Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2007, 17:29
Not for Sale
Not for Sale is offline
Lang geleden, kort schrijfsel, veel vragen, half-uitgewerkte krabbels in de marge, toch maar posten. Ik ben vooral nieuwsgierig of het voor jullie ook maar enigszins thought-provoking is, en of het niet te knullig of overdreven bombastisch is.

[[ Vragen over vlinders ]]

Wat heb je nodig om verliefd te worden?

Kun je in de wolken raken door een anonieme mond en hals, gezien door de opening tussen de groene hoofdsteun en rugleuning in de trein? Je bespiedt de nietsvermoedende lippen zonder gezicht, en je denkt van wel.

Hoeveel mensen zouden er zijn gevallen voor een glimp van jouw ontblote schouders of sleutelbeen? Ben je zelf wel eens betoverd geraakt door een rug, gehuld in jas of jurk of hemd, die snel om de eerste de beste hoek verdween, tot waarschijnlijk nooit meer ziens? Wat was het voor rug? Gespierd, soepel, sierlijk, zwaar belast? En alleen een silhouet in het donker, kan dat ook genoeg zijn? Zou de eigenaar van die mond en hals van zojuist bij het verlaten van de trein de glinstering in je ogen zien? Zou die glinstering, zouden jij en al je geheimen begrepen worden?

Wie weet. Is dit alles gewichtloos gefladder, waai je hier niet naïef met alle winden mee, gij onbezonnen jongeling? Of kun je uiteindelijk toch nooit hopen méér te zien dan een impressie, het vluchtig uiterlijk van de ziel die je liefhebt?

Deze trein is in ieder geval leeg, hier is niet meer liefde te vinden dan de gedroomde die ik zelf beschrijf.
Oud 18-09-2007, 19:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat gij onbezonnen jongeling is overdreven bombastisch, zoals je het zelf zegt. Doet me denken aan Werther en nee, dat is niet nodig. Verder vind ik het wel een leuk tekstje, maar het blijven vooral een hoop vragen
Oud 18-09-2007, 19:26
Not for Sale
Not for Sale is offline
Wat bedoel je? Goethe's Werther? Of die opa met z'n snoepjes?
Oud 18-09-2007, 19:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Wat bedoel je? Goethe's Werther? Of die opa met z'n snoepjes?
Goethe natuurlijk
Oud 20-09-2007, 00:09
Moscow
Moscow is offline
Ik kan niet verklaren waarom ik dit best leuk vind, mijn excuses!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 06:53
Choking Duck
Choking Duck is offline
Hetgeen dat je omschrijft, heeft wel een charme vind ik. Enkel het zinnetje met 'Gij.... enz. ' springt er iets uit. Het past er niet echt, omdat de rest van het taalgebruik vrij normaal is. De vragen vind ik goedgeplaatst. Omdat liefde (voor mijn idee ) iets relatiefs en universeels is.
Oud 20-09-2007, 18:26
Roosje
Roosje is offline
He ja ik vind dit wel leuk. <3 Het idee vind ik vooral mooi, iets waar ik zelf ook wel eens over nadenk. Ik vind alleen dat je het mooier opschrijft dan nodig is, waardoor het juist weer wat minder mooi wordt - als je snapt wat ik bedoel?

Oh en je mag natuurlijk geen en na een komma.
Oud 20-09-2007, 21:23
Verwijderd
Opzich vind ik het tof! Het idee vooral, zoals Roosje al zei.
De laatste twee alinea's vind ik minder. Vooral de éénnalaatste, die vind ik iets te geromantiseerd qua taalgebruik.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 03:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Bedankt voor de kritiek zover, ik zal proberen er lering uit te trekken.

Het is overigens een uitwerking van een klad dat ik ergens in juni heb opgeschreven, inmiddels bevind ik me in een heel andere situatie

Om nog enigszins te proberen terechte kritiek te pareren en wat krom is recht te praten; 'Gij onbezonnen jongeling' was bedoeld over-the-top, als zelfspot om het zemelige van de volgende zinnen wat te relativeren.
Citaat:
Dit taalpurisme bestrijd ik met klem! Met verve! Zonder komma-en voel ik me expressief gehandicapt!

Uh, ja, dat was het. Ik hoop dat het met mij anders afloopt dan met de beste Werther.
Oud 21-09-2007, 12:39
unkki
unkki is offline
Citaat:
Dat hangt ervanaf....

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/467/
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 10:25
Porcelain
Porcelain is offline
Wel lief, maar een beetje veel vragen. Daardoor komt zoiets al snel over als puberaal. In de eerste alinea weet je dat nog te voorkomen (dat het puberaal overkomt), waarom ga je op die manier niet gewoon door? Al die vragen maken het een beetje makkelijk, vind ik. En dat terwijl er leuke dingen in staan.
De eindzin vind ik niet zo sterk geformuleerd. Een andere woordvolgorde zou misschien al helpen. Op deze manier is ie te gladjes. Of zo.

Eens kijken of ik de volgende keer een mooie mond en hals kan ontdekken in de trein van vier over richting Rotterdam Centraal.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 12:13
Nienna*
Nienna* is offline
Het begin doet me aan Amélie denken
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 14:22
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Het begin doet me aan Amélie denken
Ik snap dat.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 15:28
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Dit taalpurisme bestrijd ik met klem! Met verve! Zonder komma-en voel ik me expressief gehandicapt!

Uh, ja, dat was het. Ik hoop dat het met mij anders afloopt dan met de beste Werther.
Haha ja ik ook maar iedereen zegt het ook altijd tegen mij.
Reageren

Regels voor berichten