Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2007, 16:54
Verwijderd
Waar tegenwoordig LCD of TFT helemaal hip lijkt te zijn zitten er nieuwe technologieën aan te komen, zoals OLED of SED. Vooral SED lijkt veelbelovend te zijn voor de toekomst.

SED (surface-conduction electron-emitter display) combineert zogezegd 'best of both worlds'. De scherpte en snelheid van een CRT met de platheid van een LCD. Verder vermindert SED het energieverbruik door de techniek die verbruik wordt.

Hoe het dan werkt? Als volgt: Waar een oude CRT gebruikt maakt van een groot elektronenkanon maakt SED per pixel gebruik van één apart klein elektronenkanon. Een scherm dat een aantal miljoen pixels bevat, heeft dus ook een gelijk aantal elektronenkanonnen. Hiermee wordt ook meteen bovenstaande energiezuinige voordeel duidelijk TOV van LCD en CRT: Wanneer een deel van eht beeld zwart is hoeven daar geen elektronen afgevuurd te worden, waardoor een hoop energie bespaard wordt. Tevens werkt SED zonder backlight zoals een LCD scherm, wat tevens voor energiebesparing zorgt.

Andere voordelen van SED zijn onder andere: een kijkhoek van 180 graden, compleet zwart beeld (integenstelling tot het vaak grijze LCD), snelle reactietijd.

Wat denken jullie van deze techniek en hoe wordt er over de toekomst van de TV-markt gedacht?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2007, 17:04
Verwijderd
Ik wil wel een SED want energiebesparender + milieuvriendelijker + beter beeld = win.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 17:05
Verwijderd
ik vind dit niet echt revolutionair beter ofzo... dan vind ik die ambilight dingen leuker... of geurtv
[edit] ik heb een tv uit 1970 dus mij boeit het sowieso niet echt...

Laatst gewijzigd op 26-02-2007 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 17:36
Verwijderd
Ambilight is leuk maar voegt weinig toe. SED combineert platheid met beeldkwaliteit van CRT, dat vind je tot nu toe nergens.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 20:32
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 26-02-2007 @ 18:36 :
Ambilight is leuk maar voegt weinig toe. SED combineert platheid met beeldkwaliteit van CRT, dat vind je tot nu toe nergens.
Lijkt veel op plasma techniek, wacht maar dat Laser TV op de markt komt.

Lees dit maar eens (bron Arasor International)

Laser TV
Veelbelovend: het Australische Arasor en het Amerikaanse Novalux hebben een techniek ontwikkeld waarmee TV schermen kunnen worden gemaakt die de helft wegen (en kosten!) van de huidige Plasma- en LCD TV's, driekwart minder stroom verbruiken en tweemaal zoveel kleuren kunnen weergeven. De techniek is geschikt voor kleine displays (bijvoorbeeld telefoons of mediaspelers) maar schaalt moeiteloos op tot metersgrote schermen. Acht fabrikanten (waaronder Mitsubishi en Samsung) gaan Laser TV's ontwikkelen: de eerste producten liggen eind 2007 in de winkel en naar verluidt zal een 130cm TV minder dan €1000 gaan kosten.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 21:44
Verwijderd

Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 22:51
Martiño
Martiño is offline
Eerst zien, dan geloven. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voor dat het ding op de markt komt, en er zitten altijd wel haken en ogen aan. Maargoed, technisch gezien klinkt het wel allemaal heel interessant, en energiezuiniger is ook mooi.
Oud 27-02-2007, 02:23
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 26-02-2007 @ 18:36 :
Ambilight is leuk maar voegt weinig toe.
Ik heb ambilight II op mijn Philips plasma, en vind het geweldig. Geeft een extra dimensie aan het TV kijken.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 13:15
Augustus
Augustus is offline
Citaat:
Cornel schreef op 27-02-2007 @ 03:23 :
Ik heb ambilight II op mijn Philips plasma, en vind het geweldig. Geeft een extra dimensie aan het TV kijken.
dat is ook slecht voor je hoor, tv kijken.
Oud 27-02-2007, 15:04
Verwijderd
Ik was een keer in een winkel waar ze ambilight presenteerden.

Ambilight TV voor een witte muur, wintersportvideo.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 01:33
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 27-02-2007 @ 16:04 :
Ik was een keer in een winkel waar ze ambilight presenteerden.

Ambilight TV voor een witte muur, wintersportvideo.
En hoe beviel het?

Als ik het scholierenforum op het plasmascherm zie (via de PC), is de rechterkant geel en de linkerkant wit.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:28
Relief
Relief is offline
hahaha. De kans is groot dat SED samen met Duke Nukem Forever wordt gelanceerd.
Oud 30-08-2007, 10:53
Verwijderd
hahaha idd
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 17:10
Verwijderd
Dat zit er inderdaad dik in
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 01:34
Verwijderd
Citaat:
hahaha. De kans is groot dat SED samen met Duke Nukem Forever wordt gelanceerd.
True

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de techniek van TFT-LCD schermen en dergelijke gewoon niet of nauwelijks meer verbetert en zich helaas nog steeds in de toestand van 'zwaar kut' bevindt. Ten opzichte van een CRT heeft TFT eigenlijk alleen de voordelen van scherpte, energieverbruik en ruimtebesparing.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 16:03
Sushii
Sushii is offline
hmm.. het ziet er mooi en veel belovend uit maar ik vraag me af hoe energie-besparend het nou eigenlijk is. Want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er heel veel zwarte pixels gebruikt worden (eerder heel donkergrijs of blauw, tenzij natuurlijk alle websites e.d. met zwarte achtergronden gaan werken) en hoeveel energie dat nou bespaart per pixel (of per scherm) per jaar.

ik denk dat het voorlopig nog weinig verschil maakt.
Oud 31-08-2007, 18:52
Verwijderd
OLED is vergeleken met andere technologie echt veel zuiniger hoor. SED weet ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten