Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2007, 11:55
Verwijderd
En ik weet niet eens of ik het woord in de titel goed geschreven heb.
Maar dat terzijde.

N.a.v. een reply van mezelf in het 'Jouw dag'-topic op DK, en de reactie van TRA dáár weer op, dit topic.

Welke cultuurshock heb jij onlangs ervaren/meegemaakt/gezien/gehoord/gevoeld/geroken/geproefd?

En ik weet dus ook niet eens of het de juiste benaming is voor datgene dat ik dus gezien had, maar ach.

Waar ik echt van stond te kijken, was hoe in Postel - een dorpje net over de grens in België - naast een mooie abdij met een enorme tuin en zo'n nostalgisch winkeltje en allemaal zeer zomerse terrasjes op idyllische plekjes, een heel plein vól met friet-, ijs- en hotdagskramen kan staan!
Het is er echt enorm druk, in het hele dorp. Maar opvallend is vooral dat iedereen eindigt op het vreetplein, na een verplicht rondje abdij, want 'dat moet nu eenmaal even als je in Postel bent'. De containers op het plein zitten zó vol dat alles eruit puilt en ernaast ligt. Oh ja, en op hetzelfde plein stond trouwens ook nog een mannetje op een karretje die schattige vogelhuisjes verkocht voor €3,- (zelfde prijs als de hotdogs), maar hij verkocht er geen één. Had 'ie een paar meter terug gestaan in het dorp, voor de abdij of naast een terrasje, dan waren ze vast niet aan te slepen geweest.
Advertentie
Oud 20-08-2007, 14:20
Praganonut
Praganonut is offline
Jaren geleden m,n moeder: WTF, een Turk op een fiets!
Blijkt dat er inderdaad niet zolang te zijn dat Turken inderdaad fietsen. M,n moeder had dat nog nooit gezien.
Oud 20-08-2007, 15:48
Rooster
Rooster is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 20-08-2007 @ 12:55 :
Waar ik echt van stond te kijken, was hoe in Postel - een dorpje net over de grens in België - naast een mooie abdij met een enorme tuin en zo'n nostalgisch winkeltje en allemaal zeer zomerse terrasjes op idyllische plekjes, een heel plein vól met friet-, ijs- en hotdagskramen kan staan!
Het is er echt enorm druk, in het hele dorp. Maar opvallend is vooral dat iedereen eindigt op het vreetplein, na een verplicht rondje abdij, want 'dat moet nu eenmaal even als je in Postel bent'. De containers op het plein zitten zó vol dat alles eruit puilt en ernaast ligt. Oh ja, en op hetzelfde plein stond trouwens ook nog een mannetje op een karretje die schattige vogelhuisjes verkocht voor €3,- (zelfde prijs als de hotdogs), maar hij verkocht er geen één. Had 'ie een paar meter terug gestaan in het dorp, voor de abdij of naast een terrasje, dan waren ze vast niet aan te slepen geweest.
Postel is geniaal ja, daar ga ik regelmatig heen

Mijn cultuurshock was mijn bezoek aan kinderdijk:
al dat domme buitenlandse volk wat molentjes komt koekeloeren en er daarna van overtuigd is dat heel Nederland zo is.
Bergen Japanse in traditionele Hollandse klederdracht en de kleintjes allemaal omstebeurt in de reuzeklomp....
Oud 20-08-2007, 18:29
Uice
Uice is offline
Toeristen die in Amsterdam op het fietspad lopen en ook niet uitweken als je eraan kwam, dat was ooit wel een cultuurshock. Nu krijgen ze van mij gewoon geschreeuw naar hun hoofd en dan gaan ze wel weg.
Oud 20-08-2007, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 20-08-2007 @ 19:29 :
Toeristen die in Amsterdam op het fietspad lopen en ook niet uitweken als je eraan kwam, dat was ooit wel een cultuurshock. Nu krijgen ze van mij gewoon geschreeuw naar hun hoofd en dan gaan ze wel weg.
Dat viel mij laatst ook op toen ik in Amsterdam was. Lijkt me echt enorm irritant als je daar woont. Even snel naar de bakker fietsen leek niet echt makkelijk.

Cultuurshock voor mij in Amsterdam was:
Ik voelde me daar best een toerist.
Oud 20-08-2007, 19:09
Uice
Uice is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 20-08-2007 @ 19:31 :
Dat viel mij laatst ook op toen ik in Amsterdam was. Lijkt me echt enorm irritant als je daar woont. Even snel naar de bakker fietsen leek niet echt makkelijk.
Het is vooral in de zomer erg. Straks wordt het wel minder. En als je schreeuwt valt het dus wel mee.
Oud 20-08-2007, 19:20
Balance
Balance is offline
In Turkije was ik verrast door de opdringerigheid van de mensen. Opdringerigheid klinkt eigenlijk slechter dan ik het bedoel. De mensen komen direct op je af; verkopers houden hele verhalen om je wat aan te smeren, mannen vragen je meteen mee uit. Ik vind het grappig, want onze nuchterheid zegt ons dat ze belachelijk bezig zijn en dat ze maar opdringerig zijn. Terwijl deze mensen eigenlijk alleen maar heel eerlijk zijn in hun bedoelingen. Ze zeggen direct waar het op staat: ik wil dat jij dit koopt, of ik vind je leuk en wil met je uit. Ondanks dat ik het soms wel vervelend vond, kan ik die eerlijkheid wel waarderen. Maar wat een verschil met Nederland zeg.
Oud 20-08-2007, 23:01
PV
PV is offline
Citaat:
Balance schreef op 20-08-2007 @ 20:20 :
In Turkije was ik verrast door de opdringerigheid van de mensen. Opdringerigheid klinkt eigenlijk slechter dan ik het bedoel. De mensen komen direct op je af; verkopers houden hele verhalen om je wat aan te smeren, mannen vragen je meteen mee uit. Ik vind het grappig, want onze nuchterheid zegt ons dat ze belachelijk bezig zijn en dat ze maar opdringerig zijn. Terwijl deze mensen eigenlijk alleen maar heel eerlijk zijn in hun bedoelingen. Ze zeggen direct waar het op staat: ik wil dat jij dit koopt, of ik vind je leuk en wil met je uit. Ondanks dat ik het soms wel vervelend vond, kan ik die eerlijkheid wel waarderen. Maar wat een verschil met Nederland zeg.
Het is alleen wel jammer dat ze dat gedrag ook in Nederland vertonen niet alleen Turken overigens, allochtonen in het algemeen.
Oud 21-08-2007, 08:59
Balance
Balance is offline
Citaat:
PV schreef op 21-08-2007 @ 00:01 :
Het is alleen wel jammer dat ze dat gedrag ook in Nederland vertonen niet alleen Turken overigens, allochtonen in het algemeen.
Heb ik nog niet meegemaakt, maar misschien vinden ze me daarvoor gewoon niet leuk genoeg
Oud 21-08-2007, 12:28
Uice
Uice is offline
Citaat:
Je wil beweren dat iedereen behalve Nederlanders opdringerig is? Ik ben hier nog nooit lastiggevallen door een opdringerige Pool.
Oud 21-08-2007, 15:07
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
wat een ontzettende onzin.
Oud 21-08-2007, 20:57
Miracle
Miracle is offline
Vanmiddag kreeg iemand een cultuurshock toen hij erachter kwam dat ze in een biologische winkel ook lekker en ongezond banket verkopen.
Oud 21-08-2007, 20:59
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Allochtonen in het algemeen.
Zelfs de koningin is allochtoon hoor.
Oud 21-08-2007, 21:54
PV
PV is offline
wat moet ik dan zeggen, mensen met een getinte huidskleur? dan zeg ik dat. het valt gewoon op, om de een of andere reden spreken ze je altijd aan of maken ze een opmerking terwijl je daar totaal geen behoefte aan hebt.
of beter gezegd, want mensen zullen hier ook wel weer over vallen, de mensen die je vervelend aanspreken of opmerkingen maken hebben bijna altijd een getinte huidskleur.

Laatst gewijzigd op 21-08-2007 om 22:01.
Oud 22-08-2007, 12:10
Verwijderd
Ik vind het een behoorlijke cultuurshock dat ik echt al vier keer in de Veronica Gids heb zien staan, als ze aan een bekende Nederlander vragen "God of Darwin", dat ze dan zeggen "Darwin? Die ken ik niet."
Oud 22-08-2007, 12:32
Rooster
Rooster is offline
Die lui verdienen de Darwin-award
Oud 22-08-2007, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Rooster schreef op 22-08-2007 @ 13:32 :
Die lui verdienen de Darwin-award
Die ken ik dan weer niet.
Oud 22-08-2007, 12:48
Rooster
Rooster is offline

Citaat:
De Darwin Award (vertaald: de 'Darwinprijs') is een ludieke 'eer' die wordt gegeven aan mensen die 'bijdragen' aan de menselijke evolutie door zichzelf op een spectaculair domme manier te laten verongelukken en daarbij om het leven komen of de mogelijkheid om zichzelf voort te planten verliezen. De prijs is genoemd naar Charles Darwin, de bedenker van de evolutietheorie. Er is geen geldprijs aan verbonden, alleen postume erkenning of eervolle vermelding. De gedachte erachter is dat de persoon zo dom is dat hij een levend bewijs is van evolutie in uitvoering. Zijn of haar (ondermaatse) genen worden door de persoon zelf dus uit de genenpool verwijderd.
Oud 22-08-2007, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Rooster schreef op 22-08-2007 @ 13:48 :
Zo erg is het dus niet dat ik dat niet weet.
Oud 23-08-2007, 00:01
Uice
Uice is offline
Citaat:
PV schreef op 21-08-2007 @ 22:54 :
wat moet ik dan zeggen
Wat je bedoelt. Ik zeg toch ook niet eerst 'aardbeien zijn geel' en dan daarna 'ja, wat moet ik dan zeggen, bananen?'
Oud 23-08-2007, 16:43
PV
PV is offline
Citaat:
Juice schreef op 23-08-2007 @ 01:01 :
Wat je bedoelt. Ik zeg toch ook niet eerst 'aardbeien zijn geel' en dan daarna 'ja, wat moet ik dan zeggen, bananen?'
jij wil zeggen dat je bij het woord allochtonen aan duitsers of argentijnen ofzo denkt?
Oud 23-08-2007, 17:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
PV schreef op 23-08-2007 @ 17:43 :
jij wil zeggen dat je bij het woord allochtonen aan duitsers of argentijnen ofzo denkt?
Bij het woord allochtonen denk ik aan mensen die hier wonen en die hier niet vandaan komen, ja. Niet specifiek aan Turken of negers ofzo. Daar ben ik -in mijn milieu- niet uniek in. Anders had ik wel niet zo verbaasd gereageerd.

Regels voor berichten