hoe je die zou willen hebben.

Spui!
Oud 14-06-2007, 12:29
rare kwast
rare kwast is offline
ik was even terug aan het lezen (vanaf 2001) en denk dat het al een stuk beter is.. toen stond er op iedere pagina wel een stuk of 10 posts over a-m en z-m dat is nu veel minder!
Oud 14-06-2007, 15:23
Missy
Missy is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 14-06-2007 @ 15:50 :
(...)Nou ja, en verder weet ik er even niet zoveel over te zeggen. Behalve dat ik het idee heb dat psychologie nu vooral uit het LJH-topic bestaat.
Dat gevoel heb ik ook wel een beetje. Als ik echt aan het forummen ben, lees ik de andere topics ook. Maar, grotendeels, post of kijk ik in jet LJH-topic.
Oké, nu moet ik echt gaan leren.

Ik vind het meestal wel intressant om alle topics te lezen.

Laatst gewijzigd op 14-06-2007 om 16:05.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 21:49
Nona
Nona is offline
Unstuck, voor de zichtbaarheid.
Oud 14-06-2007, 23:36
trophus
trophus is offline
Kwam hier vroeger ook wel met mijn ander account (aub anoniem houden als je ip's ziet) en toen stond het hier vol met ik-wil-dood topics en dergelijke, niet veel variatie.
Het is wel echt vooruit gegaan, mensen die hun problemen neerzetten ik begrijpelijke taal en veel behulpzame mensen die serieus reageren en ook echt nuttige reacties plaatsen waar men wat aan heeft.
houden zo.

wat er niet goed gaat, ja dat weet ik niet zo goed, zelf vind ik de grotere topics (vb LJH topic e.d. een beetje moeilijk om in te komen. ben ooit begonnen het allemaal te lezen en weet zelf niet zo goed wat ik er persoonlijk mee aan moet maar er zijn blijkbaar zat mensen die dit wel kunnen dus het zal wel geen probleem zijn.
Ik vind het wel jammer dat sommige onderwerpen die echt wel interresant/serieus genoeg zijn voor een los topic soms in dit topic verstrikt raken maar dat is de keus van de TS/poster.

De sfeer is goed, echt goed.
Kleine subnote voor iedereen die vind dat het over het algemeen te negatief is: bedenk je wel dat het voor iemand die zich echt slecht voelt heel vervelend is om overal te lezen hoe goed anderen zich wel niet voelen.
Op dit moment heb ik daar niet zo'n last van al voel ik me soms wel een beetje "down" als ik het "complimenten-topic" lees omdat ik er zelf helemaal niets te melden en als ik daar aan denk bevordert dat alleen zelfmedelijden waar ik van af wil (wat tevens best goed gaat momenteel)
Oud 14-06-2007, 23:43
Fantôme
Fantôme is offline
Ik kom hier minder vaak dan een paar jaar geleden.
Ik ben hier als 15-jarige scholier begonnen te posten. Soms best depressieve posts die niet eens opvielen tussen de vele anderen... Dat zegt dus wel wat.

Ik vind het goed dat het subforum psychologie positiever is geworden.
Het zal nooit zo luchtig worden als bijv DK, maar ik denk dat het daar ook een psychologieforum is. Het is goed dat er een onderdeel op het forum is waar mensen hun verhaal kwijt kunnen, zich begrepen voelen e.d.
Ik vind eigenlijk neit dat op dit moment nadrukkelijk gestimuleerd hoeft te worden alles positief te houden. Dit omdat dit eigenlijk heel goed lukt en mensen met een depressieve post goed worden opgevangen en hier goed op wordt gereageerd. Ik heb het gevoel (maar dat kan ook zijn omdat ik hier minder kom) dat mensen minder getriggerd worden door elkaar dan enkele jaren geleden...

Ik zou het leuk/interessant vinden als er meer aan de psychologie (als in; de wetenschap) gerelateerde topics komen. Maar dat is voor ieder aan zich dat wel of niet te doen. Maar dat vind ik altijd interessant om te lezen e.d.
Oud 15-06-2007, 00:14
Mariekje*
Mariekje* is offline
Tof dat de eerste reacties in dit topic binnen komen, heel goed

Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 15-06-2007 @ 00:43 :

Ik zou het leuk/interessant vinden als er meer aan de psychologie (als in; de wetenschap) gerelateerde topics komen. Maar dat is voor ieder aan zich dat wel of niet te doen. Maar dat vind ik altijd interessant om te lezen e.d.
Dit geldt ook voor mij. Het punt is alleen dat het moeilijk is om een onderwerp voor een topic te bedenken (wat wetenschappelijk gerelateerd is) en hierover ook daadwerkelijk een discussie tot stand te brengen. Ook loop je dan mogelijk het risico dat veel jonge(re) forummers er niet/nauwelijks over mee kunnen praten, waardoor we psychologie op den duur misschien minder toegankelijk maken. Maar mocht je een leuk idee hebben voor een topic, dan horen we dat uiteraard graag
Oud 15-06-2007, 07:53
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
De sfeer is veel beter dan eerst en dat is fijn. En ja, het ljh-topic is een overdonderend succes waar psychologie misschien wat onder verdwijnt, maar ik denk dat dat niet erg is. Het is gewoon een fijn topic, mensen hebben dat nodig.
Oud 15-06-2007, 09:25
IcedEarth
IcedEarth is offline
Toen ik net op scholieren kwam keek ik nooit om naar psychologie, wát een depressieve bende was dat. Maar nu zijn er ook veel vrolijke en positieve mensen, en de mensen die dat niet zijn doen hard hun best . En ik ga proberen de boel een beetje op te vrolijken. Wat mij vooral opvalt aan psychologie in vergelijking met andere subforums is dat de mensen veel toffer en relaxeder tegen elkaar doen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 12:15
Verwijderd
Ik heb van de week het eerste LJH-topic gelezen, en inderdaad, ik schrok ook van de gigantische negativiteit erin. Ook van eigen hand. Ik ben dan ook heel blij om te zien dat het met veel forummers een stuk beter gaat, en dat er nu ook positieve dingen gelucht worden.

Psychologie is een heel breed en interessant begrip. Ik denk ook dat het leuk is als er wat meer ja, hoe noem je dat...discussievragen, levensvragen, in psychologie gegooid worden. Ik weet niet zogoed hoe ik dat voor me zie, maar nou ja..zoiets.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 14-06-2007 @ 15:50 :
Misschien wordt dit topic juist door meer mensen gelezen als hij niet sticky is, nu valt hij niet zo op
Ik was 'm nu juist kwijt.

Nou, ik wil eventjes kwijt dat ik vrolijk word van de positieve topics hier en van sommige mensen die ontzettend vrolijk posten.^^ De negatievere dingen helpen me als ik me rot voel. Ehm, meer heb ik momenteel niet te melden+ ik moet zo weg.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 13:20
GeleBloem
GeleBloem is offline
De sfeer is inderdaad stukken beter dan eerst met al die zm- en am-topics. Toen had ik een andere naam en deed ik zelf net zo hard mee en werd je hier ook mega in die negatieve spiraal getrokken. Mensen lijken minder met elkaar mee te gaan ofzo. Als iemand wat negatiever is wordt niet iedereen er mee in gesleurd. En soms vind ik die negatieve topics wel fijn, als ik me ook zo voel.

Topics als nu van de regen/relativiteit en ga zo door vind ik ook leuke topics om te lezen en mee te denken. Zulke topics mogen meer komen, een soort discussie of levensvragen zeg maar. En inderdaad wordt er hier relaxter gereageerd dan op andere subs.
Oud 16-06-2007, 09:04
Juliah
Juliah is offline
Citaat:
trophus schreef op 15-06-2007 @ 00:36 :
Kleine subnote voor iedereen die vind dat het over het algemeen te negatief is: bedenk je wel dat het voor iemand die zich echt slecht voelt heel vervelend is om overal te lezen hoe goed anderen zich wel niet voelen.
Ik dat dat iets persoonlijks is en niet voor iedereen geldt. Zelf word ik er namelijk juist nog 'downer' van als ik veel negatieve posts lees als ik me echt slecht voel. Juist op die momenten heb ik behoefte aan positieve topics/posts.

Het forum is zeker minder negatief als een aantal jaren terug, maar wat mij betreft zou het best nog wat meer mogen. Topics als het LJH vind ik goed, mits het niet te negatief wordt, dan heeft het op sommige mensen denk ik juist een averechtse werking. Positieve topics en discussies mogen van mij best wat meer en dan niet als invasie (waarmee ik bedoel dat er bv. een maandlang veel van dat soort dingen gepost worden en dan weer maanden niet), maar regelmatig over langere tijd. Maar dat is iets waar iedereen die dat graag zou willen aan mee kan werken, ik dus ook.
Oud 16-06-2007, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-06-2007 @ 08:53 :
Het is gewoon een fijn topic.
Dat, ja . En ik lees verder wel hier en daar op psychologie maar dan voel ik me een béétje te ongeschoold om te posten ^^

Edit: Dan heb ik het dus over topics als.. uhm.. *weet even geen goed voorbeeld, maar echt van die kennistopics *
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 10:24
Stefanie
Stefanie is offline
Ik vind het fijn dat dit deelforum er is. Er is altijd wat interessants te lezen, maar meestal wel op een goede manier, zodat je er zelf niet down van wordt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 10:25
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 15-06-2007 @ 00:43 :

Dat ja, over het algemeen vind ik dat hier -naar mijn smaak- wat te veel 'knuffeltopics' zijn. Ik zou wel iets meer de nadruk willen op de wetenschappelijke kant. Want er zijn in het verleden best interessante (en lange) topics daarover geweest.

ik denk overigens dat ik met die mening tot een minderheid behoor, daar een groot deel van de leden hier die knuffeltopics wel leuk vind.
Oud 16-06-2007, 12:21
Yana
Yana is offline
Knuffeltopics

ik vind psychologie een fijne plek, goeie uitlaatklep en meer diepgang dan op de meeste andere subfora. Er is zeker veel veranderd t.o.v. een paar jaar terug, het ultiem negatieve is er een beetje vanaf en mensen lijken elkaar nu eerder te helpen relativeren ipv elkaar weer verder de put in te praten.

Verder heb ik er eigenlijk niet zoveel over te zeggen. Positiviteit is goed, mits niet te gemaakt en te "ik post maar positief omdat het moet". Het kan echter wel degelijk helpen om te relativeren, dus ik ben voor zulke topics .
Oud 16-06-2007, 12:47
trophus
trophus is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 16-06-2007 @ 11:25 :
Dat ja, over het algemeen vind ik dat hier -naar mijn smaak- wat te veel 'knuffeltopics' zijn. Ik zou wel iets meer de nadruk willen op de wetenschappelijke kant. Want er zijn in het verleden best interessante (en lange) topics daarover geweest.

ik denk overigens dat ik met die mening tot een minderheid behoor, daar een groot deel van de leden hier die knuffeltopics wel leuk vind.
Ik zou best graag meediscusseren in dergelijke topics, maar dan moet er wel iemand zijn die een topic start met wetenschappelijke invalshoek die interresant genoeg is Komt nog bij dat je dan wel moet accepteren dat veel mensen hier geen wetenschappelijke psychologische kennis hebben.
Oud 16-06-2007, 17:52
Gothic
Gothic is offline
Ik vind zeker dat het vooruit is gegaan door meer te kijken naar oorzaken van problemen dan naar de uitingen. Ook door wat positiviteit in te brengen.

Het wetenschappelijke is al sinds het begin van psych geprobeerd, door meerdere mensen, op meerdere tijdstippen, daar is hier gewoon geen doelgroep voor, jammer, maar helaas.

Wat ik nog steeds jammer vind aan psychologie is dat men hier een soort nepwereldje/knuffelwereldje wil creeeren, want als je ook maar een keer iets naar waarheid zegt, of je mening geeft over iets, dan valt meteen de hele zooi over je heen. Ja de waarheid is hard, het leven is niet altijd gemakkelijk. Vrijheid van meningsuiting, dat soort dingen. Als je alleen maar knuffels wil en geen commentaar, moet je niet posten. Dat vind ik het enige minpunt op dit moment. Tuurlijk vind ik dat bewust kwetsen ed niet moet worden toegelaten, maar andere vormen van reacties/commentaar wel...
Oud 16-06-2007, 17:54
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gothic schreef op 16-06-2007 @ 18:52 :
Wat ik nog steeds jammer vind aan psychologie is dat men hier een soort nepwereldje/knuffelwereldje wil creeeren, want als je ook maar een keer iets naar waarheid zegt, of je mening geeft over iets, dan valt meteen de hele zooi over je heen. Ja de waarheid is hard, het leven is niet altijd gemakkelijk. Vrijheid van meningsuiting, dat soort dingen. Als je alleen maar knuffels wil en geen commentaar, moet je niet posten. Dat vind ik het enige minpunt op dit moment. Tuurlijk vind ik dat bewust kwetsen ed niet moet worden toegelaten, maar andere vormen van reacties/commentaar wel...
Om eerlijk te zijn vind ik dat wel minder geworden. Maar ik lees zelf niet zo heel veel topic's behalve LJH.
Oud 16-06-2007, 22:26
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
HvJ schreef op 15-06-2007 @ 01:14 :
Tof dat de eerste reacties in dit topic binnen komen, heel goed

Maar mocht je een leuk idee hebben voor een topic, dan horen we dat uiteraard graag
oké, heb er gewoon één geopend, ook goed?
Oud 17-06-2007, 00:30
trophus
trophus is offline
Citaat:
Gothic schreef op 16-06-2007 @ 18:52 :

Dat vind ik niet eigenlijk, er wordt nog best wel eens kritiek gegeven maar er wordt wel altijd rekening mee gehouden dat het opbouwende kritiek wordt als in:

"Je doet [A] toch niet goed, je kunt het beter als [B] of [C] doen"

in plaats van:

"doe niet zo zielig aansteller, dat je [A] doet, iedereen weet dat dat fout is"

Ik zie dit meer als positief, mensen komen volgens mij naar dit forum om:
1. Een psychologisch of psychisch probleem waar zij of mensen om hen heen last van hebben te vertellen in de hoop op tips/lotgenoten vinden
2. Dingen psychisch te bespreken die positief zijn, extra blij te worden en positieve ervaringen te delen
3. Te leren over anderen en hun psychologische toestand en zo te leren er mee om te gaan
4. Mensen met psychische/psychologische problemen waar men zelf ervaring mee heeft of heeft gehad verder te helpen en om te leren gaan met het probleem (wat tevens ook bevorderend werkt voor de eigen psyche, anderen helpen is altijd heerlijk).

Tsja, met deze groepen bij elkaar krijg je natuurlijk wel een andere groep mensen als op andere fora. Die misschien iets "knuffelbaarder" zijn. Maar daar is niets mis mee
Oud 17-06-2007, 00:42
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 16-06-2007 @ 23:26 :
oké, heb er gewoon één geopend, ook goed?
Prima, leuk juist
Oud 17-06-2007, 01:52
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Wat vind ik goed gaan:

Eigenlijk heel veel. Heb nooit zoveel aan te merken gehad. Psychologie is het subforum waar ik hoofdzakelijk lees en reageer. Vroeger een stuk meer dan nu, maar dat kwam omdat het toen ook iets meer leefde dan nu. Nee leeft vooral het LJH topic en van tijd tot tijd ook de topics eromheen. Waarmee ik eigenlijk wil aangeven dat het forum vooral gebruikt word om je persoonlijke sores op te schrijven en er niet echt veel discussietopics op staan.

Het is inderdaad wel zo dat voor echt wetenschappelijke dingen qua psychologie niet echt een doelgroep te vinden lijkt.

Wat vind ik minder goed gaan:

De onduidelijkheid in beleid soms. Beleid lijkt af en toe in stilzwijgen te veranderen. Zo kregen ik en andere leden vroeger al op onze vingers getikt voor het gebruiken van de afkorting "am", tegenwoordig kijkt er niemandmeer in het LJH van op als het over posts gaat die duidelijk over automutilatie gaan en ik soms toch wel denk van.. uhm.. trigger? Ik voel me alleen zo'n zeurpiet als ik altijd daarover een pb'tje zou sturen. Heb het wel eens gedaan. Maar als de andere leden er geen moeite mee hebben dan heb ik niets te zeuren, toch?

Soms teveel van hetzelfde soort topics in korte tijd. 'wat wil jij het liefste' 'hoe voel jij je als je zus of zo' 'waar word jij dit of dat van' onder het motto meer positiviteit op het forum te krijgen. Leuk bedoeld, maar ik vind het vooral irritant.

Kleine toevoeging
Ik vind testjes topics (zoals ook die twee die er nu staan) vrij nutteloos voor een discussieforum als psychologie. Op onzin prima, maar hier vind ik ze niet thuishoren.
Oud 17-06-2007, 07:46
Verwijderd
Citaat:
Droomvlucht schreef op 17-06-2007 @ 02:52 :
tegenwoordig kijkt er niemandmeer in het LJH van op als het over posts gaat die duidelijk over automutilatie gaan en ik soms toch wel denk van.. uhm.. trigger?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Volgens mij zijn posts over dat onderwerp sowieso heel sterk verminderd. En er zal vast wel eens wat over het hoofd gezien worden, we zijn ook maar mensen, maar ik kijk er zeer zeker van op, pas ook wel eens dingen aan, maar ik kan niet voor anderen voorspellen wat voor hen als trigger werkt. Dus: als iemand vindt dat een bepaalde posts als trigger werkt, pm dan een forumbaas, dan kan er wat aan gedaan worden (er kan dan iig nog eens naar gekeken worden).
En wat dat betreft niet voor anderen denken (mbt dat je een zeurpiet zou zijn oid). En waarom zou je het niet mogen melden als alleen jij er moeite mee hebt? Je hoeft niet voor een ander te melden, dat kan die ander zelf wel als hij dat nodig vindt, jij doet het dus voor jezelf, dan is het toch genoeg als JIJ er moeite mee hebt? Bovendien kun je niet weten of andere leden er moeite mee hebben; als iedereen hetzelfde denkt als jij, dan komt er niemand mee.
^Dit geldt natuurlijk ook voor anderen.

En dan mijn eigen mening erover: Er zijn altijd grensgevallen, dus het is soms ook lastig te bepalen of iets wel of niet kan. Je wilt niet dat posts te erg triggeren, maar je wilt ook geen extreme censuur toe passen (ik iig niet, en veel leden volgens mij ook niet gezien reacties als "maar irl kun je helemaal nergens terecht" ed), dus moet je proberen daar een balans in te vinden. En dat is soms heel erg lastig. Ik vind het iig één van de lastigste dingen aan psychologie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2007, 10:01
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
trophus schreef op 17-06-2007 @ 01:30 :
Die misschien iets "knuffelbaarder" zijn. Maar daar is niets mis mee
Dat vind jij. Ik dus wel .
Oud 20-06-2007, 22:00
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Nu ja, ik doelde op een maandje geleden ofzo. Maar dat vind ik toch nog actueler dan 3 jaar geleden. Toen werd er toch behoorlijk vaak over gepost door bepaalde leden. Ik denk wel dat het mij (of iemand anders die automutileert) sneller op zal vallen dan iemand anders. Vooral omdat er ook vaak "net niet" gezegd word dat het over automutileren gaat, maar dan ook echt nèt niet . En daarom trok ik de vergelijking met de afkorting "am". Dat was toch wel redelijke strenge censuur toen hoor Was wel echt nog in het steekwoordentopic tijdperk.

Tuurlijk zijn er grensgevallen.
Ik bedoel alleen maar dat er eerst super streng gekeken leek te worden en nu niet meer zo. Dat ik dat gewoon apart vind. Want bewust/onbewust let ik erop om automutilatie gerelateerde uitspraken niet te doen. Terwijl het soms wel heel erg kan opluchten om daar een uitspraak over te doen (zonder direct te zeggen van "ik heb behoefte om me te snijden" uiteraard)
Reageren

Regels voor berichten