Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2007, 19:05
Verwijderd
Zoals de topictitel al zegt, ik heb de laastste tijd (een, à anderhalve maand) heel erg last van een steeds terugkerende koortslip. Het zet nooit helemaal door, ik heb nog nooit blaasjes gehad, maar het brand wel heel erg en mn hele (boven)lip gaat er aan kapot. Ik smeer me kapot met o.a. iets Zovirax achtigs, tea tree olie en calendula creme om het weer te laten helen. Soms laat ik het ook even met rust.
Meestal gaat het na een dag of drie wel weer weg en houd ik alleen een geïrriteerde huid over, maar de laaste tijd komt het dus na twee dagen alweer terug. De plek wordt ook steeds groter, tot boven mn lip zegmaar, dus het ziet er ook nog eens verschrikkelijk uit.
Ik eet heel erg gezond en krijg zeker weten genoeg vitaminen binnen. De laatste tijd slik ik wat echinacea voor mijn weerstand. Ik zou wat meer buiten mogen komen, maar met het weer van nu is dat wishfull thinking.
Heeft iemand enig idee wat ik buiten dit alles kan doen om te voorkomen dat het steeds opnieuw de kop opsteekt? Ik word er echt knettergek van namelijk en heb het gevoel geen lip over te houden, omdat hij aan een stuk door kapot is.
Help.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2007, 19:38
ekki
ekki is offline
Ik zou inderdaad ook zeggen: veel vitaminen en gezond en gevarieerd eten. En genoeg drinken. Maar dat doe je dus blijkbaar allemaal al. Irritant.
Oud 13-07-2007, 12:48
Pluis
Pluis is offline
Ik denk dat je jezelf steeds opnieuw besmet doordat je er waarschijnlijk onbewust heel veel aan zit. Je geeft zelf al aan dat je lippen kapot zijn, dus dan heeft die koortslip in ieder geval de eerste keer wel doorgezet. die smeerseltjes onderdrukken het een beetje. Ik zou zeggen stop even helemaal met de smeerseltjes en laat je lip gewoon uit zichzelf helen.
Is het dan over een week of 2 nog niet weg, zou ik toch maar even een bezoekje brengen aan de huisarts.
Oud 13-07-2007, 13:39
Verwijderd
Als ik er helemaal niks op smeer verga ik op een gegeven moment van de (brandende) pijn, dus dat moet eigenlijk wel. Zit wat in, dat ik mezelf steeds opnieuw besmet.. Help het denk je om er ipv met mn vingers met een wattenstaafje of zo aan te zitten?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 14:32
ekki
ekki is offline
Citaat:
Quis schreef op 13-07-2007 @ 14:39 :
Als ik er helemaal niks op smeer verga ik op een gegeven moment van de (brandende) pijn, dus dat moet eigenlijk wel. Zit wat in, dat ik mezelf steeds opnieuw besmet.. Help het denk je om er ipv met mn vingers met een wattenstaafje of zo aan te zitten?
Denk het wel, als het alleen om de zalf gaat. En ik zou dan misschien zelfs nieuwe zalf kopen waar je niet meer met je vingers in zit (en ook niet met een wattenstaafje waarmee je al aan je mond hebt gezeten). Is wel een idee, ja.
Oud 16-07-2007, 11:48
Flowerless
Flowerless is offline
Wat ik zou doen is naar de huisarts gaan. Deze heeft betere zalfjes en smeerseltjes dan een drogisterij.
En wie weet zit er wel wat meer achter dan alleen een koortsslip? Niet om je ongerust te maken, maar hier kijkt de huisarts wel naar en bij een drogisterij wordt daar niet naar gekeken.
Ikzelf had ook last van koortslip, toen ben ik naar de huisarts gegaan. Die ontdekte dus dat de koortslip te maken had met andere klachten die ik had, conclusie ik had psoriasis, mwoah dat ontdek je niet met zovirax.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 12:01
pyres
pyres is offline
koortslip komt opzetten als de weerstand laag is
dus meer dan gezond leven en zalf erop smeren kun je niet doen

als het al een lange tijd aan de gang is, voor de zekerheid toch maar naar huisarts gaan
Oud 16-07-2007, 17:42
Verwijderd
Ik ga woensdag op vakantie en heb daarvoor geen tijd meer om naar de huisarts te gaan (zal ook volzitten), maar als ik er na terugkomst nog/weer last van heb ga ik maar eens ja.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 20:29
helva
helva is offline
Ga naar de arts jawel, en denk eraan niet teveel in de zon te zitten. Doe een petje aan dat je gezicht in de schaduw houdt. Veel plezier op vakantie.
Oud 16-07-2007, 21:09
Flip!
Flip! is offline
Mijn zus deed wel eens brandspiritus op dat aankomend blaasje en volgens mij werkte dat.

Misschien kun je dat proberen? Maar doe het dus niet op een open wondje op je lip he slimmerik.
Oud 17-07-2007, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Flip! schreef op 16-07-2007 @ 22:09 :
Mijn zus deed wel eens brandspiritus op dat aankomend blaasje en volgens mij werkte dat.

Misschien kun je dat proberen? Maar doe het dus niet op een open wondje op je lip he slimmerik.
Nee da helpt nie.

Je moet zowiezo gezond en gevarieerd eten en voldoende drinken.
Bij de apotheek kan je ook koortslip zalf kopen. Ik weet zo niet welke ik nu heb maar die werkt opzich wel goed. Binnen een week is hij helemaal weg (als ik eraf blijf ), eerst duurde dat soms wel langer als 2 weken.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 00:13
Verwijderd
Bedankt voor alle reacties,

maarre, Fiepje, aan zo'n reactie heb ik ook weinig he. Ik vertel in mijn beginpost, die je dus blijkbaar niet (goed) gelezen heb, dat ik al met vanalles smeer en dat ik gezond en gevarigeerd eet én genoeg drink.

Én, het is sowieso, niet zowiezo.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 09:30
Syzygy
Syzygy is offline
Inderdaad niet je vingers gebruiken om de zalf uit te smeren! Een koortslip is zeer besmettelijk dus je kunt beter een wattenstaafje gebruiken.

Misschien is het het slimst om naar de dokter te gaan, er staat ook altijd in de bijsluiter van koortslipzalf dat, wanneer de klachten na twee weken niet verminderen, je naar de huisarts moet gaan.
Oud 18-07-2007, 11:34
Verwijderd
het kan ook nog een combinatie zijn van koortslip en overgevoeligheid voor één van je zalfjes. dus misschien een keer ander spul proberen? (bijvoorbeeld calendula vervangen door bepanthen?)
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 11:59
Verwijderd
Ik denk niet dat het dat is, aangezien ik dezelfde dingen vroeger (toen ik ééns in de zoveel tijd even last had van een koortslip) gebruikte. Overgevoelig van Calendula ben ik sowieso niet (lijkt me ook moeilijk, het is zo neutraal). Misschien dat die anderen het juist verergeren, dat kan inderdaad, daarom ben ik er nu zo weinig mogelijk op aan het smeren.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 15:37
Jannekie
Jannekie is offline
Misschien die nieuwe 'pleisters' van Compeed proberen? Die schijnen het branderige gevoel te verzachten & bedekken hem waardoor hij niet kan verspreiden..
Oud 20-07-2007, 19:00
Maanmeisje
Maanmeisje is offline
Ja, dat ziet er leuk uit, zo'n pleister op je lip

Maar wat veel mensen al zeggen ja, even langs de dokter gaan. Heb iets soortgelijks gehad en uiteindelijk bleek het een soort van krentenbaard te zijn. (speciale zalf gekregen, binnen no-time weg)

En als je met wattenstaafjes gaat smeren opletten dat er geen 'pluisjes' blijven zitten.
Oud 23-07-2007, 09:04
Sade
Sade is offline
Citaat:
Maanmeisje schreef op 20-07-2007 @ 20:00 :
Ja, dat ziet er leuk uit, zo'n pleister op je lip
Ze zijn doorzichtig, dus zelfs de grootste makeupanalfabeet komt er nog wel mee weg.

Ontopic, zodra je het branderige gevoel weer voelt beginnen, betadinezalf op je lippen smeren. Smerig, maar het werkt altijd.
Oud 26-07-2007, 12:34
Verwijderd
Het enige dat schijnt te werken:
- genoeg slapen
- stress vermijden
- goed eten

3 dingen waar ik mij duidelijk niet aan hield soms, met koortslip als gevolg
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 12:54
Verwijderd
Mijn zus heeft ook vaak koortslippen, volgens mij vooral bij stress. Zij plakt er altijd zo'n doorzichtig dingetje op en dan is hij afgedekt, dus niet meer besmettelijk en hij geneest sneller. En tja, dan is het natuurlijk in haar geval ook zaak de stress te verminderen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 17:06
Verwijderd
inderdaad even naar de huisarts gaan. het zou ook wel kunnen dat je impetigo hebt, krentenbaard zeg maar. is heel vervelend, maar met een zalfje van de dokter zo weer weg. sterkte ermee!
Met citaat reageren
Oud 31-07-2007, 15:10
Verwijderd
Inmiddels ben ik weer thuis en is het - eindelijk - over. Bedankt voor alle tips. Als ik er nog eens zo'n last van heb ga ik meteen naar de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 17:53
Verwijderd
En het is weer terug. De huisarts had geen tijd meer voordat ik (weer) wegga, maar de assistente heeft na overleg een receptje naar de apotheek gestuurd en nu heb ik dus een soort van antibiotica zalf, waardoor het heel snel heel veel beter moet worden. Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten