Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2007, 15:24
Verwijderd
Ik heb een paar dagen geleden een nieuw moederbord geinstalleerd, alleen op dit moment geeft het nog geen geluid. Het ligt iig niet aan de boxen of bedrading aangezien deze wel werken.

Verder heb ik de meegeleverde drivers van ASrock geinstalleerd en daarna nog drivers van Hercules geprobeerd. Maar zonder succes.

Iemand ideeën hoe dit op te lossen?

Mobo: Asrock AM2NF3-VSTA

Het is een onboard geluidsunit. Volgens mij heb ik verder niets veranderd qua jumpers, dus misschien had ik daarmee iets moeten doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2007, 15:32
M@rco
M@rco is offline
Kijk eens bij Apparaatbeheer of je daar iets bijzonders ziet, of dat de geluidschip volgens Apparaatbeheer gewoon zou moeten werken.
Oud 09-09-2007, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Kijk eens bij Apparaatbeheer of je daar iets bijzonders ziet, of dat de geluidschip volgens Apparaatbeheer gewoon zou moeten werken.
Ik zie bij apparaatbeheer als Besturing voor geluid, video en spelletjes.
- Audiocodecs : werkt correct
- Legacy-audistuurprogramma's : werkt correct

En verder niets.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 17:34
M@rco
M@rco is offline
Hm, dat is niet je geluidschip. Staat-ie wel aan in je BIOS?
Oud 09-09-2007, 17:41
Verwijderd
Ik zie trouwens net wel staan bij USB controllers: PnP audiodevice

De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd. (Code 28)

Klik op Stuurprogramma opnieuw installeren om de stuurprogramma's voor dit apparaat opnieuw te installeren.

Geen idee wat het is. Ik zal even herstarten voor de bios
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 17:47
Verwijderd
Ik kom de bios niet in

Als ik hem aanzet, geeft hij meestal aan wat je in moet drukken, maar dat staat nu nergens. Ook niet als ik gewoon de hele tijd del - f1 hamer, krijg ik ook niets.
Wat me wel opviel. Tijdens het opstarten heeft hij iets met de HD. Hij staat kennelijk ingesteld als 3rd master en dan staat er onder ... Ultra DMA-5 S.M.A.R.T. Capable but disabled.

Enig idee wat dat is? En nog een idee hoe ik anders de bios in kan?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 18:04
Koning
Koning is offline
Je moet ook niet op F1 rammen maar op delete. Kijk dan nog eens.

En dat van "S.M.A.R.T. Capable but disabled." betekent puur dat S.M.A.R.T in het bios uit staat, niks om je druk over te maken maar zet het maar aan als je er in komt.
Oud 09-09-2007, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Je moet ook niet op F1 rammen maar op delete. Kijk dan nog eens.

En dat van "S.M.A.R.T. Capable but disabled." betekent puur dat S.M.A.R.T in het bios uit staat, niks om je druk over te maken maar zet het maar aan als je er in komt.
het bleek f2 te zijn

Ik heb hem nu enabled (stond op auto). Maar hij staat nog steeds niet in apparaatbeheer

De volgende dingen vielen mij ook op:

AGP Fast Write [disabled] waar is dit voor?
Primary Graphics Adapte [pci] ik heb een agp kaart, veranderen?
SATA [non-Raid] Veranderen in Raid als ik een Raid schijf heb?

Laatst gewijzigd op 09-09-2007 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 18:49
Verwijderd
O het werkt nu. Heb net even geklikt op hardware installeren en toen vond hij een audiodevice. Bedankt voor de hulp!

Als iemand de overige vragen nog kan beantwoorden? En is AM2 Boost nuttig om aan te zetten of niet?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 19:02
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
AGP Fast Write [disabled] waar is dit voor?
AGP Fast Writes moet je aanzetten, dat zorgt ervoor dat de processor rechtstreeks het geheugen van de videokaart kan aanspreken. Primary Graphics Adaper kun je wel veranderen maar dat heeft eigenlijk geen nut, SATA zou ik gewoon op non-raid laten staan tenzij je een RAID-array hebt maar als je die had dan zou je het denk ik zelf wel weten
Oud 10-09-2007, 00:15
Koning
Koning is offline
Citaat:
Zet maar lekker op AGP.
Citaat:
Er bestaat niet zo iets als een Raid schijf, RAID is iets dat je met meerdere schijven kunt kiezen zoals het spiegelen of het stripen van schijven en nog complexere systemen. Kies je hier niet voor dan gebruikt de controller JBOD (just a bunch of disks) wat betekend dat je alles er gewoon aan kunt hangen. Als je dit niets zegt gewoon op non-raid laten.

Gebruik je geen raid dan heb je ook geen raid BIOS nodig wat vaak weer 3 seconden van je boot tijd afneemt.

Wat AGP fast write betreft, dit schijnt uit te maken maar kan problemen opleveren, hangt een beetje van je kaart en chipset af maar ik geloof dat hij wel aan mag. En dat alleen in het verleden problemen op leverde.

Citaat:
Dat zorgt voor een versnelling/verhoging van de geheugen schrijf transacties van de chipset naar het AGP apparaat, dus naar de videokaart.
Normaal wordt het normale geheugen aangesproken als er data naar het AGP apparaat wordt gestuurd, Fast Write zorgt er voor dat het normale geheugen wordt overgeslagen en de data direct naar het AGP apparaat wordt geschreven..
De chipset van je moederbord en het AGP apparaat moeten dit wel kunnen ondersteunen.
Onder voorbehoud.
Reageren

Regels voor berichten