Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2007, 11:54
Thanatios
Thanatios is offline
Ja, dit klinkt misschien enorm stom, en idioot. Maar ik ben echt bang om naar mijn nieuwe school te gaan. Ik heb nu een VMBO-TL 4 diploma, en ik ben aangenomen voor de HAVO. Probleem is, dat die HAVO compleet in een ander stad zit, een stad die ik zelf helemaal niet ken, dus de leerlingen ook niet.

Dus ik ben best bang. Ik ben nu 17, en ga naar HAVO 4, dus iedereen bij mij in de klas is 2 jaar jonger. En omdat ik vroeger ook tamelijk slecht was met vrienden maken, ben ik tog wel min of meer bang dat dit weer gebeurt.

En dan wil ik ook nog om advies vragen. Ik heb ook veel gehoord dat maar een kleine percentage van de VMBOers het halen op de HAVO. Omdat je op HAVO lange uren moet zitten (Bijna elke dag tot 4 uur, is dat eig wel zo?), en dan moet je thuis ook nog aan je huiswerk zitten. Dus over het algemeen, is all je vrije tijd weg.
Is dat waar? Of gebluf?

Zit tog wel met stress.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2007, 12:26
Verwijderd
Haha wat een onzin. Als ik kijk naar de kwaliteit van de zinnen die je maakt (op het jammerlijke 'tog' na) in vergelijking met je gemiddelde leeftijdsgenoot moet je VWO makkelijk aan kunnen, dus HAVO al helemaal. Het enige verschil in niveau tussen VMBO en HAVO zit 'm in de exacte vakken, voor de rest is het gewoon veel "dom doen". Dus simpele opdrachten die wel redelijk wat tijd kosten.

En verder: tja, je zal toch in je leven ook nieuwe mensen moeten leren kennen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:32
Missy
Missy is offline
Het is niet niks hoor. Opeens andere school, andere omgeving. Probeer jezelf een beetje open te stellen. Heb je niet iets van introductiedagen? Probeer alvast een beetje contact te maken met klasgenoten. Misschien zitten er wel meer mensen in je klas die van VMBO afkomen, dus die zullen waarschijnlijk ook wel iets ouder zijn. Ikzelf ben 16 en heb 4 Havo gedaan. Misschien valt het leeftijd verschil mee.

Ik weet niet hoe het bij jou op school is. Maar de vijf klasgenoten van mij die van het VMBO afkomen, zijn allemaal over naar volgend jaar. Als je je best doet, moet het prima lukken. En lange dagen naar school is (hier in ieder geval) niet waar. Ik heb één dag tot vier uur gezeten, eentje tot 1 uur. Twee tot half drie en nog één dag tot kwart over drie. De hoeveelheid les die je heb zal niet opeens stijgen tegenover de VMBO, misschien een aantal uurtjes. Qua huiswerk, probeer zoveel mogelijk in de les te maken. Ik heb genoeg gehad aan een uurtje huiswerk per dag.

In ieder geval; veel succes en plezier. Gaat vast goed komen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Het is niet niks hoor. Opeens andere school, andere omgeving. Probeer jezelf een beetje open te stellen. Heb je niet iets van introductiedagen? .
Introductiedagen in 4 HAVO?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Introductiedagen in 4 HAVO?
Introductiedagen zijn toch redelijk normaal? Op mijn middelbare school waren de eerste twee dagen van het jaar altijd introductiedagen emt je mentorklas, dan leerde je de klas kennen, had je een semi-sport-activiteitendag en had je de mogelijkheid om nieuwe vrienden te maken.

TS: Probeer jezelf zoveel mogelijk open te stellen voor nieuwe contacten, ga met mensen praten ookal ken je ze niet. Wees ook niet bang om vragen te stellen over de nieuwe stad. Als laatste: zorg dat je er zelf met een positieve insteek heen gaat, dan zullen andere mensen die positieve energie van je overnemen! succes
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 14:16
Verwijderd
Wat de rest zegt. En 17 is helemaal niet super oud voor 4 havo, er zijn meestal wel mensen die zijn blijven zitten of wat dan ook, dus zijn vaak ook 17 (of ouder) en het merendeel van de rest zal 16 zijn, niet eens zo heel veel jonger dus.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 14:35
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik was 18 in 4 HAVO
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 15:14
Tripp
Tripp is offline
Citaat:
Ik was 18 in 4 HAVO
Ik ook!
Oud 02-09-2007, 16:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Introductiedagen zijn toch redelijk normaal? Op mijn middelbare school waren de eerste twee dagen van het jaar altijd introductiedagen emt je mentorklas, dan leerde je de klas kennen, had je een semi-sport-activiteitendag en had je de mogelijkheid om nieuwe vrienden te maken.
Wij hadden dat alleen in de brugklas. En dat was dan meer een speurtocht door de school, zodat je leerde waar de lokalen zaten.
Oud 02-09-2007, 16:55
Verwijderd
Er zijn veel zittenblijvers in 4havo, die zijn dus ook 16 of 17 als ze beginnen dit jaar, dus zo veel ouder dan de rest ben je niet. En juist dat je bij de oudsten zult horen en dat niemand je kent is een voordeel als het gaat om mensen leren kennen; mensen vinden je daardoor interessant en zullen jou aanspreken, dan hoef jij alleen nog maar terug te praten.
Het rooster van havo is lang niet zo extreem als jij schetst, ik denk dat de meeste mensen in 4 havo ongeveer 30 lesuren (van zo'n 50 minuten) per week hebben. Huiswerk moet inderdaad wel. Dat kan je ook in tussenuren doen natuurlijk. Het is wel wat meer dan op het vmbo, maar niet véél meer. Maar als je bent aangenomen op de havo, dan is dat natuurlijk niet voor niets, dus ik denk dat je dat prima kan

Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 23:02
Thanatios
Thanatios is offline
Bedankt voor jullie steun! Heeft tog wel geholpen moet ik zeggen, want ik wist niet eens hoe ik HAVO eigenlijk moest inbeelden. Heb een beetje in de boeken zitten kijken, en veel dingen komen mij eigenlijk ook wel bekend voor, want meeste dingen heb ik gewoon al gehad, aleen niet zo uitgebreid als op de HAVO. Want blijkt ooknog dat 25% van de leerlingen in klas 4 blijven zitten, want dat is ook de moeilijkste klas opzich.

Maar wat ik vooral niet wil, dat is heel vaak tot 4 uur zitten. Ben ik om 5 uur thuis, uitrusten + eten 6 uur. En huiswerk, 7-8 uur. En heb ik dus geen tijd meer voor vrienden. En ik moet nog 2 dagen in de week na school werken. Maja, soms kan t niet anders.

Morgen rooster ophalen, en overmorgen beginnen de lessen. Hoop niet dat ik gelijk veel huiswerk krijg.

Laatst gewijzigd op 02-09-2007 om 23:18.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 12:22
Missy
Missy is offline
Wat huiswerk betreft, ga op een zondagmiddag bijvoorbeeld even zitten en kijk wat je die week allemaal moet doen. Misschien kan je al aardig wat dingetjes weg werken voor die week. Scheelt toch weer.

Wees gerust; je hoeft echt niet elke dag tot vier uur te zitten, tenzij je een klote rooster heb.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 18:48
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik maakte bijna nooit huiswerk in 4HAVO, maargoed ik ben toen ook blijven zitten. En het jaar er op heb ik weer geen huiswerk gemaakt en toen ben ik overgegaan met allemaal zessen . Mijn lessen duurden nooit zo lang. Ma, di, do tot 14.30 en wo en vr tot 13.00.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 19:43
Poeperd
Poeperd is offline
Ik zit op het Gymnasium en zit niet eens iedere dag tot 4 uur Dat valt wel mee en ligt vooral aan je profiel en je vakken. Maak je maar geen zorgen over 'geen social life hebben', dat lukt bij mij ook wel

Dat je twee jaar ouder bent en onder allemaal nieuwe mensen bent, kan juist in je voordeel werken als je vroeger moeite had met vrienden maken, om wat voor reden dan ook. Wat er ook is gebeurd namelijk, dat weten deze mensen niet. Dus nu is je kans om alles te veranderen. Misschien kijken ze zelfs wel tegen je op omdat je 2 jaar ouder bent. Blijf gewoon jezelf en wees aardig tegen ze, dan kan er weinig misgaan
Oud 03-09-2007, 22:17
Thanatios
Thanatios is offline
Rooster heb ik wel veel erger verwacht ja. Maar zo chill als op het VMBO is het niet, en vooral niet toen ik in de regels las dat je elke uur die je spijbelt 2 uur moet inhalen (Dus kan ik weer mooi gymn gaan volgen ).

Mijn rooster is:
Ma 9:15 - 4:00 (Gymn)
Di 8:15 - 4:00 (2e u vrij)
Wo 9:15 - 3:00 (Ckv)
Do 8:15 - 2:00 (3e u vrij)
Vr 8:15 - 1:00 (3e u vrij)

Trein reis is 15 min, dus kan ik misschien beetje hw maken daarzo, en ook in de tussenuren. En vind ook wel fijn dat ik maandag lekker kan uitslapen.
Wel beetje flauw dat ik zo veel tussenuren heb, konden ze net zo goed opvullen, en laatste uren laten weg vallen, maar nee.

Ik ken er nogsteeds niemand, maar Ik denk wel dat ik hier tog wel voor ff mee kan leven. En hoop ook niet dat het saai is op de HAVO. Morgen beginnen de lessen al, dus wens me geluk.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 15:16
Verwijderd
Citaat:

Wel beetje flauw dat ik zo veel tussenuren heb, konden ze net zo goed opvullen, en laatste uren laten weg vallen, maar nee.
Enig idee hoe ingewikkeld het is om een rooster in elkaar te zetten? Bovendien valt het best mee, 3 tussen uren is niet veel. Maar verder wel fijn dat je vrijdag vroeg klaar bent. Succes morgen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Rooster heb ik wel veel erger verwacht ja. Maar zo chill als op het VMBO is het niet, en vooral niet toen ik in de regels las dat je elke uur die je spijbelt 2 uur moet inhalen (Dus kan ik weer mooi gymn gaan volgen ).

Mijn rooster is:
Ma 9:15 - 4:00 (Gymn)
Di 8:15 - 4:00 (2e u vrij)
Wo 9:15 - 3:00 (Ckv)
Do 8:15 - 2:00 (3e u vrij)
Vr 8:15 - 1:00 (3e u vrij)

Trein reis is 15 min, dus kan ik misschien beetje hw maken daarzo, en ook in de tussenuren. En vind ook wel fijn dat ik maandag lekker kan uitslapen.

Ik ken er nogsteeds niemand, maar Ik denk wel dat ik hier tog wel voor ff mee kan leven. En hoop ook niet dat het saai is op de HAVO. Morgen beginnen de lessen al, dus wens me geluk.

serieus, wat een heerlijk rooster, ik heb ze wel eens slechter gezien hoor :')
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 12:18
fromBALKAN :D
Welk profiel ga je doen trouwens? Ik probeerde stiekem als een verstekeling met een kbl-diploma-e&m in te stromen in 4 havo n&g.
Dat wilde dus niet lukken dus heb me ingeschreven voor staatsexamens en volgend jaar in juni word ik ook 17, zie er ook ontzettend tegenop om met jongere kinders in de klas te komen, maar ja
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 14:51
Lethe
Lethe is offline
Zat ik nog maar op de middelbare school
Oud 06-09-2007, 15:21
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Citaat:
Ik was 18 in 4 HAVO
Ik was 19 in 4 (+5) Havo.
Oud 06-09-2007, 15:33
Thanatios
Thanatios is offline
Het valt alemaal reuze mee. Ik heb best veel respect van leerlingen, en zo kinderachtig zijn ze niet. Meeste zijn ook blijven zitten, of komen van een compleet ander school (nieuw gebouw, 1 jaar oud pas).
Maar ik heb het er wel gevonden. Tis ook niet te moeilijk, maar tis ook het eerste week.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten