Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ter ondersteuning van mijn 'niet-critische OR-deel' argument
Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 10:36. |
![]() |
||
Citaat:
Het is een beetje alsof de enige schooltijd die echt tot de lestijd wordt gerekend de tijd is dat de docent aan het woord is. D'r loopt een timer en zolang die niet op 50 minuten staat, gaat je les door. Wat je daar tussendoor doet valt allemaal onder je eigen tijd. Daardoor wordt de productiviteit van je les veel hoger... dat ie 4 uur duurt in plaats van maar 50 minuten...
||
Citaat:
En ze staken zodat ze hun werk KUNNEN doen, in plaats van een soort semi-slaven arbeid die alleen maar leidt tot medische klachten.
|
Nee, de staking is niet terecht. De bonden hebben in dit geval, en praktisch alle andere stakingen, nog geen moment andere acties overwogen. Daarmee duperen ze onnodig de reizigers en veroorzaken ze economische schade.
Dit is tevens de achtse of negende keer dit jaar dat de FNV in het openbaar vervoer zijn macht over de rug van de reiziger doet gelden zonder dat ze serieus onderhandelen of alternatieve acties overwegen. Dat terwijl je niet op de FNV hoeft te rekenen als je als ene medewerker hulp nodig hebt, dan krijg je dingen terug als 'we hebben in uw bedrijf te weinig leden', of gewoon helemaal geen reactie. Stakingen zijn contraproductief. Ik hoop dan ook dat Veolia niet toegeeft aan deze goedkope chantage ten koste van hun klanten. De FNV mag zich eerst eens redelijk gaan opstellen voordat ze serieus genomen kunnen worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Sidenote: M'n eerste reactie was natuurlijk niet serieus, ik word alleen zo moe van dat gestaak om de haverklap in Brabant. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
1 - Je hebt een contract en een CAO. 2 - Het bedrijf wil dit veranderen 3 - Het bedrijf besluit dat de FNV en een deel van de OR maar lastig is en nodigd het andere deel van de OR uit waarmee een contract wordt gesloten. 4 - De FNV en OR protesteren hier tegen, bovendien zijn bijna alle buschauffeurs tegen. Conclusie: Je wordt niet serieus genomen door het bedrijf, je arbeidsvoorwaarden worden (grof) geschonden, en je hebt niet het idee dat het bedrijf ook maar een moment welke ANDERE actie dan ook serieus zal nemen. Daarnaast is het zo dat bijna alle buschauffeurs lid zijn van de FNV en FNV bondgenoten zeer veel belang hecht aan het openbaar vervoer. Mijn moeder is bij Veolia werkzaam en de FNV is zeer berijkbaar en actief in deze dingen. Hoe kan je verwachten dat de FNV ook maar iets anders doet dan een staking organiseren als ze niet accoord willen gaan met een regeling die 2-3 uur aan de dag van een chauffeur kan toevoegen (11 uur diensten op ONREGELMATIGE TIJDEN). Ze sturen al 4-4.5 uur (CAO zegt 2) achter elkaar door de belachelijk slechte manier van dienstregeling. Veolia mag zich wel eens redelijk gaan opstellen voordat de FNV naar de onderhandelingstafel terugkeert.
||
Citaat:
||
Citaat:
Er zullen door deze actie duizenden mensen gedupeerd worden, en nog tienduizenden mensen meer economische schade oplopen. Gaat de FNV die salarissen van die mensen uitbetalen? De laatste vier keer dat ik vanwege hen stil stond reageerden ze niet eens op mijn verzoek de door mij gemaakte onkosten te vergoeden hoor. De FNV is weinig anders dan een stel machtsgeile bureacraten die onschendbaarheid genieten omdat van ze verwacht wordt zich in te zetten voor een publieke zaak. Hoeveel bedraagt het salaris van de FNV voorzitter eigenlijk?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als het niks verandert zie ik het punt van staken niet in. Nee ik ga niet klagen bij Veolia, want de buschauffeurs kiezen ervoor om niet te rijden, dus mijn klacht ligt bij de buschauffeurs. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat stel jij voor dat ze doen? Onderhandelen? Alleen de mensen die het met Veolia eens zijn worden toegelaten aan de onderhandelingstafel. En die zijn het wel eens, maar vertegenwoordigen maar 1-2% van de chauffeurs. Daarnaast lijkt het me onzin dat de FNV jou gaat betalen voor problemen die Veolia heeft veroorzaakt. Als je die kosten wil verhalen, ga je naar Veolia, want in principe moeten ze elke stakende chauffeur makkelijk kunnen vervangen als er voldoende draagvlak is voor hun plannen. Dat zou namelijk betekenen dat er niet zo veel mensen zouden staken... Maar helaas voor hen kunnen ze niemand inzetten omdat iedereen staakt... MISSCHIEN heeft dat een reden. Buschauffeurs zijn OOK mensen met een zwaar beroep. Ik vind dat die ook recht hebben op een mensenlijke benadering.
||
Citaat:
Ik wil trouwens voorstellen dat iedereen die Buschauffeurs lui noemt eens een weekje of 2 hun baan neemt. Dan praat je wel anders.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Puh-lease. De reden dat die busmaatschappij pauzes niet meer wil vergoeden is waarschijnlijk omdat er gewoon misbruik van werd gemaakt. Er zitten altijd twee kanten aan dit verhaal. Is je pa buschauffeur ofzo? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Een inzicht in de dag van mijn moeder: Ze moet 2 uur voor het begin van haar rit op weg (55 minuten reistijd). Op het werk zijn er geen douches of goede omkleed locaties. Dan moet ze een bus halen en naar de startlocatie rijden (dat willen ze ook buiten de werktijd halen). Dan moet ze reiden volgens een schema wat niet te halen valt. Ze probeert binnen 5 minuten vertraging te reiden, maar als ze moet stoppen en mensen inladen is dat al snel voorbij. Ze heeft dan officieel na 2 uur een korte pauze, maar omdat ze niet iedereen heeft laten staan, moet ze eigenlijk gelijk door. Dat betekend dat ze in totaal 4 uur moet rijden. Dan heeft ze nog een pauze die meestal al voor de helft over is tegen de tijd dat ze aankomt, en dit heeft echt niet te maken met het slechte rijden van mijn moeder, maar met de onmogelijkheid van haar reissschema om op tijd te rijden met klanten. Dan moet ze snel lunchen/even wat eten en door. De derde pauze (na 6 uur) schiet er ook vaak bij in. Al met al komt het dan dus neer op 8 uur sturen met maximaal bij elkaar 45 minuten pauze. Als deze pauzes in eigen tijd komen, in plaats van onderdeel van de dienst, betekend het dus ook dat ze nog meer verantwoordelijk wordt voor de lengte daarvan en ze geen aanspraak kan maken op zoiets simpels als even naar de WC gaan tussendoor. Want, het is eigen tijd en als ze niet op tijd is moet ze maar in een keer doorrijden. Dat betekend dus dat ze 8 uur ACHTER ELKAAR en ZONDER PAUZE zou moeten sturen op sommige dagen. Mijn moeder is 53 en ze is fit voor haar leeftijd, maar ik weet dat als dit zo blijft (want het geld ook binnenkort voor de andere regios als Veolia haar zin krijgt) ze niet lang door kan gaan met haar beroep. En dit is nog lang niet alles, want de service verlening aan de chauffeurs is ook minimaal. Stel dat een bus een mankement krijgt, bijvoorbeeld, dan kan er geen vervangende bus worden geregeld in veel gevallen. Dan moet de chauffeur het zelf maar uitzoeken. En zo kan je nog wel even doorgaan. EDIT: Bedenk je daarbij dat die 8 uur op elk moment van de dag kan vallen. Dan weer om 4 uur 's ochtends, dan weer vanaf 5 uur 's middags. Hoewel er een minimum 'rusttijd' is tussen die diensten van 12 uur (geloof ik), wil Veolia die graag ook verkorten.
Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 11:20. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast: Nee, tenzij je na 2 uur sturen een break van 2 minuten om even naar de WC te gaan 'misbruik' vind. (In het geval dat je 15 minuten te laat bent)
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het is zeker heel nobel om publieksvriendelijke stakingen te houden, maar ik vind niet dat je dat kunt verplichten.
||
Citaat:
Ik weet nog wel dat vroeger mijn moeder de moeite kon nemen om mensen de weg uit te leggen, op iemand te wachten die nog naar een bushalte kwam rennen of zelfs even een korte omweg kon maken met een (lege) bus om iemand niet 15 minuten door de stromende regen te laten lopen. Tegenwoordig gaat het alleen maar om het kostenplaatje dat daar aan vast zit en niet meer om de blije reiziger die door zo'n actie vaker met het openbaar vervoer zou kunnen gaan. In plaats daarvan denken mensen tegenwoordig dat met de bus gaan niet loont en pakken de auto of de fiets. En daarom worden mensen maar boos op de buschauffeur, want die zit achter het stuur. Ik weet dat mijn moeder dat soort reacties verschrikkelijk vind, omdat ze echt haar best doet om goede service te verlenen. Misschien even erbij vermelden: Mijn moeder doet dit werk dan ook omdat ze het LEUK vind. Ondanks alle arbeidsverslechteringen zit ze in het vak omdat ze het prettig vind service te verlenen. Ze is bijv. degene die op Ede-Wageningen het briefje heeft geplakt dat wijst op de andere locatie van de bussen, omdat Veolia het niet wilde aangeven. Ze had ook klassieke talen kunnen blijven geven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Al met al zie ik daarin geen belang om duizenden forensen van hun dagsalaris of een aantal uursalarissen te beroven. Los daarvan is dit nog een deuk in de betrouwbaarheid van het OV, en zullen meer mensen voortaan met de auto reizen. Geef ze ook ongelijk, met de auto zijn er misschien files, maar je komt voor de verandering van A naar B, en met grote regelmaat nog op tijd ook. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Trouwens. Even over de 'onderhandelingen' waar de FNV van 'weggelopen' zou zijn: Citaat:
Trouwens, indirect zal de reiziger hier net zo veel voordeel van gaan hebben, want je wil prettig kunnen reizen met de bus. Als elke rit zelfs de meest onverschrokken zeeman zeeziekte laat krijgen omdat de buschauffeur graag nog even naar de WC wil kunnen, gaat er al helemaal niemand met de bus.
Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 11:59. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
"Laten we het echt stil leggen!" "Nee, dat is niet lief. NIEMAND mag merken dat we staken! Stel je voor dat de buitenwereld hoort dat we hier worden uitgebuit!"
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En jezus, uitgebuit. Dramaqueen. |
![]() |
||
Citaat:
"Staken ze?" "Geen idee, de bus rijdt iig wel. Bovendien, als ze niet controleren is dat alleen maar fijn! Ze moeten vaker op die manier staken!" of: "Fuck waar is die bus?" "Oh, ze staken. Er komt geen bus." "Kan dat Kut-Veolia niet eens gewone onderhandelingen doen?!" (hoewel niemand Veolia de schuld durft te geven)
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als Veolia zich gewoon op een nette manier aan die onderhandelingen had gezet, dan was de regeling er niet gekomen en was er nu geen staking.
||
Citaat:
||
Citaat:
Uiteindelijk is het namelijk zo dat als meneer T_ID ooit zo door zijn werkgever behandeld wordt hij alle keuzes heeft om te doen wat hij wil! Staken zal hij echter nooit, want dat is voor domme arbeiders! En bovendien is het niet lief!
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
dk'ers zijn naaisty #774 Jasmijn. | 500 | 17-12-2009 19:07 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Al die nieuwe Belastingen echt nodig? eatdrumseatcym_ | 21 | 01-07-2008 10:35 | |
Busstaking tijdens examens T_ID | 500 | 10-06-2008 18:47 | |
De Kantine |
The Exorsaaist #203 Dinalfos | 501 | 14-05-2008 15:34 | |
Staking ProRail: dus geen treinen op vrijdag 17 juni! x-spekkie-x | 80 | 16-06-2005 23:42 | |
Dit is pas spam. Sjied No Clue | 5 | 09-10-2003 00:57 |