Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2007, 15:36
justhanna
justhanna is offline
Ik ga per september waarschijnlijk SPW studeren, en nu heb ik gehoord dat ik meteen een keuze moet maken tussen activiteitenbegeleiding en woonbegeleiding (aangezien ik de verkorte opleiding ga doen).

Wat activiteitenbegeleiding is, dat is me eigenlijk wel duidelijk, maar ik kan nergens vinden wat woonbegeleiding nu precies inhoud. Kan iemand me het verschil tussen deze twee duidelijk maken? Want voor mijn gevoel zit er ook enige overlapping in, maar ik weet dus niet of dat juist is.

Is er bij woonbegeleiding een kans dat je ook een deel van de verzorging op je moet nemen (als je met gehandicapten/ouderen werkt) of valt dat hier toch niet onder?

En moet je voor activiteitenbegeleiding veel creatiever zijn dan voor woonbegeleiding?

Ik hoop dat mensen hier me er meer over kunnen vertellen.

Alvast bedankt in ieder geval!
Oud 16-08-2007, 15:55
justhanna
justhanna is offline
Nog wat vragen:

Sluit 1 van de 2 differentaties beter aan bij SPH?

En als ik op een dagbehandeling voor (licht)dementerende bejaarden stage wil lopen, welke sluit dan beter aan?
Oud 16-08-2007, 17:07
Verwijderd
Ik zal het eens aan mijn moeder vragen...zij is activiteitenbegeleidster en op haar werk worden de meeste activiteitenbegeleiders nu woonbegeleiders...kan me daarom niet voorstellen dat het verschil extreem groot is...

Mijn moeder heeft trouwens MBO activiteitenbegeleiding en daarna SPH gedaan.

Op GOBnet wordt het beroep van woonbegeleider trouwens vrij uitgebreid beschreven...misschien dat je daar ook wat aan hebt?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 17:14
Verwijderd
Nala is woonbegeleider, misschien kun je haar pmen
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 17:31
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-08-2007 @ 18:07 :
Ik zal het eens aan mijn moeder vragen...zij is activiteitenbegeleidster en op haar werk worden de meeste activiteitenbegeleiders nu woonbegeleiders...kan me daarom niet voorstellen dat het verschil extreem groot is...

Mijn moeder heeft trouwens MBO activiteitenbegeleiding en daarna SPH gedaan.

Op GOBnet wordt het beroep van woonbegeleider trouwens vrij uitgebreid beschreven...misschien dat je daar ook wat aan hebt?
Als je je moeder zou willen vragen, zou ik op prijs stellen

En ik heb inderdaad op GOBnet gekeken, al voor dat ik dit topic opende Ik had inderdaad gezien dat daar op vele woonbegeleiders functies werd ingegaan, maar niet op woonbegeleiders bij ouderen, en ik heb het idee dat dat toch een 'vak apart' is vergeleken met de andere richtingen van woonbegeleiding.
Oud 16-08-2007, 17:32
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Sarah schreef op 16-08-2007 @ 18:14 :
Nala is woonbegeleider, misschien kun je haar pmen
Dankje, zal ik eens doen
Oud 17-08-2007, 12:32
Verwijderd
De opleiding activiteitenbegeleiding richt zich eigenlijk alleen op activiteiten, dus bijv op een activiteitencentrum. Als je activiteitenbegeleiding doet dan heb je dus eigenlijk ook al een stap richting creatieve therapie.

Woonbegeleiding is dus het wonen ;-) lijkt me logisch. Ik ga nu de kopklas woonbegeleiding doen. En ik wordt eigenlijk in het algemeen opgeleid. Ze waren ook een beetje vaag in het gesprek. Ik hoefde geen richting te kiezen.

Maar je moet dus nagaan wat je wil in de activiteiten of wonen. En aan de hand daarvan een keus maken.

Sorry als het een beetje vaag is ;-) Maar je mag me een pm doen als je vragen hebt

Beide opleiding sluiten goed aan op SPH.

En als je op een dagbehandeling wilt stage lopen dan kom je toch al snel uit bij activiteitenbegeleiding. Want woonbegeleiding heeft daar niks mee te maken.

Laatst gewijzigd op 17-08-2007 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 13:18
justhanna
justhanna is offline
Maar bij woonbegeleiding komen toch ook activiteiten kijken? En bij activiteitenbegeleiding kom je toch ook weer uit op alle dagelijkse dingen die onder wonen vallen (zoals eten, drinken etc.)

Op welke school ga je de kopklas doen? En welke richting wil je uit met woonbegeleiding (welke doelgroep)?
Oud 17-08-2007, 13:28
Verwijderd
Nou het is wel zo dat je bij woonbegeleiding je samen met de clienten activiteiten doet. Maar dit zijn wel vrijwillige activiteiten ze zijn namelijk thuis.

En ja bij activiteitenbegeleiding moet je ook met de mensen eten en drinken. Maar je bent daar voornamelijk dus voor de activiteiten. Maar wassen en douchen valt daarbuiten het kan voorkomen dat je wel moet wassen vanwege incontinentie. En vaak help je ook wel mensen naar de wc.

Ik ga de kopklas op de landstede doen. Ik ga de gehandicaptenzorg doen (verstandelijk gehandicapten).
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 13:47
Verwijderd
Als activiteitenbegeleider kun je ook heel goed vrijwillige activiteiten met mensen doen? En dat kan ook bij mensen thuis? Dat je er voornamelijk voor de activiteiten bent klopt wel.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 17-08-2007 @ 14:47 :
Als activiteitenbegeleider kun je ook heel goed vrijwillige activiteiten met mensen doen? En dat kan ook bij mensen thuis? Dat je er voornamelijk voor de activiteiten bent klopt wel.
Ja, dat is zo dat dat ook wel vrijwillig is. Maar dat ligt ook wel aan het soort waar je werkt. Er zullen groepen zijn waar alles mag en niets moet. Maar er zijn ook groepen waar arbeidsmatig werkt wordt verricht en het dus niet vrijwillig is. En het dus voor de client als werk wordt gezien.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 14:20
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
motormuis schreef op 17-08-2007 @ 14:28 :

En ja bij activiteitenbegeleiding moet je ook met de mensen eten en drinken. Maar je bent daar voornamelijk dus voor de activiteiten. Maar wassen en douchen valt daarbuiten het kan voorkomen dat je wel moet wassen vanwege incontinentie. En vaak help je ook wel mensen naar de wc.

En bij woonbegeleiding heb je wel te maken met wassen en douchen?
Oud 17-08-2007, 15:21
moon
moon is offline
Als je met licht dementerende bejaarden stage wilt lopen, is activiteitenbegeleiding het meest geschikt denk ik. Je hoeft voor die activiteiten niet creatief te zijn in de zin van dat je iets leuks moet kunnen maken o.i.d. Je moet de creativiteit hebben om elke dag nieuwe ideeën te bedenken waar je mensen mee bezig kunt houden (overigens kun je veel ideeën daar voor ook uit boekjes en internet halen). Je kunt allerlei verschillende activiteiten bedenken: spelletjes, knutsel activiteiten, bloem stukjes maken, dieren verzorgen, wandellen, film kijken etc. Ik weet het omdat ik zelf ook afgelopen jaar stage heb gelopen met dementerenden bij de activiteitenbegeleiding. Als je er meer over wilt weten kun je me rustig pmen.
Van woonbegeleiding weet ik minder, maar daarbij kan ik ook wel een beetje uit ervaring spreken. Ik doe vrijwilligerswerk bij een instelling waar geestelijkgehandicapten wonen. Bij die instelling is het zo ingedeeld dat de beneden verdieping meer de verzorgende kant is en de bovenverdieping meer contact e.d. Beneden help je mensen dus onder de douche, uit bed, in hun kleren etc. Boven kunnen ze dat zelf. Je zorgt er verder natuulijk voor dat alles goed verloopt, dat de mensen wat te doen hebben en dat ze geen ruzie met elkaar krijgen. Meestal werken er 2 mensen in die instelling waar ik werk en die hebben dan een stuk of 15 mensen onder hun hoede. Je bent iets minder met de groep bezig, je bent veel meer individueel gericht bezig.
Nou ja, als je nog vragen hebt, pm me maar!
Oud 17-08-2007, 16:26
Verwijderd
Citaat:
justhanna schreef op 17-08-2007 @ 15:20 :
En bij woonbegeleiding heb je wel te maken met wassen en douchen?
Ja, daar wel. Maar ook hier ligt het eraan waar je werkt. Maar bij woonbegeleiding houdt je je al snel bezig met eten, wassen, kleden, koffie drinken maar bijvoorbeeld ook mee naar de dokter en mee naar de tandarts. Of kleren kopen met de client.

Maar houdt er wel rekening mee dat als je activiteitenbegeleiding gaat doen je regelmatige diensten hebt, dus van 9 tot 4 baan.
En als woonbegeleider heb je avonddiensten en nachtdiensten. En zul je ook met de kerst enz soms moeten werken

Is het je al een beetje duidelijk geworden?

Laatst gewijzigd op 17-08-2007 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 19:51
justhanna
justhanna is offline
Het word zo allemaal al een stuk duidelijker Iedereen bedankt voor de antwoorden. Mochten me nog vragen te binnen schieten, dan pm ik de mensen wel die dat hebben aangeboden
Oud 18-08-2007, 06:14
Verwijderd
Citaat:
motormuis schreef op 17-08-2007 @ 14:53 :
En het dus voor de client als werk wordt gezien.
Maar dat zal bij ouderen minder snel het geval zijn, denk ik?

Verder had ik een hele mooie post () getypt nav de reactie van mijn moeder (zij is activiteitenbegeleiders in een verzorgingshuis en heeft ook een dagopvang geleid), is ie weg. Ik moet nu naar mijn werk (in datzelfde huis ), zal vanmiddag nog wel even reageren.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2007, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 18-08-2007 @ 07:14 :
Maar dat zal bij ouderen minder snel het geval zijn, denk ik?

Verder had ik een hele mooie post () getypt nav de reactie van mijn moeder (zij is activiteitenbegeleiders in een verzorgingshuis en heeft ook een dagopvang geleid), is ie weg. Ik moet nu naar mijn werk (in datzelfde huis ), zal vanmiddag nog wel even reageren.
Inderdaad dat is zo, bij ouderen zal het vrijblijvend zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2007, 12:02
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-08-2007 @ 07:14 :

Balen, heb je er al zoveel moeite voor gedaan, is je post weg! Ben wel benieuwd naar wat je moeder te vertellen had
Oud 18-08-2007, 13:53
Verwijderd
Mijn moeder zei dat bij woonbegeleiding inderdaad ook veel verzorgende taken horen. Je bent een soort groepsleider en alles wat bij wonen en leven komt kijken hoort bij je takenpakket. Dingen als mensen uit bed halen, in bed leggen, wassen, aankleden en eten (geven) horen daar ook bij, net als activiteiten, maar dat is dus 'een onderdeel van'. Bij activiteitenbegeleiding nemen activiteiten, logischerwijs , de belangrijkste plaats in (en een activiteit kan ook eten zijn, maar echt verzorgende taken horen er niet bij).

Als je vooral geïnteresseerd bent in activiteiten organiseren, dan is activiteitenbegeleiding wat dat betreft de meest logische keus. Wel is het zo dat er in de ouderenzorg heel vaak (zeg maar vrijwel altijd) een verzorgende/verplegende achtergrond wordt gevraagd (dit is in ieder geval de ervaring van mijn moeder en ze heeft aardig wat gesolliciteerd ed). Wat dat betreft zou je misschien dus meer aan woonbegeleiding hebben (er nu even vanuitgaande dat dat stukje dan ook in de opleiding zit). Wat betreft de aansluiting op SPH maakt het volgens mij moeder niet zo veel uit wat je doet…SPH is niet echt gericht op activiteitenbegeleiding, iig niet waar zij de opleiding gevolgd heeft. Zeker als je na het mbo nog hbo gaat doen, zou haar keuze woonbegeleiding (en dan dus SPH zijn), dit ivm de verzorgende/verplegende achtergrond die vaak gevraagd wordt.

Misschien zou je eens op een ROC kunnen vragen wat de mogelijkheden qua stage lopen bij beide opleidingen zijn? Dan kun je ook meteen vragen hoe zij de opleidingen hebben ingericht…want dat wil ook nog wel eens erg per school verschillen (op het hbo en op de universiteit iig, maar ik denk dat dat op het mbo niet anders zal zijn).

Als je nog meer vragen hebt dan stel je ze maar, dan bel ik mijn moeder wel weer.

Laatst gewijzigd op 18-08-2007 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 18:03
justhanna
justhanna is offline
Bedankt voor je duidelijke verhaal, Leonoor

Ik heb op zich ondertussen wel een 'verzorgende' achtergrond, aangezien ik 2 zomers als verzorgende bij de thuiszorg heb gewerkt. Maar juist in dit werk spreken de verzorgende taken me het minst aan, dus ik denk dat ik dan beter af ben met activiteitenbegeleiding. De zorgachtergrond (met certificaat) heb ik in ieder geval wel.

Ik heb trouwens al 4 jaar SPH achter de rug: 1e en 2e jaar gehaald, 3e jaar 2x gedaan en 2x niet gehaald (jaarstage). Vandaar dat ik er nu even 'tussenuit' wil naar het mbo. Ik had zelf ook al het idee dat wat betreft aansluiting op SPH het weinig uit maakt voor welke differentatie ik kies.

Aankomende vrijdag heb ik mijn intakegesprek op het mbo, hopelijk word ik toegelaten. En dan zal ik inderdaad ook vragen naar hoe het precies zit met de verschillende differentaties bij hun op school.

Tot nu toe verder even geen vragen meer

Dankjewel!
Reageren

Regels voor berichten