Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2007, 10:27
Tjaan
Tjaan is offline
Ik heb sinds ongeveer een jaar een Canon Powershot A610 en ik heb hierin altijd oplaadbare GP-batterijen gebruikt. Tot voor kort gingen die batterijen altijd lang mee (meer dan 100 foto's), maar sinds kort raken ze veel sneller leeg (na 20 foto's ongeveer). Als ik nu de camera aanzet, krijg ik vaak meteen een zwart scherm met de melding 'vervang de batterijen', terwijl ik niet de melding heb gehad dat de batterijen bijna leeg zijn. Eerder kreeg ik die melding wel altijd, en dan kon ik nog een hele serie foto's mee maken voor de batterijen echt leeg waren.
Kan dit aan mijn camera liggen of ligt het gewoon aan de batterijen, dat die versleten zijn ofzo?
Oud 25-08-2007, 10:32
Verwijderd
Nouja, het is bij oplaadbare batterijen wel zo dat op een gegeven moment ze niet zo goed meer opladen (maximaal na zo'n 1000 keer ofzo.) Gebruik je altijd dezelfde batterijen? Dan kun je eens proberen nieuwe te kopen, kijken of het dan opgelost is. Zo niet, dan weet ik het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 16:49
Tjaan
Tjaan is offline
Ik heb 8 batterijen die ik afwissel. Ik weet dat de kwaliteit van die batterijen achteruit gaat, maar ze zijn nog lang geen 1000 keer opgeladen. Ik was sowieso wel van plan om nieuwe te kopen, maar ik wilde toch even zeker weten of het niet ook aan de camera kan liggen
Oud 25-08-2007, 19:20
Verwijderd
Dat zou natuurlijk wel kunnen, dat weet ik niet. Ik heb er bij mijn Sony Cybershot ook last van. Het kan ook nog eens de batterijoplader zijn (ik neem aan dat je er daar geen 8 van hebt? )
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 20:19
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Tjaan schreef op 25-08-2007 @ 17:49 :
Ik heb 8 batterijen die ik afwissel. Ik weet dat de kwaliteit van die batterijen achteruit gaat, maar ze zijn nog lang geen 1000 keer opgeladen. Ik was sowieso wel van plan om nieuwe te kopen, maar ik wilde toch even zeker weten of het niet ook aan de camera kan liggen
Als je het zeker wilt weten leen gelijkwaardige batterijen. Of probeer het met simpele batterijen..

Voor zo'n 15 e heb je trouwens een GP oplader met 2500mah batterijen. Als je nu 700mah of minder hebt wel interessant..
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 01:30
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Die accu's zijn vast nog wel goed hoor, je moet ze alleen met een fatsoenlijke lader opladen. Die stomme standaard laders zetten gewoon 2,4 Volt over twee accu's in serie.
Dat werkt echt totaal niet. De nominale spanning van zo'n ding is 1,2 Volt ja, maar de spanning die je nodig hebt om zo'n accu vol te krijgen wordt HOGER als de accu ouder wordt. Om een NIEUWE accu vol te krijgen heb je al een 1,4 Volt per accu nodig, en geen 1,2 Volt. Als je accu's ouder worden heb je 1,5 tot 1,6 Volt nodig. Als dat stomme ding maar 1,2 levert, dan krijg je'm gewoon NIET VOL.

Bij de Hema schijnen ze zelfs simpele Delta peak laders te hebben. En dan ben je gewoon klaar. Als een accu geladen wordt, dan wordt de spanning er over heen steeds meer (natuurlijk gebruik je een stroombron en geen spanningsbron) en op een gegeven moment zakt de spanning dan weer. Dat is het teken dat de accu vol is. Die stomme laders waarop "220 Volt AC in, 2,4 Volt DC out" staan, dat is gewoon ROMMEL.

Enfin: Koop een goede lader (toverwoord: DELTA PEAK), dan heb je tenminste nog eens een keer aan je 2000+ mAh penlites. Mijn goed opgeladen 700 mAh penlites uit 1996 houden het waarschijnlijk nog langer uit.
Oud 26-08-2007, 09:49
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 26-08-2007 @ 02:30 :
Die accu's zijn vast nog wel goed hoor, je moet ze alleen met een fatsoenlijke lader opladen. Die stomme standaard laders zetten gewoon 2,4 Volt over twee accu's in serie.
Dat werkt echt totaal niet. De nominale spanning van zo'n ding is 1,2 Volt ja, maar de spanning die je nodig hebt om zo'n accu vol te krijgen wordt HOGER als de accu ouder wordt. Om een NIEUWE accu vol te krijgen heb je al een 1,4 Volt per accu nodig, en geen 1,2 Volt. Als je accu's ouder worden heb je 1,5 tot 1,6 Volt nodig. Als dat stomme ding maar 1,2 levert, dan krijg je'm gewoon NIET VOL.

Bij de Hema schijnen ze zelfs simpele Delta peak laders te hebben. En dan ben je gewoon klaar. Als een accu geladen wordt, dan wordt de spanning er over heen steeds meer (natuurlijk gebruik je een stroombron en geen spanningsbron) en op een gegeven moment zakt de spanning dan weer. Dat is het teken dat de accu vol is. Die stomme laders waarop "220 Volt AC in, 2,4 Volt DC out" staan, dat is gewoon ROMMEL.

Enfin: Koop een goede lader (toverwoord: DELTA PEAK), dan heb je tenminste nog eens een keer aan je 2000+ mAh penlites. Mijn goed opgeladen 700 mAh penlites uit 1996 houden het waarschijnlijk nog langer uit.
Bij de hema zeg je? Ben namelijk zelf nog op zoek naar een lader anders dan een Gold peak. GP is wel cheap maar ook fragiel uitgevoerd.

Heeft een lader met een microprocessor zin? Ik heb wel eens gelezen dat dat beter is dan een lader die gewoon voor een bepaalde tijd oplaadt en niet bijstelt wat de laadstroom moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 19:38
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
]{ing schreef op 26-08-2007 @ 10:49 :
Bij de hema zeg je? Ben namelijk zelf nog op zoek naar een lader anders dan een Gold peak. GP is wel cheap maar ook fragiel uitgevoerd.
Heeft een lader met een microprocessor zin? Ik heb wel eens gelezen dat dat beter is dan een lader die gewoon voor een bepaalde tijd oplaadt en niet bijstelt wat de laadstroom moet zijn.
M'n buurman heeft zo'n ding een keer bij de Hema gekocht, ik weet alleen niet of ze ze nog steeds hebben. Zelf heb ik een andere lader, die was meer voor de grotere accu's geschikt. Penlites laadt-ie met minimaal 1 Ampère, worden ze een beetje warm van.

En ja, zo'n processor heeft zin, dat is het hele delta peak gebeuren. Een fatsoenlijke lader is een stroombron en geen spanningsbron. Hij laat een bepaalde stroom lopen en de delta peak afslagautomaat kijkt naar de spanning. Dus niet dat de stroom afhangt van de spanning zoals bij zo'n craplader.

Citaat:
]{ing schreef op 26-08-2007 @ 10:49 :
Ik heb wel eens gelezen dat dat beter is dan een lader die gewoon voor een bepaalde tijd oplaadt en niet bijstelt wat de laadstroom moet zijn.
Ja, dat scheelt natuurlijk nogal. Verschillende accu's hebben verschillende capaciteiten. Een bepaalde tijd op laten laden kan dus sowieso nooit goed zijn. En dat zijn ook weer spanningsbronnen met een te lage spanning, dus de accu komt nooit vol.
Oud 27-08-2007, 13:31
Tjaan
Tjaan is offline
@ SisterOfMercy: Ik heb GP-batterijen van 2100mah en een GP-lader, is dat niks dan, zo'n lader?

Ik stop er nu gewone niet-oplaadbare batterijen in om te zien hoe lang die meegaan.
Oud 28-08-2007, 00:50
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Tjaan schreef op 27-08-2007 @ 14:31 :
@ SisterOfMercy: Ik heb GP-batterijen van 2100mah en een GP-lader, is dat niks dan, zo'n lader?
Lezen is ook een vak he. Staat precies uitgelegd hoe je kan zien of dat ding troep is.
Oud 28-08-2007, 08:52
Tjaan
Tjaan is offline
Ik ben totaal niet technisch en bovendien ligt die oplader bij m'n ouders, dus ik kan nu niet nakijken wat er op dat ding staat of niet. Sorry hoor...
Reageren

Regels voor berichten