Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2007, 20:25
Love & Peace
Love & Peace is offline
Justitie-minister Ernst Hirsch Ballin wil een wet maken die het onder een valse identiteit opereren op internet strafbaar stelt. Dat zei de CDA-bewindsman vanmiddag in het politieke praatprogramma Buitenhof op Nederland 2.

De minister hoopt op deze wijze een krachtig middel te hebben seksueel misbruik van kinderen op de digitale snelweg tegen te gaan. ''Veiligheid begint bij het voorkomen'', aldus Hirsch Ballin. ''Daarom komt er een wet die het strafbaar maakt dat een volwassene zich via internet bijvoorbeeld als een kind voordoet om zo het misbruik van een kind voor te bereiden.''

Het komt de laatste tijd steeds vaker voor dat volwassenen zich op een chatbox voordoen als kinderen en zo hun vertrouwen proberen te winnen. Met als doel hen uit de kleren te praten of hun telefoonnummer te bemachtigen.

bron
nog zo'n geweldig idee van Ballin, of het zoveelste bewijs van incompetentie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2007, 20:27
Verwijderd
Dat valt wel mee. Dit gaat natuurlijk niet gebruikt worden om mensen die Pietje heten en zichzelf Klaasje op een forum noemen, jarenlang op te sluiten. Dit is een handig middel om verkrachters die via het internet opereren, sneller aan te kunnen pakken.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 21:05
MH
MH is offline
Lijkt mij een prima zaak, met bovenstaande uitleg. Onze nicks op dit forum lopen geen gevaar.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 21:13
Verwijderd
Ik denk dat zoiets voornamelijk nut heeft in situaties waarin de 'e-verkrachter' al gepakt is en waarbij het feit bewezen is. Dan kun je het 'e-kinderlokken' met een valse identiteit laten meewegen als strafverzwarende omstandigheid.

Het moreel verwerpelijke, het strafwaardige, van het enkele opereren onder een andere naam dan je eigen naam zie ik niet in.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Het moreel verwerpelijke, het strafwaardige, van het enkele opereren onder een andere naam dan je eigen naam zie ik niet in.
Nee uiteraard, maar wetten zijn toch ook niet per se een maatstaf voor wat moreel juist is? Er zit ook een pragmatische component in, met 121 over de snelweg rijden om 3 uur 's nachts is ook niet moreel verwerpelijk, maar wel verboden.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 21:45
Magican
Magican is offline
Misschien heel dom, maar als je andere mensen in gevaar brengt is dat toch moreel verwerpelijk?
Oud 09-09-2007, 22:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk dat zoiets voornamelijk nut heeft in situaties waarin de 'e-verkrachter' al gepakt is en waarbij het feit bewezen is. Dan kun je het 'e-kinderlokken' met een valse identiteit laten meewegen als strafverzwarende omstandigheid.
Dat.

Bovendien is een internet nickname iets anders dan een valse identiteit. Het is vergelijkbaar met een artiestennaam of een schrijverspseudoniem.
Dat is natuurlijk iets anders dan je voordoen als een ander persoon (een bekend persoon bijvoorbeeld, of in deze context een kind), al helemaal met als oogmerkt strafbare feiten te begaan.
Oud 10-09-2007, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Dat.

Bovendien is een internet nickname iets anders dan een valse identiteit. Het is vergelijkbaar met een artiestennaam of een schrijverspseudoniem.
Dat is natuurlijk iets anders dan je voordoen als een ander persoon (een bekend persoon bijvoorbeeld, of in deze context een kind), al helemaal met als oogmerkt strafbare feiten te begaan.
Gewoon even devil's advocate spelen, maar je komt hier op het onzin gedeelte 'bekende namen' tegen, die worden 'geacteerd' op hun befaamde karaktertrekjes. Zouden deze onzinnners dan strafbaar zijn?

En verder, ik ben er wel voor, maar ik vind dat deze wet wel heel fraudegevoelig gemaakt kan worden, dus het is belangrijk hoe je deze wet gaat omschrijven.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 11:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gewoon even devil's advocate spelen, maar je komt hier op het onzin gedeelte 'bekende namen' tegen, die worden 'geacteerd' op hun befaamde karaktertrekjes. Zouden deze onzinnners dan strafbaar zijn?
Hangt er van af hoe serieus ze zich voordoen natuurlijk, en met welk doel.
Oud 10-09-2007, 11:26
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Is e-kinderlokken dan op zich al strafbaar? Is kinderlokken erger als je je als iemand anders voordoet, en zoja, waarom?
Oud 10-09-2007, 11:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Is e-kinderlokken dan op zich al strafbaar?
Als ik de krant van vanmorgen mag geloven, alleen wanneer men een afspraakje maakt met een kind om seks te hebben, en daadwerkelijk onderweg is om dat waar te maken.

Wat op zich vreemd is als dat zou kloppen. Je zou verwachten dat pogingen een dergelijke afspraak te maken al strafbaar waren alsof het een 'geslaagde' afspraak was.
Oud 10-09-2007, 11:34
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Als ik de krant van vanmorgen mag geloven, alleen wanneer men een afspraakje maakt met een kind om seks te hebben, en daadwerkelijk onderweg is om dat waar te maken.

Wat op zich vreemd is als dat zou kloppen. Je zou verwachten dat pogingen een dergelijke afspraak te maken al strafbaar waren alsof het een 'geslaagde' afspraak was.
Het beramen van een misdaad is volgens mij niet strafbaar, toch?

is webcamseks ook een pedofiele handeling indien met een minderjarige?
Oud 10-09-2007, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Is e-kinderlokken dan op zich al strafbaar? Is kinderlokken erger als je je als iemand anders voordoet, en zoja, waarom?
Als een puber een afspraakje maakt met een vent van 47, dan is het ook wel een beetje eigen schuld, dikke bult. Maar als die puber denkt dat-ie een meisje van 14 gaat naaien is het natuurlijk een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 12:06
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Als een puber een afspraakje maakt met een vent van 47, dan is het ook wel een beetje eigen schuld, dikke bult. Maar als die puber denkt dat-ie een meisje van 14 gaat naaien is het natuurlijk een ander verhaal.
True that.

Maar is het erger om kinderen via internet te lokken dan door middel van snoepjes?
Oud 10-09-2007, 14:15
Lyne
Lyne is offline
Maakt het wat uit dan of het erger is of niet? Het moet allebei aangepakt worden, en volgens mij is het aantal mensen dat 'e-kinderlokt' tegenwoordig groter dan het aantal mensen dat via snoepjes kinderen probeert te lokken. Ik vind het dus wel een goede zaak dat er zo iets aan gedaan wordt.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 15:44
Joostje
Joostje is offline
Kinderen lokken met snoepjes is geloof ik op dit moment ook niet strafbaar. Dus.
Oud 10-09-2007, 19:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vind het dus wel een goede zaak dat er zo iets aan gedaan wordt.
Dat valt nog maar te bezien. Als de huidige coalitie de bemoeizucht met de privesfeer voortzet kan een dergelijke bepaling zomaar dienen als aanloop naar politieke processen.

Je voordoen als kind wordt strafbaar, dierenseks maakt men al strafbaar, wat is de volgende halte? Mensen die aan BDSM doen vervolgen? En daarna? Homoseksuelen vervolgen?

Er is voor dit soort wetgeving een gietijzeren onderbouwing als rechtvaardiging nodig, anders moet men de situatie laten zoals die is.
Oud 10-09-2007, 20:24
RaRaRasputin
RaRaRasputin is offline
mm en hoe wilden ze dit controleren dan?
ik zi een mooi argument om makkelijker te maken mensen te traceren
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 22:05
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Dat valt nog maar te bezien. Als de huidige coalitie de bemoeizucht met de privesfeer voortzet kan een dergelijke bepaling zomaar dienen als aanloop naar politieke processen.

Je voordoen als kind wordt strafbaar, dierenseks maakt men al strafbaar, wat is de volgende halte? Mensen die aan BDSM doen vervolgen? En daarna? Homoseksuelen vervolgen?

Er is voor dit soort wetgeving een gietijzeren onderbouwing als rechtvaardiging nodig, anders moet men de situatie laten zoals die is.
Ik vind seks met dieren en je voordoen als kind met als doel kinderen te lokken nou niet echt te vergelijken met homofilie, maar ik snap je punt.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 22:08
Young Predator
Young Predator is offline
Dit gaat totaal de verkeerde kant uit.

Ouderen die zich voordoen als kinderen, om met kinderen af te spreken.

Ouderen die zich voordoen als ouderen, om met kinderen af te spreken

Kinderen die zich voordoen als ouderen,

Ouderen die zich voordoen als kinderen om ouderen die zich voordoen als ouderen die met kinderen willen afspreken op te pakken.

Nee, ik zie dit niet zitten. Te moeilijk en totaal niet doordacht.
Oud 11-09-2007, 03:14
Verwijderd
Als de wet goed geformuleerd wordt, ben ik voor.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 09:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vind seks met dieren en je voordoen als kind met als doel kinderen te lokken nou niet echt te vergelijken met homofilie, maar ik snap je punt.
interessante column daarover. Bovendien dient het om aan te geven dat deze wetgeving mogelijk een hellend vlak is. Jij mag wellicht geen interesse hebben in homoseksuelen onderdrukken, maar anderen achter deze wetgeving hebben dat waarschijnlijk wel. Gezien hun motieven moet daar sowieso rekening mee gehouden worden.
Oud 11-09-2007, 11:16
Supreme Dutch
Mag ik dan ook niet meer de toffe rechtse baes uithangen op bepaalde fora? *is eigenlijk ambtenaar*

Ik vind het opzich wel een prima voorstel
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 16:39
RaRaRasputin
RaRaRasputin is offline
overigens hoe groot is het probleem daadwerkelijk?

hoeveel kinderen worden er tot een afspraakje verleid door een pedofiel en vervolgens bruut verkracht
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten