![]() |
|
Verwijderd
|
Morgen (10 december) is het zover, de definitieve confrontatie over Kosovo. Onderhandelingen zijn (zoals verwacht) op niets uitgelopen.
Wat verwachten jullie dat er morgen gebeurt? Zal Kosovo eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen, en wat is de reactie van Servië daar dan op. Gebeurt er niets, of komt er opeens een doorbraak? Kosovo: NAVO en Rusland tegenover elkaar Van onze correspondent Bert Lanting gepubliceerd op 08 december 2007 04:57 , bijgewerkt op 8 december 2007 08:57 BRUSSEL - De NAVO en Rusland staan lijnrecht tegenover elkaar als het gaat om de mogelijke onafhankelijkheid voor de provincie Kosovo, die formeel nog bij Servië hoort. Dat bleek vrijdag opnieuw op een bijeenkomst van de NAVO-ministers van Buitenlandse Zaken met hun Russische collega Sergej Lavrov in Brussel. De onafhankelijkheid van de Servische provincie Kosovo veroorzaakt een diepgaand conflict tussen de VN en Rusland. (ANP) Volgens minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken waren de meeste ministers het erover eens dat nieuwe onderhandelingen tussen Servië en Kosovo geen zin meer hebben na de mislukte poging van een trojka van onderhandelaars om de twee partijen tot een akkoord te bewegen. ‘Aan tijd heeft het niet ontbroken. Wel aan de wil om eruit te komen’, constateerde Verhagen. De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov legde de schuld voor het mislukken van de besprekingen volledig bij de Kosovaarse leiders, die erop gebrand zijn de provincie onafhankelijk te verklaren. Lavrov waarschuwde dat een regeling buiten de VN-Veiligheidsraad om (lees: een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring) ‘onvoorspelbare gevolgen’ kan hebben. De minister zinspeelde erop dat andere gebieden, zoals de afvallige regio Abchazië in Georgië, een dergelijke stap als een precedent zullen zien. ‘Dat zal de stabiliteit van Europa zeker niet ten goede komen’, zei hij. Volgens zijn Amerikaanse collega Condoleezza Rice heeft het echter geen zin ‘de realiteit te ontkennen’. ‘De trojka heeft er hard aan gewerkt, maar dat proces heeft nu zijn einde bereikt. We moeten nu de volgende stap zetten’. Aanvankelijk zag het ernaar uit de Kosovaarse leiders na 10 december vrijwel meteen de onafhankelijkheid zouden uitroepen. Dat was de uiterste datum waarop de trojka verslag uit moest brengen aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-moon. Maar onder druk van de NAVO en de EU lijken de Kosovaarse leiders nu voor een ‘gecoördineerde’ aanpak gekozen te hebben. Het idee is dat Kosovo op zijn vroegst pas eind januari de onafhankelijkheid uitroept, zodat de EU de tijd heeft om zich voor te bereiden op het overnemen van de taken van de VN, die de provincie momenteel besturen. De meeste EU-landen zullen dan de onafhankelijkheid van Kosovo erkennen, waarmee de weg vrijkomt voor de EU-missie die aanvankelijk toezicht houdt op het onafhankelijke Kosovo. (www.volkskrant.nl) |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
2) Wat heeft het republiek zijn ermee te maken? Als het een republiek was, was het al onafhankelijk 3) Als zelfs in Belgie mensen niet meer met elkaar verder willen, waarom dan wel juist in Kosovo? 4) Waarom zou langzaam integreren werken, zie Belgie? Echt waar, ik vind het kna hoeveel redeneerfouten je kunt maken in zo'n klein stukje tekst.
||
![]() |
Citaat:
ad (1) : Is helemaal niet slecht! Alleen wel raar dat Amerika tegen Kosovo zegt: wordt maar onafhankelijk. Maar tegen Koerdistan: blijf maar lekker in Irak, wat jullie bestookte met gifgas. Je begreep mijn punt dus niet! ad (2) : Republiek heeft recht op afscheiding, provincie niet. Lijkt me dus zeker van belang. Of mag de provincie Baskenland zich ook afscheiden? ad (3) : Dat is precies mijn punt. Ze willen soort Belgisch model op Kosovo toepassen. Maar dat werkt zelf in vreedzaam, rijk Belgie niet. Albanezen willen weg uit Servie. Maar Serviers in Kosovo moeten verplicht in Kosovo blijven. Je begreep mijn punt dus niet! ad (4) : Precies! Dus: dat hele Kosovo plan gaat niet werken, want die mensen WILLEN niet samenleven... Maar wij in het Westen houden vast aan illusie van multi-etnische staat. Ik ben het denk ik voor groot deel met je eens! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Er leven ook Duitsers in Belgie. Elk volkje eigen land dan maar? Ik neem aan als Bush daar ook voor is, dat ie ook de nodige gebieden aan de Amerikaanse Indianen gaat teruggeven.... Wordt leuke aardrijkskunde les als China, Rusland en India uit elkaar gevallen zijn?! ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
He, ik word om mijn oren geslagen met een ALGEMEEN principe. Dus geef ik een ALGEMEEN antwoord ![]() Maar goed, wil jij terug naar de donkere dagen van de machtspolitiek dus? En specifiek in geval van Kosovo: er IS al een Albaneze staat. Ja, die omvat niet alle Albanezen. Miljoenen Russen wonen ook buiten Rusland. Die willen voor flink deel denk ik ook wel terug naar hun voormalige land. Als in: trek Noord-Kazachstan maar bij Rusland. Waarom zou Rusland dit toestaan, en dan tegen eigen burgers zeggen: o nee, jullie moeten in een vreemd land blijven. In Estland heb je steden waar 90% van de bevolking Russisch is. Die daar al generaties wonen. Snap jij dan niet dat die dan ook wel bij Rusland willen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ben je minderheid in wereldmacht China, waar de Amerikaanse president bang van is, dan heb je pech? Wil jij zo'n wereld? ![]() Waar hebben we de VN dan nog voor nodig? En wat een geleuter dan over 'zelfbeschikkingsrecht van volkeren'. Dat geldt dan alleen als de VS je ziet zitten? Raar, ik weet wel wat van filosofie en zo, maar ik heb nog nooit ergens gelezen: iets is alleen goed of waar, als de Amerikaanse president het met je eens is! |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Als het niet slecht is, waarom dan niet toestaan? Citaat:
Citaat:
Ik ben het denk ik voor groot deel met je eens![/QUOTE] Fijn.
|
![]() |
Joostje:
Ik bedoel natuurlijk deelrepubliek van een federatie. Kroatie mocht zich afscheiden, Kosovo niet. Texas kan ook uit VS stappen. Noord-Californie niet ![]() Waarom Kosovo geen onafhankelijkheid toestaan? Omdat het tegen internationale recht ingaat. En laat ik zo zeggen, ik ken wat mensen die er in 1999 dicht bij zaten. En de deal was toen echt: interventie, maar geen onafhankelijkheid. En wat doen die Albanezen, dankbaar? Nee, ze stellen zich zo stroef op dat Westen nu zegt: dan maar onafhankelijk want terug naar Servie gaat niet. Beloning voor wangedrag dus. Overigens de slachtoffers van toen, zijn nu vaak de daders! Maar belangrijkste punt is: als we dit toestaan, dan staan morgen nog 20 volkeren voor de stoep bij EU en VN. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor stabiliteit in de wereld. En over dat plan van de VN: het werkt met dubbele meerderheden. Voor veel besluiten is een meerderheid nodig van de Servische zetels en de Albaneze zetels. Klinkt leuk, maar elke gemeenschap kan dan dus bijna alles blokkeren. Zie Belgie ![]() Need I say more. Dat plan is recept voor zeer instabiele staat. Gemeenschappen willen niet samenleven, maar moeten het toch van ons, het Westen. En dan geef je ze ook nog beide het gereedschap om steeds het bestuur lam te kunnen leggen. Kan je dan niet beter zeggen: joh, dit gaat niet werken, dan Kosovo maar splitsen.... Of nog beter: terug naar Servie, want dan schep je geen precedent! Straks twee Albanese staten. En de Koerden heb er geen een. Leg jij even uit hoe eerlijk dat is! |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) Ik heb nergens beweert dat de koerdenniet een eigen staat zuden moeten krijgn, dus dat ze er geen hebben hoef ik ook niet te verantwoordne.
||
Citaat:
(eigenlijk zit de internationale politiek precies zo in elkaar als Machiavelli beschreef hoe te handelen als staatshoofd, triest maar waar). De VN is hierin verwaarloosbaar trouwens. beetje offtopic dit maar moest het even kwijt ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Uitspraak Hof over Kosovo hhendrikxx | 3 | 23-07-2010 22:45 | |
onafhankelijkheid Kosovo een feit Verwijderd | 403 | 11-05-2009 21:59 | |
Status Kosovo?? Gatara | 102 | 27-04-2007 08:21 | |
"Kosovo dreigt Westoever van Europa te worden" Gatara | 35 | 29-04-2004 22:36 | |
VN-functionarissen gedood in Kosovo Gatara | 1 | 18-04-2004 14:07 | |
Kosovo: int. gemeenschap gedwongen ANA als terroristengroep te bestempelen Gatara | 12 | 24-04-2003 12:45 |