Advertentie | |
|
![]() |
|
Dat zou goed kunnen ja. Antec heeft een tijdje terug grote problemen gehad met (de kwaliteit van) hun voedingen, met name de SmartPower 2.0 voedingen die ook bij de Sonata II werden geleverd vielen bij bosjes (zie ook hier). Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, die voeding gewoon niet meer gebruiken en een mooie Seasonic voeding halen oid
![]()
Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 23:07. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hm, op zich maakt het niet uit of de voeding er al in zit of niet, ik moet toch de hele boel overbouwen (en hopen dat ik niets sloop).
Ik denk dat ik wil gaan voor een bigtower, zodat ik tenminste genoeg ruimte heb en niet meer zit te pielen. Momenteel valt mijn oog op deze: http://www.thermaltake.com/product/C.../va9000bws.asp Ziet er groot en koel uit en op tweakers zijn de mensen er ook wel blij mee. Alleen jammer dat kasten tegenwoordig minimaal 684860 LED-jes moeten hebben, kennelijk. Iemand ervaringen met dit gevaarte? Of deze: http://www.thermaltake.com/product/C.../va8000bws.asp Ik zie niet echt verschil tussen die twee, buiten dat de één nog lelijker is dan de ander. LUH-3417 Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 23:19. |
![]() |
|
Wat dacht je van zoiets?
http://www.coolermaster.com/products...bcate=17&id=13 Volgens mij kun je daar desnoods zélf in gaan zitten om een oogje in het zeil te houden. Ruimte zat iig ![]()
Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 23:33. |
![]() |
|
Een béétje overkill kan geen kwaad, omdat het niet slim is een voeding altijd volledig te belasten, maar over het algemeen overschatten mensen het stroomverbruik van hun computer enorm. Een 600W-voeding is echt compleet onnodig voor 99% van alle computerbezitters! Een gemiddelde computer gebruikt echt niet méér dan 150W onder volle belasting, tel daar voor het gemak 125W bij op omdat je 4 harde schijven hebt en een dikke videokaart en dan kom je nog steeds niet boven de 300W uit (wat je feitelijk nodig zou hebben). Wat dus niet wil zeggen dat het een goed idee is om dan maar een 300W-voeding te kopen, maar je moet dus zeker alleen niet naar het wattage kijken. Om je laatste vraag te beantwoorden: nee, een 600W-voeding hoeft niet minder energie te leveren dan een 450W-voeding in hetzelfde systeem, beide moeten immers dezelfde hoeveelheid stroom leveren. De kans is zelfs groot dat de 600W-voeding iets méér energie verbruikt, omdat de efficientie van een voeding lager is bij een lagere belasting; een voeding is namelijk nooit 100% efficient, dit ligt meestal ergens tussen de 70-90%. Dus als je 300W vraagt van de voeding, zal hij tussen de 10 en 30% méér dan dat uit het stopcontact halen. De 450W-voeding wordt in verhouding dus méér belast en daardoor gaat er mínder stroom 'verloren'.
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: ik zou iets tussen de 400W en 500W zoeken van een fatsoenlijk merk. Meer vermogen heb je niet nodig en dan kun je beter een 400W-voeding kopen van een goed merk dan een 500W-voeding die minder goed is. Seasonic, Fortron/FSP Group, Zalman, Cooler Master en Corsair zijn een paar merken die me te binnen schieten die allemaal prima voedingen maken/verkopen (want de meeste bedrijven maken helemaal geen voedingen maar laten slechts hun naam erop zetten ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Het is deze geworden. Hij heeft een fan van 250 millimeter in de zijkant en ik ben er relatief zeker van dat ik de visuele kermis uit kan schakelen. Ik geloof dat dit een kast is waar ik wel een paar jaar mee vooruit kan, en mocht het alsnog mis gaan, dan plak ik er wielen aan en heb ik een stevige vrachtwagen.
Hij gaat eten uit dit bakje, de 500 Watt versie. Alles besteld bij PCdrome omdat die goed aangeschreven stond bij tweakers en op beide producten een levertijd van 2-4 dagen belooft, in tegenstelling tot Azerty (mijn normale winkel) die deze kast alleen in het wit heeft en er twee weken over gaat doen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb de case toch maar ingewisseld voor deze.
Hij is goedkoper en kan kennelijk beter koude lucht aanzuigen, omdat hij geen klepdeuren aan de voorkant heeft. Wel jammer dat ik nu weer drie dagen langer moet wachten. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zelf gebruik ik een ThermalRight koelblok (deze met adapter voor s775) icm een 120mm Papst en een 3tal 120mm fans en 1 80mm fan (top van de kast, exhaust). Werkt goed tot nu toe. Het hok heeft in de winter de 3,6Ghz aangetikt maar om dat nou iedere dag te draaien ging me iets te ver ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is jammer dat thermalright niet goed leverbaar en duur is anders zette ik het wel in mn wat modernere AM2.. in die oude S478 investeer ik niet meer. Kan beter weer eens het stof verwijderen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee dat zijn 2 compleet andere bedrijven, alhoewel de naam idd veel gelijkenis toont. @ King; Ik snap je punt maar ach, als ik kijk naar wat de rest heeft gekost maakt dat ook niet meer uit. Fatsoenlijke koeling is ook belangrijk (zeker bij overclocken). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
De voeding is onderhand binnen, maar de kast laat nog even op zich wachten. Onderwijl vermaak ik mij met opzoeken hoe ik hem ga inbouwen. Tot mijn grote schrik kwam ik er achter dat ik alleen drie 4-to-3 drivebays met 120mm fans kan installeren als ik de accesoiresdoos eruitsloop (geen probleem) én maar één ander 5.25" device installeer. Jammer, want ik heb twee DVD-R/W-gevallen en ik vind ze allebei wel lief. Bovendien ben ik er ook niet echt klaar voor om de aan/uit-knop eruit te slopen, aangezien die rommel ook een 5.25"-bay inneemt.
Ik verkeer in dubio. Sloop ik één DVD-R/W eruit en heb ik straks een W4LL 0F W1ND!11!!!11 in de voorkant van mijn kast, of doe ik twee DVD-R/W dingen en heb ik alleen maar een 'wall of wind!!' Damn! |
![]() |
|
Tja, zowel twee branders als een enorme hoeveelheid airflow zijn beiden niet heel erg nuttig. Misschien moet je gewoon een munt opgooien
![]()
|
Verwijderd
|
Twee branders zijn ok! Ik ben lui en wil niet telkens DVD's wisselen als ik spellen speel.
![]() Maar inderdaad... één 120mm-fan op in totaal... zwzwzw... 910mm aan fan maakt misschien niet zoveel uit. Hm. Oh, wacht... de voeding heeft nog een fan van 120mm en m'n videokaart ook, maar ik weet niet hoe groot die is. Woohoo! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb vrijdag gemaild met Azerty en het bleek dat de iCages tot 20 september op zich lieten wachten, terwijl de Armor al binnen was. Ik heb ze dus eenmaal verzendkosten extra gegeven en had de Armor hier zaterdag, op mijn verjaardag binnen.
Vandaag begonnen met bouwen en ik ben van 14.00 tot 20.30 bezig geweest. Vooral die kleine kuthoerendraadjes van USB, Firewire, Audio en lampjes enz. kosten een hoop tijd en geduld. Voor de rest ben ik voornamelijk langzaam en voorzichtig te werk gegaan. Alles draait prima en zelfs die klote-USB doet het. Hij maakt eigenlijk niet veel meer herrie dan de oude en omdat ik de outtake-fan heb vervangen door een Nexus die ik nog had liggen, heb ik in de kast helemaal geen licht (op het groene moederbord-LEDje na). De temperatuur is ook prima. Idle draait hij nu op 43 graden en onder stress net iets onder de 60. Het grote verschil is dat wanneer ik de stresstest stop, hij direct terugvalt naar die standaard idle temperatuur van 43 graden. In de vorige kast bleef alles dan op 50 hangen, totdat hij een nacht had uitgestaan. Ik ben benieuwd of die standaard van 43 lager wordt als de iCages er zijn en ik dus meer intake heb, hoewel die 25 cm fan op de zijkant vrij veel zou moeten intaken. Hoe dan ook, ik ben een happy camper. Eindelijk van die langzame klote-pc af. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik schrijf elke week een halve krant vol, ook goed?
![]() Zoals: blij zijn met mijn extreem goede airflow! Als ik in mijn BIOS tegen de CPU-fan zeg dat hij 'silent' moet draaien en dus een minimaal toerental moet maken om de temperatuur goed te houden, draait hij tijdens de het booten maar op 400-nogwat RPM. Mijn moederbord is daar niet blij mee en geeft gelijk dikke CPU-fan errors! Nice! |
![]() |
|
Op gegeven moment kun je ook overdrijven
![]() Het is wsl niet zo dat je in een diepvries leeft, dus het principe van 'koele' lucht erin zuigen gaat niet altijd op. Bij een redelijke airflow heb je gewoon het maximale bereikt qua koeling. Het spul is ook gemaakt op een hogere temp dan kamertemperatuur. Het beste blijft altijd dezelfde belasting, temperatuurschommelingen doen meer kwaad dan constant een 'hoge' temp (zeg 45 graden). |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, ik ga de fans ook weer terugdraaien op een normaal niveau en de BIOS-fancontrol weer aanzetten. Die staat volgens mij zo ingesteld dat hij pas echt gaat blazen als de processor boven de 60 graden komt en dat hij anders met een paar honderd RPM tevreden is. Lekker stil en koel als het nodig is.
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Vetlaagje kwijtraken Bertje B. | 59 | 26-08-2006 16:34 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Parabel... sjoeltie | 2 | 23-08-2004 19:38 | |
Flora & Fauna |
Waarom mag een egel geen melk? Upke | 17 | 11-06-2004 12:45 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 | |
Lichaam & Gezondheid |
Licht verteerbaar voedsel dat niet te zwaar valt? Juliah | 17 | 31-10-2001 11:45 |