Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2007, 03:55
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Juist ja, ik ben om 5 uur niet aan het slapen. Niet moe genoeg en te druk met van alles en nog wat.

Als ik stress heb, slaap ik onwijs slecht, als ik zenuwachtig ben voor iets.
Wat is jullie slaapgedrag?
Oud 08-06-2007, 04:37
Baal
Baal is offline
Mijn slaapgedrag komt erop neer dat ik tot ongeveer 2 a 3 uur nadat ik ben gaan liggen wakker lig met de meest belachelijke gedachten die maar door m'n hoofd razen. Daar heb ik pas slaappillen voor gehad, die hun werk goed deden tot op vannacht. Ben al de hele nacht wakker en val maar niet in slaap.

Laatst gewijzigd op 08-06-2007 om 04:42.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 06:01
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Same here
Oud 08-06-2007, 08:29
Nona
Nona is offline
Tegenwoordig kan ik soms wel slapen, als ik echt moe ben, een lange dag heb gehad en veel gedaan heb. Maar ik heb ook heel veel slaapproblemen gehad, al sinds mijn kindertijd (en als kind ook echt problematisch). En 's morgens vind ik het vaak moeilijk op te staan. Als ik 's morgens heb kunnen uitslapen lig ik ook vaak nog uren naar het plafond te staren, en tegelijkertijd: als mijn lichaam vindt dat het over is kan ik amper wakker blijven, waar ik ook ben.

Het schijnt te helpen écht een vast patroon aan te houden. Tieners hebben een natuurlijke neiging hun slaappatroon te blijven verlaten: later gaan slapen en later opstaan. Voor hen is het moeilijk op tijd te gaan slapen, maar zeker niet onmogelijk als dat patroon goed aangehouden wordt. Acht uur slaap per nacht is echt wel nodig als je in ontwikkeling bent, maar daar moet je dus wel wat voor doen. Voor de één is het moeilijker dan voor de ander, maar iedereen kan het. Bron: een praatje op een conferentie, als je meer moet weten zul je zelf even moeten zoeken.
Oud 08-06-2007, 08:54
Verwijderd
Ik ben buitengewoon goed in slapen; ik kan het (vrijwel) altijd en (vrijwel) overal. En dat is soms heel vervelend, kan ik je vertellen. Maar ondanks dat ik veel en volgens mij over het algemeen ook vrij goed slaap, ben ik eigenlijk nooit uitgerust...dat heeft, voor zo ver ik weet, niets te maken met hoe ik slaap, wel met de ziekte die ik heb (chronische Lyme).

Vroeger viel ik wel heel moeilijk in slaap en werd ik 's nachts ook vaak wakker...maar dat is met de jaren minder geworden, nu heb ik daar nog maar soms last van.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 10:03
Verwijderd
ik kan prima slapen.. zelfs zo prima dat ik me redelijk veel verslaap.
Ik slaap namelijk zo diep, dat ik gerust 3 kwartier door mn wekker heen slaap. En nee die week staat absoluut niet zacht.

Verder blijk ik te knarsentanden, praten, slaap wandelen e.d.
ook waarschijnlijk een reden dat ik me zo veel verslaap..ik slaap druk.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 14:50
Verwijderd
Ik slaap prima, zodra ik in m'n bed ga liggen kan ik meteen in slaap vallen (als ik dat wil) maakt niet uit op welk tijdstip van de dag, ook als ik niet moe ben. Wel praat ik veel in m'n slaap en wandel door het huis... ><
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 15:33
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Omdat mijn dagen alle vorm van inhoud en structuur missen vul ik mijn dagen met slaap.

Ik hoop dat als ik straks opgenomen ben, wel weer structuur krijg, ik dan ook weer een normaal slaapritme krijg.

Ik ga nu vaak tegen een uur of 1 naar bed en kom er pas uit tegen een uur of.. uhm.. 1
Oud 08-06-2007, 16:29
Nona
Nona is offline
Citaat:
Get Psycho schreef op 08-06-2007 @ 11:03 :
Verder blijk ik te knarsentanden, praten, slaap wandelen e.d.
ook waarschijnlijk een reden dat ik me zo veel verslaap..ik slaap druk.
Oh, ik gil ook regelmatig de buurt wakker. Gelukkig is mijn vriend de enige die het niet hoort, hij slaapt overal doorheen. Wel verwonderlijk, aangezien ik mezelf er weleens op betrap rechtop in bed te zitten en keihard "NEENEENEENEENEENEE!!!" te gillen.
Oud 08-06-2007, 16:46
Verwijderd
sinds een maandje ga ik naar bed als ik moe ben, om nog ff een (half) uurtje te lezen en dan ga ik meestal tussen 1:00 en 2:00 slapen.. lig nooit zo lang wakker omdat ik pas ga proberen te slapen als ik echt moe ben.. en tussen 7:00 en 8:00 wordik dan meestal weer wakker.. slaap nu ongeveer 6-7 uur per nacht..

tot een maand geleden sliep ik 10-13 uur per nacht en werd ik meestal pas eind van de ochtend of begin van de middag wakker..

wat stoppen met blowen al niet kan doen..
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 17:55
thunder110
thunder110 is offline
Als ik pas ga slapen wanneer ik moe ben, ben ik gerust 36 uur achter elkaar wakker . Pluspunt is wel dat ik dan overal kan slapen, ik val makkelijk in slaap in een vliegtuig dat nog niet is opgestegen en slaap overal doorheen. Maar dat kan niet altijd, dus lees ik vaak in bed bij weinig licht zodat mijn ogen sowieso moe worden.
Oud 08-06-2007, 17:59
Verwijderd
ik slaap heel slecht als ik bijvoorbeeld zenuwachtig ben voor een nieuwe situatie. Dat kan een baan zijn, een sollicitatiegesprek, als ik ergens heen moet en de weg nog nooit gereden heb, kortom: zenuwen. Dan ben ik bang om me te verslapen, met als gevolg dat ik dus gewoon slecht slaap.

Op dit moment lig ik veel wakker snachts omdat ik, sinds ik terug ben van mijn reis, een nogal verstoord ritme heb. Mede door de jetlag, mede doordat ik daar een heel ander ritme had. Savonds tot laat leven, en soms smiddags even een dutje. Maar goed, ik doe hier geen dutjes meer, maar dat laat slapen gebeurt nog wel. Gelukkig ben ik gezegnd met een baantje waarbij ik vaak pas om half 4 smiddags begin. Tot middernacht. Dus dat scheelt en past precies in mijn patroon
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 18:13
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Ik slaap eigenlijk altijd goed
ik kan overal slapen op een klein luchtbedje, in de auto, trein of bus
Oud 08-06-2007, 21:03
coopergirl
coopergirl is offline
In de regel heb ik geen bevredigende slaap. Doordeweeks probeer ik tussen 23.00 en 00.00 uur op bed te liggen. Soms gaat dit een paar dagen goed, en af en toe gaat het helemaal mis
Vervolgens ga ik een uur lezen om tot rust te komen.
Daarna doe ik mijn bedlampje uit en wacht ik totdat de slaap zijn intrede doet. Meestal duurt dit zo'n twee uur. Verder word ik regelmatig 's nachts wakker, al dan niet badend in mijn transpiratievocht (n.a.v. vervelende droom).

's Ochtends word ik niet uitgerust wakker. Ik voel me eerder brak en heb totaal geen zin de dag te beginnen. Het liefst kruip ik diep weg onder mijn dekens.

Af en toe gebruik ik een periode slaaptabletten omdat ik anders erg achterop raak. Naar mijn idee rust ik met slaapmedicatie nog niet echt uit omdat je toch 'anders' slaapt. Verder krijg ik het af en toe voor een maand mee en niet langer vanwege risico op afhankelijkheid.

Slapen is iets waar ik tegenop kan zien terwijl het zoveel voldoening zou kunnen geven......

Laatst gewijzigd op 08-06-2007 om 21:06.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 21:08
Mariposa
Mariposa is offline
Ik ben een echt avondmens. Voor elf uur kan ik mezelf bijna nooit naar bed krijgen. Als ik wel eerder lig, moet ik wel heel moe zijn om in slaap te vallen. Soms lukt het wel, maar meestal ga ik rond twaalven naar bed (ook al moet ik om zeven uur weer op). Ik slaap regelmatig 's middags twee uurtjes om weer fit te worden, met als gevolg dat ik 's avonds niet meer moe ben en laat naar bed ga.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 09:49
Tink*
Tink* is offline
Ik slaap ook ontzettend slecht. Vaak slaap ik zo doordeweeks van één tot negen/tien. En in het weekend van één tot tien/elf. En als ik in bed lig duurt het altijd even voordat ik in slaap val de laatste tijd. Niet uren ofzo, maar wel een vervelende tijd. Maar dat kan ook komen door het weer, want ik slaap als het kouder is veel sneller.

Als ik zenuwchtig ben voor iets de volgende dag kan ik niet slapen en ben ik bijna de hele nacht wakker. Als ik gestressed ben slaap ik minder snel en onrustig.
Oud 11-06-2007, 09:53
IcedEarth
IcedEarth is offline
ik slaap bijna altijd goed. mijn ritme verschild wel nogal per week. De ene week ben ik elke ochtend belachelijk vroeg wakker (6 a 7uur) en belachelijk vroeg moe (tien uur). En de andere week sta ik om 10 uur op en ben ik om 1 uur nog niet moe.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 16:35
Roosje
Roosje is offline
Ik slaap doordeweeks veel minder dan in het weekend, ik ben meer uitgerust als ik een paar uur in de armen van mijn vriendje slaap dan als ik de hele nacht alleen in bed lig, ik houuu van slapen maar doe het te weinig.
Oud 12-06-2007, 06:57
Verwijderd
Vroeger echte slaapproblemen gehad, nachtenlang niet slapen ivm nachtmerries etc. Was toen al niet in mn bed te krijgen (en er ook niet uit te krijgen) en dat is weer terug. Ik kan eigenlijk alleen in mn eigen bed slapen, maar sinds ik mn vriend ken is dat heel erg veranderd. Ik kan nu OVERAL in slaap sukkelen, zolang ik maar tegen hem aan kan hangen. Als hij er niet is gaat slapen heel moeilijk en slaap ik slecht en weinig, inclusief nachtmerries..
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 13:41
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Mijn slaapgedrag is echt HEEL anders als ik onder de stress zit. De stress is nu weer weg, dus nu slaap ik weer als een roos
Oud 01-07-2007, 18:08
Verwijderd
Niet zo denderend
Tegen een uur of een val ik in slaap, en om half 5 ben ik wakker.
Maar dat komt omdat ik 's avonds de rust niet kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 18:15
Balance
Balance is offline
Ik ben een avondmens en heb 's ochtends veel moeite met m'n bed uit komen. In tijden dat het kan probeer ik een redelijk ritme aan te houden (23.00 / 23.30 naar bed) en dan kan ik ook goed m'n bed uitkomen 's ochtends. Maar tegenwoordig heb ik een bijbaantje waarbij ik 3x per week tot 0.00 uur moet werken. En de gewoonte is om daarna nog een uurtje na te borrelen, dus ik ben lig uiteindelijk vaak pas om 2.00 uur in bed, terwijl ik dan 's ochtends weer college heb. Al met al is het volhouden van een ritme dus niet meer mogelijk en ben ik erg vaak brak 's ochtends

Als ik stress dan kan ik erg goed functioneren zonder weinig slaap. Handig voor tentamenweken. De klap komt uiteraard wel in de daaropvolgende dagen.
Oud 01-07-2007, 20:49
Gevederde
Gevederde is offline
Ik ga liggen en val meestal meteen in slaap Tenzij er veel lawaai is van huisgenoten of dat ik ergens tegen opzie (bv een tentamen)
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 07:16
Verwijderd
Mijn slaapgedrag heeft zijn afwisselingen... Vroeger tot mijn 8ste sliep ik goed, daarna een wisselende periode tot mijn 12de en sinds 2 jaar is het weer hels met de afgelopen maanden als dieptepunt...

Ik heb de afgelopen maanden 4 uur gemiddeld geslapen schat ik en ik heb daar toch wel de gevolgen van gemerkt... Ik heb nu net ook weer een 'nighty' erop zitten na 18 uur geslapen vanwege oververmoeiheid..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 17:15
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 11-06-2007 @ 10:53 :
ik slaap bijna altijd goed. mijn ritme verschild wel nogal per week. De ene week ben ik elke ochtend belachelijk vroeg wakker (6 a 7uur) en belachelijk vroeg moe (tien uur). En de andere week sta ik om 10 uur op en ben ik om 1 uur nog niet moe.

oja, dit had ik moeten afkloppen. de laatste tijd doe ik 's nachts geen oog dicht behalve overdag. volgens mij heeft het iets met verliefdheid, stress, geouwehoer met ex, en een waardeloos ritme te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2007, 12:52
Verwijderd
Mijn slaapgedrag slaat helemaal nergens op. Ik kan uitslapen tot een uurtje of half 1 in de middag, me douchen, aankleden en ontbijten en dan op de bank zitten en denken: 'Men, ik ben echt moe!'
Ik kan ook vaak de verleiding niet weerstaan om s'middags weer mijn bed in te duiken en even een uurtje te slapen (want uiteraard altijd weer langer wordt dan gepland)
Rond 11 uur 's avonds wordt ik vaak wat lam, maar als ik dan niet meteen ga slapen ben ik de pisang, want dan slaap ik pas rond een uurtje of 3.
Maar aan de andere kant kan ik ook weer om een uurtje of 5 opstaan, werken, eten, stappen en dan om een uurtje of 9 in de ochtend bedenken dat het toch eens tijd is om te gaan slapen.
Gaat helemaal nergens over....
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 12:55
woezel
woezel is offline
beetje zoals Nala; ik kan gerust de nacht doorgetrokken hebben en de volgende dag laat in mn bed kruipen en toch weer vroeg opstaan. ritme heb ik eignelijk niet,maar ik slaap wel altijd lekker iegenlijk,hoe kort het ook is soms.
Oud 03-07-2007, 13:15
Verwijderd
Als ik vrijgelaten word in mijn slaapgedrag, in de vakantie bijvoorbeeld, dan ga ik heel erg laat slapen. Zelfs als ik heel moe ben, en me voorneem om vroeg erin te gaan blijf ik nog voor de tv zitten, of ga ik nog lezen.
Nou, en laat eruit uiteraard. Hier op kamers slaap ik wel slecht, omdat ik overal wakker van word. Hier is het rond 6:15 altijd een drukke boel met mensen die weggaan en thuiskomen ( ) dus dan ben ik altijd wakker. Met als gevolg dat ik heel moe ben de hele dag. Maar vroeg naar bed gaan, ho maar.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 13:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb eigenlijk negen uur slaap nodig per nacht maar de laatste tijd haal ik dat eigenlijk niet meer en ben ik al blij als ik zes uur of meer slaap. Ik ben echt een nachtbraker, als ik het zelf voor het zeggen heb ga ik het liefst rond half een ofzo pas slapen. Ik vind het heerlijk om nog een beetje in het donker met een muziekje aan op m'n kamer te zitten. Vroeg opstaan vind ik niet leuk maar ik kom over het algemeen wel goed en makkelijk m'n bed uit, ook na weinig slaap. Ik wen ook echt aan weinig slaap. Ik heb nu sinds eind april geloof geen nacht meer lang genoeg geslapen en ik ben niet meer zo enorm moe als die eerste week.

Als ik slaap ben ik enorm onrustig, ik praat in m'n slaap, draai en beweeg heel veel en heb ook een keer geslaapwandelt. Ik ben 's nachts net zo druk als overdag geloof ik. Ik slaap wel heel graag, vind het wel lekker maar het kost altijd zoveel moeite om in m'n bed terecht te komen. Als ik ga slapen dan slaap ik meestal wel binnen tien minuten.
Oud 03-07-2007, 16:38
Verwijderd
mijn slaapgedrag word maar niet beter. gek he, met nachtdiensten. Het enige positieve is dat ik eindelijk weer naar mijn bed verlang als ik gewerkt heb.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 22:26
Verwijderd
Stress betekent bij mij onrust in m'n hoofd en daardoor slecht inslapen/niet doorslapen/onrustig dromen/transpireren/vroeg weer wakker.

Zoals nu.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 23:04
Verwijderd
ik slaap sowieso slecht... duurt lang voordat ik in slaap ben, wordt snel tussendoor wakker en ben 's ochtends ontzettend gaar. maar ja... niks werkt, behalve heeeeeeeeel soms ademhalingsoefeningen
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 23:12
Droomz
Droomz is offline
Ik slaap prima. Ik kan met een uurtje of 6 functioneren, maar ik kan ook gerust 12 uur slapen. Als ik veel uitslaap, heb ik wel moeite om op tijd te gaan slapen. Vaak slaap ik een eerste nacht na bv het weekend maar 4 uur, maar heb er geen last van ofzo.
Oud 04-07-2007, 05:37
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Baal schreef op 08-06-2007 @ 05:37 :
Mijn slaapgedrag komt erop neer dat ik tot ongeveer 2 a 3 uur nadat ik ben gaan liggen wakker lig met de meest belachelijke gedachten die maar door m'n hoofd razen.
Heb ik ook. Tellen helpt soms.
Oud 04-07-2007, 09:11
Sushii
Sushii is offline
ik slaap vreselijk slecht door stress af en toe.

Wat mij wel helpt is een half uur voor het slapen gaan gewoon in bed gaan liggen (ja dat doe je meestal ja) en dus niet gaan forummen of tv kijken of whatever. Dan laat ik alles waar ik stress van heb de revue passeren in een grote maalstroom. Denk gewoon aan alles wat in me op komt. En na dat half uur hou ik er ook gewoon echt mee op, klaar, tijd om te slapen.

dat wil nog weleens helpen
Oud 04-07-2007, 10:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Nala schreef op 03-07-2007 @ 13:52 :
Mijn slaapgedrag slaat helemaal nergens op. Ik kan uitslapen tot een uurtje of half 1 in de middag, me douchen, aankleden en ontbijten en dan op de bank zitten en denken: 'Men, ik ben echt moe!'
Ik kan ook vaak de verleiding niet weerstaan om s'middags weer mijn bed in te duiken en even een uurtje te slapen (want uiteraard altijd weer langer wordt dan gepland)
Rond 11 uur 's avonds wordt ik vaak wat lam, maar als ik dan niet meteen ga slapen ben ik de pisang, want dan slaap ik pas rond een uurtje of 3.
Maar aan de andere kant kan ik ook weer om een uurtje of 5 opstaan, werken, eten, stappen en dan om een uurtje of 9 in de ochtend bedenken dat het toch eens tijd is om te gaan slapen.
Gaat helemaal nergens over....
Compleet logisch. Van uitslapen word je juist meer vermoeid en als je overdag je slaap al hebt gehad kan je 's avonds niet inslapen. Je lichaam is niet gemaakt voor zoveel rust.
Oud 04-07-2007, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 04-07-2007 @ 11:17 :
Van uitslapen word je juist meer vermoeid
Dat gevoel heb ik ook wel eens, maar hoe komt het?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 12:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 04-07-2007 @ 13:39 :
Dat gevoel heb ik ook wel eens, maar hoe komt het?
Omdat een lichaam het best werkt als er sprake is van een ritme. En door lang uit te slapen doorbreek je je ritme.
Oud 05-07-2007, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 04-07-2007 @ 13:47 :
Omdat een lichaam het best werkt als er sprake is van een ritme. En door lang uit te slapen doorbreek je je ritme.
Door lang uit slapen doorbreek je inderdaad je ritme, dat klopt. Maar bij mij is er totaal geen sprake van ritme
Ik kan met gemak twee dagen achter elkaar doorgaan, maar ik kan ook makkelijk slapen, zelfs als ik niet moe ben. Maar denk dat het ook wel komt door mijn werk, met veel wisselende tijden. Ritme is in mijn leven überhaupt ver te zoeken
Met citaat reageren
Oud 07-07-2007, 00:56
Verwijderd
Meestal kom ik wel goed in slaap, maar als ik een drukke dag heb gehad lukt dat niet. Dan hoor ik uren nadat ik iemand gesproken heb zijn of haar stem nog, samen met liedjes die ik die dag gehoord heb, geluiden van voorbijrazende auto's en schreeuwende kinderen, terwijl het allang stil is. Dan blijf ik woelen totdat ik de tijd neem om strak op mijn rug te liggen en op dezelfde toon te blijven neuriën totdat alle geluid verdwenen is. Soms duurt dat 30 seconden, soms een half uur. Maar uiteindelijk kom ik wel in slaap.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2007, 02:47
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik ben een nachtmens. Wat dus inhoud dat ik meestal om een uur of 4 naar m'n bed ga. Nu ik vakantie heb maakt dat niet zoveel uit, want nu slaap ik gewoon door tot een uur of 12, maar ik ga dus ook zo laat slapen als ik moet werken.
Ok, nou werk ik meestal ook laat, maar 4 dagen achter elkaar om 4 uur slapen en om 9 uur weer op voel je dan toch wel een beetje. En als ik af en toe tussendoor vroege dienst heb (dan moet ik om 5 uur opstaan) ben ik vrij brak en kapot, want vroeger gaan slapen lukt me gewoon echt niet.
Ik ben altijd veels te veel afgeleid om te gaan slapen.
Reageren

Regels voor berichten