Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2007, 11:29
Verwijderd
Ok, ik ben een beetje een hardware n00b en aangezien ik ook pas sinds driekwart jaar een eigen pc heb, ga ik er nu voor het eerst wat aan veranderen, namelijk - nieuwe videokaart er in.

Er zit nu een radeon x300 in en ik wil er een radeon x1950 pro in bouwen.

M'n pc heeft pci-e aansluiting, wat het ook moge betekenen, dus dat past sowieso. Mijn vraag is nu, trekt mijn voeding het wel? Het lijkt me dat een betere videokaart ook meer stroom verbruikt, of een hoger voltage nodig heeft, of iets in die richting. Bij pc-samenstel-topics viel me al op dat je rekening moet houden met of de voeding het allemaal wel aankan, en dit is zo'n kant en klaar pc'tje van Dell waarbij alles misschien precies op elkaar afgestemd is, dus vandaag ook de vraag.

Ik weet niet welke stats er van belang zijn dus ik ratel maar zo'n beetje het rijtje van cpu-z op:

Processor:
Intel Pentium 4 521
Code name: Prescott (technology: 90 nm)
Package: Socket 775 LGA
4 CPU 2,8 GHz

Voltage: 3.088 v.

Moederbord:
Model: 0J8885
Chipset: Intel i945G/GZ
Southbridge: Intel 82801GB (ICH7)

En verder 1024 mb RAM, ik gok dat de precieze stats daarvan niet heel boeiend zijn, voor zo ver er uberhaupt stats nodig waren. Ehhh, dingen als koeling/hd/brander/etc verbruiken vast ook allemaal stroom maar die staan niet in cpu-z dus dan weet ik ook niet wat ik er van zou moeten noemen. Oja, mocht het er toe doen, het is dus een Dell Dimension 5100.

Dus, kan zo'n videokaart er uberhaupt in of zou ik er ook een nieuwe voeding in moeten zetten of wat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2007, 12:47
BlackWolf
BlackWolf is offline
Je moet weten wat voor merk je voeding is. Zolang we dat niet weten kunnen we niet zeggen of hij het gaat trekken. Wat hier van belang is, is het totale wattage van de voeding (gewoonlijk tussen 300W en 600W tegenwoordig, ook al heb je ook van 1000W enzo). En dan vooral de 12V lijn. Als je achter het merk en type kan komen, kunnen we zelf wel even kijken of hij het zou kunnen trekken. Enige manier om erachter te komen welke je hebt is om je kast open te maken en aan de zijkant van de voeding te kijken.
Oud 16-06-2007, 12:56
Verwijderd
Citaat:
BlackWolf schreef op 16-06-2007 @ 13:47 :
Je moet weten wat voor merk je voeding is. Zolang we dat niet weten kunnen we niet zeggen of hij het gaat trekken. Wat hier van belang is, is het totale wattage van de voeding (gewoonlijk tussen 300W en 600W tegenwoordig, ook al heb je ook van 1000W enzo). En dan vooral de 12V lijn. Als je achter het merk en type kan komen, kunnen we zelf wel even kijken of hij het zou kunnen trekken. Enige manier om erachter te komen welke je hebt is om je kast open te maken en aan de zijkant van de voeding te kijken.
Hij zal wel 309W zijn, kan dat kloppen? Dat had ik in elk geval afgeleid aan dat 'Voltage: 3.088 v' en iemand zei me al dat de Dells uit die serie meestal op 300W zitten.

Maar hoe kom ik er achter wat voor voeding er in zit, moet ik daarvoor de pc openschroeven?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 13:01
BlackWolf
BlackWolf is offline
Ja.. Dat is de enige manier om erachter te komen. En hoeveelheid voltage heeft in principe weinig met hoeveelheid wattage te maken, tenzij je ook amperes mee gaat nemen. Maar vergeet dat even.

Als je je kast openmaakt, dan is je voeding helemaal linksboven, en daarop moet gewoon alles staan. En als je een nieuwe videokaart erin wilt doen zal je pc alsnog open moeten, dus kan geen kwaad om nu alvast eens een kijkje te nemen waar alles zit

Trouwens, ook handig is om te weten of die kaart wel op je moederbord past. Dan heb ik het niet over het slot, want je zei dat het PCI-E dus dat past wel gewoon. Die kaart is een stuk langer dan de kaart die je nu erin hebt zitten, en soms wil het wel zo zijn dat bij lange kaarten voedings- of andere kabels in de weg zitten, of je harde schijven. Allemaal handig om te weten voordat je een nieuwe kaart aanschaft. Anders is het zonde van je geld.

Edit: Even een plaatje voor de duidelijkheid:

Hier zie je dus linksboven in de kast de voeding. Die heeft wat stikkers erop enzo. Daar moet je kijken.

Laatst gewijzigd op 16-06-2007 om 13:04.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 13:21
Verwijderd
Ok, ik heb vannacht een nacht doorgehaald maar dan ga ik 'm morgen wel uit elkaar halen om te kijken hoe die voeding in elkaar steekt. Qua 'interieur' zou het op zich wel moeten passen, ik heb maar 1 hd er in en volgens mij geen bijzonder buitensporige dingen. Hoewel Dell lastig schijnt te zijn, maar dat zijn geruchten dus ik weet van niks.

Is er nog iets wat ik (al dan niet over de voeding) moet opzoeken als ik 'm openmaak? Of is alleen het merk voldoende?

Hoewel, ik zal wel gewoon alles overschrijven wat er van de voeding over te schrijven valt dus op zich is dat niet relevant
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 13:26
BlackWolf
BlackWolf is offline
Ja doe maar alles opschrijven Ik kan nu wel alvast zeggen, als het 300Watt is, is er een grote kans dat hij het niet gaat trekken. Tenzij de 5V lijnen heel laag zijn en de 12V hoog.. Maar dat zien we wel. Post gewoon de voltlijnen.. Als het goed is staat er iets van:

+3.3V: .... A
+5V: .... A
+12V .... A
-5V: .... A
-12V .... A
Totaal: .... A
Totaal vermogen: ....... W
Kan ook in een tabelletje staan. Kijk maar..

Anders.. Je hebt een Dell toch? Dan kun je ook wel even de naam van de Dell-pc geven, en kan ik het misschien via internet vinden.
Oud 16-06-2007, 13:55
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 16-06-2007 @ 12:29 :
Dell Dimension 5100.
Oud 16-06-2007, 14:15
]{ing
]{ing is offline
Volgens mij heeft die een 300W psu.

Zie hier; http://reviews.cnet.com/desktops/del...3.html?tag=sub

Rechtsboven is de psu..

Laatst gewijzigd op 16-06-2007 om 14:17.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 14:56
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 16-06-2007 @ 15:15 :
Volgens mij heeft die een 300W psu.

Zie hier; http://reviews.cnet.com/desktops/del...3.html?tag=sub

[afbeelding]

Rechtsboven is de psu..
Hm, dat is wel de pc die we hier hebben, maar de kast zal wel niet zo veel zeggen

Ik heb zin om nu te gaan klooien met schroefjes en dingetjes en alles uit elkaar halen en kijken maar dat is geen puik plan want ik moet echt slapen, anders raak ik straks de helft van de onderdelen kwijt.

@ BlackWolf: Dell Dimension 5100 dus inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 15:49
BlackWolf
BlackWolf is offline
Er staat verder niet veel dan 300W. Echte specificaties kan ik erover niet vinden. Ik denk dat dat nog maar net voldoende is voor je huidige systeem. Je kunt het altijd proberen en als hij het niet trekt een nieuwe kopen.. Als hij het niet trekt gaat je pc zomaar uitvallen of vastlopen en dat soort dingen. Op lange termijn kan dat wel je hardware beschadigen, maar als je het de eerste paar dagen merkt en dan je voeding verandert is er niks aan de hand. Mocht je niet teveel geld hebben voor een nieuwe, ga dan voor een Huntkey.. Goedkoop, maar toch van een goede kwaliteit. Bijvoorbeeld deze:

http://tweakers.net/pricewatch/14995...500-13BP-500W-(ATX-2.2).html
Oud 16-06-2007, 16:10
Verwijderd
Citaat:
BlackWolf schreef op 16-06-2007 @ 16:49 :
Er staat verder niet veel dan 300W. Echte specificaties kan ik erover niet vinden. Ik denk dat dat nog maar net voldoende is voor je huidige systeem. Je kunt het altijd proberen en als hij het niet trekt een nieuwe kopen.. Als hij het niet trekt gaat je pc zomaar uitvallen of vastlopen en dat soort dingen. Op lange termijn kan dat wel je hardware beschadigen, maar als je het de eerste paar dagen merkt en dan je voeding verandert is er niks aan de hand. Mocht je niet teveel geld hebben voor een nieuwe, ga dan voor een Huntkey.. Goedkoop, maar toch van een goede kwaliteit. Bijvoorbeeld deze:

http://tweakers.net/pricewatch/14995...500-13BP-500W-(ATX-2.2).html
Hmm, 404. Als ik zelf op Tweakers zoek en bij 't begin van de review uitkom zegt 'ie dat het vervolg niet bestaat. Hm, ik ga wel even verder zoeken, maar hoeveel kost 'ie ongeveer? Ik kan daar zo 1-2-3 niks over vinden. En is dat ding groot? Ik heb zo het idee dat ik geen gigantische kast heb, dus straks past 'ie er nog niet in. Hoewel ik volgens mij nog wel een grotere kast heb rondslingeren ergens, maar dat is zo'n kensergedoe met alles overzetten, meh. En ik durf die onderdelen amper aan te raken want ik hoorde al horrorverhalen over dat je best dingen stuk kan maken als je niet weet hoe je ze moet vastpakken.

Maar een nieuwe voeding is het enige dat 'helpt'?

[edit] Ah grapje, was een broken link. Al gefixt, nu even kijken naar wat het allemaal inhoudt.

Laatst gewijzigd op 16-06-2007 om 16:12.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 17:13
BlackWolf
BlackWolf is offline
Sry voor die broken link. In ieder geval, als je meer wilt weten over die voeding:

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=537

Prijs ligt dus rond de 50 euro.
Oud 16-06-2007, 19:00
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 16-06-2007 @ 15:56 :
Hm, dat is wel de pc die we hier hebben, maar de kast zal wel niet zo veel zeggen
Mja foto was zodat je de psu zou vinden

Heb hier een Cooler Master 550W PSU, ook een prima ding. Gekocht voor 46 euro ofzo. Bij www.cool-prices.nl
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 20:57
M@rco
M@rco is offline
Grote kans dat je huidige PSU het prima trekt. Zou het gewoon proberen Die hele watt-hype is grote onzin.
Reageren

Regels voor berichten