Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2007, 11:45
chantyyy
chantyyy is offline
gisteren kwam een vriendin (tevens collega) naar mijn toe.
Ze had in een brief gelezen dat ze in de winkel waar ze werkt word verdacht van diefstal (uit de kassa). Terwijl dit niet zo is, ze denkt wel dat ze idd de laatste tijd veel kas verschillen heeft omdat ze er me haar hoofd niet echt bij is...

Maar jah dat is toch niet een reden om gelijk iemand te verdenken???

Maar goed zij schijt 7 kleuren wat ze nou gaan doen, en tja ik weet het ook niet.

Naar mij weten moeten ze echt bewijs hebben (beelden of heterdaad betrappen)

Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt, hoe en wat?

Laatst gewijzigd op 26-08-2007 om 12:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2007, 11:52
T_ID
T_ID is offline
Mwo, als het gaat om sommen geld die het waard zijn haalt men vaak de bedrijfsrecherche erbij. Feitelijke private bedrijven die binnen bedrijven en organisaties hetzelfde doen als de recherche van de politie doet met misdrijven.
Oud 26-08-2007, 11:58
chantyyy
chantyyy is offline
maar goed stel je voor zij heeft gewoon vaak en hoge kasverschillen (gaan van het ergste uit haha) dat betkent dan toch nog niet dat zij het jat? en dus kunnen ze dan toch ook niks maken??
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 12:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
chantyyy schreef op 26-08-2007 @ 12:58 :
maar goed stel je voor zij heeft gewoon vaak en hoge kasverschillen (gaan van het ergste uit haha) dat betkent dan toch nog niet dat zij het jat? en dus kunnen ze dan toch ook niks maken??
Je zegt toch net zelf dat ze grote kasverschillen op geeft? Het geld kwam in de kas, maar is niet in de kas, en het is teveel om door telfouten verklaard te worden.

Behalve de broekzak van die medewerker zijn er dan weinig plaatsen over waar dat verschil vandaan kan komen.

Dat mag misschien niet genoeg voor een aanklacht, maar reken maar van yes dat diegene zijn baan kwijt is zodra de mogelijkheid tot lozen zich voor doet. Aan de medewerker vervolgens om met een verklaring voor de verschillen te komen zodat dat voorkomen kan worden.
Oud 26-08-2007, 13:09
chantyyy
chantyyy is offline
ok. maar ze kunnen neem ik aan geen aangifte doen tegen haar. Want ze heeft niks gejat. daar heb je toch harde bewijzen voor nodig???
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 13:11
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 26-08-2007 @ 13:55 :
Je zegt toch net zelf dat ze grote kasverschillen op geeft? Het geld kwam in de kas, maar is niet in de kas, en het is teveel om door telfouten verklaard te worden.

Behalve de broekzak van die medewerker zijn er dan weinig plaatsen over waar dat verschil vandaan kan komen.
behalve dan door vaak te veel geld terug te geven. En dat kan zomaar gebeuren. Natuurlijk geef je dan even vaak te weinig geld terug, maar daar zegt de klant dan wel iets van, terwijl veel mensen er niets van zeggen als ze te veel geld terug krijgen. Ik neem aan dat ts dat bedoelt met dat haar vriendin er niet helemaal met haar hoofd bij is: dat ze daardoor vaak fouten maakt met het wisselgeld.

Maargoed. Ze kunnen op zich wel aangifte doen, maar zolang er geen bewijzen zijn, zal ze niet veroordeeld worden.
Ze kunnen haar wel ontslaan. Dan heeft ze nog wel een opzegtermijn.

Ik raad je vriendin aan om als ze op haar kasverschillen wordt aangesproken, meteen rustig uit te leggen dat ze vaak niet op zit te letten en daardoor misschien veel fouten maakt met het wisselgeld. Ze kan dan ook uitleggen waar het door komt dat ze zo slecht op let. Verder is er niet zo veel wat ze er aan kan doen.

Laatst gewijzigd op 26-08-2007 om 13:15.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 13:14
chantyyy
chantyyy is offline
jah dat bedoelde ik ook. Kijk ik maak ook echt wel eens die fout. en idd als je ze te weinig terug geeft hoor je dat. zelden als je teveel terug geeft...
en dan kunnen er nog zoveel redenen zijn waar het fout gaat...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 13:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sarah schreef op 26-08-2007 @ 14:11 :
behalve dan door vaak te veel geld terug te geven. En dat kan zomaar gebeuren.
Dat verklaard een klein kasverschil. Waar het geen verklaring voor vormt zijn grote verschillen, of plotselingen variaties in het tekort.
Oud 26-08-2007, 13:57
chantyyy
chantyyy is offline
nou er werd gezegd dat het om 10tjes en 20tjes ging. 1x een briefje wat aan elkaar vast zit geplakt en je hebt dat al...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 14:11
Vice
Vice is offline
Hoe vaak komt zoiets nou voor. Als je te vaak een kassaverschil van meer dan 10 Euro hebt, doe je toch echt je werk niet goed. Is het jullie niet geleerd om tijdens het terug geven van het wisselgeld terug te tellen, waardoor je zeker weet dat je het juiste bedrag geeft. Beetje vreemde zin.

Citaat:
T_ID schreef op 26-08-2007 @ 13:55 :

Misschien de broekzak van haar vrienden. Je kunt ook bewust iemand te veel geld geven.
Oud 26-08-2007, 14:14
chantyyy
chantyyy is offline
Heb ik idd ook aan gedacht en tegen haar gezegd, maar dat is niet zo (en ik geloof haar dan ook maar op haar woord).
Maar het enige wat ik wil weten wat hebben ze nodig om aangifte doen wegens diefstal tegen haar...

wat voor bewijs hebben ze dan nodig?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 14:31
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Als ze vrij vaak veel kasverschil heeft dan moet ze mss toch 'ns op zoek naar een andere baan.. Lijkt me dat je na 1 of 2 keer een groot verschil je toch écht wat beter gaat opletten

maar ontopic, ik weet niet wat ze nodig hebben om aangifte te doen maar ik denk dat hoe lullig t ook is, vaakveel kasverschil al genoeg is..
Oud 26-08-2007, 14:47
chantyyy
chantyyy is offline
nou het is pas 1x tegen haar gezegd dat ze op moet letten en dat was woensdag... Ze werkt daar al langer en daarvoor nooit op aangesroken en zolang er niks wordt gezegd denk je toch dat het goed gaat??

Maar blijkbaar proberen ze haar te ontslaan op grond van diefstal (denk ik)...

Maar als zij dit niet doet kan ze toch alleen maar worden ontslagen op de grond van veel en hoge kasverschillen (als dat het het geval is) wij weten namelijk nooit of er een kasverschil is en hoeveel dat is
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 14:57
Ivo
Ivo is offline
Je vriendin zal hoe dan ook voor haar baan moeten vrezen denk ik. Zelfs al heeft ze niets gestolen (en daarvoor zal toch echt bewijs moeten komen), dan voert ze haar werk niet naar behoren uit. Als je een kassa bedient, ben je er gewoon voor verantwoordelijk dat de kas aan het einde van je dienst klopt. Klopt de kas niet, dan is de taak niet goed uitgevoerd. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje, en dat zal een werkgever ook begrijpen. Maar als een bepaalde werknemer telkens weer met een beduidend hoger kastekort de dag afsluit als haar collega's, dan is dat op z'n minst reden voor een goed gesprek.
In ieder contract is opgenomen dat je als werknemer je taken naar behoren moet uitvoeren.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 15:01
chantyyy
chantyyy is offline
jah dat heb ik ok tegen haar gezegd dat ze eventuuel haar baan kwijt is vind ze heel erg maar zegt ook is me eigen schuld dan.
Ze (en ik ook trouwens) is bang dat ze opgepakt word en weet ik veel allemaal. Maar jah mijn vraag is wat voor bewijs hebben ze nodig voordat ze de stempel diesftal aan je kunnen meegeven?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 16:54
Vice
Vice is offline
Hangt er bij jullie kassa dan geen camera?
Oud 26-08-2007, 17:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
chantyyy schreef op 26-08-2007 @ 14:57 :
nou er werd gezegd dat het om 10tjes en 20tjes ging. 1x een briefje wat aan elkaar vast zit geplakt en je hebt dat al...
Als iemand tijdens een dienst € 1000 door zijn handen laat gaan en het presteerd om € 100 kwijt te maken, waar je toch al gauw aan zit als je regelmatig tientjes en twintigjes verliest, dan zou die er bij mij ook van verdacht worden geld achterover te drukken hoor.

Bekijk het vanuit de werkgever: die verliest op deze manier zo 10% van de omzet die bij die kassa gedraait wordt. Dat is enorm.

Als het al niet om diefstal gaat, dan in ieder geval om grove fouten in het functioneren. Ook een reden om iemand eruit te gooien.
Oud 27-08-2007, 08:13
Estar
Estar is offline
Citaat:
chantyyy schreef op 26-08-2007 @ 14:57 :
Als je terug telt dan gebeurd dat echt niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 14:25
lrs
lrs is offline
Dan let je blijkbaar echt niet op. Zelfs al tel je niet terug is het vrijwel onmogelijk om een groot kasverschil te krijgen door briefjes die aan elkaar plakken. Dit komt mischien 1 op de 38190381083193 keer voor.

Kassawerk is zelfs te hoog gegrepen voor bepaalde mensen blijkbaar .

Maar om even antwoord te geven op je vraag: Het enige dat ze kunnen en waarschijnlijk zullen doen is haar ontslaan. Verdere sancties als aangifte van diefstal zullen er waarschijnlijk niet komen. Mede doordat dit veel tijd in beslag neemt en het zonder concreet bewijs vrijwel onmogelijk is ook maar iets van hun geld terug te eissen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 15:09
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik begrijp die opmerkingen over dat terugtellen niet zo.
Er staat duidelijk bij dat ze er met haar hoofd niet bij zou zijn en dat het daardoor misgaat met teruggeven.Als ik veel aan mijn hoofd heb, is rekenen een van de eerste dingen die me echt niet meer fatsoenlijk lukken. En ja, mij zou het ook nog wel lukken om een verkeerd briefje te pakken. Briefjes aanelkaar plakken, okee.. vaag. Maar in het verkeerde bakje grijpen misschien? 20 op de kassa zien staan als aankoopbedrag en dan 20 teruggeven ipv 10, doordat je dingen doorelkaar gaat halen?

Desalniettemin vind ik het wel vaag, dat het zo'n grote kasverschillen worden. En ben ik het met T_ID eens, dat je het ook vanuit het oogpunt van de werkgever moet bekijken. Zo'n werkgever kan niet in jouw hoofd kijken en zien wat er in je omgaat. Die ziet alleen dat kasverschil, het groter wordende verlies, en dan is het uiteraard goedkoper een nieuwe werknemer te gaan zoeken.
Oud 28-08-2007, 22:51
Estar
Estar is offline
Citaat:
Droomvlucht schreef op 27-08-2007 @ 16:09 :
Ik begrijp die opmerkingen over dat terugtellen niet zo.
Er staat duidelijk bij dat ze er met haar hoofd niet bij zou zijn en dat het daardoor misgaat met teruggeven.Als ik veel aan mijn hoofd heb, is rekenen een van de eerste dingen die me echt niet meer fatsoenlijk lukken. En ja, mij zou het ook nog wel lukken om een verkeerd briefje te pakken. Briefjes aanelkaar plakken, okee.. vaag. Maar in het verkeerde bakje grijpen misschien? 20 op de kassa zien staan als aankoopbedrag en dan 20 teruggeven ipv 10, doordat je dingen doorelkaar gaat halen?

Desalniettemin vind ik het wel vaag, dat het zo'n grote kasverschillen worden. En ben ik het met T_ID eens, dat je het ook vanuit het oogpunt van de werkgever moet bekijken. Zo'n werkgever kan niet in jouw hoofd kijken en zien wat er in je omgaat. Die ziet alleen dat kasverschil, het groter wordende verlies, en dan is het uiteraard goedkoper een nieuwe werknemer te gaan zoeken.
Nou ja, je moet wel erg ver weg zijn wil je niet gewoon kunnen uittellen wat er op de kassa staat. Als je zo ver weg bent moet je gewoon niet gaan werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten