Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2007, 14:52
Nijn*
Nijn* is offline
Hoi,
Even een vraagje. Ik ben nu met een hoofdstuk bezig over differentiequotiënten (wiskunde A1) en daarin moet ik ook een tabel van hellingen kunnen plotten. Weet iemand hoe dit moet, want de helpdesk zegt wel hoe het moet maar die heeft het over een andere rekenmachine. Ik heb een TI-84+.
Hoop dat de vraag zo duidelijk is!

Alvast bedankt!
Nijn*
Oud 23-06-2007, 21:05
Verwijderd
Je wil gewoon een tabel plotten met voor de functie die bij Y1 is ingevoerd de helling op een specifieke X-waarde? Dat is bij mij gewoon "Y4" geworden,

In je rekenmachine voer je dan bij Y4 een functie in die je er gewoon in laat staan tot je dood gaat en dan zie je van de functie bij Y1 automatisch de helling.

Echter, mijn rekenmachine is even kwijt dus ik kan hem niet vinden, kan iemand een Y4 functie geven? (als die snapt wat ik bedoel)
Met citaat reageren
Oud 23-06-2007, 23:37
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik snap geloof ik wat je bedoelt Eva, deze dan;

(Y1(X+0.0001)-Y1(X))/0.0001

Geldt natuurlijk alleen als je de functie bij Y1 invoert. Ik heb 'm helemaal onderaan staan, bij Y0.

Als je deze tegelijk plot met je gewone functie in Y1 krijg je in de tabel ook de helling-waarden bij de functie-waarden.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 11:14
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 24-06-2007 @ 00:37 :

Geldt natuurlijk alleen als je de functie bij Y1 invoert. Ik heb 'm helemaal onderaan staan, bij Y0.

Als je deze tegelijk plot met je gewone functie in Y1 krijg je in de tabel ook de helling-waarden bij de functie-waarden.
Wiskundig gezien is dit inderdaad een goede afschatting, maar er zit een functie in de TI-83/TI-84 hiervoor: nDeriv(Y1(x),x) moet je hem gebruiken als ik me niet vergis (en anders staat dit wel ergens in de handleiding).

En volgens mij zal op de eerst geraadpleegde uitleg wel de uitleg voor een TI-83 staan, die is exact hetzelfde voor een TI-84...
Oud 24-06-2007, 11:41
Nijn*
Nijn* is offline
@ Duivelaartje: dankjewel!! Ik wist dat het zo'n soort formule moest zijn, heb 'm nu ook maar bij Y0 gezet!

@ ILUsion: Nee, die uitleg die ik heb gelezen geldt voor een Casio CFX-9850, daar heb ik heus wel naar gekeken
Oud 24-06-2007, 12:03
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 24-06-2007 @ 12:41 :
@ Duivelaartje: dankjewel!! Ik wist dat het zo'n soort formule moest zijn, heb 'm nu ook maar bij Y0 gezet!

@ ILUsion: Nee, die uitleg die ik heb gelezen geldt voor een Casio CFX-9850, daar heb ik heus wel naar gekeken
Ah oke :-)

De functie die ik gegeven had, moet je trouwens op de volgende manier gebruiken:
Y1 = (functie die je wilt differentiëren)
Y2 = nDeriv(Y1,X,X)

Wat extra achtergrond: nDeriv(expression,variable,value[,epsilon])
hierbij is expression de functie, variable de variabele (meestal x dus), value de waarde van de variabele waarvoor je hem wilt (voor in de tabel dus gewoon x) en epsilon volgens de klassieke epsilon-delta-definities van een afgeleide (in de formule die Duivelaartje heeft gegeven die 0.0001; maar als je hem weglaat, kiest het rekenmachine zelf een geschikte epsilon).
Oud 24-06-2007, 13:31
Nijn*
Nijn* is offline
Oké, maar hoe kom ik dan in het menutje waar nDeriv staat? Want dat is wel handig om te weten
Oud 24-06-2007, 13:43
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 24-06-2007 @ 14:31 :
Oké, maar hoe kom ik dan in het menutje waar nDeriv staat? Want dat is wel handig om te weten
Daarvoor heb je het menu MATH nodig. Vervolgens zie je dan onder andere de optie nDeriv staan.
Oud 24-06-2007, 14:25
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 24-06-2007 @ 14:31 :
Via MATH inderdaad, en als je een functie niet weet staan kan je altijd via de catalog gaan: 2nd+0 en dan de eerste letter ingeven. EEn grote hulp daarbij is trouwens CtlgHelp, dat geeft een klien beetje extra uitleg bij de verschillende functies die er zijn :-)
Oud 27-06-2007, 14:44
Crimson
Crimson is offline
als je op je ti84 niet kan vinden wat je zoekt, kijk dan onder t knopje catelogus
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 15:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Crimson schreef op 27-06-2007 @ 15:44 :
als je op je ti84 niet kan vinden wat je zoekt, kijk dan onder t knopje catelogus
Die knop heb ik altijd gebruikt. :') Ik vergat altijd waar alles stond, en zo ging het heel snel.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 15:59
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 24-06-2007 @ 00:37 :

Ja! die bedoelde ik ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten