Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2007, 11:56
Giulia
Giulia is offline
Hoi, ik ben Julie, 17 jaar en eind deze maand ga ik naar de unief. Ik ben ingeschreven in Kortrijk voor biomedische wetenschappen (mede onder invloed van mijn ouders), maar in de eerste plaats wil(de) ik klassieke talen studeren. Nu mag ik eventueel wel veranderen als biomed me echt niet zou bevallen en dan zou ik naar Gent gaan. Het grootste bezwaar van mijn ouders zijn de beperkte (?) beroepsmogelijkheden die je met een diploma Latijn-Grieks hebt. Ik zou graag lesgeven, maar volgens hen zal de vraag naar docenten Latijn en/of Grieks steeds afnemen. Wat denken jullie daarvan? Heb je wel degelijk veel mogelijkheden met een dergelijk diploma?
Ik zit echt in de knoop..
Ik las hier ook ergens iets over 2 studies combineren, is dat mogelijk (in mijn geval)?

Alvast bedankt!

Julie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2007, 13:37
Oezem
Oezem is offline
Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een studie klassieke talen en wat ze me daar vertelden is dat je met zo'n studie sowieso wel aan de bak komt ook al is het niet als leraar oid. Bedrijven zitten te springen om mensen met een academische opleiding en aangezien Klassieke talen een pittige studie is, heb je al laten zien dat je wel wat aankan plus dat je goed met teksten om kan gaan.
En verder: je moet gewoon doen wat jij leuk vindt, niet wat je ouders willen.

Succes!
Oud 09-09-2007, 14:10
Belgarath
Belgarath is offline
Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in Nederland is er sprake van een behoorlijk tekort aan docenten (vergrijzing zeker). Ik doe zelf ook klassieke talen en als je in je tweede of derde studiejaar invalt op een gymnasium of gewone middelbare school kijkt niemand daar vreemd van op. Kortom om het toekomstperspectief hoef je het niet te laten.
En dan nog over het combineren: het kan, ik heb een klasgenoot die het combineert met een moderne taal en die haalt vrolijk 120 ects in een jaar. Moeilijk is het wel. Je hebt 30 tot 40 uur per week nodig voor GLTC als je alles een beetje goed wilt bijhouden. Het is niet zozeer een moeilijke studie maar een studie waar je veel voor moet doen. 6 uur aan een vak werken is heel normaal, dus een goede motivatie heb je wel nodig. Genoeg vrije tijd is ook wel handig. Ik vond het zelf al knap moeilijk om een studie te combineren met een bijbaantje van 6 uur in de week (je moet toch ergens van rondkomen) en een sociaal leven.
Oud 09-09-2007, 18:52
Giulia
Giulia is offline
Hoi, bedankt voor de antwoorden!
Ik denk dat ik ga beginnen met biomedische wetenschappen en die dan -later- zal proberen te combineren met Lat-Gr. Is hier nog iemand die meerdere studies combineert? (liefst in België, ik weet niet hoeveel ons systeem met dat van Nederland verschilt).
Ik kan het echt niet opbrengen om 1 vd 2 te laten vallen..
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 22:57
Verwijderd
Hoi!
Ik combineer Klassieke talen met de studie Geneeskunde. Ik heb nog geen vergevorderde ervaringen, maar ik kan je in ieder geval één ding aanbevelen: begin niet in één keer met twee studies. Ik heb afgelopen jaar de propedeuse Klassieke talen gedaan (en gehaald) en dit jaar begin ik met Geneeskunde. Het is moeilijk om van beiden alle colleges te kunnen volgen. Ik heb daarom ervoor gekozen in ieder geval alles van Geneeskunde te doen en als het lukt nog wat van Klassieke talen. Ik wil in ieder geval 1 studie goed en geheel afronden en niet twee half doen. Dus dat is mijn tweede tip. Mijn keuze om te beginnen met Klassieke talen was omdat ik had gehoord dat de propedeuse zodanig zwaar was, dat dit naast een volledige andere opleiding (die voor mij op de eerste plaats zou komen) nauwelijks te halen was. Nu heb ik het zo geregeld dat ik de propedeuse heb en de bachelor in de komende 4 jaar (voor mijn co-schappen) af hoop te krijgen. Dat is mijn derde tip: stel jezelf geen onrealistische doelen (ik ben daar zelf ook altijd erg gedreven in, maar je loopt een keer jezelf voorbij). Je moet naast je studies ook nog een leuk studentenleven kunnen hebben.
Als afgestudeerd classicus heb je genoeg werk, al is dit soms niet in de klassieke talen zelf. Je kan inderdaad als docent aan de slag, maar ook als onderzoeker en nog veel meer andere dingen. Je hebt door de studie te hebben gehaald bewezen dat je beschikt over goede geestelijke capaciteiten en je hebt verstand van taal en cultuur.
Nou, als je nog vragen hebt mag je me altijd pm'en of wat dan ook.
Succes met kiezen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten