Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2002, 12:39
bam
bam is offline
'Asielzoekers wel crimineler dan autochtonen'

Uitgegeven: 11-7-2002 11:08

DEN HAAG - Asielzoekers zijn wel crimineler dan autochtone Nederlanders en het gaat niet alleen om kleine delicten. Dat stelt een ambtenaar van Justitie in het door zijn ministerie uitgegeven tijdschrift Sec.

H. Willemse van de directie algemene justitiële strategie baseert zich op cijfers over moord en doodslag uit 1998. Hij stelt dat asielzoekers 36 keer vaker een levensdelict plegen dan autochtone Nederlanders. Het ging in 1998 om elf gevallen van moord of doodslag op een bevolkingsgroep van 50.000 asielzoekers.

Waar dat door komt vraagt om nader onderzoek, stelt de beleidsmedewerker die het artikel op persoonlijke titel schreef. Zelf noemt hij factoren die een rol kunnen spelen, zoals het grote aantal jonge mannen onder asielzoekers en de situatie waarin asielzoekers in Nederland leven. Andere factoren zijn mogelijk de geweldscultuur in het land van herkomst, de verminderde sociale controle en langdurig geweld dat sommige asielzoekers zelf hebben meegemaakt.

Staatssecretaris Kalsbeek (Justitie) vond een uitgebreid overheidsonderzoek naar criminaliteit onder asielzoekers vorig jaar nog onnodig. Het onderwerp kwam toen in beeld, omdat een uitgelekt intern rapport van de Groningse politie aangaf dat asielzoekers crimineler waren dat de gemiddelde Groninger.

Inmiddels heeft de Rijksuniversiteit Groningen een onderzoek ingesteld, dat naar verwachting na de zomer klaar is. Vluchtenlingenwerk Nederland had daar om gevraagd.

36X vaker een [edit]levensdelict[/edit]
is dat moord ofzo

Laatst gewijzigd op 11-07-2002 om 12:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2002, 12:46
twiety
twiety is offline
Altijd al geweten, verbaast me helemaal niks.

Een levensdialect is geen moord nee, da's Limburgs ofzo denk ik.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 12:48
PV
PV is offline
Ahw maar waar het door komt weet ie dus niet... dan schiet je ook veel op met zo'n onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 12:53
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
PV schreef:
Ahw maar waar het door komt weet ie dus niet... dan schiet je ook veel op met zo'n onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 12:53
bam
bam is offline
Citaat:
twiety schreef:
Altijd al geweten, verbaast me helemaal niks.

Een levensdialect is geen moord nee, da's Limburgs ofzo denk ik.
sorry ik bedoelde levensdelict
Oud 11-07-2002, 17:37
kitana
kitana is offline
Ik vind het trouwens helemaal niet zo gek dat er meer criminaliteit voor komt onder asielzoekers. Zo'n AZC is één bron van agressie. Mensen met totaal verschillende culturen leven in 1 klein gebouw. En er zijn nog mensen die bij elkaar gezet worden ook! Ook leven er hele gezinnen in ontzettend kleine kamers.

En dan nog te bedenken dat je voor 37 euro per week moet rondkomen. En daar moet je alles van betalen.

Asielzoekers mogen in Nederland niet werken en hebben dus de hele dag niks te doen. Ze vervelen zich dood en gaan zich dus eerder op het "slechte pad" begeven. Ook hebben ze een heel onzeker bestaan. Je weet niet waneer je een status krijgt of een huis. En de meeste mensen zitten er al gemiddeld vier jaar! Ook kan het zomaar zijn dat je na die vier jaar terug wordt gestuurd naar het land van herkomst.

Omdat de politiek minder geld wil uitgeven aan de asielzoekers worden er ook continu AZC gesloten. Mensen moeten dus vaak opnieuw hun leven opbouwen.

Dit praat natuurlijk niet goed dat er meer criminaliteit onder asielzoekers plaats vindt. Maar misschien is het wel wat beter te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 18:50
ESCO
ESCO is offline
Denk dat t eerder ligt aan of een AZC gelegen ligt bij een dorp of een stad.
Bij een stad hebben ze een school en er zijn gelegenheden om wat te ondernemen en bij een dorp is dat niet.
Hier in Leiden merk ik er dus helemaal niks aan,ik heb liever 3 AZC dan een groepje boeren of marokanen.
Oud 11-07-2002, 19:03
bam
bam is offline
Citaat:
kitana schreef:

Asielzoekers mogen in Nederland niet werken en hebben dus de hele dag niks te doen. Ze vervelen zich dood en gaan zich dus eerder op het "slechte pad" begeven. Ook hebben ze een heel onzeker bestaan. Je weet niet waneer je een status krijgt of een huis. En de meeste mensen zitten er al gemiddeld vier jaar! Ook kan het zomaar zijn dat je na die vier jaar terug wordt gestuurd naar het land van herkomst.
Het mag misschien niet maar wil jij beweren dat ze het ook niet doen?
Hier in het westland kunnen azielzoekers makkelijk aan werk komen hoor.
en anders zitten ze wel ergens in den haag of rotterdam in de criminele wereld
Oud 11-07-2002, 19:12
Hippielove
Hippielove is offline
Citaat:
ESCO schreef:
Bij een stad hebben ze een school en er zijn gelegenheden om wat te ondernemen en bij een dorp is dat niet.
Hier in Leiden merk ik er dus helemaal niks aan,ik heb liever 3 AZC dan een groepje boeren of marokanen.
Wat doen mensen uit de stad altijd hooghartig over boeren. Heb ik een uitdaging voor jou, gebruik jij een tijd geen agrarische producten meer, waaronder dus vlees, groente, melk etc. horen. Kijken hoe lang jij hier nog op deze aarde rondwandelt.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 19:19
Sommetje
Sommetje is offline
Tja, als het uit het onderzoek naar voren komt, valt dat natuurlijk moeilijk te ontkennen. Maar ik vraag me af waarom dat verschil zo sterk is. Daar is natuurlijk vast een reden voor.
Oud 11-07-2002, 19:28
Joostje
Joostje is offline
ach het lijkt me ook sterk dat je niet crimineler word als je allemaal oorlogstrauma's hebt opgelopen, daarna word opgevangen en je jarenlang moet wachten voordat je weet wat voor toekomst je hebt.
Oud 11-07-2002, 19:28
kitana
kitana is offline
Ik beweer niet dat sommige niet illegaal werken. Ik wil alleen zeggen dat oficieel asielzoekers niet mogen werken. Dat is nou eenmaal de wet.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 20:44
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
bambix schreef:

Het mag misschien niet maar wil jij beweren dat ze het ook niet doen?
Hier in het westland kunnen azielzoekers makkelijk aan werk komen hoor.
en anders zitten ze wel ergens in den haag of rotterdam in de criminele wereld
Ze mogen alleen niet van de wet werken, of is het nou ineens wel goed als ze de wet overtreden door te gaan werken?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 21:18
McCaine
McCaine is offline
Natuurlijk zijn ze crimineler. Niemand met enige common sense bestrijdt dat. Maar daar zijn goede redenen voor, en díe moeten we bekijken; de oorzaak, niet het gevolg.
Oud 11-07-2002, 21:27
bam
bam is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:

Ze mogen alleen niet van de wet werken, of is het nou ineens wel goed als ze de wet overtreden door te gaan werken?
zei ik dat ergens
Oud 12-07-2002, 00:44
twiety
twiety is offline
Citaat:
Sommetje schreef:
Tja, als het uit het onderzoek naar voren komt, valt dat natuurlijk moeilijk te ontkennen. Maar ik vraag me af waarom dat verschil zo sterk is. Daar is natuurlijk vast een reden voor.
Natuurlijk. De reden is dat ze hier komen uit, vaak uit een situatie waarin alles zeer vijandig is. Na een leven uit een gezin met gebrek aan opvoeding. En vervolgens zien ze dat hier een hoop rijkdom is waar ze (in 't geval van asielszoekers: al dan niet nog) nog niet aan mogen komen en dat hier een vrijheid is waar ze niet aan gewend zijn en zo doorschieten naar het ongeremde.
Dat, gecombineerd met 't feit dat ze een zwakke plek zijn voor de drugsmaffia enzo, en drugsgebruik.
En wat betreft cijfers dus ook dat er bij asielzoekers nu eenmaal veel jonge mannen zitten, die over de hele wereld nu eenmaal het crimineelst zijn.

Citaat:
McCaine schreef:
Natuurlijk zijn ze crimineler. Niemand met enige common sense bestrijdt dat. Maar daar zijn goede redenen voor, en díe moeten we bekijken; de oorzaak, niet het gevolg.
OOK het gevolg. En mijn bovengenoemde redenen lijken me goed aan te pakken door orde scheppen: minder binnen laten, diegene die je toelaat goed opvangen, illegalen uitzetten, meer opvang in de regio, begeleiden, verplichte inburgeringscursus en goede controle hierop, gestimuleerde en waar nodig verplichte integratie. Ook bijv. de imams uitleggen dat ze meer rekening ermee moeten houden dat ze hun volgelingen eraan moeten herinneren dat wetten boven godsdienst gaan, en zich zo min mogelijk met elkaars onderwerpen zouden moeten bemoeien omdatt kerk en staat gescheiden zijn en dit ook moet gelden voor geimporteerde godsdiensten etc. lijkt me een goed plan, ook om dit op scholen al goed in te peperen bijv. tijdens een godsdienstles (die algemeen is en neutraal van keuze). Net zoals een opvoedingscursus voor toegelaten (inmiddels dus ex-)asielzoekers met kinderen, en Offtopic: dat lijkt me overigens ook bij gezinnen met jonge kinderen EN criminele kinderen/jongeren in het algemeen een goed plan, allochtoon of autochtoon, maar dan wellicht wel in afzonderlijke toegespitste cursussen
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 09:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hippielove schreef:

Wat doen mensen uit de stad altijd hooghartig over boeren. Heb ik een uitdaging voor jou, gebruik jij een tijd geen agrarische producten meer, waaronder dus vlees, groente, melk etc. horen. Kijken hoe lang jij hier nog op deze aarde rondwandelt.
Ik woon nu zelf in de grote stad en begrijp volkomen wat men bedoelt met "die boeren".
Dat zijn provincialen (mensen buiten de stad) die denken dat alles mag en alles kan in de grote stad en zich daar ook naar gedragen. Tja, dan krijg je een slechte naam...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 09:38
Hippielove
Hippielove is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Ik woon nu zelf in de grote stad en begrijp volkomen wat men bedoelt met "die boeren".
Dat zijn provincialen (mensen buiten de stad) die denken dat alles mag en alles kan in de grote stad en zich daar ook naar gedragen. Tja, dan krijg je een slechte naam...
Maar moeten we dan gelijk de boeren maar hiervoor verantwoordelijk houden? Ook buiten jullie geweldige stad is tegenwoordig nog maar een minderheid boer. Bij deze nodig ik jou en ESCO uit om eens te komen kijken op het platteland. Kijk en sta versteld van het feit dat niet iedereen op het platteland meer in een boerderij woont en op klompen woont. Ik ben het meer dan zat dat jullie je omdat jullie uit de stad komen zoveel beter voelen dan mensen van het platteland. Zal ik als minderwaardig schepsel van het platteland maar voor jullie op de knieen vallen dan, om jullie superieure stedelingen te aanbidden?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 09:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hippielove schreef:

Maar moeten we dan gelijk de boeren maar hiervoor verantwoordelijk houden? Ook buiten jullie geweldige stad is tegenwoordig nog maar een minderheid boer. Bij deze nodig ik jou en ESCO uit om eens te komen kijken op het platteland. Kijk en sta versteld van het feit dat niet iedereen op het platteland meer in een boerderij woont en op klompen woont. Ik ben het meer dan zat dat jullie je omdat jullie uit de stad komen zoveel beter voelen dan mensen van het platteland. Zal ik als minderwaardig schepsel van het platteland maar voor jullie op de knieen vallen dan, om jullie superieure stedelingen te aanbidden?
Vat het vooral niet persoonlijk op.
Denk maar zo: stedelingen menen dat ze wereldburgers zijn, maar hoe hun achtertuin (het platteland) eruit ziet, weten ze niet eens

Ik kom ook oorspronkelijk van het platteland Moet dat "gezeur" nog steeds vaak aanhoren, maar ach,.. negeren is het beste. Voelen zij zich gelukkig en jij bespaart je je energie
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 14:17
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
On-topic aub.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:03
Tampert
Tampert is offline
*zucht* statistiek he ... 36 keer vaker kun je op twee manieren uitleggen:

"er zijn in totaal 36 moorden meer gepleegd door allochtonen dan door autochtonen"
óf
"pér moord begaan door een autochtoon zijn er 36 begaan door een allochtoon"

en hoe kun je die conclusie nou trekken uit 11 gevallen onder 50000 asielzoekers? kunnen ze dan niet beter de landelijke cijfers hanteren?

Ik hou van die 'wetenschap'. Alleen ze staat altijd zo gigantisch los van de discussie.

Ik geloof best wel dát het zo is. En dat het vrij moeilijk is om er wat aan te doen.
Oud 13-07-2002, 11:49
Verwijderd
Ik woon heel erg dicht bij een asielzoekercentrum, maar dat van dat criminalteit weet ik niet.. (geen ervaring mee ) maar als je bijvoorbeeld ergens fietst, en je komt zo'n "bende" ( ) asielzoekers tegen, dat ze dan hele tijd zeggen dat je een hoer bent...
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 12:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
ESCO schreef:
ik woon in een dorp en ook wij hebben een AZC. nou, ze doen dus echt niemand kwaad hoor! 't heeft volgens mij erg weinig te maken met of het AZC in een dorp of een stad ligt!
dan zouden toch ook meer autochtone nederlanders uit een dorp meer misdaden moeten begaan als die uit een stad? en volgens mij is dat toch ook niet zo?

volgens mij ligt de reden gewoon bij het feit dat ze al heel veel doden hebben gezien en heel veel hebben meegemaakt. dan zie je op een gegeven moment de realiteit niet helemaal meer in.
en verder vonk dat twiety 't wel goed vertelde (zo denk ik er althans ook over). men ziet veel rijkdom maar mag er niet aankomen....
Oud 13-07-2002, 12:51
bam
bam is offline
wat heeft iedereen hier toch vriendelijk AZC's.....
dan ben ik maar de enigste hiero....

maar ik scheer niet iedereen over 1 kam
Oud 14-07-2002, 08:24
dystopia
dystopia is offline
Was toch allang bekend. Ach ja, hokjesdenken. McCaine: ik zie daar maar weinig aan besteed in het nieuwsbericht.
Oud 14-07-2002, 13:29
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Was toch allang bekend.
dacht ik ook, lijkt me ook logisch
Oud 16-07-2002, 16:33
AGH
AGH is offline
Citaat:
PV schreef:
Inderdaad!

Onderzoeken naar criminaliteit zijn er al ontzettend veel geweest.
Maar een onderzoek naar de aanleiding wordt er weer niet bijgehaald.
In Nederland is men altijd ontzettend goed met cijfertjes, maar verder dan de cijfertjes wordt er vaak niet gekeken.
Als er nu verder wordt gezocht aan de hand van deze cijfers kan er naar een oplossing worden gezocht.

‘Alle asielzoekers het land uit’ is natuurlijk geen oplossing, dat is een middel tot het verleggen van het probleem. Beetje gemakkelijke en inhumane oplossing.
Bovendien ben ik wel eens benieuwd naar cijfers die witte boorden criminaliteit betreffen. Ik denk dat een bankdirecteur qua geldwaarde wel 3.000 meer fietsen gejat kan hebben met zijn fraude dan een asielzoeker in Hoogeveen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten