Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2007, 17:37
EBB
EBB is offline
Beste bezoekers,

Ben een jongen van 21 jaar en werk elk jaar als vakantiewerk in een zorgcentrum. Dit jaar voor het eerst op een andere afdeling wat me goed bevalt.

Maar er heeft vandaag een incident afgespeeld waar ik niet zo veel raad mee weet.

Vandaag ging ik zoals elke ochtend koffie rond brengen in de kamer van de bewoners. Elke bewoner heeft zijn eigen huis/kamer en er is een centrale huiskamer waar sommige mensen koffie drinken in de ochtend.

Samen met een zuster A waar ik regelmatig samen mee werk ging ik koffie brengen bij mevrouw X. We brachten dus de koffie en de zuster A maakte een praatje met Mevrouw X. Op een gegeven moment zij mevrouw X vrolijk "Hoe kan ik die jongen toch versieren?" waar ik ook bij stond en waar mee ze mij bedoelde.

De zuster A reageerde als grap terug "Ja, dat vertel ik wel als hij weg is".

Natuurlijk vond ik bovenstaande situatie niet erg en lachte mee, maar mevrouw X trok op een gegeven moment haar blouse naar beneden en liet haar borsten zien waarbij ze de opmerking maakte "Ze zijn echt hoor".

Ik deinsde terug de gang op, omdat ik zoiets niet verwachte. In de eerste seconden had ik daarna iets van hahha, maar toen ik me realiseerde wat er nu gebeurde stond ik toch versteld en wist eigenlijk niet hoe ik hiermee moest omgaan.

Zuster A lachte erom en die dacht er in eerste instantie er ook niet over na.

Na deze gebeurtenis ging ik verder met Zuster A de ronde afmaken. Eenmaal in de zusterpost vertelde Zuster A lachwekkend het gebeuren aan Zuster B.

Zuster B reageerde gelijk met "Sexuele intimidatie". Daarna vertelde ik over een ander voorval dat gebeurd was.

1,5 Week ging ik met een gastvrouw K koffie drinken bij mevrouw X. Daar binnegekomen maakt mevrouw X een aantal opmerkingen dat het leuk was dat ik er was en dat ik zo goed me werk deed.

Toen ik richting de stoel loopte pakte mevrouw X me vast en duwde me op bed en zij "Zal ik je nu is ontmaagden". Ze liet me wel gelijk weer los en ik lachte er ondoordacht over en gastvrouw K ook.

Maar nu wat er vandaag gebeurt is weet ik niet meer of het onschuldig te zien is en maar als grappig afgedaan moet worden.

Zuster B reageerde bij het horen er van dat is 2. Ze zij dat ik het niet moest opblazen en moest afwachten op een nieuwe gebeurtenis.

Maar bij de koffie pauze gaf ik aan dat ik het toch wou melden en nu moet ik een brief maken waarin ik de gebeurtenissen beschrijf en deze moet ik geven aan de zorg cordinator.

--------------------

Graag zou ik jullie menigen en eventueel advies willen nemen. Want het gebeuren zit me toch dwars.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2007, 17:55
Ieke
Ieke is offline
Ik neem aan dat je werkt met dementerende mensen? Je ziet dit soort ontremmingen namelijk wel bij bepaalde ziektebeelden. Het is naar, maar ik vrees dat daar dus opzich helemaal niks aan te doen is. Door hun ziekte doen ze dit soort dingen en dat is voor niemand leuk. Heb het zelf met vakantiewerk in een verpleeghuis ook wel eens meegemaakt en het is nogal raar. Nu heb ik door mijn studie er wat meer inzicht in en begijp ik het beter.
Beste wat je voor jezelf kan doen is je er niet teveel van aantrekken en er gewoon om lachen en vriendelijk blijven naar de mensen. Vast niet altijd even makkelijk, maar met een klacht schiet je ook geen meter op. Praat er gewoon over met je collega's. Je hebt overgens wel speciale afdelingen voor de wat moeilijkere gevallen (die niet lief en rustig dement zijn) en als iemand veel rare dingen blijft doen dan kan overwogen worden iemand naar zo'n afdeling te plaatsen.
Gewoon die brief maken als je er wat mee wil, waarin je het gebeuren gewoon rustig uitlegt en anders gewoon gaan praten met die coördinator. Op het verpleeghuis waar ik werkte waren dat gewoon hele toegankelijke mensen die ik ook regelmatig zag.
Oud 29-07-2007, 17:58
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Wat verdere maatregelen zouden kunnen zijn, weet ik niet, maar als je je er niet prettig bij voelt (wat ik me goed kan voorstellen) kan je aangeven dat je mevrouw X niet meer wilt verzorgen. Misschien lullig voor mevrouw X, maar je moet wel aan je eigen gemoedstoestand denken.
Oud 29-07-2007, 18:02
EBB
EBB is offline
Citaat:
Ieke schreef op 29-07-2007 @ 18:55 :
Ik neem aan dat je werkt met dementerende mensen? Je ziet dit soort ontremmingen namelijk wel bij bepaalde ziektebeelden. Het is naar, maar ik vrees dat daar dus opzich helemaal niks aan te doen is. Door hun ziekte doen ze dit soort dingen en dat is voor niemand leuk. Heb het zelf met vakantiewerk in een verpleeghuis ook wel eens meegemaakt en het is nogal raar. Nu heb ik door mijn studie er wat meer inzicht in en begijp ik het beter.
Beste wat je voor jezelf kan doen is je er niet teveel van aantrekken en er gewoon om lachen en vriendelijk blijven naar de mensen. Vast niet altijd even makkelijk, maar met een klacht schiet je ook geen meter op. Praat er gewoon over met je collega's. Je hebt overgens wel speciale afdelingen voor de wat moeilijkere gevallen (die niet lief en rustig dement zijn) en als iemand veel rare dingen blijft doen dan kan overwogen worden iemand naar zo'n afdeling te plaatsen.
Gewoon die brief maken als je er wat mee wil, waarin je het gebeuren gewoon rustig uitlegt en anders gewoon gaan praten met die coördinator. Op het verpleeghuis waar ik werkte waren dat gewoon hele toegankelijke mensen die ik ook regelmatig zag.
Het is niet gebeurd op een afdeling met dementerende mensen hier heb ik namelijk voorheen op gewerkt. Heb hier genoeg ervaring mee en ook kennis dat ik weet wat ik op een afdeling met dementerende kan verwachten.

Het gaat hier om een oudere vrouw die vol bij haar verstand is en alleen basiszorg krijgt net zoals de overige bewoners op de afdeling.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 18:11
adon1s
adon1s is offline
Ik zou het zeker melden als ze vol bij haar verstand is... Gaat alleen maar erger worden op deze manier natuurlijk. En je kan het beter te snel als te laat melden zodat er tijdig wat aan gedaan kan worden.
Oud 29-07-2007, 18:17
Poepkind
Poepkind is offline
ik zou proberen om met een andere zuster met die dame te praten, en te zeggen dat je het niet leuk vind. Ik kan me wel voorstellen dat die mensen mischien niet dement zijn, maar ook niet meer zo helder.
Oud 29-07-2007, 18:46
Bloem
Bloem is offline
Ze is misschien niet dement maar dit lijkt me voor een (geestelijk) gezonde vrouw ook geen normaal gedrag, al is ze 120 jaar oud. Ik zou het aankaarten bij je leidinggevende, het lijkt me in de toekomst voor ongemakkelijke situaties zorgen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 19:28
EBB
EBB is offline
@adon1s
@Bloem

Bedankt voor de adviezen. Met name over het stukje de omgang in de toekomst.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 20:34
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Bloem schreef op 29-07-2007 @ 19:46 :
Ze is misschien niet dement maar dit lijkt me voor een (geestelijk) gezonde vrouw ook geen normaal gedrag, al is ze 120 jaar oud. Ik zou het aankaarten bij je leidinggevende, het lijkt me in de toekomst voor ongemakkelijke situaties zorgen.
Daarom en je hebt ook frontale processen die ervoor zorgen dat bepaalde remmingen wegvallen. (Als in in frontale deel van de hersenen zit het sociaal geaccepteerde gedrag, als daar iets mis is krijg je decorumverlies.) Het lijkt me iig geen normaal gedrag.

Maar ik zou er iig wel wat mee doen dan. Succes!
Oud 29-07-2007, 20:48
EBB
EBB is offline
Aanstaande woensdag weet ik meer en dan zal ik een post plaatsen met hoe het verlopen is en eventueel wat er verder gaat gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 20:50
AzN
AzN is offline
Wat er ook precies allemaal is gebeurd, welke bedoelingen mevrouw X ook heeft gehad en wat anderen er ook over zeggen, JIJ voelt je blijkbaar geďmtimideerd én 't was ongewenst.

Je weet dat je ongewenste imtimidatie moet melden!
Oud 29-07-2007, 21:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
EBB schreef op 29-07-2007 @ 18:37 :
Natuurlijk vond ik bovenstaande situatie niet erg en lachte mee, maar mevrouw X trok op een gegeven moment haar blouse naar beneden en liet haar borsten zien waarbij ze de opmerking maakte "Ze zijn echt hoor".
Wijzen en hard lachen. Dat werkt meestal.

Maar goed, als dat mens zo dement is als een deur dan hoort het domweg bij de omgang met dergelijke mensen. Iemand die ik ken is is neergeslagen door een demente, die bij binnenkomst met een prullenmand achter de deur stond. Die mensen zijn gewoon knetter en kunnen daar niet echt op afgerekend worden.
Oud 29-07-2007, 22:12
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
EBB schreef op 29-07-2007 @ 19:02 :
Het is niet gebeurd op een afdeling met dementerende mensen hier heb ik namelijk voorheen op gewerkt. Heb hier genoeg ervaring mee en ook kennis dat ik weet wat ik op een afdeling met dementerende kan verwachten.

Het gaat hier om een oudere vrouw die vol bij haar verstand is en alleen basiszorg krijgt net zoals de overige bewoners op de afdeling.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 22:34
zoemzoem
zoemzoem is offline
Lastige situatie ja. Ik snap dat jij je geintimideert voelt, en dat je er graag wat aan wil doen. Maar ik denk dat het indienen van een klacht niet zoveel zin heeft, omdat ze die mevrouw niet zomaar uit het verzorghuis kunnen zetten. Ik denk dat je beter, met iemand erbij, met die mevrouw kunt gaan praten, dat je dit niet fijn vind en dat je haar wil helpen, maar niet als zij zo doet. Mocht ze dan nog een volgende keer weer zoiets doen, dan zou ik het met je collega's zo regelen dat jij die mevrouw niet meer helpt.
Btw, je zegt dat dit je vakantiebaantje is? Dan moet je ook maar in je achterhoofd houden dat het nog maar een maand duurt en dat je dan iig van haar af bent. Niet dat dit het minder erg maakt, maar om te relativeren.
Oud 29-07-2007, 22:56
EBB
EBB is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 29-07-2007 @ 23:34 :
Lastige situatie ja. Ik snap dat jij je geintimideert voelt, en dat je er graag wat aan wil doen. Maar ik denk dat het indienen van een klacht niet zoveel zin heeft, omdat ze die mevrouw niet zomaar uit het verzorghuis kunnen zetten. Ik denk dat je beter, met iemand erbij, met die mevrouw kunt gaan praten, dat je dit niet fijn vind en dat je haar wil helpen, maar niet als zij zo doet. Mocht ze dan nog een volgende keer weer zoiets doen, dan zou ik het met je collega's zo regelen dat jij die mevrouw niet meer helpt.
Btw, je zegt dat dit je vakantiebaantje is? Dan moet je ook maar in je achterhoofd houden dat het nog maar een maand duurt en dat je dan iig van haar af bent. Niet dat dit het minder erg maakt, maar om te relativeren.
Allereerst wil ik zeggen dat ik die vrouw heus niet uit het verzorgingshuis wil laten. Dat is echt niet mijn doel en zal het nooit zijn en voorlopig wil ik er ook niet aandenken.

Mij gaat het erom dat het op een goede manier wordt afgedaan en niet dat het wordt afgeraffeld.

Het is dan wel een vakantie baantje, maar er komen tenslotte ook vakantiewerkers achter mij al dan niet ook andere jongens die wel is een verzorgshuis willen werken of er al is in gewerkt hebben.

Het is voor mij dus belangrijk dat het goed wordt afgehandeld en eventueel later kan worden terug zien als er weer zoiets afspeelt met dezelde vrouw, maar een andere vakantiekracht.

Voor mij is het natuurlijk lastig, omdat ik er natuurlijk wil blijven werken, maar toch wil ik eigenlijk nu even minimaal contact hebben met mevrouw X.

Het gesprek kan er natuurlijk zijn, maar dan vind ik het toch gevoelsmatig moeilijk om contact hebben met deze vrouw. Ze heeft tenslotte toch iets gedaan wat totaal niet passend is en gewoonweg niet door de beugel kan omdat het niet hoort in een leuke en prettige omgang met elkaar.

Het is hetzelde als een man bij een meid het zou doen, maar dan zijn broek zou laten zakken. Dat zou ook totaal niet getolereerd worden.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 19:20
Freestyler*
Freestyler* is offline
spreek haar er op aan
of laat je leidinggevende haar er op aan spreken.
Gewoon dat dergelijk gedrag niet gewenst is en niet getolereerd wordt.

Zou er sowieso een melding van maken bij je leidinggevende. Want eerlijk gezegd vind ik de genoemde voorvallen zeer weinig om het lijf hebben, maar stel dat er zich nogmaals iets dergelijks zich voordoet, sta je sterker als dit al bekend was.
Oud 30-07-2007, 21:35
pyres
pyres is offline
ik zou haar er niet zelf in eerste instantie op aanspreken
ik zou het zoveel mogelijk door je meerdere laten doen
Oud 01-08-2007, 10:26
probeer
probeer is offline
je werkt op een somatische afdeling? daar zitten oa veel mensen die een CVA of TIA hebben gehad. andere hersenschade, vaatschade, hartschade enz enz. het is dus wel degelijk verschrikkelijk goed mogelijk om daar in contact te komen met een bewoner die, kort gezegd, in haar gedrag niet normaal overkomt. veel voorkomende verschijnselen bij een TIA of CVA zijn:

verlamming, blindheid, geheugenstoornissen, concentratiestoornissen, vermoeidheid, moeilijkheden met kauwen, problemen met taal waaronder vaak afasie, gedragsverandering, duizeligheid, verstoord evenwicht, incontinentie, hoofdpijn.

mijn tip is dus eigenlijk ook om dit gewoon met deze vrouw uit te praten, bijvoorbeeld in bijzijn van verpleegster B. geef aan dat je met veel plezier je werk doet, maar dat dat bepaalde gedrag van mevrouw X je ongemakkelijk maakt waardoor je het niet prettig vind om rond haar je taken nog te doen.

en ja, bij mij is zoiets tijdens mijn verpleegstage geneeskunde ook voorgekomen. een oude eenzame vrouw die lichamelijk en geestelijk helemaal aangetast was door haar CVA, en die een oogje op me had. en zich er ook niet voor schroomde dit kenbaar te maken.

nu moet ik je helaas gelijk geven als je zegt dat wanneer t een oude man bij een jonge zuster was geweest, meteen alles op stelten stond. helaas voor jou is dit dan dus 1 van die momenten waarop je als man zijnde nadeel ondervind van de huidige opvattingen over mannen/vrouwen/sekualiteit. (nl, dat mannen er wel tegen kunnen en t bij hun niet zon big deal is omdat ze zich over t algemeen prima kunnen verdedigen.)

maar wat denk je dat er gebeurt als je een klacht indient bij de leiding van de zorg? die nemen contact op met die vrouw, praten met dr, zeggen eigenlijk ook gewoon dat het niet meer mag, en dan is het ook klaar. ze gaan dr heus niet aanklagen of ontslaan. hooguit waarschuwen. en ik denk daarom ook dat jij, met behulp van de andere daar werkzame verpleging, beter dit gesprek aan kan gaan. puur en alleen al omdat ze het dan ook direct van jou hoort.

en ga dr gewoon n poosje geen thee drinken en vraag sochtends of je n ander deel van de gang mag helpen/wassen/whatever.

(laatste edit)
sorry dat ik het zeg, maar ik vind eigenlijk dat je hier n beetje moeilijk over doet. je bent goddomme een kerel van 21, dan kan je toch wel voor jezelf aangeven dat je ergens niet van gediend bent?
dat mens is ziek, eenzaam, en ziet de hele dag alleen maar oude mensen en zusters. je zou het ook als een compliment kunnen zien dat dat besje je wilt neuken. dat je t moet doen is n 2e. maar laat dr gewoon zoals je dat bij elke lelijke vrouw doet, beleefd maar duidelijk weten dat je dr niet moet.

Laatst gewijzigd op 01-08-2007 om 10:44.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 11:24
Verwijderd
Kan je niet aan een van de zusters vragen of zij een manier weten waarop jij er beter me om kan gaan? Misschien moet je wat strenger tegen die mevrouw doen, haar laten merken dat zij niet zo met jou om moet gaan, of het juist negeren. Wanneer ze haar borsten weer laat zien, zeggen dat het niet hoort, en haar trui weer om laag doen ofzo. En mocht ze je weer op het bed duwen, wat kracht terug geven en wederom zeggen dat ze dat moet laten, zonder boos te worden.

Ik kan trouwens niet geloven dat er niet iets aan haar mankeert, dit noem ik namelijk geen normaal gedrag. Misschien moet je dat eens aankaarten; dat jij het idee hebt dat er iets aan de hand is. (Als dat niet al bekend is, natuurlijk.)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 09:42
BleuEyes
BleuEyes is offline
*sluit zich aan bij Andijvie*
Reageren

Regels voor berichten