Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2007, 22:27
Verwijderd
Ahoy!

Ik denk dat ik het probleem van mijn oververhitte computer eindelijk aan de kaak heb gesteld. De afgelopen tijd, als ik de kast opende, merkte ik wel dat het bakje waarin de voeding zit erg warm was, maar ik besteedde er geen aandacht aan. Dat ding kwam samen met de kast (Het is een Antec 450 W voeding die in de Antec Sonata Lifestyle II zit) en zou zichzelf goed in de gaten moeten houden, rite?

Vanavond speelde ik Doom 3 en opeens rook ik iets vreemds. Buiten was niets te ruiken, elders ook niet, dus ik sloot de boel snel af en deed mijn computer uit. Ik maakte de behuizing open en rook ook daar niets, maar aan de achterkant, bij het rooster van de voeding, rook ik de geur van verbrand plastic/rubber/vies.

Ik startte hem voorzichtig nog eens op, maar de geur werd meteen weer zo sterk dat ik hem direct uitzette. Nu zit ik op een oude, andere computer te werken, omdat ik de voeding niet meer vertrouw. Nu ik erover nadenk had mijn PC de laatste tijd ook last van random reboots(waarbij dan ook geen log stond in de event logs. Dit valt nu wel op z'n plaats.

Kan ik er van uit gaan dat de voeding kapot is? Eigenlijk durf ik, ook als jullie de voeding allemaal nog ok vinden, nog steeds niet verder te gaan hiermee. Daarom ook de vraag: wat is een grote, goede kast (met voeding) die op dit moment te krijgen is? Ik heb vier harde schijven en zo'n achterlijk grote videokaart (X1900XT), en omdat ik de boel echt koel wil houden, heb ik echt een GROTE, KOELE kast nodig. Iemand suggesties?

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 22:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2007, 22:58
M@rco
M@rco is offline
Dat zou goed kunnen ja. Antec heeft een tijdje terug grote problemen gehad met (de kwaliteit van) hun voedingen, met name de SmartPower 2.0 voedingen die ook bij de Sonata II werden geleverd vielen bij bosjes (zie ook hier). Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, die voeding gewoon niet meer gebruiken en een mooie Seasonic voeding halen oid

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 22:59
]{ing
]{ing is offline
Chieftec Dragon midi (+-65 euro) + Cooler Master extreme power 550W (+-45 euro)

Ik heb die kast hier en de voeding, welliswaar in een andere pc maar ben over beiden erg tevreden. Hou er wel rekening mee dat die Chieftec gevuld tegen de 18-20 kilo weegt.

Correctie: geen kast met voeding, dan los een voeding. Is een CM of Seasonic zoals m@rco zei ook prima.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 23:08
Verwijderd
Hm, op zich maakt het niet uit of de voeding er al in zit of niet, ik moet toch de hele boel overbouwen (en hopen dat ik niets sloop).

Ik denk dat ik wil gaan voor een bigtower, zodat ik tenminste genoeg ruimte heb en niet meer zit te pielen. Momenteel valt mijn oog op deze: http://www.thermaltake.com/product/C.../va9000bws.asp

Ziet er groot en koel uit en op tweakers zijn de mensen er ook wel blij mee. Alleen jammer dat kasten tegenwoordig minimaal 684860 LED-jes moeten hebben, kennelijk. Iemand ervaringen met dit gevaarte?

Of deze: http://www.thermaltake.com/product/C.../va8000bws.asp
Ik zie niet echt verschil tussen die twee, buiten dat de één nog lelijker is dan de ander.

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 23:19.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 23:30
]{ing
]{ing is offline
Chieftec is er ook in big, maar ik verzeker je dat die midi ook groot is (iig meer ruimte dan de Sonata).. probleem is alleen dat maar 3 hdd bays gekoeld zijn door een fan, niet alle 6 . Bij de big zijn dat wel 6 bays geloof ik
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 23:31
M@rco
M@rco is offline
Wat dacht je van zoiets?

http://www.coolermaster.com/products...bcate=17&id=13

Volgens mij kun je daar desnoods zélf in gaan zitten om een oogje in het zeil te houden. Ruimte zat iig

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 23:33.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 06:54
Verwijderd
Ziet er op zich ook goed uit. Hm. Ik ga er nog eens hard over nadenken.

Wat betreft voedingen, op zich hoef je daar alleen op aantal watts te letten, rite? Ok, mijn systeem kan dus draaien op 450 watt, maar als ik dezelfde hardware aan een voeding van 600 watt zou hangen, zou de voeding dan 'minder energie' hoeven te leveren en daardoor koeler blijven, of wordt hij sowieso warmer, omdat hij altijd 600 watt knalt? Is overkill nu slim of niet?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 10:06
M@rco
M@rco is offline
Een béétje overkill kan geen kwaad, omdat het niet slim is een voeding altijd volledig te belasten, maar over het algemeen overschatten mensen het stroomverbruik van hun computer enorm. Een 600W-voeding is echt compleet onnodig voor 99% van alle computerbezitters! Een gemiddelde computer gebruikt echt niet méér dan 150W onder volle belasting, tel daar voor het gemak 125W bij op omdat je 4 harde schijven hebt en een dikke videokaart en dan kom je nog steeds niet boven de 300W uit (wat je feitelijk nodig zou hebben). Wat dus niet wil zeggen dat het een goed idee is om dan maar een 300W-voeding te kopen, maar je moet dus zeker alleen niet naar het wattage kijken. Om je laatste vraag te beantwoorden: nee, een 600W-voeding hoeft niet minder energie te leveren dan een 450W-voeding in hetzelfde systeem, beide moeten immers dezelfde hoeveelheid stroom leveren. De kans is zelfs groot dat de 600W-voeding iets méér energie verbruikt, omdat de efficientie van een voeding lager is bij een lagere belasting; een voeding is namelijk nooit 100% efficient, dit ligt meestal ergens tussen de 70-90%. Dus als je 300W vraagt van de voeding, zal hij tussen de 10 en 30% méér dan dat uit het stopcontact halen. De 450W-voeding wordt in verhouding dus méér belast en daardoor gaat er mínder stroom 'verloren'.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: ik zou iets tussen de 400W en 500W zoeken van een fatsoenlijk merk. Meer vermogen heb je niet nodig en dan kun je beter een 400W-voeding kopen van een goed merk dan een 500W-voeding die minder goed is. Seasonic, Fortron/FSP Group, Zalman, Cooler Master en Corsair zijn een paar merken die me te binnen schieten die allemaal prima voedingen maken/verkopen (want de meeste bedrijven maken helemaal geen voedingen maar laten slechts hun naam erop zetten ). Als je iets op het oog hebt is het wel de moeite waard om bij SPCR te kijken of dat merk/die voeding al eens is getest, zij testen die dingen echt uitvoerig en goed.
Oud 24-08-2007, 10:58
Verwijderd
Dank voor de info. De geurende voeding was 450 W, dus ik denk dat ik nu voor de zekerheid een 500 W ga zoeken. Al die ventilatoren en LED-jes die in een ThermalTake kast komen vreten die overige 100 W wel op.

SeaSonic blijkt inderdaad een goed merk te zijn. Moet ik nog heel er opletten op ampere's en voltage's? Ik werd nogal zenuwachtig van een algemene thread op Tweakers waar men diep inging op alle voltages en ampere's van voeding en dat je voedingen met hebben die alle kabels en aansluitingen hebben die op je moederbord passen. Lijkt me dat het allemaal redelijk gestandaardiseerd is, rite?

De ThermalTake heeft nu meer mijn voorkeur, aangezien die vier ingebouwde fans heeft, itt twee fans van die CoolerMaster Stacker. Qua koeling en airflow doe ik dit keer graag aan overkill.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 11:31
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 24-08-2007 @ 11:58 :
SeaSonic blijkt inderdaad een goed merk te zijn. Moet ik nog heel er opletten op ampere's en voltage's? Ik werd nogal zenuwachtig van een algemene thread op Tweakers waar men diep inging op alle voltages en ampere's van voeding en dat je voedingen met hebben die alle kabels en aansluitingen hebben die op je moederbord passen. Lijkt me dat het allemaal redelijk gestandaardiseerd is, rite?
Klopt, ja, dat zijn gewoon standaard kabels met ditto aansluitingen. Over ampèrages hoef je je niet druk te maken, bij moderne voedingen is dat allemaal prima in orde; oudere voedingen daarentegen hebben vaak maar één 12V-lijn die soms niet genoeg ampère kan leveren voor hedendaagse videokaarten en processoren, vandaar dat daar nog wel eens aandacht aan wordt besteed.
Oud 24-08-2007, 15:25
Verwijderd
Het is deze geworden. Hij heeft een fan van 250 millimeter in de zijkant en ik ben er relatief zeker van dat ik de visuele kermis uit kan schakelen. Ik geloof dat dit een kast is waar ik wel een paar jaar mee vooruit kan, en mocht het alsnog mis gaan, dan plak ik er wielen aan en heb ik een stevige vrachtwagen.

Hij gaat eten uit dit bakje, de 500 Watt versie.

Alles besteld bij PCdrome omdat die goed aangeschreven stond bij tweakers en op beide producten een levertijd van 2-4 dagen belooft, in tegenstelling tot Azerty (mijn normale winkel) die deze kast alleen in het wit heeft en er twee weken over gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 16:56
M@rco
M@rco is offline
Ziet er leuk uit. Moet goedkomen
Oud 24-08-2007, 23:04
Verwijderd
Vast en zeker. Ik houd deze thread wel op de hoogte als de boel binnen is en draait.

Trouwens, wat ik 750 Mhz/128 MB BIZAR langzaam als je E6600/2 GB gewend ben. Echt pijnlijk dat ik vijf jaar met dit oude ding gedaan heb. Maar goed, fijn dat ik mijn vader alle keren dat hij het moederbord eruit wilde halen tegen kon houden, anders had ik nu geen reserve-pc meer.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 08:55
]{ing
]{ing is offline
Ik heb dat gevoel sinds ik nu even terug ben bij mn oude bak, van X2 3800+ naar P4 2800. Zelfs dat verschil is irritant en goed te merken.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 01:36
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Misschien moet je er ook niet al te veel rommel op zetten, anders is een Core2 zelfs nog traag. (nu op een Via C3 @ 1000 MHz)
Oud 26-08-2007, 10:02
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 26-08-2007 @ 02:36 :
Misschien moet je er ook niet al te veel rommel op zetten, anders is een Core2 zelfs nog traag. (nu op een Via C3 @ 1000 MHz)
Ik denk niet dat het met mn installatie te maken heeft, beide systemen stonden even 'vol' met ongeveer dezelfde apps.. Ik denk dat het verschil zo groot is (merkbaar irritant iig) door veel te multitasken met een dual core en meer geheugenbandbreedte.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 14:56
Verwijderd
Ik heb de case toch maar ingewisseld voor deze.

Hij is goedkoper en kan kennelijk beter koude lucht aanzuigen, omdat hij geen klepdeuren aan de voorkant heeft. Wel jammer dat ik nu weer drie dagen langer moet wachten.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 17:11
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 28-08-2007 @ 15:56 :
Ik heb de case toch maar ingewisseld voor deze.

Hij is goedkoper en kan kennelijk beter koude lucht aanzuigen, omdat hij geen klepdeuren aan de voorkant heeft. Wel jammer dat ik nu weer drie dagen langer moet wachten.
Hoe zit dat dan met stof? Nu heb ik wel een stoffiger ruimte dan anderen, dus er meer last van maar in principe is overal stof.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 17:46
Verwijderd
Ik denk dat dat met alle fan niet eens de tijd krijgt om ergens te gaan liggen. Nee, ik weet het niet, maar ik heb liever iets meer stof dan meer hitte. Ik heb trouwens de plaatjes gevonden dat me over de streep trok:

Ik ben vatbaar voor plaatjes met boze, rode pijlen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 17:53
]{ing
]{ing is offline
Haha

Ja op zich wordt stof pas irritant als fans erdoor aanlopen, maar daarvoor kan je ook om het half jaar/jaar alle fans eruit halen en stofzuigen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 17:56
Verwijderd
Heeft dat ding standaard dan geen stoffilters? Mijn kast (CM Stacker STC-T01) heeft echt overal waar openingen zijn filters zitten. Kwestie van die filters een keer in de zoveel tijd stofzuigen en klaar!
Scheelt echt megaveel stof die in je pc komt.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 18:04
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja, zo'n stoffilter is superhandig. Komen de koelblokken zelf ook niet vol te zitten. Eens ergens gewerkt waar af en toe een computer uit viel, omdat de temperatuur te hoog was. Processorkoeler helemaal vol.
Dat was zo'n intel boxed koeler, zo'n torentje met in het midden een ronde koperen kern.
Oud 28-08-2007, 18:21
]{ing
]{ing is offline
Mn intel boxed koeler is geen torentje maar gewoon een blok en ik blijf maar bezig met schoonmaken. Ergste is wanneer ie vol zit met stof, en de fan gaat aanlopen
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 18:46
Verwijderd
Hij heeft overigens wel stoffilters, maar met een 250mm fan op de zijkant houd je misschien niet alles tegen. Het is toch het één afwegen tegen het ander. Ik vertrouw er wel op dat hij schoon blijft. En anders; ik heb zo'n pokke-lelijk doorkijkraam waardoor ik alles in de kast kan zien.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 19:46
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 28-08-2007 @ 19:21 :
Mn intel boxed koeler is geen torentje maar gewoon een blok en ik blijf maar bezig met schoonmaken. Ergste is wanneer ie vol zit met stof, en de fan gaat aanlopen
Ik heb nog wel een boxed intel cpu koeler over (s775, c2d) als je een nieuwe kunt gebruiken
Zelf gebruik ik een ThermalRight koelblok (deze met adapter voor s775) icm een 120mm Papst en een 3tal 120mm fans en 1 80mm fan (top van de kast, exhaust).
Werkt goed tot nu toe. Het hok heeft in de winter de 3,6Ghz aangetikt maar om dat nou iedere dag te draaien ging me iets te ver
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2007, 10:48
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Ik heb nog wel een boxed intel cpu koeler over (s775, c2d) als je een nieuwe kunt gebruiken
Zelf gebruik ik een ThermalRight koelblok (deze met adapter voor s775) icm een 120mm Papst en een 3tal 120mm fans en 1 80mm fan (top van de kast, exhaust).
Werkt goed tot nu toe. Het hok heeft in de winter de 3,6Ghz aangetikt maar om dat nou iedere dag te draaien ging me iets te ver
Mnee het is mijn oude S478/AGP bak. Even goed bedankt

Het is jammer dat thermalright niet goed leverbaar en duur is anders zette ik het wel in mn wat modernere AM2.. in die oude S478 investeer ik niet meer. Kan beter weer eens het stof verwijderen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 13:46
Verwijderd
Bij Azerty en Perfect Systems zijn de ThermalRight producten over het algemeen vrij goed te verkrijgen, kijk daar eens zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Bij Azerty en Perfect Systems zijn de ThermalRight producten over het algemeen vrij goed te verkrijgen, kijk daar eens zou ik zeggen
ThermalRight en ThermalTake zijn hetzelfde, rite? Ik hoop inderdaad dat ik hem sneller krijg, want twee weken is erg lang!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 15:43
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Behalve verkrijgbaarheid speelt voor mij ook het duur zijn mee.. +-40 euro voor een koelblok, 15 voor fan en 9 voor verzending gaat me wat ver
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 16:37
Verwijderd
Citaat:
ThermalRight en ThermalTake zijn hetzelfde, rite? Ik hoop inderdaad dat ik hem sneller krijg, want twee weken is erg lang!

Nee dat zijn 2 compleet andere bedrijven, alhoewel de naam idd veel gelijkenis toont.

@ King;
Ik snap je punt maar ach, als ik kijk naar wat de rest heeft gekost maakt dat ook niet meer uit. Fatsoenlijke koeling is ook belangrijk (zeker bij overclocken).
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 17:11
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Nee dat zijn 2 compleet andere bedrijven, alhoewel de naam idd veel gelijkenis toont.

@ King;
Ik snap je punt maar ach, als ik kijk naar wat de rest heeft gekost maakt dat ook niet meer uit. Fatsoenlijke koeling is ook belangrijk (zeker bij overclocken).
True, maar juist dit systeem is flink goedkoper dan mn oude P4. Totale uitgaven voor nieuw mobo/cpu/mem/psu komen op zo'n 230 euro, dan is zo'n 50 euro voor hsf wat veel. Ik ben wel nog steeds van plan om bij upgrade er een Arctic freezer oid op te zetten, dat staat redelijk in verhouding met de rest.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 17:34
Verwijderd
Juist, dit systeem is eigenlijk gewoon weer duurder dan de vorige. Toch een trend die ik eens moet stoppen
Overigens kun je dan net zo goed naar een ThermalRight of Scythe blok kijken, kun je het passief koelen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 19:58
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
True, maar juist dit systeem is flink goedkoper dan mn oude P4. Totale uitgaven voor nieuw mobo/cpu/mem/psu komen op zo'n 230 euro, dan is zo'n 50 euro voor hsf wat veel. Ik ben wel nog steeds van plan om bij upgrade er een Arctic freezer oid op te zetten, dat staat redelijk in verhouding met de rest.
Hoe zitten die 478 blokken eigenlijk vast? Ik heb vast nog wel ergens zo'n koellichaam uit een dell gx270 over.
Oud 03-09-2007, 21:28
Verwijderd
De voeding is onderhand binnen, maar de kast laat nog even op zich wachten. Onderwijl vermaak ik mij met opzoeken hoe ik hem ga inbouwen. Tot mijn grote schrik kwam ik er achter dat ik alleen drie 4-to-3 drivebays met 120mm fans kan installeren als ik de accesoiresdoos eruitsloop (geen probleem) én maar één ander 5.25" device installeer. Jammer, want ik heb twee DVD-R/W-gevallen en ik vind ze allebei wel lief. Bovendien ben ik er ook niet echt klaar voor om de aan/uit-knop eruit te slopen, aangezien die rommel ook een 5.25"-bay inneemt.

Ik verkeer in dubio. Sloop ik één DVD-R/W eruit en heb ik straks een W4LL 0F W1ND!11!!!11 in de voorkant van mijn kast, of doe ik twee DVD-R/W dingen en heb ik alleen maar een 'wall of wind!!' Damn!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 18:35
M@rco
M@rco is offline
Tja, zowel twee branders als een enorme hoeveelheid airflow zijn beiden niet heel erg nuttig. Misschien moet je gewoon een munt opgooien
Oud 04-09-2007, 19:05
Verwijderd
Twee branders zijn ok! Ik ben lui en wil niet telkens DVD's wisselen als ik spellen speel.

Maar inderdaad... één 120mm-fan op in totaal... zwzwzw... 910mm aan fan maakt misschien niet zoveel uit. Hm. Oh, wacht... de voeding heeft nog een fan van 120mm en m'n videokaart ook, maar ik weet niet hoe groot die is. Woohoo!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 21:24
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Het is ook wel een beetje van belang waar die ventilatoren heen staan te blazen. Als je de ene helft tegen de andere helft in laat blazen, tsja, dat schiet niet veel op.
Oud 09-09-2007, 20:45
Verwijderd
Ik heb vrijdag gemaild met Azerty en het bleek dat de iCages tot 20 september op zich lieten wachten, terwijl de Armor al binnen was. Ik heb ze dus eenmaal verzendkosten extra gegeven en had de Armor hier zaterdag, op mijn verjaardag binnen.

Vandaag begonnen met bouwen en ik ben van 14.00 tot 20.30 bezig geweest. Vooral die kleine kuthoerendraadjes van USB, Firewire, Audio en lampjes enz. kosten een hoop tijd en geduld. Voor de rest ben ik voornamelijk langzaam en voorzichtig te werk gegaan.

Alles draait prima en zelfs die klote-USB doet het. Hij maakt eigenlijk niet veel meer herrie dan de oude en omdat ik de outtake-fan heb vervangen door een Nexus die ik nog had liggen, heb ik in de kast helemaal geen licht (op het groene moederbord-LEDje na).

De temperatuur is ook prima. Idle draait hij nu op 43 graden en onder stress net iets onder de 60. Het grote verschil is dat wanneer ik de stresstest stop, hij direct terugvalt naar die standaard idle temperatuur van 43 graden. In de vorige kast bleef alles dan op 50 hangen, totdat hij een nacht had uitgestaan. Ik ben benieuwd of die standaard van 43 lager wordt als de iCages er zijn en ik dus meer intake heb, hoewel die 25 cm fan op de zijkant vrij veel zou moeten intaken.

Hoe dan ook, ik ben een happy camper. Eindelijk van die langzame klote-pc af.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 00:44
Verwijderd
LUH, schrijf een boek. Maakt niet uit over wat. Zodra hij af is moet je even PM'en en dan koop ik 'm. Ja?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 08:13
Verwijderd
Ik schrijf elke week een halve krant vol, ook goed? Ooit komt er nog wel een boek, maar eerst andere dingen.

Zoals: blij zijn met mijn extreem goede airflow! Als ik in mijn BIOS tegen de CPU-fan zeg dat hij 'silent' moet draaien en dus een minimaal toerental moet maken om de temperatuur goed te houden, draait hij tijdens de het booten maar op 400-nogwat RPM. Mijn moederbord is daar niet blij mee en geeft gelijk dikke CPU-fan errors! Nice!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 10:05
Verwijderd
Als ik alle fans in mijn BIOS op 'performance' zet blijft mijn processor heerlijk op lichaamstemperatuur. Alleen moet ik dan wel een jas aantrekken vanwegen de stormwind die door mijn kamer trekt. Het is dus een kwestie van geluid en temperatuur tegen elkaar afwegen!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 10:35
]{ing
]{ing is offline
Op gegeven moment kun je ook overdrijven

Het is wsl niet zo dat je in een diepvries leeft, dus het principe van 'koele' lucht erin zuigen gaat niet altijd op. Bij een redelijke airflow heb je gewoon het maximale bereikt qua koeling. Het spul is ook gemaakt op een hogere temp dan kamertemperatuur. Het beste blijft altijd dezelfde belasting, temperatuurschommelingen doen meer kwaad dan constant een 'hoge' temp (zeg 45 graden).
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 11:25
Verwijderd
Ja, ik ga de fans ook weer terugdraaien op een normaal niveau en de BIOS-fancontrol weer aanzetten. Die staat volgens mij zo ingesteld dat hij pas echt gaat blazen als de processor boven de 60 graden komt en dat hij anders met een paar honderd RPM tevreden is. Lekker stil en koel als het nodig is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten