Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2009, 19:06
Verwijderd
Hoi,
Om een lang verhaal kort te maken, Ik heb enorme last van nachtmerries. Zolang ik in mijn eigen bed slaap (en dan nog het liefst met mijn vriend erbij) gaat het wel okee en kan ik een paar uur achter elkaar slapen zonder wakker te schrikken of zo iets dergelijks. Helaas slaap ik niet altijd in mijn eigen bed, en is mijn vriendje er bij lange na niet altijd. Deze zomer ben ik bijna twee maanden van huis geweest, en die periode heb ik bijna niet geslapen. Zodra ik mijn ogen dicht deed zag ik "enge" gezichten. Ze vormen zich vanuit een grote zwarte brij, komen dichterbij en lossen dan weer op. De gezichten zijn altijd weer anders en komen op momenten dat ik het niet verwacht. Dit is voordat ik in slaap val, de "echte" dromen, waarbij marteling en achtervolgingen standaard zijn.

Heeft iemand een idee waar dit soort dingen vandaan kunnen komen en, misschien wel belangrijker, hoe ik er van af kom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2009, 15:29
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb ook heel veel nachtmerries. Kijk jij soms veel griezelfilms of films met nare beelden (Bloody Sunday, of zelfs Goodbye Lenin, etc)? En dat die beelden dan terug komen? Want dat is bij mij vaak het geval. Dan zou ik namelijk in elk geval stoppen met films met geweld of enge beelden kijjken. Want die blijven dan bij jou blijkbaar ook erg hangen. Ook enge of heftige boeken kunnen trouwens veel impact hebben, als je een grote fantasie hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 16:44
Nijn*
Nijn* is offline
Wat ik weet over dromen is dat het vaak gaat om het verwerken van emoties en gebeurtenissen die je die dag of die week hebt ervaren. Het geeft je geest een soort rust door het in je dromen te verwerken, het zorgt dat je het achter je kunt laten en de volgende dag weer verder kunt. Het is ook logisch dat het 's nachts gebeurt want overdag krijg je teveel impulsen om bij alles bewust stil te staan. Nachtmerries hebben daar ook mee te maken, je hebt grofweg twee soorten nachtmerries. De ene soort komt vooral voor na een traumatische ervaring, de andere soort heeft geen specifieke/eenduidige oorzaak. Het ligt er dus een beetje aan in welke soort je je herkent. Het gaat vaak ook om de emotie waar je mee gaat slapen. Bijvoorbeeld, als je net een horrofilm hebt gezien zul je sneller over een achtervolging (oid) dromen dan wanneer je net een romantische date hebt gehad. Als je gespannen bent, zul je eerder onrustig dromen, bedenk maar hoe onrustig je kunt slapen als je de volgende dag een belangrijk tentamen hebt.

Probeer dus goed te ontdekken of jij soms met gevoelens/gedachten rondloopt die je niet goed kunt uiten. Door er bijv. niet over te praten of schrijven kunnen ze in je hoofd blijven rondspoken en je geest moet ze toch kwijt, logisch gevolg is dan dat dat tijdens je slaap gebeurt. Wat ik ook in je verhaal lees is dat je het minder hebt als je in je eigen bed slaapt, met je vriend naast je. Het lijkt dus ook alsof je je in een andere omgeving, of als je alleen bent, niet veilig voelt? Doordat je dan met een (misschien geheel onbewust) gevoel van angst gaat slapen, zul je ook eerder onrustig dromen. Probeer voor jezelf je slaapomgeving zo veilig mogelijk te maken. Probeer dus eerst rustig te worden en je geest leeg te maken voordat je gaat slapen. Dat kan zijn door erover te praten of door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen. Heb je dat al eens geprobeerd? Gewoon wat simpele yogaoefeningen kunnen je vaak al veel relaxter maken.

Ik heb zelf ook veel last van nachtmerries (gehad) en merk dat het bij mij heel goed werkt als ik voordat ik ga slapen in mijn dagboek schrijf. Alles waar ik niet over heb kunnen praten of waar ik mee zit, kan ik daarin opschrijven. Niet dat het daarmee weg is, maar je geeft het wel een plek waardoor het misschien wat ruimte in je geest geeft. Misschien is zoiets voor jou ook een idee?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Een goeie placebo wil ook nog wel eens een dromenvanger zijn. Soms werkt het alleen al door het idee dat er 'iets' in de kamer is dat je slechte dromen tegenhoudt.
Oud 02-09-2009, 16:51
Hulk
Hulk is offline
In de periode dat ik veel blowde had ik altijd veel moeite met inslapen, kwam ook door rare enge beelden die ik zag vlak voor het inslapen. Ik ben toen gestopt met blowen, maar wat wel hielp was ff wat muziek opzetten voor ik ging slapen en me daar heel erg op concentreren. Nu nergens meer last van.
Oud 02-09-2009, 18:15
xxChange
xxChange is offline
Ik woonde eerst op bevuilde grond, toen had ik zeker 2/3x in de week last van nachtmerries, nu ik verhuisd ben, is 2/3x in de maand al vaak. Als ik last heb van nachtmerries, brand ik 's avonds wierrook en heb ik mijn raam openstaan zodat wanneer ik ga slapen, het lichtjes naar wierrook ruikt. Daar word ik heel rustig van en slaap ik weer prima wat ook nog wel eens wil helpen is een nacht met je hoofd aan de kant van het voeteneind van je bed te gaan slapen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2009, 13:19
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Ik had in mijn jeugd vaak last van nachtmerries. Ongeveer tot mijn tiende, toen werd ik verplaatst en moest ik een kamer delen. En sindsdien heb ik nooit meer nachtmerries gehad... Ooit.
Oud 03-09-2009, 15:54
Verwijderd
Thanks voor alle reacties
@Fizzle, ik kijk verschrikkelijk veel films en lees veel boeken, maar dat soort beelden komen nooit terug. Vaak lees ik oorlogsboeken of zo iets dergelijks, de verhalen trekken me gewoon aan. Klinkt heel maf, maar over dat soort dingen droom ik nooit. Wel kan ik uren wakker liggen doordat ik voldemort dacht te zien. Het lijkt wel alsof ik voor de "echt" afschuwelijke dingen niet bang ben.

Mijn broer heeft een tijd geleden een kaart gekocht, zo een "dit moet je onder je kussen leggen, dan droom je goed"-kaart. Dit heb ik onder het motto van baadt het niet, dan schaadt het niet onder mijn kussen gelegd. Helaas merk er niks van, maar dat ligt misschien aan het feit dat ik dat soort dingen sowieso onzin vind.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2009, 15:55
Verwijderd
Oh, als ik mijn raam open zou doen zou ik al helemaal niet meer slapen. Het is wellicht een manier om niet meer te dromen, maar ik word niet graag lekgestoken door de muggen hier. (Ik woon aan een gracht, het is hier muggenparadijs.)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2009, 16:24
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Ik woonde eerst op bevuilde grond, toen had ik zeker 2/3x in de week last van nachtmerries, nu ik verhuisd ben, is 2/3x in de maand al vaak. Als ik last heb van nachtmerries, brand ik 's avonds wierrook en heb ik mijn raam openstaan zodat wanneer ik ga slapen, het lichtjes naar wierrook ruikt. Daar word ik heel rustig van en slaap ik weer prima wat ook nog wel eens wil helpen is een nacht met je hoofd aan de kant van het voeteneind van je bed te gaan slapen.
Hoe kom je erbij dat vervuilde grond tot nachtmerries kan leiden? Of andersom in bed gaan liggen?

Ik durf te wedden dat ik 100 dagen boven vervuilde grond kan slapen zonder een enkele nachtmerrie
Oud 05-09-2009, 11:04
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik had in mijn jeugd vaak last van nachtmerries. Ongeveer tot mijn tiende, toen werd ik verplaatst en moest ik een kamer delen. En sindsdien heb ik nooit meer nachtmerries gehad... Ooit.
same here. nouja ik ben niet 'verplaatst' o.i.d maar ik denk dat ik vanaf mijn 10e ongeveer geen nachtmerrie meer heb gehad. daarvoor had ik er heel veel en ook heel hevig, maar opeens is dat gewoon gestopt.

sinds mijn 16e ongeveer droom ik eigenlijk alleen nog maar lucide. als ik dan een 'spannende' droom heb, is het omdat ik het er zelf naar gemaakt heb
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 15:12
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Citaat:
same here. nouja ik ben niet 'verplaatst' o.i.d maar ik denk dat ik vanaf mijn 10e ongeveer geen nachtmerrie meer heb gehad. daarvoor had ik er heel veel en ook heel hevig, maar opeens is dat gewoon gestopt.

sinds mijn 16e ongeveer droom ik eigenlijk alleen nog maar lucide. als ik dan een 'spannende' droom heb, is het omdat ik het er zelf naar gemaakt heb
Ik ken nog iemand die beweert lucide te dromen, ook standaard. Ik wou dat ik dat kon.
Oud 05-09-2009, 17:14
xxChange
xxChange is offline
Citaat:
Hoe kom je erbij dat vervuilde grond tot nachtmerries kan leiden? Of andersom in bed gaan liggen?

Ik durf te wedden dat ik 100 dagen boven vervuilde grond kan slapen zonder een enkele nachtmerrie
Vervuilde grond kan leiden tot allerlei soorten vage klachten, chemische troep kan inwerken op je geestelijke gezondheid en zo dus nachtmerries veroorzaken.
Andersom liggen kan helpen doordat je dan anders ligt waardoor je een patroon doorbreekt. Door anders te liggen slaap je ook anders. Werkt trouwens ook goed als je al een paar dagen niet meer goed in slaap kunt vallen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 17:26
Hulk
Hulk is offline
Is dat een new age/alternatief iets? Of heb je een referentie. Klinkt me een beetje als een onzinverhaal.
Oud 05-09-2009, 17:27
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik ken nog iemand die beweert lucide te dromen, ook standaard. Ik wou dat ik dat kon.
gek genoeg voelt het alsof het van de ene op de andere dag is gebeurd. net als het verdwijnen van de nachtmerries.

80 procent van je dromen ofzo onthoud je niet, maar de dromen die ik wel onthoud zijn dus allemaal lucide. best vreemd inderdaad, maar wel leuk
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 18:23
IcedEarth
IcedEarth is offline
Als je hier echt al lang last van hebt (als in maanden), zou ik toch echt een psycholoog/dokter oid bezoeken, omdat je hier ook in je dagelijks leven zoveel klachten van ondervindt.
Ik neem aan dat je veel huis-tuin-keuken-middeltjes/ideeën wel kent; voor het slapen gaan weinig prikkels, warme thee, een avondwandeling, met goede gedachten/gevoelens in slaap vallen.

en het andersom in slaap vallen; bij mij werkt het ook. Dit viel me op in nachten dat ik absoluut niet in slaap kon vallen ( door stoppen met blowen/veel shit aan je hoofd/stress/pijn) en ik van gekheid op de grond/bank/stoel/ andersom ging liggen, en je doorbreekt daadwerkelijk iets. Misschien was het voor mijn idee gewoon fijn anders te liggen oid - maar wel lekker geslapen.

Oh en verder; ik ben normaal gesproken een goede slaper. Soms de neiging tot piekeren maar dan dwing ik mezelf daar mee op te houden, of ga een boek lezen.
Oud 07-09-2009, 15:54
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Thanks voor alle reacties
@Fizzle, ik kijk verschrikkelijk veel films en lees veel boeken, maar dat soort beelden komen nooit terug. Vaak lees ik oorlogsboeken of zo iets dergelijks, de verhalen trekken me gewoon aan. Klinkt heel maf, maar over dat soort dingen droom ik nooit. Wel kan ik uren wakker liggen doordat ik voldemort dacht te zien. Het lijkt wel alsof ik voor de "echt" afschuwelijke dingen niet bang ben.

Mijn broer heeft een tijd geleden een kaart gekocht, zo een "dit moet je onder je kussen leggen, dan droom je goed"-kaart. Dit heb ik onder het motto van baadt het niet, dan schaadt het niet onder mijn kussen gelegd. Helaas merk er niks van, maar dat ligt misschien aan het feit dat ik dat soort dingen sowieso onzin vind.
Nou vind ik de dingen die voldemort doet best wel "echt" afschuwelijk, al zijn ze niet echt gebeurd

Maar de dingen hoeven niet lettelrijk terug te komen he, om je te beinvloeden?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2009, 14:47
dianaotten
dianaotten is offline
Ik heb ook de laatste jaren last van nachtmerries Het is echt irritant..ik ga om 10 uur naar bed..ik WIL gaan slapen..lukt niet..slaap ik tegen 11 uur..schrik ik 's nachts wakker tegen een uur of 3..nat van het zweet.e.d..
En durf niet meer te slapen
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 20:04
dianaotten
dianaotten is offline
Wat kun je aan die nachtmerries doen ??..?? Want ik heb het verder nog niet aan iemand verteld..naja,op msn wel..maar niet in het ''echt''......
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 02:39
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Wat kun je aan die nachtmerries doen ??..?? Want ik heb het verder nog niet aan iemand verteld..naja,op msn wel..maar niet in het ''echt''......
Een stel placebo's zou wel moeten helpen. Ga tot god bidden, doe een kettinkje om. Drink een glas warme melk. Ga andersom in je bed liggen...

Klinkt mss beetje sarcastisch.. Maar toch wel serieus bedoeld Door constant te denken aan die nachtmerries die komen gaan als je in bed ligt speel je het een beetje in de hand denk ik!

Of probeer je er iig niet meer druk over te maken, maar er de lol van in te zien. Misschien makkelijk praten want ik kan me niet eens meer herinneren dat ik ooit een nachtmerrie gehad heb... Maar het is ten slotte slechts een nachtmerrie.. Zo gauw je je dat realiseert als je wakker bent, wees dan blij en ga lekker verder slapen.
Oud 12-09-2009, 12:06
dianaotten
dianaotten is offline
Citaat:
Een stel placebo's zou wel moeten helpen. Ga tot god bidden, doe een kettinkje om. Drink een glas warme melk. Ga andersom in je bed liggen...

Klinkt mss beetje sarcastisch.. Maar toch wel serieus bedoeld Door constant te denken aan die nachtmerries die komen gaan als je in bed ligt speel je het een beetje in de hand denk ik!

Of probeer je er iig niet meer druk over te maken, maar er de lol van in te zien. Misschien makkelijk praten want ik kan me niet eens meer herinneren dat ik ooit een nachtmerrie gehad heb... Maar het is ten slotte slechts een nachtmerrie.. Zo gauw je je dat realiseert als je wakker bent, wees dan blij en ga lekker verder slapen.
Maar dan blijft die ''nachtmerrie'' me achtervolgen zeg maar
De hele dag spookt het dan door m'n hoofd,en 's nachts durf ik niet goed te slape..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 09:50
Rationeel
Rationeel is offline
je kunt ook proberen jezelf te 'trainen' om lucide te dromen. als het je lukt, kun je je eigen dromen sturen:

http://www.answerbag.com/q_view/64246
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 14:58
nator
nator is offline
Citaat:

gozer, jij kan dat mss wel...
maar andere zijn er gevoeliger voor.
ik kreeg bv een soort van netelroos, en dat kwam dus ook door die grond.
klinkt voor jou mss vaag ofzo omdat je het nog nooit zelf heb beleeft, maar is dus wel serieus...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 22:43
Hulk
Hulk is offline
@nator. Je maakt je punt een stuk sterker door onderzoek te laten zien naar het verband tussen netelroos en (edit) vervuilde grond

Thee tegen nachtmerries

Wie last heeft van nachtmerries doet er goed aan af en toe een kopje thee te drinken.

Wie groene of zwarte thee drinkt, heeft 50 procent minder kans op nachtmerries dan wie maar af en toe of geen thee drinkt. Dat toont Japans onderzoek aan bij duizend mannen en vrouwen. Thee vermindert het gevoel van angst en stress, schrijft het AD. Dat komt wellicht door het aminozuur theanine. Die stof kalmeert het brein.

Laatst gewijzigd op 19-09-2009 om 23:40.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 23:53
Pian_
Pian_ is offline
Ik heb ook altijd veel last van nachtmerries, helemaal vroeger had ik daar erg last van. Toen kwam een vriend van mij met een droomsteen (bergkristal,allemaal goede eigenschappen etc) en het is maar net of je er in gelooft natuurlijk, maar bij mij hielp het wel wat. En dan zegmaar gewoon elke nacht bij je hebben, in je hand ofzo.
Dus als je dan toch met placebo's aan de gang gaat
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 15:10
nator
nator is offline
@hulk: ik gaf netelroos ook gewoon als voorbeeld...
ik wil ermee duidelijk maken dat je wel dergelijk rare dingen kan krijgen door een vervuilde grond.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2009, 23:38
Hulk
Hulk is offline
Maar dat voorbeeld slaat nergens op!! Hoe kom je er in vredesnaam bij dat die netelroos veroorzaakt werd door vuile grond en niet door iets anders!
Oud 20-09-2009, 12:23
dianaotten
dianaotten is offline
Ik heb een heleeeee nette kamer..en toch heb ik nachtmerries...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 15:03
FunkyLyanneXx
FunkyLyanneXx is offline
Bij mij hielp het altijd als ik een kinderfilm ging kijken, voordat ik ging slapen
Zoiets als Alice in Wonderland en Assepoester...
Daar werd ik rustig van
Oud 28-09-2009, 19:45
dianaotten
dianaotten is offline
Ik heb het er met m'n neef over gehad , en toen sliep ik 's nachts rustig..(omdat ik dit weekend bij mijn neef was.)
Alleen gisteraaf kreeg ik weer nachtmerries echt niet leuk !
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 21:08
Verwijderd
Al thee drinkend, vlak voor het slapen gaan douchen, met dromenvanger, droom-over-leuke-dingen-kaart, teddybeer en wel heb ik twee nachten achter elkaar geen lugubere nachtmerries gehad.

Denk alleen niet dat dit de ultieme manier is om mijn leven verder te leven.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 06:36
dianaotten
dianaotten is offline
Ik heb teddybeer,droomvanger , konijntje op mn kamer euhh..nette kamer..
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 09:12
Rationeel
Rationeel is offline
dromenvanger :')
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 09:52
Verwijderd
Ik denk dat het soms ook een klein beetje iets is waar je je overheen moet zetten. En vervuilde grond is natuurlijk wel een slap excuus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten