Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2005, 01:06
Verwijderd
Dit topic heeft misschien niet zoveel te maken met psychologie, maar dit was in mijn ogen toch het meest geschikte subforum. Mocht hij fout staan, dan hoor ik het wel.

Wat ik mij zo afvroeg:

Heb jij al over jouw wensen nagedacht rondom je overlijden? Ik merk dat de reacties hierop nogal uiteen lopen. De ene persoon heeft zijn hele begravenis tot in de details al op papier staan, weer iemand anders vind het onzin om zich daarmee bezig te houden omdat ze nog niet van plan zijn dood te gaan, en weer anderen willen er niet over nadenken omdat ze het een akelig onderwerp vinden.
Nou was ik dus benieuwd in hoeverre jullie hier er al over nagedacht hebben.

* Heb jij hier al over nagedacht? Zo nee, waarom niet?
* Zo ja, heb je het hier wel eens over gehad met anderen? En heb je dit ook ergens op papier staan?
* Welke ideeën en/of wensen heb jij o.a.?
* Voor de mensen die hier niet over nagedacht hebben: Ga je dit nog doen of laat je dit over aan je nabestaanden? En wat vind je van mensen die hier al wel echt over nagedacht hebben?

Ik zal dan maar netjes beginnen:

* Ik heb hier zeker al vaak over nagedacht. Bij mij thuis werd er altijd al veel over gepraat. Wat we zouden doen als mijn ouders bijvoorbeeld overleden, wat ze wilden enz. Automatisch ging ik daar dus ook over nadenken. Ik heb het nooit een vervelend onderwerp gevonden. Komt waarschijnlijk ook doordat mijn ouders er altijd heel normaal over praatte.

* Ik heb het er regelmatig over gehad met anderen. Veel vrienden van mij bleken ook op bepaalde plekken enveloppen te bewaren waarin ze alles opgeschreven hadden. Ik heb het er met name met mijn zussen, broers, ouders en vriend over gehad. Vooral omdat zij de personen zijn die bepalen hoe mijn begravenis er uiteindelijk uit zal zien.
Ik moet het allemaal nog een keertje opschrijven eigenlijk, want ik heb al zo vaak geroepen dat ik iets wel of niet wil, dat het volgens mij behoorlijk lastig wordt om dit te onthouden.

* (een kleine greep uit de lijst wensen) Ik wil begraven worden, en als mijn man dan al overleden is wil ik in datzelfde graf begraven worden.
Ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen om veel muziek te draaien, want er is veel muziek dat ik gedraait wil hebben op mijn begravenis. Ik ben gek van muziek en zou het geweldig vinden als dat dan ook terug komt.
En ik wil een lichtgekleurde kist waarop iedereen dan met een stift een boodschap kan opschrijven.
Na de begravenisdienst wil een soort open gedeelte, waarbij iedereen de microfoon mag pakken om iets te zeggen.
Verder liever geen mensen compleet in het zwart en ik wil gedragen worden door mijn broers, zussen en beste vrienden.
Verder ook heel belangrijk: ik wil niet dat iemand van mijn familie of vrienden andere mensen tot bepaalde dingen dwingen 'omdat het zo hoort.' Iedereen moet zich op zijn gemak voelen.

* laatste is niet van toepassing...

Ben wel benieuwd naar de reacties!
Advertentie
Oud 19-12-2005, 01:28
Frostbite
Frostbite is offline
Ik heb hier wel over nagedacht want ik vind begrafenissen en crematies altijd wel boeiend. Maar ik heb totaal geen plan voor mijn eigen lijk. Ik denk namelijk dat het leven gewoon ophoudt als je dood gaat en dat er daarna echt niets meer komt. In mijn ogen zijn die ceremonies dan ook compleet voor de nabestaanden en omdat ik er toch niet bij ben laat ik ze vrij om te doen wat ze willen.

Er is nog een kleine kans dat ik van gedachten verander en een hele coole crematie organiseer maar zoals het er nu naar uitziet niet.

Laatst gewijzigd op 19-12-2005 om 01:30.
Oud 19-12-2005, 06:07
MTpower
MTpower is offline
Nee, hoop niet dat ik binnen 5 jaar al de pijp uit ga

*Zo ja, heb je het hier wel eens over gehad met anderen? En heb je dit ook ergens op papier staan?
n.v.t.

Als het maar niet te duur is

* Voor de mensen die hier niet over nagedacht hebben: Ga je dit nog doen of laat je dit over aan je nabestaanden? En wat vind je van mensen die hier al wel echt over nagedacht hebben Ik ga dit vast nog wel eens doen.
Dat vind ik prima
Oud 19-12-2005, 06:15
JaJ
JaJ is offline
mwoch, ik heb natuurlijk de muziek al in mijn hoofd, maar ook daar twijfel ik al 18 jaar over . het kan me ook niks schelen eigenlijk.
Oud 19-12-2005, 09:12
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik heb er zeker al veel over nagedacht en weet dan ook al aardig hoe ik het zou willen hebben.

* Zo ja, heb je het hier wel eens over gehad met anderen? En heb je dit ook ergens op papier staan?
Ik heb het niet op papier staan, maar voornamelijk mijn broer en ook mijn moeder weten toch wel hoe ik het hebben wil. En ik weet ook dat ze dit tot uitvoering zouden proberen te brengen bij een eventueel vroegtijdig overlijden.

Ik heb veel wensen. Ik wil hoe dan ook graag begraven worden, crematie daar pieker ik niet eens over. Ik ben gek op mijn dieren, en zonder die dieren zou er voor mij geen 'afscheid' zijn; Ik zou ze er graag bij hebben (mijn honden en mijn paard en pony). Mocht ik in de nabije toekomst komen te overlijden (wat ik niet verwacht/hoop maar stel...) dan is er al wel afgesproken dat ze me met paard en wagen wegbrengen, het zal in dat geval dan ook mijn eigen paard zijn die de wagen zal trekken.
Op mijn begrafenis zou ik bij voorkeur veel bloemen willen zien, veel muziek willen horen, en de kleur zwart verbieden haha. Ik ben nooit geen duister persoon geweest, waarom zou iedereen dan wel in het zwart afscheid komen nemen. Kom van mij part in je spijkerbroek en ga het vieren. Ik wil dus echt proberen om de 'gedwongen' sfeer te mijden, daar heb ik zelf mijn gehele leven ook hekel aan gehad: Dingen doen onder dwang, of omdat het zo moet. Voor een steen of kist heb ik niet zoveel voorkeur, ik vind zelf een lichte kist en een glazen steen wel mooi (Altijd een open persoonlijkheid geweest, en door glas kijk je ook zo heen). Als ze maar wel zorgen dat ik lekker zacht lig natuurlijk, haha.

Mocht mijn partner eerder dan mij zijn overleden zou ik bij voorkeur in hetzelfde graf geplaatst worden, als dit mogelijk is. Lijkt me wel een fijn idee..

* Voor de mensen die hier niet over nagedacht hebben: Ga je dit nog doen of laat je dit over aan je nabestaanden? En wat vind je van mensen die hier al wel echt over nagedacht hebben?

nvt
Oud 19-12-2005, 09:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, want je weet maar nooit wat er gebeurt en zo.

Ja, ik heb afgelopen jaar een aantal dingetjes opgeschreven.

Dat staat dus op dat blaadje, weet het niet zo uit mijn hoofd. Ik wil graag dat Everybody Hurts gedraaid word en mijn vader mag de rest van de muziek uitkiezen. Iedereen mag iets voordragen en ik had graag dat iemand twee stukjes die ik zelf ooit schreef over het leven voorleest. En veel van mijn geld gaat naar de Vogelbescherming en nog een ander goed doel, dacht ik.
Oud 19-12-2005, 09:32
Verwijderd

*Ik heb er voor een klein deel over nagedacht. Wel eens met een vriend over gehad welke muziek we op onze begravenis zouden willen.
*Ik heb het niet op papier gezet, want ik heb daar een raar gevoel bij. Alsof je op 21-jarige leeftijd al met de dood bezig zou moeten zijn.
*Ik wil gecremeerd worden en dan wil ik dat er rockmuziek op m'n crematie gedraaid wordt. Op het moment dat de kist de oven ingeschoven wordt (ziet de familie dat eigenlijk?) wil ik dat November Rain van Guns 'n Roses gedraaid wordt. Ook wil ik dat het nummer 't Het nog nooit zo donker west van Ede Staal gedraaid wordt. Dat is traditie bij de familie van m'n moeder en aangezien ik het een ontroerend nummer vind wil ik dat graag in ere houden.
Ik wil liever geen crematiespeech oid, want ik houd er niet zo van dat mensen na hun dood ineens zo opgehemeld worden.

Laatst gewijzigd op 19-12-2005 om 09:47.
Oud 19-12-2005, 10:31
Verwijderd
Heb jij hier al over nagedacht? Zo nee, waarom niet?
- Af en toe, niet als reële mogelijkheid. Je denkt er wel eens aan als je hoort dat een of ander ver familielid de pijp uit is, maar verder boeit het me niet zoveel.

- Zo ja, heb je het hier wel eens over gehad met anderen? En heb je dit ook ergens op papier staan?
- Niet echt, mijn ouders weten wel dat als ik eerder overlijd dan zij ik begraven wil worden en niet gecremeerd, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Welke ideeën en/of wensen heb jij o.a.?
- Begraven worden, verder nog geen idee. Boeit me ook niet zoveel, ik ben dan al dood. Wat men met mijn begrafenis moet doen moet men zelf weten. Wel heb ik al duidelijk aangegeven dat als ik jong en gezond overlijd, ik wil dat zoveel mogelijk van mijn organen en weefsel nuttig gebruikt worden.

Voor de mensen die hier niet over nagedacht hebben: Ga je dit nog doen of laat je dit over aan je nabestaanden? En wat vind je van mensen die hier al wel echt over nagedacht hebben?
- Met alle respect, mensen die veel met de dood bezig zijn vind ik nogal luguber. Sowieso, het feit dat je dood bent is voor mij eigenlijk al voldoende om er geen aandacht aan te besteden. Ik geloof niet in een hiernamaals, leven of enige andere vorm van bewustzijn na de dood, dus ik laat het eigenlijk helemaal over aan mijn nabestaanden wat betreft de aankleding en dergelijke.
Oud 19-12-2005, 10:53
Verwijderd
M'n ouders weten dat ik begraven wil worden, maar daar houdt het ook wel op. Ik ga me echt niet nu al met de dood bezighouden.
Oud 19-12-2005, 10:55
Marcade
Marcade is offline

Juh ik heb er over nagedacht toen mijn moeder er is over begon een paar jaar geleden en we het erover hadden (hoofdzakelijk over wat zij wil) en ik heb er weer over nagedacht toen ik folders kreeg over uitvaartverzekeringen. Ik heb dan dus ook een uitvaartverzekering afgesloten. Begravenissen zijn immers behoorlijk duur (en worden nog duurder) en dat wil je niet als bitter kado aan je nabestaanden geven lijkt me.

Daarbij staan sommige wensen op papier; ook ik wil begraven worden en niet gecremeerd; voor de rest maakt 't me weinig uit; ik merk er toch niks van.
Oud 19-12-2005, 10:59
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Nee tuurlijk denk ik daar niet over na, ik ben zeventien.
Oud 19-12-2005, 11:04
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Ja
Het staat niet op papier maar mijn ouders weten het zo ongeveer wel.
Ik wil in ieder geval gecremeerd worden en wat met de as gebeurt dat mag mijn familie zelf weten. Aangezien mijn moeder slechte herinneringen heeft overgehouden aan een crematie toen ze erg jong was, wil ik niet dat iemand bij mijn crematie aanwezig zal zijn. De herdenking mag gewoon thuis ofzo gehouden worden. Dat is misschien ook wel een mooier afscheid. Verder maakt het me niet echt uit wat er gebeurt qua bloemen, muziek ofzo. Van mijn part niks. Ik zou het opzich wel grappig vinden als iedereen in een feyenoordshirt zou komen. Misschien dat ik dat maar eens even op papier zet
Oud 19-12-2005, 11:21
Al Murphy
Al Murphy is offline
Het is niet echt een onderwerp waarover ik graag en concreet na wil denken. Ooit zal het wel zover komen, maar tegen dat moment ben ik waarschijnlijk toch nog heel vaak van gedacht hierover veranderd.

Ik hoop dat ze op dat moment nog wat nuttige dingen met mijn lichaam kunnen doen. Kunst, wetenschap... alles beter dan gewoon verdwijnen.

Een begrafenisplechtigheid interesseert me niet zo. Ik laat het ook aan anderen over om te bepalen wat ze denken dat op dat moment het beste is. Moest ik het me er nu mee bezighouden, dan zou ik me vooral de regisseur van een show voelen. En die show mag er zijn zolang ik leef, maar daarna hoeft dat niet meer.

Nadien wil ik geen graf, geen gedenksteen, geen invoegvakje of wat dan ook. Ik wil geen huilplekje waar iedereen kan samentroepen, ik wil rustig verderleven in iemands herinnering.
Oud 19-12-2005, 11:30
Vice
Vice is offline
Als ik dood ben mogen ze eerst alle bruikbare organen eruit halen en de rest van mijn lichaam voor de wetenschap gebruiken.
Oud 19-12-2005, 12:34
Miracle
Miracle is offline
Ja.

*Zo ja, heb je het hier wel eens over gehad met anderen? En heb je dit ook ergens op papier staan?
Globaal wel, maar niet met de intentie om het hen te informeren, maar gewoon om meningen uit te wisselen. Ik heb het nog nergens opgeschreven, puur omdat ik mezelf daar nog te jong voor vind. Daarnaast vind ik het niet zo heel belangrijk hoe ze afscheid van mij nemen. Van mij mogen mijn nabestaanden het ook wel beslissen, zij moeten er tenslotte mee leren leven. Als zij graag bepaalde muziek willen draaien en me begraven of cremeren, vind ik dat prima.

Ik wil iig moderne muziek en graag een graf. Of dat nou een graf is met de urn of met mijn kist, maakt me niet uit. Verder wil ik zeker een grote advertentie in de krant, zodat iedereen het weet en kan komen (dus geen besloten dingen). Ook zou ik willen dat het een mooie maar niet te droevig afscheid wordt, met leuke dingen aangekleed enzo.
Oud 19-12-2005, 13:02
Verwijderd

Ik heb er wel over gedacht.

Nee, het staat (nog) niet op papier, ik wil het wel gaan doen. Ik spreek er eigenlijk niet met anderen over.

De belangrijke dingen van mij mee het graf in. Begraven worden in de kleren waarin ik dood gevonden ben. Verder zou ik graag een voordracht hebben van een paar mensen...
Oud 19-12-2005, 13:56
coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb een uitvaartsverzekering. Alles heb ik op papier, van bloemen tot muziek tot de wijnsoort die na afloop geserveerd dient te worden tot locatie waar de uitvaart plaats zal vinden. Donorcodicil ingevuld, tekst voor op de kaarten

Als ik overlijd wil ik niet dat nabestaanden zich daar ook nog druk over moeten maken.
Oud 19-12-2005, 14:18
Experiment
Experiment is offline
Ik heb een crematieverzekering en daar zit, geloof ik, een soort standaardpakket in vergoed Verder hoef ik niks bijzonders, ik ben toch dood? Zie niet in, wat het soort crematie voor verschil maakt. Ik zou mijn geld aan een goed doel willen geven, niet dat het veel is hoor. Welk doel, weet ik nog niet.
Oud 19-12-2005, 14:26
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 19-12-2005 @ 14:56 :
Ik heb een uitvaartsverzekering. Alles heb ik op papier, van bloemen tot muziek tot de wijnsoort die na afloop geserveerd dient te worden tot locatie waar de uitvaart plaats zal vinden. Donorcodicil ingevuld, tekst voor op de kaarten

Als ik overlijd wil ik niet dat nabestaanden zich daar ook nog druk over moeten maken.
Speciale reden dat je alles al zo goed hebt geregeld?
Oud 19-12-2005, 14:55
Verwijderd
*Heb jij hier al over nagedacht? Zo nee, waarom niet?
Ja. omdat tegenwoordig iedereen maar gaat, en ik ook morgen onder een bus kan liggen. Ik heb geen plannen om er tussenuit te knijpen, maar goed, je weet maar nooit.

Ik denk er zelfs regelmatig over na. Ik heb niets op papier staan, das ook weer zo definitief, maar soms dan gooi ik er wel eens een opmerking uit over mijn begrafenis/crematie.

Ik heb niet zoveel zin om allerlei hersenspinsels hier te typen. Ik weet alleen dat er vreselijk gelachen moet gaan worden. Omdat ik daar het meest van houd. en bepaalde muziek heb ik al in mn hoofd.
Oud 19-12-2005, 15:10
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 19-12-2005 @ 15:26 :
Speciale reden dat je alles al zo goed hebt geregeld?
Dat komt eigenlijk voort uit de obsessie (met alle gevolgen van dien) die ik had rondom de dood..
Oud 19-12-2005, 15:18
Verwijderd
Heb jij hier al over nagedacht? Zo nee, waarom niet?

Ja

Nee niet echt

* Welke ideeën en
/of wensen heb jij o.a.?

Ik wil begraven worden, Ik wil dat ze sowieso acda en de munnik muziek draaien en voor de rest muziek waar ik van hou. En ik wil dat mensen die dicht bij me staan een verhaaltje vertellen over hoe ze mij herinnerd hebben
Oud 19-12-2005, 15:41
Verwijderd
Citaat:
lady-kebiss schreef op 19-12-2005 @ 02:06 :
Jazeker, maar ik vind het nog een beetje "een te ver van mijn bed show", ik heb geen zin om er me nu al mee bezig te houden.

Dat vind ik prima, daar heb ik totaal geen probleem mee. Misschien is dat maar beter ook, een begrafenis kan tenslotte ook heel ineens komen.
Oud 19-12-2005, 16:05
Skilly
Skilly is offline
Ja en ik wil of begraven worden en als dat te duur is is in de zee dumpen ook ok
* Zo ja, heb je het hier wel eens over gehad met anderen?
Ja met me ouders. Mara dat staat niet op papier. Was toen gewoon een gespreksonderwerp.
Op me begrafenis zal ik graag dat me favoriete muziek zou worden gedraait. En voor ik sterf. Dus als ik oud ben of heel erg ziek. Zal ik een paar laatste woorden uitspreken op een videorecorder. Met al me geheimen zodat ik geen geheimen het graf in neem
Ik heb er wel over nagedacht maar ik vindt het wel wat overdreven want hoe kan ik bepalen over me dood. Messchien zijn de regels over 50 jaar heel anders
Oud 19-12-2005, 16:16
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Skilly schreef op 19-12-2005 @ 17:05 :
Zal ik een paar laatste woorden uitspreken op een videorecorder. Met al me geheimen zodat ik geen geheimen het graf in neem
Het ligt er natuurlijk aan wat voor geheimen, maar ik denk dat ik 't uberhaupt best minder leuk zou vinden als iemand die ik lief had bij zijn/haar dood via een video al zijn/haar geheimen uit de doeken doet. Beetje smiechterig. Zulke dingen moet je gewoon doen als je nog leeft vind ik. Je komt nu over alsof dat een 'easy way to go to heaven'-ticket voor je is, zonder dat je ermee geconfronteerd word.
Advertentie
Oud 19-12-2005, 16:17
ook hallo
ook hallo is offline
Nee, ik denk er gewoon niet over, denk niet zo vaak na over de dood. Ik leef nu en zou ik nu dood gaan dan moeten mijn nabestaande maar de beslissingen nemen.

Ik zou wel gecremeerd willen worden en mijn begrafenis klein willen houden

Ik doe het wel als ik ouder ben, en als ik er misschien serieus over na gaan denken. Nu heb ik daar nog geen zin in.
Oud 19-12-2005, 16:23
Verwijderd
Ja begraven, kweenie maar dat cremeren vind ik nou niet zo'n fijn idee ookal maakt het voor mijzelf natuurlijk niks uit.

Ja, met een paar vrienden. Over welke muziek we op zouden zetten enzo ook. Staat niks van op papier.

Hoop dat ik van tevoren weet dat ik doodga, dan kan ik nog al mijn privé spullen, dagboeken etc verbranden. Ik heb er geen zin in dat iemand die dingen vindt als ik al er al niet meer ben . Oh ja en ik wil dat mooie jank liedje op mn begrafenis en heeeel veel knuffels overal
Was hier niet pas ook al een topic over?
Oud 19-12-2005, 16:35
Verwijderd
Ja, al een tijdje geleden. Toen er wel ineens heel veel mensen om mij heen dood gingen.

Ik heb het er wel eens over gehad met anderen. Maar niet erg intenstief, weel dingen heb ik nog voor mezelf gehouden. Ja, ik heb een aantal dingen op papier staan. Dingen wat ik wil, muziek die ik wil enzo.

Veel muziek wil ik, ik wil geen gigantisch verdriet. Geen mensen in het zwart, veel bloemen, veel kleuren. Ik ga daar verder niet echt op in.
En drank na afloop. Om te toosten op mijn leven wat ik gehad heb en het leven van anderen dat verder gaat.
Oud 19-12-2005, 16:44
Anno2007
Anno2007 is offline
nee, en ik wil er eigenlijk niet over nadenken ook (ja ik weet het, de ouderwetse kop in het zand steek techniek) maar ik wil het gewoon nog niet weten, al heb ik wel al ingevuld dt ik donor van alles wil worden kwa organen
Oud 19-12-2005, 16:53
Warsocket
Warsocket is offline
mij boeit het verder niet

ikben donor dus ik hoop sowieso dat er niks vna em overblijft en alles nuttig gebruikt kan worden

en wat er dan nog over is mogen ze wat mij betreft gewoon opd e composthoop gooien

dan kom kom ik het nselse weer in de roulatie

compost als bodem voor wat bloemen / gras of iets dergelijks
Oud 19-12-2005, 17:02
akumabito
akumabito is offline
* Begraven, niet gecremeerd.
* Absoluut geen donor.
* Indien mogelijk een simpele kist gemaakt van bamboe, zonder frutsels.
* Alleen directe familie mag komen, geen wannabes die zogenaamd een traantje mee komen pinken.
* Muziek ben ik nog niet helemaal over uit.
Oud 19-12-2005, 17:04
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 19-12-2005 @ 18:02 :
* Alleen directe familie mag komen, geen wannabes die zogenaamd een traantje mee komen pinken.
Sta mij toe deze uitdrukking te nomineren voor uitdrukking van de dag!
Oud 19-12-2005, 17:45
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-12-2005 @ 18:04 :
Sta mij toe deze uitdrukking te nomineren voor uitdrukking van de dag!
Hihi.. beetje clarificatie is misschien wel op z'n plaats.. ik heb het gewoon over mensen die je niet zo goed kent. Die hoeven wat mij betreft er helemaal niet bij te zijn. Zoals bijvoorbeeld mensen uit m'n klas ofzo. Hartstikke aardige mensen, kan goed met ze opschieten, maar ik zou er totaal geen behoefte aan hebben om hun erbij te hebben..
Oud 19-12-2005, 17:47
Verwijderd
Totaal vergeten bij speciale wensen: ik wil thuis opgebaard worden zodat iedereen die wil afscheid van me kan nemen in mijn eigen omgeving. Ik vind zo'n uitvaartscentrum toch vaak onpersoonlijk... Hebben we bij mijn opa en oma ook gedaan en dat vond ik toch wel erg fijn.

Wel grappig om te zien dat sommigen het tot de details hebben geregeld en dat anderen er nog helemaal niet over willen nadenken.
Oud 19-12-2005, 17:57
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 19-12-2005 @ 18:45 :
Hihi.. beetje clarificatie is misschien wel op z'n plaats.. ik heb het gewoon over mensen die je niet zo goed kent. Die hoeven wat mij betreft er helemaal niet bij te zijn. Zoals bijvoorbeeld mensen uit m'n klas ofzo. Hartstikke aardige mensen, kan goed met ze opschieten, maar ik zou er totaal geen behoefte aan hebben om hun erbij te hebben..
En als het gaat om echt goede vrienden?
Oud 19-12-2005, 18:05
akumabito
akumabito is offline
Ik heb op dit moment niemand van buiten de familie die ik erbij zou willen hebben. Maar anders konden die er wel bij natuurlijk.

By the way, als maatstaf voor je begrafenis kun je n principe dezelfde criteria aanhouden voor je trouwerij.. wie zou je daar wel of niet willen zien? Da's handig! Hoef je maar 1 lijstje te maken!
Oud 19-12-2005, 18:13
Louel
Louel is offline
Nou nee, nog nooit over nagedacht. Dat laat ik over aan mijn familie en eventueel vrienden als ik dood ben..
Oud 19-12-2005, 19:11
Nebel
Nebel is offline

Ja, heel lang, en vaak, omdat ik een chronisch dodelijke ziekte heb. Ik heb het uitvoerig besproken met mijn ouders, en wat minder uitvoerig met mn beste vriend. Ik heb het grotendeels op mn computer staan ('in geval van overlijden')

Ik wil gecremeeerd worden, maar daarna wil ik een 'echt' graf. Ook wil ik in besloten kring begraven worden, en geen godsdienstige rituelen erbij. Verder wil ik dat iedereen doet waar hij zich goed bij voelt. Ik hoef niet per definitie toespraken, als iemand dat wil, dan mag het. Ik heb een aantal muziekstukken die ik wil dat er gedraaid worden, maar ik heb ook dingen opgelaten voor mijn ouders en broers.
Oud 19-12-2005, 19:22
Encrypted
Encrypted is offline
Ben pas 18

...dus is het niet reëel om te verwachten dat ik met mijn huidige medische conditie in de nabije toekomst te overlijden zal komen.

Oud 19-12-2005, 20:27
Balance
Balance is offline
Mijn nabestaanden mogen alles uitzoeken.
Een begrafenis/crematie is imo niet bedoeld voor de dode maar voor de nabestaanden. De dode merkt er toch niks meer van.
En dus zijn het ook die nabestaanden die van mij mogen bepalen hoe mijn begrafenis/crematie eruit komt te zien.

En dit is slechts mijn mening hè. Ik weet best dat de meeste mensen vinden dat een begrafenis/crematie wél voor de dode is. Daarom heb ik het dus ook alleen over mijn geval.
Oud 19-12-2005, 20:43
Mara
Mara is offline
Ik heb er niet heel diep over nagedacht. Ik weet wel dat ik gecremeerd wil worden, 't liefst nadat ze zoveel mogelijk organen van me hebben kunnen gebruiken

Verder mogen m'n nabestaanden doen wat voor hen 't beste voelt, mij maakt 't weinig uit.
Oud 19-12-2005, 20:54
Mindfields
Mindfields is offline
Ik wil begraven worden en er moet May Angels Lead You In van Jimmy Eat World gedraaid worden.
Oud 19-12-2005, 21:32
George
George is offline
Ik heb er wel over nagedacht, maar alleen over aspecten als muziek die gedraaid moet worden, bloemen die ik op m'n kist wil hebben, dat soort dingen.
Ik heb wel een paar keer van een bepaald nummer geroepen dat ze die echt op m'n begravenis zouden moeten draaien, maar heb nooit serieus iets opgeschreven, ook deels omdat ik vind dat een begrafenis meer iets is voor de nabestaanden dan voor de gestorvene. Ik vind dus eigenlijk dat m'n ouders en goede vrienden het uit mogen zoeken.
Oud 19-12-2005, 23:06
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 19-12-2005 @ 20:11 :
Ik wil gecremeeerd worden, maar daarna wil ik een 'echt' graf.
Goh, ik dacht altijd dat dat zo'n rare gedachte van mij was...
Ik heb toen de broer van een vriendin van mij overleden was, wel nagedacht over mijn eigen begrafenis/crematie. Ik wil in ieder geval begraven worden, maar daarvoor het liefst nog gecremeerd, aangezien het me een eng idee lijkt dat mensen mijn botten nog ooit op kunnen graven. Bah. Ik wil niet dat mensen me nog ooit terugvinden, maar wil wel graag dat de nabestaanden een specifiek plekje hebben waar ze naar terug kunnen komen (dus niet zo'n muur met 30 man erin of je as uitgestrooid over een veld). Muziek en dergelijke, dat mogen de mensen die achterblijven bedenken... Als het voor hen goed is, vind ik het goed.
Alleen het dilemma waar ik begraven zou moeten worden... Aangezien de rest van onze familie aan de andere kant van het land woont... Dan lig je 'hier' zo in je 'eentje'. Maar goed, ook dat komt tegen die tijd vast wel goed.
Oud 20-12-2005, 12:11
remy476
remy476 is offline
men stopt mij in een vuilniszak onder de grond = nieuwe stijl
Oud 20-12-2005, 12:20
Verwijderd
* Heb jij hier al over nagedacht? Zo nee, waarom niet? * Zo ja, heb je het hier wel eens over gehad met anderen? En heb je dit ook ergens op papier staan?

Ik heb het er wel eens over gehad met mijn ouders.

Ik wil een Islamitisch begravenis. Met mijn hoofd naar het oosten in een wit gewaad/kleed (etc etc). Niet gecremeerd worden dus.
Oud 20-12-2005, 13:10
Jolene
Jolene is offline
Ik weet alleen dat ze mn lichaam helemaal mogen leegplukken voor donatie en wetenschap.Ohja ik wil ook niet opengebaard worden,beetje naar mn lijken zitten staren tsk hang dan een leuke foto op.
Oud 20-12-2005, 13:19
Verwijderd
Ja

Met mijn beste vriend en voor de lol ook wel eens met mijn ouders en zussen. Ik heb nog niks op papier staan, aangezien ik niet van plan ben tussen nu en tien jaar dood te gaan.

Uhm.... Ik weet niet zeker of ik gecremeerd of begraven wil worden, het heeft allebei z'n voors en tegens. Ik wil, als ik gecremeerd word, wel graag ergens uitgestrooid worden, over zee ofzo. Verder wil ik allemaal witte en donkerrode rozen en gerbera's op mijn begrafenis. Niemand mag in het zwart, iedereen moet aan hebben wat ik het mooiste bij hen vind. Ik wil dat Talking to my angel van Melissa Etheridge word gedraaid. Mijn zussen en mijn ouders mogen allemaal vertellen over hoe zij me zagen, en dan niet alleen maar adat ik zo geweldig was, maar ook dat ik soms echt stom kon zijn. Zo ook mijn beste vriend. Niemand mag naar het kerkhof om mij te herdenken, want als mensen naar het kerkhof moeten om mij te herdenken, is het toch wel heel erg

Edit: Ze mogen eerst mijn hele lijf leeghalen.
Oud 20-12-2005, 14:45
Kimisa
Kimisa is offline
Ik weet alleen dat ik begraven wil worden. Verder maakt me het niet zoveel uit eigenlijk.
Oud 20-12-2005, 14:49
Verwijderd
Ze moeten me begraven en de dienst mogen ze zelf invullen.

Als ik eerder sterf dan mn ouders mogen zij bepalen wat er met mijn organen gebeurt.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten