Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Liefde tussen ouder en kind kan net zo'n zelfde effect hebben. En daar komt geen spikkeltje romantiek aan te pas. Wat ik echter nog minder begrijp is dat je dit persoonlijk vat. Dat jij voor jezelf kan zeggen op dit moment dat je niets mist, prima. Maar ik durf te wedden dat met de relatie(s) die je heb gehad niet alleen op basis van alleen aantrekkingskracht en dat soort dingen maar ook op basis van wat je als aanvulling wilt voor jezelf op een bepaalde niveau onderbewust. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar okee, als je het over liefde in het algemeen hebt, dan is het een ander verhaal - wat ik zeg, ik denk dat mensen te sociaal zijn om prettig zonder liefde te kunnen leven. Maar dan nóg lijkt het me gevaarlijk om je zo afhankelijk te voelen van wie dan ook. Mensen lijken gevaarlijk weinig te beseffen dat ze alles wat ze nodig hebben al in zichzelf kunnen vinden. Dat is sneu, want al het ándere kun je verliezen - en dus ook de door jou verzonnen 'bron van je geluk'. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik ben het overigens wel met je eens. Liefde is prima maar niet geluk bepalend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar wat mij opvalt is dat zoiets per persoon verschilt. Sommige mensen worden op een heel andere manier verliefd dan andere mensen en de een heeft er van nature ook echt meer controle over dan de ander. Mensen kunnen soms zeggen van "doe niet zo gestoord, beheers je een beetje" en daarbij denken dat ze zelf ook niet zo ontzettend gestoord doen als ze verliefd zijn, maar dat is in mijn ogen makkelijk praten omdat zij dat extreme hormonale effect nooit hebben ervaren. Even voor de duidelijkheid: ik bedoel niet dat sommige mensen dus minder voor hun partner voelen ofzo. |
![]() |
||
Citaat:
Onafhankelijkheid op dit gebied betekent dat iemand in de loop van de tijd steeds moeilijker heeft om iemand te vinden waarmee met elkaar nader kan komen dmv liefde: " Want je hebt niemand nodig" in welke vorm dan ook. Ik snap niet dat jij dit blijkbaar prefereert.. Er is niet voor niets het gezegde: Liefde is net als een roos, je moet verdomd goed uitkijken hoe je de roos vastpakt. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor je eigen acties zo ook hier in. Met andere woorden: zonder liefde is je leven dood. En mijn bron van geluk? zou een dame kunnen zijn, of helemaal niemand. Kan mij eigenlijk weinig meer schelen. maar het maakt het leven een stuk aangenamer als er iemand er zou zijn waarmee ik de reis voort kan zetten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het probleem is echter dat veel mensen denken specifieke mensen nodig te hebben - dat ze niet kunnen leven zonder hun partner, zonder hun ouders of zonder hun beste vriendin, bijvoorbeeld. En dat is onzin. Je hebt niet per se diegene nodig om gelukkig te zijn. Je hebt zelfs niet per se een partner (of een ouder of een vriend) nodig om gelukkig te zijn. Natuurlijk wil ik liever niemand nodig hebben. Duh. Dan bén ik namelijk al gelukkig, ongeacht of bepaalde mensen wel of niet in mijn leven zijn. Hoe kun je nou liever wél per se iemand nodig willen hebben? Dan moet je je altijd druk maken of diegene wel bij jou blijft, van jou houdt, en als je ze inderdaad kwijtraakt, heb je helemaal een probleem. Natuurlijk moet je geen relaties uit de weg gaan of niet van mensen houden, dat zou belachelijk zijn. Maar de gedachte dat je er niet zonder kunt is even belachelijk. Dat gaat juist ten koste van gelukkig zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een nuchter persoon zal niet zo snel hals over kop alles laten liggen voor de 'high' van verliefdheid, waar een ander niet meer kan slapen en aan niks anders meer kan denken. Dat stofje in de hersenen wordt namelijk ten eerste niet door iedereen in dezelfde mate aangemaakt. Ten tweede werken de receptoren ervoor ook niet altijd even goed bij iedereen en worden ze ongevoeliger als ze teveel prikkels krijgen. Bij heroine neem je dan gewoon steeds meer om diezelfde 'high' te krijgen, waardoor het gevaarlijk wordt. Liefde kun je niet doseren, dat is er of het is er niet en het lichamelijke effect ervan zal dus per individu anders zijn. Liefde heeft in die zin niet op dezelfde manier een verslavend effect als een drug die je zelf kunt doseren. Met andere woorden: iedereen kan erg verslaafd aan heroine raken, maar niet iedereen aan liefde. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 21-08-2007 om 22:38. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat ik begrijp wat Morgan wil zeggen, het is een beetje zoals wat ik denk: een ideale relatie is degene waarin 2 personen die perfect op zichzelf kunnen rondraaien en gelukkig en tevreden met hun doen en laten, samenkomen, en delen van hun leven delen. Niet van 'ik kan niet zonder de ander', of niet 'ik heb iemand nodig om gelukkig te zijn (en ik ken vele zulke mensen, mensen die denken dat opeens hun leven helemaal zal verbeteren omdat ze een lief hebben) En als liefde een verslaving is, is het 1 van de enige verslavingen waaraan heel de wereld verslaafd zou mogen zijn, misschien zou hij er dan wat mooier uitzien... Ik denk eerder dat het een beetje hetzelfde effect heeft als sporten: je kikkert ervan op, het doet je goed, maar een echte verslaving in de zin van 'ik kan er niet zonder' denk ik toch niet dat het is
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld? JustTalk | 324 | 24-05-2014 14:55 | |
Drugs & Alcohol |
Drugs als je je kut voelt Wammus | 84 | 10-12-2004 11:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een christen kan maar beter niet uitgaan debotjuh | 26 | 03-07-2003 18:41 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 | |
Psychologie |
depressiviteit en sex Alopecia | 32 | 23-12-2001 02:31 | |
Verhalen & Gedichten |
afhankelijkheid als verslaving prinsesje | 8 | 07-09-2001 19:15 |