Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2002, 20:05
Verwijderd
In een stopcontact zitten altijd minstens 2 draden,
een + en een -
Ik dacht dus altijd: als je de - aanraakt is er niks aan de hand, want daar staat geen stroom op, maar zo gauw je de + aanraakt krijg je een schok, want de aarde is ook -.
Maar laatst hoorde ik in een interessante discussie dat je beide draden gerust kunt vastpakken, zolang je dat maar niet tegelijk doet, dus dat je ook alleen de + kunt aanraken. Weet iemand hoe dit zit??
En de aarddraad kun je volgens mij ook aanraken in combinatie met -, maar kan dat ook in combinatie met + ??

Zelf heb ik het nooit geprobeert, en dat ben ik niet van plan ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2002, 20:31
Ox
Ox is offline
Je kunt volgens mij alles aanraken zolang je verder helemaal geen contact maakt met iets... zolas de grond De min en de aarde kan je volgens mij zo ook wel aanraken
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 22:36
pol
pol is offline
Een stopcontact levert wisselstroom, dus er is geen positieve of negatieve pool.(230 Volt-eff op 50 Herz)

Verder : Als je een van beide draden zou vasthouden, zonder de grond te raken, is er niets aan de hand (je kan dus 'veilig' aan een hoogspannigskabel bengelen). Zodra je een de andere kabel aanraakt, of de grond (een voorwerp op verschillende potentiaal=spanning), zal er een stroom vloeien : niet aan te raden dus.

Algemeen kan je zeggen, dat als je twee voorwerpen(electroden) verbindt, op zelfde potentiaal, er geen stroom zal vloeien, dus die kan je veilig kortsluiten.

Voor gelijkspanning geldt net hetzelfde.
Soms wordt een van de beide polen met de aarde verbonden, en die kan je dan natuurlijk wel weer veilig aanraken.

Een tip : Knoei niet met electriciteit zonder er iemand bij is die er wat van kent.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 10:21
Passiepascal
Passiepascal is offline
nog even een toevoeging. Een stopcontact bestaat niet uit een negatieve en een positieve "draad", maar bestaat uit 1 neutrale pool en 1 pool die om de 1/50 seconde verandert van plus naar min of van min naar plus.
Oud 13-07-2002, 21:34
Verwijderd
Ik bedoel met de + natuurlijk die draad die steeds wisselt, die kun je dus niet aanraken als je op de grond staat begrijp ik.
Trouwens, hij is 50 keer per seconde positief en 50 keer negatief, dus veranderd hij om de 1/100 ste seconde
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 22:48
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Ik bedoel met de + natuurlijk die draad die steeds wisselt, die kun je dus niet aanraken als je op de grond staat begrijp ik.
Trouwens, hij is 50 keer per seconde positief en 50 keer negatief, dus veranderd hij om de 1/100 ste seconde
Ja hij wisselt dus 50x per sec. Het is iig 50 Hz
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 19:50
Verwijderd
Code:

.  .
     .          .
  .               .   <=           <=  
.--------------------.-----------.---------------------   
                       .       . 
                          . .
stel dat dit 1 periode is, dan komt dit geheel 50x voor,
Het is 50 Hz, dus de hele periode duurt 1/50 seconde
dus wisselt hij toch om de 1/100 seconde van + naar -?

Laatst gewijzigd op 15-07-2002 om 00:30.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 19:52
Verwijderd
k*t, had ik net een plaatje getekend, geeft ie 'em niet goed weer
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:03
Verwijderd
gebruik de [ code] tags...

[Tampert: EDIT: aangepast... code-tags werken ook niet optimaal...]

Laatst gewijzigd op 15-07-2002 om 00:31.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:25
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
[BHet is 50 Hz, dus de hele periode duurt 1/50 seconde
dus wisselt hij toch om de 1/100 seconde van + naar -? [/B]
Dat klopt inderdaad. Ga maar uit van wisselspanning met een begintoestand van 0 Volt op t=0. Op t=1/200 s, dus op 1/4 van de periode is de spanning maximaal en daalt dan naar de waarde 0 op t=1/100 s. Vervolgens daalt de spanning verder tot een minimum op t=3/200 s, wat overeenkomt met 3/4 van de periode. Daarna stijgt de spanning naar de waarde 0 op t=1/50 s. De spanning is dus 2*1/200 s = 1/100 s positief en daarna 1/100 s negatief, dus is er inderdaad een wisseling tussen positieve en negatieve spanning en omgekeerd van 1/100 s.
Nog even een opmerking over het begrip 230 Volt effectief dat pol
aanhaalde: de effectieve waarde van een wisselspanning is de waarde die een gelijkspanning moet hebben om in een bepaalde tijd dezelfde hoeveelheid warmte in een weerstand te laten ontstaan als de wisselspanning. De effectieve waarde van een wisselspanning is
1/2*sqrt(2) maal de waarde van het maximum dat deze wisselspanning bereikt, dus bij een effectieve wisselspanning van 230 Volt vinden we voor de wisselspanning een maximale waarde van 230*sqrt(2) Volt, ofwel ongeveer 325 Volt. De effectieve wisselstroom is op een soortgelijke manier te definiëren en is dus gelijk aan 1/2*sqrt(2) maal de waarde van het maximum dat deze wisselstroom bereikt.
Oud 16-07-2002, 13:12
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
In een stopcontact zitten altijd minstens 2 draden,
een + en een -
Dezew worden meestal de fase en de nul genoemd. Fase = bruin of zwart, nul is blauw.

Nuldraden kunnen ook gevaarlijk zijn, er kunnen zweefspanningen op komen te staan als een apparaat ingeschakeld staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten