Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2007, 10:26
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bron NOS:
Buschauffeurs in Midden- en West-Brabant zetten hun acties tegen voorgenomen bezuinigingen bij busbedrijf Veolia vandaag voort. Alleen in de spits zullen er bussen rijden en kaartjes worden niet gecontroleerd, zegt vakbond FNV Bondgenoten.

Gisteren reden er ook al geen bussen. Alleen in Waalwijk leken chauffeurs bereid te blijven rijden.

Aanleiding voor de acties is een ruzie tussen de directie en FNV Bondgenoten. De vakbond is kwaad omdat Veolia de rusttijden van de chauffeurs niet meer wil vergoeden. Veolia zegt dat de reiziger de dupe van de staking is terwijl de FNV Bondgenoten nog andere middelen heeft om het conflict over gewijzigde arbeidsomstandigheden uit te vechten.

Veolia heeft een rechtszaak aangespannen. In Utrecht dient het kort geding. Het busbedrijf vindt de acties onrechtmatig omdat met de ondernemingsraad overeenstemming werd bereikt over een productiviteitsstijging. Daardoor krijgen de chauffeurs hun rusttijden niet langer vergoed. Volgens FNV Bondgenoten bestaat voor het plan geen draagvlak.

Ik vind dit wel een discussie waard. Ik vind het namelijk volledig terecht dat de buschauffeurs staken.

Ik vind dat het eens afgelopen moet zijn met de visie van Veolea en andere vervoersbedrijven dat buschauffeurs geen service-verleners zijn, maar kostenposten die maar zo klein mogelijk gehouden moet worden. Dat de kwaliteit van service niet uitmaakt, maar de kosten die er aan verbonden zijn.

Voetnoot: Bij het overleg met de ondernemingsraad is alleen het niet-critische deel van die raad uitgenodigd. De rest kwam er later achter dat dit contract was getekend door de ja-knikkers.
Oud 03-07-2007, 10:28
Twanos
Twanos is offline
Ze staken alleen nogal vaak hier in Brabant, ik denk dat de steun onder de bevolking hierdoor nogal minder zal worden..
Oud 03-07-2007, 10:33
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Busstaking Brabant treft duizenden reizigers
Breda, 2 juli. Duizenden reizigers in Midden- en West-Brabant moeten vanochtend op zoek naar alternatief vervoer omdat buschauffeurs van vervoersmaatschappij Veolia het werk hebben neergelegd.

De staking is een gevolg van een conflict tussen FNV Bondgenoten en Veolia. De busmaatschappij kreeg tot zondag 17.00 uur de tijd om een overeenkomst met de ondernemingsraad over bezuinigingen op te schorten en de vakbond als gesprekspartner te erkennen.

Veolia weigerde de eisen van FNV in te willigen. Volgens de woordvoerster zijn het ultimatum en de staking onrechtmatig. Het bedrijf neemt vandaag een beslissing over een eventueel kort geding tegen FNV Bondgenoten.

Veolia is met (een deel) van de ondernemingsraad akkoord over een productiviteitsstijging. Daardoor krijgen de chauffeurs hun rusttijden niet langer vergoed.

Voor FNV Bondgenoten gaat het om een principekwestie. Als Veolia deze slag wint, is de weg vrij voor alle vervoerbedrijven in Nederland om te gaan concurreren op arbeidsvoorwaarden, vreest de vakbond.

Om de chauffeurs voldoende gelegenheid te geven zich als staker te laten registreren, duurt de actie vandaag de hele dag. Vanaf morgen krijgt de staking een vriendelijker karakter. De bussen rijden dan wel in de spits en de chauffeurs controleren geen kaartjes. (ANP)

Ter ondersteuning van mijn 'niet-critische OR-deel' argument

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 10:36.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 10:36
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Twanos schreef op 03-07-2007 @ 11:28 :
Ze staken alleen nogal vaak hier in Brabant, ik denk dat de steun onder de bevolking hierdoor nogal minder zal worden..
Dat maakt niet uit. Als je door je werkgever bedrogen wordt, dan moet je staken. Als de hoeveelheid mensen die met de bus gaan keldert, dan heeft Veolea het aan zichzelf te danken. Daar hebben de buschauffeurs niets mee te maken. Zij zijn niet verantwoordelijk voor het beleid, maar leiden er wel onder.

Het is een beetje alsof de enige schooltijd die echt tot de lestijd wordt gerekend de tijd is dat de docent aan het woord is. D'r loopt een timer en zolang die niet op 50 minuten staat, gaat je les door. Wat je daar tussendoor doet valt allemaal onder je eigen tijd.

Daardoor wordt de productiviteit van je les veel hoger... dat ie 4 uur duurt in plaats van maar 50 minuten...
Oud 03-07-2007, 10:47
Verwijderd
Niet zeiken en gewoon rijden. Stakingen dit dat, gewoon een keer je werk doen stelletje luie flikkersch.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 10:49
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mortification schreef op 03-07-2007 @ 11:47 :
Niet zeiken en gewoon rijden. Stakingen dit dat, gewoon een keer je werk doen stelletje luie flikkersch.
Jij hebt geen FLAUW idee waar je het over hebt. Ik vind dit echt zo'n ONTZETTEND domme opmerking. Ga zelf een keer een week sturen en kom dan terug.

En ze staken zodat ze hun werk KUNNEN doen, in plaats van een soort semi-slaven arbeid die alleen maar leidt tot medische klachten.
Oud 03-07-2007, 10:51
T_ID
T_ID is offline
Nee, de staking is niet terecht. De bonden hebben in dit geval, en praktisch alle andere stakingen, nog geen moment andere acties overwogen. Daarmee duperen ze onnodig de reizigers en veroorzaken ze economische schade.

Dit is tevens de achtse of negende keer dit jaar dat de FNV in het openbaar vervoer zijn macht over de rug van de reiziger doet gelden zonder dat ze serieus onderhandelen of alternatieve acties overwegen. Dat terwijl je niet op de FNV hoeft te rekenen als je als ene medewerker hulp nodig hebt, dan krijg je dingen terug als 'we hebben in uw bedrijf te weinig leden', of gewoon helemaal geen reactie.

Stakingen zijn contraproductief. Ik hoop dan ook dat Veolia niet toegeeft aan deze goedkope chantage ten koste van hun klanten. De FNV mag zich eerst eens redelijk gaan opstellen voordat ze serieus genomen kunnen worden.
Oud 03-07-2007, 10:52
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 11:51 :
Nee, de staking is niet terecht. De bonden hebben in dit geval, en praktisch alle andere stakingen, nog geen moment andere acties overwogen. Daarmee duperen ze onnodig de reizigers en veroorzaken ze economische schade.

Dit is tevens de achtse of negende keer dit jaar dat de FNV in het openbaar vervoer zijn macht over de rug van de reiziger doet gelden zonder dat ze serieus onderhandelen of alternatieve acties overwegen. Dat terwijl je niet op de FNV hoeft te rekenen als je als ene medewerker hulp nodig hebt, dan krijg je dingen terug als 'we hebben in uw bedrijf te weinig leden', of gewoon helemaal geen reactie.

Stakingen zijn contraproductief. Ik hoop dan ook dat Veolia niet toegeeft aan deze goedkope chantage ten koste van hun klanten. De FNV mag zich eerst eens redelijk gaan opstellen voordat ze serieus genomen kunnen worden.

Sidenote: M'n eerste reactie was natuurlijk niet serieus, ik word alleen zo moe van dat gestaak om de haverklap in Brabant.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 10:52
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mortification schreef op 03-07-2007 @ 11:47 :
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 10:58
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 11:51 :

Okey... Neem de volgende situatie:
1 - Je hebt een contract en een CAO.
2 - Het bedrijf wil dit veranderen
3 - Het bedrijf besluit dat de FNV en een deel van de OR maar lastig is en nodigd het andere deel van de OR uit waarmee een contract wordt gesloten.
4 - De FNV en OR protesteren hier tegen, bovendien zijn bijna alle buschauffeurs tegen.

Conclusie: Je wordt niet serieus genomen door het bedrijf, je arbeidsvoorwaarden worden (grof) geschonden, en je hebt niet het idee dat het bedrijf ook maar een moment welke ANDERE actie dan ook serieus zal nemen.

Daarnaast is het zo dat bijna alle buschauffeurs lid zijn van de FNV en FNV bondgenoten zeer veel belang hecht aan het openbaar vervoer. Mijn moeder is bij Veolia werkzaam en de FNV is zeer berijkbaar en actief in deze dingen.

Hoe kan je verwachten dat de FNV ook maar iets anders doet dan een staking organiseren als ze niet accoord willen gaan met een regeling die 2-3 uur aan de dag van een chauffeur kan toevoegen (11 uur diensten op ONREGELMATIGE TIJDEN). Ze sturen al 4-4.5 uur (CAO zegt 2) achter elkaar door de belachelijk slechte manier van dienstregeling.

Veolia mag zich wel eens redelijk gaan opstellen voordat de FNV naar de onderhandelingstafel terugkeert.
Oud 03-07-2007, 10:59
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mortification schreef op 03-07-2007 @ 11:52 :
Sidenote: M'n eerste reactie was natuurlijk niet serieus, ik word alleen zo moe van dat gestaak om de haverklap in Brabant.
Ga klagen bij Veolia. Dat horen alle reizigers te doen, want het is niet de chauffeur die zorgt voor de dingen die fout gaan in Brabant.
Oud 03-07-2007, 11:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 11:58 :
Conclusie: Je wordt niet serieus genomen door het bedrijf, je arbeidsvoorwaarden worden (grof) geschonden, en je hebt niet het idee dat het bedrijf ook maar een moment welke ANDERE actie dan ook serieus zal nemen.
Van al deze dingen is totaal geen sprake, dus staken blijft ver buiten propertie staan.

Er zullen door deze actie duizenden mensen gedupeerd worden, en nog tienduizenden mensen meer economische schade oplopen.

Gaat de FNV die salarissen van die mensen uitbetalen? De laatste vier keer dat ik vanwege hen stil stond reageerden ze niet eens op mijn verzoek de door mij gemaakte onkosten te vergoeden hoor. De FNV is weinig anders dan een stel machtsgeile bureacraten die onschendbaarheid genieten omdat van ze verwacht wordt zich in te zetten voor een publieke zaak.

Hoeveel bedraagt het salaris van de FNV voorzitter eigenlijk?
Oud 03-07-2007, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 11:59 :
Ga klagen bij Veolia. Dat horen alle reizigers te doen, want het is niet de chauffeur die zorgt voor de dingen die fout gaan in Brabant.
Aangezien ze nu weer gaan staken hebben de vorige stakingen weinig/geen zin gehad of hadden met andere onderwerpen te maken.

Als het niks verandert zie ik het punt van staken niet in. Nee ik ga niet klagen bij Veolia, want de buschauffeurs kiezen ervoor om niet te rijden, dus mijn klacht ligt bij de buschauffeurs.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 11:59 :
Nee, en het is ook niet de schuld van de reiziger, dus waarom moeten die daar dan de dupe van zijn? Laat ze dan gewoon rijden maar niet controleren op vervoersbewijzen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:07
Verwijderd
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon publieksvriendelijk staken door wel te rijden, maar geen kaartjes te controleren. Dit doen ze niet, omdat ze luie donders zijn. Dus ik steun de stakingen niet.
Met citaat reageren
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 12:02 :
Van al deze dingen is totaal geen sprake, dus staken blijft ver buiten propertie staan.

Er zullen door deze actie duizenden mensen gedupeerd worden, en nog tienduizenden mensen meer economische schade oplopen.

Gaat de FNV die salarissen van die mensen uitbetalen? De laatste vier keer dat ik vanwege hen stil stond reageerden ze niet eens op mijn verzoek de door mij gemaakte onkosten te vergoeden hoor. De FNV is weinig anders dan een stel machtsgeile bureacraten die onschendbaarheid genieten omdat van ze verwacht wordt zich in te zetten voor een publieke zaak.

Hoeveel bedraagt het salaris van de FNV voorzitter eigenlijk?
Toch is dit niet van belang, T_ID. Als deze regeling doorgaat worden tienduizenden mensen plus alle chauffeurs gedupeerd. Er is al een enorm hoog ziekteverzuim door de enorme werkdruk in het openbaar vervoer, deze regeling zal het alleen maar erger maken.

Wat stel jij voor dat ze doen? Onderhandelen? Alleen de mensen die het met Veolia eens zijn worden toegelaten aan de onderhandelingstafel. En die zijn het wel eens, maar vertegenwoordigen maar 1-2% van de chauffeurs.

Daarnaast lijkt het me onzin dat de FNV jou gaat betalen voor problemen die Veolia heeft veroorzaakt. Als je die kosten wil verhalen, ga je naar Veolia, want in principe moeten ze elke stakende chauffeur makkelijk kunnen vervangen als er voldoende draagvlak is voor hun plannen. Dat zou namelijk betekenen dat er niet zo veel mensen zouden staken...

Maar helaas voor hen kunnen ze niemand inzetten omdat iedereen staakt... MISSCHIEN heeft dat een reden. Buschauffeurs zijn OOK mensen met een zwaar beroep. Ik vind dat die ook recht hebben op een mensenlijke benadering.
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 12:07 :
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon publieksvriendelijk staken door wel te rijden, maar geen kaartjes te controleren. Dit doen ze niet, omdat ze luie donders zijn. Dus ik steun de stakingen niet.
Dat doen ze vandaag wel.

Ik wil trouwens voorstellen dat iedereen die Buschauffeurs lui noemt eens een weekje of 2 hun baan neemt. Dan praat je wel anders.
Oud 03-07-2007, 11:08
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline

Na honderd jaar nog steeds relevant :')
Oud 03-07-2007, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 12:07 :
Daarnaast lijkt het me onzin dat de FNV jou gaat betalen voor problemen die Veolia heeft veroorzaakt. Als je die kosten wil verhalen, ga je naar Veolia, want in principe moeten ze elke stakende chauffeur makkelijk kunnen vervangen als er voldoende draagvlak is voor hun plannen. Dat zou namelijk betekenen dat er niet zo veel mensen zouden staken...
Dit klinkt erg onlogisch?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Dat doen ze vandaag wel.

Ik wil trouwens voorstellen dat iedereen die Buschauffeurs lui noemt eens een weekje of 2 hun baan neemt. Dan praat je wel anders.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Dat doen ze vandaag wel.

Dan neem je een andere baan. Ik zeg niet dat het werk makkelijk is of dat ze daadwerkelijk lui zijn, maar dat gestaak is gewoon kut en het verandert niets. Ik heb helemaal geen zin om te moeten fietsen omdat hun zonodig voor de weet ik hoeveelste keer moeten staken. Dan worden ze maar taxichauffeur ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:11
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ja, want rondrijden op een bus is natuurlijk enorm zwaar werk

Puh-lease. De reden dat die busmaatschappij pauzes niet meer wil vergoeden is waarschijnlijk omdat er gewoon misbruik van werd gemaakt. Er zitten altijd twee kanten aan dit verhaal. Is je pa buschauffeur ofzo?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:13
Blood Fire Rage
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 12:11 :
Ben je autistisch of kies je ervoor?
Oud 03-07-2007, 11:18
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mortification schreef op 03-07-2007 @ 12:10 :
Dan neem je een andere baan. Ik zeg niet dat het werk makkelijk is of dat ze daadwerkelijk lui zijn, maar dat gestaak is gewoon kut en het verandert niets. Ik heb helemaal geen zin om te moeten fietsen omdat hun zonodig voor de weet ik hoeveelste keer moeten staken. Dan worden ze maar taxichauffeur ofzo.
De meeste buschauffeurs zijn over de 50. Die hebben geen keuze meer en deze regeling kan ze zo voor een lange tijd de ziektewet in sturen.

Een inzicht in de dag van mijn moeder: Ze moet 2 uur voor het begin van haar rit op weg (55 minuten reistijd). Op het werk zijn er geen douches of goede omkleed locaties. Dan moet ze een bus halen en naar de startlocatie rijden (dat willen ze ook buiten de werktijd halen).

Dan moet ze reiden volgens een schema wat niet te halen valt. Ze probeert binnen 5 minuten vertraging te reiden, maar als ze moet stoppen en mensen inladen is dat al snel voorbij.

Ze heeft dan officieel na 2 uur een korte pauze, maar omdat ze niet iedereen heeft laten staan, moet ze eigenlijk gelijk door. Dat betekend dat ze in totaal 4 uur moet rijden.

Dan heeft ze nog een pauze die meestal al voor de helft over is tegen de tijd dat ze aankomt, en dit heeft echt niet te maken met het slechte rijden van mijn moeder, maar met de onmogelijkheid van haar reissschema om op tijd te rijden met klanten. Dan moet ze snel lunchen/even wat eten en door.

De derde pauze (na 6 uur) schiet er ook vaak bij in. Al met al komt het dan dus neer op 8 uur sturen met maximaal bij elkaar 45 minuten pauze.

Als deze pauzes in eigen tijd komen, in plaats van onderdeel van de dienst, betekend het dus ook dat ze nog meer verantwoordelijk wordt voor de lengte daarvan en ze geen aanspraak kan maken op zoiets simpels als even naar de WC gaan tussendoor. Want, het is eigen tijd en als ze niet op tijd is moet ze maar in een keer doorrijden.

Dat betekend dus dat ze 8 uur ACHTER ELKAAR en ZONDER PAUZE zou moeten sturen op sommige dagen. Mijn moeder is 53 en ze is fit voor haar leeftijd, maar ik weet dat als dit zo blijft (want het geld ook binnenkort voor de andere regios als Veolia haar zin krijgt) ze niet lang door kan gaan met haar beroep.

En dit is nog lang niet alles, want de service verlening aan de chauffeurs is ook minimaal. Stel dat een bus een mankement krijgt, bijvoorbeeld, dan kan er geen vervangende bus worden geregeld in veel gevallen. Dan moet de chauffeur het zelf maar uitzoeken. En zo kan je nog wel even doorgaan.

EDIT: Bedenk je daarbij dat die 8 uur op elk moment van de dag kan vallen. Dan weer om 4 uur 's ochtends, dan weer vanaf 5 uur 's middags. Hoewel er een minimum 'rusttijd' is tussen die diensten van 12 uur (geloof ik), wil Veolia die graag ook verkorten.

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 11:20.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:21
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 12:11 :

Puh-lease. De reden dat die busmaatschappij pauzes niet meer wil vergoeden is waarschijnlijk omdat er gewoon misbruik van werd gemaakt. Er zitten altijd twee kanten aan dit verhaal. Is je pa buschauffeur ofzo?
Zie hierboven.

Daarnaast: Nee, tenzij je na 2 uur sturen een break van 2 minuten om even naar de WC te gaan 'misbruik' vind. (In het geval dat je 15 minuten te laat bent)
Oud 03-07-2007, 11:22
Blood Fire Rage
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 12:18 :
*knip*
Je had je de moeite kunnen besparen. De mensen die het niet in willen zien gaan dit sowieso niet lezen, en als ze het wel lezen raken ze niet overtuigd en gaan ze zeiken over je spelfouten of iets dergelijks irrelevants in plaats van op de daadwerkelijke inhoud in te gaan.
Oud 03-07-2007, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 03-07-2007 @ 12:22 :
Je had je de moeite kunnen besparen. De mensen die het niet in willen zien gaan dit sowieso niet lezen, en als ze het wel lezen raken ze niet overtuigd en gaan ze zeiken over je spelfouten of iets dergelijks irrelevants in plaats van op de daadwerkelijke inhoud in te gaan.
Nou, zelfs al zou buschauffeur zijn zwaar zijn, dan nog rechtvaardigt het niet om te gaan zitten kaarten terwijl je ook gewoon publieksvriendelijke acties kunt houden die de werkgever net zo zwaar treffen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:27
Blood Fire Rage
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 12:24 :
Nou, zelfs al zou buschauffeur zijn zwaar zijn, dan nog rechtvaardigt het niet om te gaan zitten kaarten terwijl je ook gewoon publieksvriendelijke acties kunt houden die de werkgever net zo zwaar treffen.
Alsof de buschauffeur verplicht is om publieksvriendelijke acties te houden. Dat de bussen rijden is niet hun verantwoordelijkheid, maar die van de maatschappij. Als de maatschappij service wenst te geven moeten ze daar hun best maar voor doen.

Het is zeker heel nobel om publieksvriendelijke stakingen te houden, maar ik vind niet dat je dat kunt verplichten.
Oud 03-07-2007, 11:28
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 03-07-2007 @ 12:22 :
Ik vind het gewoon complete onzin hoe mensen altijd maar denken dat Buschauffeurs een soort bloedzuigers zijn die er op uit zijn om reizigers langs de weg te laten staan, terwijl best veel chauffeurs graag meer dienst zouden verlenen dan ze nu kunnen.

Ik weet nog wel dat vroeger mijn moeder de moeite kon nemen om mensen de weg uit te leggen, op iemand te wachten die nog naar een bushalte kwam rennen of zelfs even een korte omweg kon maken met een (lege) bus om iemand niet 15 minuten door de stromende regen te laten lopen.

Tegenwoordig gaat het alleen maar om het kostenplaatje dat daar aan vast zit en niet meer om de blije reiziger die door zo'n actie vaker met het openbaar vervoer zou kunnen gaan. In plaats daarvan denken mensen tegenwoordig dat met de bus gaan niet loont en pakken de auto of de fiets.

En daarom worden mensen maar boos op de buschauffeur, want die zit achter het stuur. Ik weet dat mijn moeder dat soort reacties verschrikkelijk vind, omdat ze echt haar best doet om goede service te verlenen.

Misschien even erbij vermelden: Mijn moeder doet dit werk dan ook omdat ze het LEUK vind. Ondanks alle arbeidsverslechteringen zit ze in het vak omdat ze het prettig vind service te verlenen. Ze is bijv. degene die op Ede-Wageningen het briefje heeft geplakt dat wijst op de andere locatie van de bussen, omdat Veolia het niet wilde aangeven. Ze had ook klassieke talen kunnen blijven geven.
Oud 03-07-2007, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 03-07-2007 @ 12:27 :
Alsof de buschauffeur verplicht is om publieksvriendelijke acties te houden. Dat de bussen rijden is niet hun verantwoordelijkheid, maar die van de maatschappij. Als de maatschappij service wenst te geven moeten ze daar hun best maar voor doen.

Het is zeker heel nobel om publieksvriendelijke stakingen te houden, maar ik vind niet dat je dat kunt verplichten.
Nee ik ook niet, zeg ik dat dan?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:30
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Aan de andere kant, als de reiziger niets merkt van de acties, zal niemand het merken en is de positie van Veolia veel sterker. Uiteindelijk is het bedrijf namelijk verantwoordelijk voor de diensten. Als mensen weigeren te werken, moeten ze maar anderen inzetten.
Oud 03-07-2007, 11:31
Blood Fire Rage
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 12:29 :
Citaat:
Je neemt het ze kwalijk dat ze niet nobel zijn. Dat komt op hetzelfde neer.
Oud 03-07-2007, 11:32
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 12:29 :
Je zegt dat het fijner is voor de reiziger om wel rijdende bussen te hebben, maar dat is niet fijner voor de buschauffeurs. Stakingen zijn voor de belangen buschauffeurs en slechts (indirect) voor de reizigers. Indirect omdat betere arbeidsvoorwaarden leidt tot betere service en daardoor het belang van de reiziger dient.
Oud 03-07-2007, 11:33
Blood Fire Rage
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 12:28 :
Ik vind het gewoon complete onzin hoe mensen altijd maar denken dat Buschauffeurs een soort bloedzuigers zijn die er op uit zijn om reizigers langs de weg te laten staan, terwijl best veel chauffeurs graag meer dienst zouden verlenen dan ze nu kunnen.

Ik weet nog wel dat vroeger mijn moeder de moeite kon nemen om mensen de weg uit te leggen, op iemand te wachten die nog naar een bushalte kwam rennen of zelfs even een korte omweg kon maken met een (lege) bus om iemand niet 15 minuten door de stromende regen te laten lopen.

Tegenwoordig gaat het alleen maar om het kostenplaatje dat daar aan vast zit en niet meer om de blije reiziger die door zo'n actie vaker met het openbaar vervoer zou kunnen gaan. In plaats daarvan denken mensen tegenwoordig dat met de bus gaan niet loont en pakken de auto of de fiets.

En daarom worden mensen maar boos op de buschauffeur, want die zit achter het stuur. Ik weet dat mijn moeder dat soort reacties verschrikkelijk vind, omdat ze echt haar best doet om goede service te verlenen.

Misschien even erbij vermelden: Mijn moeder doet dit werk dan ook omdat ze het LEUK vind. Ondanks alle arbeidsverslechteringen zit ze in het vak omdat ze het prettig vind service te verlenen. Ze is bijv. degene die op Ede-Wageningen het briefje heeft geplakt dat wijst op de andere locatie van de bussen, omdat Veolia het niet wilde aangeven. Ze had ook klassieke talen kunnen blijven geven.
Er is een goed spreekwoord:
Citaat:
Als je begrip wilt zul je het zelf op moeten brengen, van een ander hoef je het niet te verwachten.
Oud 03-07-2007, 11:38
Verwijderd
Wat willen ze nu weer, een extra achteruitkijkspiegel?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 12:28 :

Oh, je bent bevooroordeelt.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:41
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Archont schreef op 03-07-2007 @ 12:39 :
Oh, je bent bevooroordeelt.
Ik vind 'beter op de hoogte van het probleem' een betere omschrijving. De meeste mensen hebben geen flauw idee hoe de dag van een chauffeur er uit ziet. Ik vind 't altijd nog knap dat ze (meestal) vriendelijk kunnen blijven.
Oud 03-07-2007, 11:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Toch is dit niet van belang, T_ID. Als deze regeling doorgaat worden tienduizenden mensen plus alle chauffeurs gedupeerd.
Ik zie niet waarom. Mensen die excessieve pauzes nemen krijgen minder betaald, maar de rest kan gewoon hetzelfde blijven.

Al met al zie ik daarin geen belang om duizenden forensen van hun dagsalaris of een aantal uursalarissen te beroven.

Los daarvan is dit nog een deuk in de betrouwbaarheid van het OV, en zullen meer mensen voortaan met de auto reizen. Geef ze ook ongelijk, met de auto zijn er misschien files, maar je komt voor de verandering van A naar B, en met grote regelmaat nog op tijd ook.
Citaat:
Wat stel jij voor dat ze doen? Onderhandelen?
Daar begint het mee ja. De FNV onderhandelt echter de afgelopen jaren zelden langer dan een paar uur voordat ze panisch wegrennen en een staking ten koste van iedereen lanceren.
Citaat:
Alleen de mensen die het met Veolia eens zijn worden toegelaten aan de onderhandelingstafel. En die zijn het wel eens, maar vertegenwoordigen maar 1-2% van de chauffeurs.
Blij om te zien dat tenminste een paar chauffeurs een boodschap hebben aan eerlijk zaken doen, al is het maar een paar procent.
Citaat:
Daarnaast lijkt het me onzin dat de FNV jou gaat betalen voor problemen die Veolia heeft veroorzaakt.
De FNV veroorzaakt de staking my dear. Hun doel is niet mijn doel, dus zij zijn domweg degenen die mij schade toebrengen. Als ze nu serieus zouden onderhandelen, en eerst andere actiemiddelen hadden gebruikt, maar nee, altijd grijpen ze direct naar het duperen van de reizigers, zelfs om zeer zinnige plannen, zoals de incompetente ambtenaren van GVU moderniseren, tegen te houden.
Oud 03-07-2007, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 03-07-2007 @ 12:31 :
Je neemt het ze kwalijk dat ze niet nobel zijn. Dat komt op hetzelfde neer.
Nee, helemaal niet. Als iemand CDA of VVD stemt vind ik dat kwalijk, maar ik vind niet dat het verboden moet worden ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 12:52 :
Nee, helemaal niet. Als iemand CDA of VVD stemt vind ik dat kwalijk, maar ik vind niet dat het verboden moet worden ofzo.
Maar je vind dus dat een extreem domme keuze. Terwijl dit betreffende buschauffeurs alleen maar logisch is om op deze manier te staken.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:56
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 12:50 :
Ik zie niet waarom. Mensen die excessieve pauzes nemen krijgen minder betaald, maar de rest kan gewoon hetzelfde blijven.

Al met al zie ik daarin geen belang om duizenden forensen van hun dagsalaris of een aantal uursalarissen te beroven.
Mensen die pauze willen moeten dus geld inleveren. Mensen die 8 uur achter elkaar rijden, mogen wel salaris?!

Trouwens. Even over de 'onderhandelingen' waar de FNV van 'weggelopen' zou zijn:
Citaat:
FNV: Dus, Veolia, jullie willen dit graag doen. Nou, dan onderhandelen we er over, want dat willen wij niet.

Veolia: Onderhandelen? We hoeven helemaal niet te onderhandelen er is al een accoord!

FNV: Wat? Daar hebben wij niets van gehoord. Jullie van de OR wel?

OR: Neuj... Is er een onderhandelingsronde geweest dan?

Veolia: Ja, en jullie hebben het ondertekend.

FNV/OR: He? Wat? Nee. Daar zijn we niet bij geweest.

Veolia: Dan hebben jullie pech. Het contract is er en we gaan het uitvoeren.

FNV/OR: Wij vinden dat niet juist. Wij willen er graag over onderhandelen. Jullie hebben ons niet eens ingelicht over die onderhandelingen! Hoe kunnen we er dan aan meedoen?

Veolia: Jullie hebben pech, we hebben een contract. Ga nu maar terug naar je mand en wees braaf.

FNV/OR: Dan gaat we staken

Veolia: Dat mag niet!
Dit is natuurlijk niet letterlijk, maar wel hoe het is gegaan. De FNV en het grootste deel van de OR is gewoon BUITEN deze onderhandelingen gehouden. De FNV heeft helemaal geen andere opties omdat er niet met ze onderhandeld wordt. Dat je een hekel hebt aan een actieve bond die opkomt voor de mederwerkers, is jouw keuze, T_ID.

Trouwens, indirect zal de reiziger hier net zo veel voordeel van gaan hebben, want je wil prettig kunnen reizen met de bus. Als elke rit zelfs de meest onverschrokken zeeman zeeziekte laat krijgen omdat de buschauffeur graag nog even naar de WC wil kunnen, gaat er al helemaal niemand met de bus.

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 03-07-2007 @ 12:55 :
Maar je vind dus dat een extreem domme keuze. Terwijl dit betreffende buschauffeurs alleen maar logisch is om op deze manier te staken.
Nee, want ze kunnen ook publieksvriendelijk staken.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 12:01
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 12:59 :
Nee, want ze kunnen ook publieksvriendelijk staken.
'Jongens... we gaan staken... hoe?!"
"Laten we het echt stil leggen!"
"Nee, dat is niet lief. NIEMAND mag merken dat we staken! Stel je voor dat de buitenwereld hoort dat we hier worden uitgebuit!"
Oud 03-07-2007, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 13:01 :
'Jongens... we gaan staken... hoe?!"
"Laten we het echt stil leggen!"
"Nee, dat is niet lief. NIEMAND mag merken dat we staken! Stel je voor dat de buitenwereld hoort dat we hier worden uitgebuit!"
Alsof het dan niet in het nieuws komt.

En jezus, uitgebuit. Dramaqueen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 12:10
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 13:06 :
Alsof het dan niet in het nieuws komt.
Denk je dat iemand het zich dan nog aantrekt?

"Staken ze?"
"Geen idee, de bus rijdt iig wel. Bovendien, als ze niet controleren is dat alleen maar fijn! Ze moeten vaker op die manier staken!"

of:
"Fuck waar is die bus?"
"Oh, ze staken. Er komt geen bus."
"Kan dat Kut-Veolia niet eens gewone onderhandelingen doen?!"

(hoewel niemand Veolia de schuld durft te geven)
Oud 03-07-2007, 12:12
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Zwaarder zelfs. Met staken wordt er niet gereden, waardoor er dus ook geen bussen worden gebruikt. Bij publieksvriendelijke acties worden de bussen wel gebruikt, waardoor er kosten worden gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 12:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 13:10 :
Denk je dat iemand het zich dan nog aantrekt?
Nu is het imagoschade voor de FNV en de buschauffeurs, en vindt iedereen beide nog grotere zakkenwassers dan men al deed. En ja, mensen trekken zich dat aan, de werkgever met name.
Oud 03-07-2007, 12:16
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 13:14 :
Nu is het imagoschade voor de FNV en de buschauffeurs, en vindt iedereen beide nog grotere zakkenwassers dan men al deed. En ja, mensen trekken zich dat aan, de werkgever met name.
Toch is het onterecht dat men het de chauffeurs verwijt dat ze op de enige manier voor zichzelf opkomen die hen nog door hun werkgever wordt overgelaten.

Als Veolia zich gewoon op een nette manier aan die onderhandelingen had gezet, dan was de regeling er niet gekomen en was er nu geen staking.
Oud 03-07-2007, 12:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 13:16 :
Toch is het onterecht dat men het de chauffeurs verwijt dat ze op de enige manier voor zichzelf opkomen die hen nog door hun werkgever wordt overgelaten.
Nee hoor, ze komen niet voor zichzelf op. Als dat hun doel was dan hielden ze publieksvriendelijke acties. Dit is gewoon pure chantage om een absurde onderhandelingspositie af te dwingen.
Oud 03-07-2007, 12:19
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 13:18 :
Nee hoor, ze komen niet voor zichzelf op. Als dat hun doel was dan hielden ze publieksvriendelijke acties. Dit is gewoon pure chantage om een absurde onderhandelingspositie af te dwingen.
Jouw interpretatie. Gelukkig hoeft de grote T_ID zich nooit op zo'n manier te verweren en kan hij lekker tegen alles aanschoppen.

Uiteindelijk is het namelijk zo dat als meneer T_ID ooit zo door zijn werkgever behandeld wordt hij alle keuzes heeft om te doen wat hij wil! Staken zal hij echter nooit, want dat is voor domme arbeiders! En bovendien is het niet lief!
Reageren

Regels voor berichten