Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2010, 11:18
gamebro
gamebro is offline
Hallo allemaal!

Werk op dit moment bij de Mediamarkt en krijgt binnen kort mijn eerste salaris. Ben echter radeloos hoe ik het straks moet gaan controleren. In mijn contract zit namelijk 12 uur per week vastgesteld, maar ik werk 13 uur per week tot nu toe(soms zelfs 14 uur). Krijg ik extra uitbetaald voor die extra uren of gewoon mijn loon/uur wat in mijn contract staat?

En ik werk meestal 16.00-21.00 op vrijdag en op zaterdag 10.00-18.00. Heb gehoord dat je dus ook extra uitbetaald krijg op avonden en zaterdagen, weet iemand hoeveel dit is?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2010, 17:34
Verwijderd
Meestal staat dat gewoon op je loonstrook. En als je wilt weten hoeveel en of je extra uitbetaald krijgt kun je dat je werkgever vragen neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2010, 17:46
arPos
arPos is offline
Overuren zijn uren gewerkt buiten contractafspraken, als jij een 12uurscontract hebt en 13 uur werkt (hier moeten nog de eigen pauzetijden vanaf, meestal 30 min eten + kwartier koffie) dan heb je een overuur, er is daarvoor geen vast bedrag maar moet derhalve contractueel afgesproken zijn, soms is dit het standaardloon, soms een veelvoudig percentage ervan bv. 150% en soms zoals bij mijn huidige werkgever is dat een vast bedrag per maand ongeacht de hoeveelheid overuren.

Avonduren en weekenddiensten betalen niet per definitie meer, ook dit is afhankelijk van je contract, in de horeca bijvoorbeeld is het gewoon 's avonds te werken en krijgen werknemers ook het gewone loon, soms is er in je contract afgesproken dat je in de avond of weekeinden meer verdient, voor de avond geldt dat dit uren zijn na 5 uur.

Kan ik uit je post opmaken dat je bent gaan werken zonder ook maar je contract te lezen en er vragen over te stellen?

ik wil dit soort zaken immers altijd zwart op wit hebben.
Oud 18-07-2010, 18:17
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Overuren zijn uren gewerkt buiten contractafspraken, als jij een 12uurscontract hebt en 13 uur werkt (hier moeten nog de eigen pauzetijden vanaf, meestal 30 min eten + kwartier koffie) dan heb je een overuur, er is daarvoor geen vast bedrag maar moet derhalve contractueel afgesproken zijn, soms is dit het standaardloon, soms een veelvoudig percentage ervan bv. 150% en soms zoals bij mijn huidige werkgever is dat een vast bedrag per maand ongeacht de hoeveelheid overuren.

Avonduren en weekenddiensten betalen niet per definitie meer, ook dit is afhankelijk van je contract, in de horeca bijvoorbeeld is het gewoon 's avonds te werken en krijgen werknemers ook het gewone loon, soms is er in je contract afgesproken dat je in de avond of weekeinden meer verdient, voor de avond geldt dat dit uren zijn na 5 uur.

Kan ik uit je post opmaken dat je bent gaan werken zonder ook maar je contract te lezen en er vragen over te stellen?

ik wil dit soort zaken immers altijd zwart op wit hebben.
Heb mijn contract weldegelijk doorgelezen, stond alleen niks hierover, heb er echter nog niet naar gevraagd(enige kans dat ik had was tijdens mijn sollicitatie gesprek en dat was nou niet bepaald de juiste moment om naar mijn loon te vragen). Dus ik ging vanuit dat ik hoe dan ook standaard loon krijgt.

Enige wat in mijn contract stond over overwerk was dit:

Voor werknemer zullen, behoudens overeengekomen wijzigingen daarin, de bij werkgever algemeen geldende werktijden van kracht zijn. De werktijd bedraagt mazimaal 3 uur per week en maximaal 12 uur per week. De werktijd waarbinnen de werknemer dient te werken wordt neergelegd in een dienstrooster. Werkgever is bevoegd overwerk op te dragen indien dit voor de voortgang van de werkzaamheden noodzakelijk is.

Hoorde echter pasgeleden van een collega dat je extra uitbetaald kan krijgen(kon echter niet doorvragen ivm drukte) vandaar dat ik nieuwsgierig was hierover, want ja, meer geld is nooit slecht toch?

Maar als het straks gewoon alles duidelijk op me loonstrook staat, vind ik het goed
Met citaat reageren
Oud 18-07-2010, 19:10
arPos
arPos is offline
Citaat:
Heb mijn contract weldegelijk doorgelezen, stond alleen niks hierover, heb er echter nog niet naar gevraagd(enige kans dat ik had was tijdens mijn sollicitatie gesprek en dat was nou niet bepaald de juiste moment om naar mijn loon te vragen). Dus ik ging vanuit dat ik hoe dan ook standaard loon krijgt.
dat is per uitstek het juiste moment om naar loon te vragen, immers wil je er wel werken als blijkt dat ze erg weinig betalen of als je secundaire arbeidsvoorwaarden (waar overuren onder vallen) slecht zijn.

Citaat:
Enige wat in mijn contract stond over overwerk was dit:

Voor werknemer zullen, behoudens overeengekomen wijzigingen daarin, de bij werkgever algemeen geldende werktijden van kracht zijn. De werktijd bedraagt mazimaal 3 uur per week en maximaal 12 uur per week. De werktijd waarbinnen de werknemer dient te werken wordt neergelegd in een dienstrooster. Werkgever is bevoegd overwerk op te dragen indien dit voor de voortgang van de werkzaamheden noodzakelijk is.

Hoorde echter pasgeleden van een collega dat je extra uitbetaald kan krijgen(kon echter niet doorvragen ivm drukte) vandaar dat ik nieuwsgierig was hierover, want ja, meer geld is nooit slecht toch?

Maar als het straks gewoon alles duidelijk op me loonstrook staat, vind ik het goed
In het kort staat er dat je een 3-12 uurs contract hebt, behalve als jij en je werkgever extra uren overeen komen, m.i. is dit niet direct overwerk maar het zou kunnen dat je werkgever er extra voor betaald, als je contract onder een CAO valt zoal detailhandel is via die CAO wel na te gaan hoe het precies zit, anders zul je toch even met je werkgever moeten navragen want dit vind ik persoonlijk een beetje vaag.

succes ermee.
Oud 18-07-2010, 20:26
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
dat is per uitstek het juiste moment om naar loon te vragen, immers wil je er wel werken als blijkt dat ze erg weinig betalen of als je secundaire arbeidsvoorwaarden (waar overuren onder vallen) slecht zijn.

In het kort staat er dat je een 3-12 uurs contract hebt, behalve als jij en je werkgever extra uren overeen komen, m.i. is dit niet direct overwerk maar het zou kunnen dat je werkgever er extra voor betaald, als je contract onder een CAO valt zoal detailhandel is via die CAO wel na te gaan hoe het precies zit, anders zul je toch even met je werkgever moeten navragen want dit vind ik persoonlijk een beetje vaag.

succes ermee.
yup het valt onder CAO elektronica detail handel, kan alleen ff geen 2010 versie vinden. Maar ik zie wel als ik straks mijn loonstrook krijgt. Ik ben al tevreden met mijn standaar uurloon dus tis niet zo groot probleem als ik niet extra uitbetaald krijgt
Met citaat reageren
Oud 18-07-2010, 21:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Overuren krijg je niet altijd uitbetaald. Ik krijg bijvoorbeeld standaard (CAO zorg) tijd voor tijd dus overuren kan ik op een ander moment opnemen en ik krijg ze niet standaard uitbetaald. Ik ken ook mensen die overuren pas uitbetaald krijgen als ze het aantal uren van hun contract hebben overgewerkt, die moeten ze dus eerst opsparen. Extra geld voor avonden en zaterdagen krijg je doorgaans alleen als het geen standaard werktijd is. Voor mij is een zaterdagochtend normale werktijd en dan krijg ik dus ook niet extra uitbetaald. Als jij een loonvoorstel gekregen hebt en akkoord gegaan bent dat je standaard werkt op de zaterdag en avonden kan ik me voorstellen dat je daar niet extra voor uitbetaald krijgt.

Het kan trouwens zo zijn dat er geen CAO 2010 is. Een CAO wordt doorgaans voor een aantal jaar opgesteld dus het kan best dat die van 2009 nog geldig is bijvoorbeeld. In de CAO zelf staat de loopduur wel vermeld.
Oud 18-07-2010, 22:58
Balance
Balance is offline
Ik heb even in je CAO gekeken. Daarin staat vermeld dat meeruren (dus uren die je méér werkt dan de 12 uur in je contract) normaal gesproken opgespaard worden en gecompenseerd worden met vrije dagen. Ik raad je aan alles zelf goed bij te houden. Dat is altijd handig, maar gezien je flexibele contract (3-12 uur) lijkt het me helemaal wijs.

Ik heb ook naar de toeslagen gekeken. Er geldt een toeslag voor (koop)avonden en zaterdagen, maar sommige mensen worden daarvan buiten gesloten. Het lijkt mij heel normaal dat jij daar ook bij hoort (het zijn namelijk jouw vaste dagen), maar de termen die in het CAO werden gebruikt vond ik een beetje onduidelijk. Ik zou er voorlopig toch maar even vanuit gaan dat jij de toeslag niet krijgt.
Oud 19-07-2010, 00:07
gamebro
gamebro is offline
ok, we zien het wel over 2 weekjes

bedankt iig!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten