Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2002, 07:01
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
o.a. Nu.nl schreef:
AMSTERDAM - De opmars van de euro in de afgelopen weken heeft maandag geresulteerd in een pariteit met de dollar. Rond 13.00 uur was een euro net zo veel waard als een dollar. Het is voor het eerst in 2,5 jaar dat de Europese munt op gelijke voet staat met zijn Amerikaanse evenknie.

Al snel na de girale introductie van de euro op 1 januari 1999 zette de munt een dalende lijn in. De openingskoers was 3,5 jaar geleden een euro voor 1,16675 dollar. In twaalf maanden tijd zakte de euro onder de koers van de dollar. Het dieptepunt lag in het najaar van 2000 en in de zomer van 2001, toen de euro onder de 85 dollarcent dook. Interventies door de Europese Centrale Bank behoedden de munteenheid voor een verdere koersval.

De euro is niet geheel op door eigen kracht in koers omhoog gegaan. Analisten schrijven de opleving vooral toe aan de zwakker wordende dollar. De maar moeizaam herstellende Amerikaanse economie zorgt ervoor dat de dollar steeds meer terrein verliest.
Duisenberg's voorspelling is uitgekomen. Hoorde net dat-ie zelfs meer waard is: 1,016 dollar. Elders hoorde ik dat dit niet geheel positief is. Bijvoorbeeld een bloemenverkoper moet nu z'n bloemen goedkoper verkopen omdat ze meer waard zijn.

Hoe denken jullie hierover?

Laatst gewijzigd op 16-07-2002 om 07:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2002, 07:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Duisenberg's voorspelling is uitgekomen. Hoorde net dat-ie zelfs meer waard is: 1,016 dollar. Elders hoorde ik dat dit niet geheel positief is. Bijvoorbeeld een bloemenverkoper moet nu z'n bloemen goedkoper verkopen omdat ze meer waard zijn.

Hoe denken jullie hierover?
Importeren we of exporteren we meer? Als het eerste het geval is, is het gunstiger voor het land Want we kopen goedkoper in, maar we verkopen duurder.

Het is altijd zo met economie: op het ene vlak is een ontwikkeling positief, op een andere negatief.
Ik denk dat het in het algemeen wel positief is op te vatten.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 07:43
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Importeren we of exporteren we meer? Als het eerste het geval is, is het gunstiger voor het land Want we kopen goedkoper in, maar we verkopen duurder.
Oja ik weet weer waarom ik zo slecht in economie ben . Een balans dus. Alleen Amerika en Europa zijn nu min of meer 2 fronten, Azie even niet meegerekend. Als de Duitse economie slecht ging en de Nederlandse goed kon je je product als Amerikaan inkopen bij Duitsland. Dat is dan goedkoper. Daardoor gaat de Duitse beter en de Nederlandse slechter waardoor het weer in evenwicht komt. Dat voordeel heeft een Amerikaan niet meer.

Citaat:
Het is altijd zo met economie: op het ene vlak is een ontwikkeling positief, op een andere negatief.
Ik denk dat het in het algemeen wel positief is op te vatten.
Zal het ook doorgroeien? In hoeverre is Amerika afhankelijk van Europa en vice versa? Als de Amerikaanse economie inzakt wordt de onze daar heftig door beinvloed. Vice versa zie of hoor ik daar weinig over..
Oud 16-07-2002, 07:48
koosje2001
koosje2001 is offline
Hoe dan ook, we hebben die amerikanen een poepie laten ruiken
Oud 16-07-2002, 07:56
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
koosje2001 schreef:
Hoe dan ook, we hebben die amerikanen een poepie laten ruiken
Volgens deze statistieken wel. Lies, damn lies and statistics. De AEX heeft bijv. haar ergste dieptepunt in 5 jaar gehad gisteren. Dat weer mede dankzij de Amerikaanse economie komt. Zie je in hoe afhankelijk wij zijn van hen? Volgens mij is dat andersom veel minder zo...
Oud 16-07-2002, 10:20
RuffThugg
RuffThugg is offline
Het is niet beter want amerika gaat nu andere landen zoeken die goedkoper exporteren.
Je hebt natuurlijk weer nuances erin maar laatst was het ergens en daar hadden ze het berekend en toen kwam eruit dat Nederland er (iets) slechter mee uitkwam.

Maar het is geen crisis.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 10:23
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:

Volgens deze statistieken wel. Lies, damn lies and statistics. De AEX heeft bijv. haar ergste dieptepunt in 5 jaar gehad gisteren. Dat weer mede dankzij de Amerikaanse economie komt. Zie je in hoe afhankelijk wij zijn van hen? Volgens mij is dat andersom veel minder zo...
Jah dat is zo. Maar aangezien de economie in Amerika nu zo slecht gaat, kan zelf het zelfs de Europese econmie niet meeslepen. Komt vooral omdat er veel te veel werd verw8 van de High tech industrie. Maar dat valt achteraf toch vies tegen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 13:45
Tox
Tox is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:
Het is niet beter want amerika gaat nu andere landen zoeken die goedkoper exporteren.
Je hebt natuurlijk weer nuances erin maar laatst was het ergens en daar hadden ze het berekend en toen kwam eruit dat Nederland er (iets) slechter mee uitkwam.

Maar het is geen crisis.
iddem Er is namelijk meer export na de vs vanuit nederland dan andersom. Dit betekent dus dat onze producten duurder zullen worden voor de amerikanen. Er is wel 1 voordeel, het is nu goedkoper om na de vs op vakantie te gaan
Oud 16-07-2002, 13:52
Sommetje
Sommetje is offline
Ik leef nog!
Oud 16-07-2002, 16:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Volgens mij is dat andersom veel minder zo...
Dat komt nog wel ,..... ooit

(ik hoop alleen dat wij als Europa niet zo imperialistisch te keer gaan en menen de baas over alles en iedereen te zijn en alleen maar denken dat Europa de wereld is en de rest een museum waar je spullen uit kunt pikken zonder daar echt iets voor terug te geven )
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 18:12
Verwijderd
*zucht* economie

Maarjah, denk idd dat het niet zo positief is. De Euro geldt namelijk voor heel Europa, dus kan heel Europa moeilijker exporteren naar America, terwijl importeren juist gunstig is.

Gevolg: slechte toestand in America trekt ons mee en de Euro zal weer aan waard verliezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten